Την περασμένη εβδομάδα η Tesla ανακοίνωσε κέρδη για 6ο συνεχόμενο τρίμηνο, με τα κέρδη της για το 2020 να ανήλθαν σε 721 εκατ. δολάρια, όταν το 2019 είχε παρουσιάσει απώλειες 862 εκατ. δολαρίων.

Υπάρχει όμως ένα “βρώμικο” μυστικό σε αυτά, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της Tesla, δεν προέρχεται από την πώληση αυτοκινήτων, αλλά από πιστώσεις λόγω των μηδενικών εκπομπών αερίων που παράγουν τα αυτοκίνητά της.

Πιο συγκεκριμένα, 11 πολιτείες των ΗΠΑ (Καλιφόρνια, Κολοράντο, Κονέκτικατ, Μέιν, Μέριλαντ, Μασαχουσέτη, Νέα Υόρκη, Νιου Τζέρσι, Όρεγκον, Ρόουντ Άιλαντ και Βερμόντ) αλλά και η Ευρώπη, απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν ένα ορισμένο ποσοστό οχημάτων μηδενικών εκπομπών αερίων έως το 2025. Εάν δεν επιτύχουν τον στόχο, οι εταιρίες πρέπει να αγοράσουν ρυθμιστικές πιστώσεις ρύπων από άλλη αυτοκινητοβιομηχανία που πληροί αυτές τις απαιτήσεις, όπως η Tesla, η οποία πουλάει αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

1

Είναι μια προσοδοφόρα επιχείρηση για την Tesla, αφού έχει συγκεντρώσει 3,3 δισ. δολάρια κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, σχεδόν τα μισά από αυτά να είναι το 2020. Τα 1,6 δισ. δολάρια σε ρυθμιστικές πιστώσεις που έλαβε πέρυσι υπερέβαιναν τα καθαρά κέρδη της Tesla ύψους 721 εκατ. δολαρίων, κάτι που σημαίνει πως χωρίς αυτές τις πωλήσεις, η Tesla θα παρουσίαζε απώλειες 872 εκατ. δολαρίων.

Τα ανώτερα στελέχη της Tesla παραδέχονται ότι η εταιρεία δεν μπορεί να βασιστεί σε αυτήν την πηγή μετρητών. Όπως δήλωσε ο CFO της, Zachary Kirkhorn:

Μακροπρόθεσμα, οι ρυθμιστικές πωλήσεις πιστώσεων δεν θα είναι ουσιαστικό μέρος της επιχείρησης και δεν σχεδιάζουμε την επιχείρηση γύρω από αυτό.

Η Tesla ανέφερε προσαρμοσμένο καθαρό εισόδημα για το 2020, εξαιρουμένων στοιχείων όπως αποζημίωση βάσει χρηματιστηρίου 1,7 δισ. δολαρίων, 2,5 δισ. δολαρίων. Το μικτό κέρδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο συγκρίνει τα συνολικά έσοδα από την αυτοκινητοβιομηχανία του με τα έξοδα που σχετίζονται άμεσα με την κατασκευή των αυτοκινήτων, ήταν 5,4 δισ. δολάρια, ακόμη και εξαιρουμένων των εσόδων από τις πωλήσεις των ρυθμιστικών πιστώσεων.

2

Ωστόσο, η συζήτηση μεταξύ σκεπτικιστών και πιστών της εταιρείας για το αν η Tesla είναι πραγματικά κερδοφόρα έχει γίνει “Ιερός Πόλεμος”, σύμφωνα με τον Gene Munster, διευθύνοντα σύμβουλο της Loup Ventures και κορυφαίο αναλυτή τεχνολογίας.

Συζητούν δύο διαφορετικά πράγματα. Δεν θα καταλήξουν ποτέ σε λύση,

είπε ο Munster που πιστεύει ότι οι κριτικοί επικεντρώνονται υπερβολικά στο πώς οι πιστώσεις εξακολουθούν να υπερβαίνουν τα καθαρά έσοδα. Υποστηρίζει ότι το περιθώριο μικτού κέρδους της αυτοκινητοβιομηχανίας, εξαιρουμένων των πωλήσεων ρυθμιστικών πιστώσεων, είναι το καλύτερο βαρόμετρο για την οικονομική επιτυχία της εταιρείας.

3

Η υψηλή απόδοση των μετοχών της Tesla, σημείωσε αύξηση 743% το 2020, την καθιστά μία από τις πιο πολύτιμες εταιρείες των ΗΠΑ στον κόσμο. Ωστόσο, τα 499.550 αυτοκίνητα που πούλησε το 2020 ήταν πολύ λίγα σε σχέση με τα πάνω από 70 εκατομμύρια οχήματα που εκτιμάται ότι έχουν πωληθεί παγκοσμίως.

Να σημειωθεί πως οι μετοχές της Tesla αξίζουν περίπου όσο αυτές και των 12 μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών που πωλούν πάνω από το 90% των αυτοκινήτων παγκοσμίως, μαζί.

4

Στις σχετικές ειδήσεις, όπως ανακοίνωσε ο Elon Musk, η Tesla είναι πλέον ο ηγέτης στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, με το Model 3 να είναι το best-seller ηλεκτρικό μοντέλο στη κινέζικη αγορά.

Η Tesla κατέλαβε την πρώτη θέση στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, παραδίδοντας 50.000 οχήματα και εξασφαλίζοντας το 21% της αγοράς. Σύμφωνα με το Reuters, η Tesla παρήγαγε 150.000 αυτοκίνητα στην Κίνα για το σύνολο του 2020. Η Tesla κατασκεύασε συνολικά 509.737 αυτοκίνητα το 2020.

Η ολοκλήρωση του τεράστιου εργοστασίου της Tesla στη Σαγκάη τον Σεπτέμβριο του 2019, το οποίο επέτρεψε στην Tesla να αποφύγει τους φόρους εισαγωγής και τις καθυστερήσεις αποστολής στα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Κίνα, αναμφίβολα επιτάχυνε την ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα.

5

Πριν από την άνοδο της Tesla, εμπορικοί στόλοι, όπως ηλεκτρικά λεωφορεία και ταξί, αντιπροσώπευαν την πλειονότητα των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα. Η ορμή της Tesla προς τα εμπρός αντανακλά το άνοιγμα της καταναλωτικής αγοράς. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων Κίνας, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα έφτασαν τις 1,3 εκατομμύρια μονάδες το 2020 – από 1,1 εκατομμύρια μονάδες το προηγούμενο έτος.