Το Ford Escort RS Cosworth είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα θρυλικά “τέρατα” της δεκαετίας του ’90 και λατρεμένο homologation special, με αφίσα του να είχε θέση στον τοίχο των παιδικών δωματίων σε πολλούς εξ ημών.

Ήταν διαθέσιμο από το 1992 ως το 1996 σε πολύ περιορισμένο αριθμό, καθώς από την έναρξη της παραγωγής -στις 19 Φεβρουαρίου 1992- και μέχρι την ολοκλήρωση αυτής -στις 12 Ιανουαρίου 1996- βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής μόλις 7.145 αυτοκίνητα, κάνοντας το εξαιρετικά σπάνιο.

Μέσα σε αυτά τα χρόνια βγήκαν στην παραγωγή δύο εκδόσεις του μοντέλου. Η αρχική μετρούσε 2.500 μονάδες, αριθμός απαραίτητος για να πάρει η Ford έγκριση τύπου από την FIA ώστε η αγωνιστική του έκδοση να τρέξει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, γι’αυτό και θεωρείται η “αυθεντική” homologation special. Η εν λόγω έκδοση ήταν εφοδιασμένη με το turbo T3/T04B της Garrett και ανάμεσα σε αυτές τις αρχικές μονάδες, μια χούφτα ήταν badged ως εκδόσεις Motorsport, οι οποίες δεν είχαν έφεραν ηλιοροφή και ηχομονωτικά υλικά.

Η δεύτερη έκδοση του Escort RS Cosworth ήταν στην παραγωγή από τα τέλη του 1994 και ο κινητήρας διέθετε το turbo T25 της Garrett, με μικρότερο στόμιο, το οποίο μείωνε το lag και στόχο είχε την αυξημένη χρηστικότητα σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης.

Το αυτοκίνητο ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο, χάρη στην πίσω αεροτομή του, όπου και του χάρισε το παρατσούκλι “καρχαρίας”, η οποία ήταν άκρως χρηστική καθώς το Escort Cosworth ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με μεγάλη παραγωγή κάθετης δύναμης. Τα τελευταία μοντέλα παραγωγής ήταν διαθέσιμα και χωρίς την υπερμεγέθη αεροτομή, αν και με μεγάλη διαφορά, η πλειοψηφία των παραγγελιών γινόταν με αυτή.

Ωστόσο, το μεγάλο όπλο του ήταν ο Cosworth YBT κινητήρας, ένας ιδιαίτερος υπερτροφοδοτούμενος 2,0-λιτρος κινητήρας που είχε απόδοση 220 ίππων. Η Ford ανέπτυξε το αυτοκίνητο πάνω στο σασί και τα μηχανικά μέρη του προκατόχου του, του Sierra Cosworth για να μπορέσει να φιλοξενήσει το μεγαλύτερο κινητήρα και τη μετάδοση, ενώ το υπόλοιπο αυτοκίνητο κατασκευάστηκε εξωτερικά έτσι ώστε να μοιάζει με ένα Escort.

Γι’αυτό το λόγο, όταν βλέπεις στο δρόμο ένα Escort που κάποιος έχει προσπαθήσει να του δώσει το λουκ του Cosworth, αμέσως αναγνωρίζεις πως κάτι δε πάει καλά. Ειδικά στις πίσω ρόδες τα φτερά σε ένα immitation είναι πιο στενά, και αυτό οφείλεται στο ότι ένα απλό Escort είναι βασισμένο στο πιο στενό εκ των πραγμάτων σασί του Escort (από του Sierra).

Σχεδιασμένο υπό την καθοδήγηση του Ρόντ Μάνσφιλντ και Τζόν Γουέλερ του τμήματος SVO της Ford, το styling πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του 1989, υπό τον Stephen Harper στο Coventry. Το σώμα δημιουργήθηκε από τους κατασκευαστές αμαξωμάτων Karmann στις εγκαταστάσεις τους στη Rheine, Γερμανίας, όπου και γινόταν η κατασκευή του αυτοκινήτου.

Μηχανικά, υπήρχαν αλλαγές στο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα, με την μόνιμη τετρακίνηση Ferguson να μεταφέρει τη ροπή κατά 34%/66% εμπρός/πίσω, μέσω ενός 5-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου. Στο εσωτερικό διέθετε τα εκπληκτικά σπορ καθίσματα της Recaro.

Πριν λίγες ημέρες, ένα Escort RS Cosworth του 1996 με μόλις 217 μίλια (349 χλμ.) πουλήθηκε στην Αγγλία για £149.995, ποσό που μεταφράζεται σε €176.120 με τη σημερινή ισοτιμία. Το αυτοκίνητο είναι βαμμένο στο φανταχτερό κόκκινο Radiant Red χρώμα (κωδικός P2). Το αυτοκίνητο βγήκε από το εργοστάσιο τον Οκτώβριο του 1995, αλλά πρώτη φορά πήρε πινακίδες τον Αύγουστο του 1996 και μέχρι σήμερα είχε δύο ιδιοκτήτες.