Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της Ε.Ε πως θα εξετάσει τη πιθανότητα να καταργήσει τις κρατικές επιδοτήσεις για τα φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που “στρεβλώνουν” την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Γαλλία προχώρα στην αναθεώρηση των κανόνων επιλεξιμότητας στις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με σκοπό να αποκλείσει όσα κατασκευάζονται στην Κίνα, παρότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν διαθέτουν πιο οικονομικά ανταγωνιστικά μοντέλα στη γαλλική αγορά.
Η γαλλική κυβέρνηση προσφέρει αυτή τη στιγμή σε επίδοξους αγοραστές επιδότηση ύψους από 5.000 έως 7.000 ευρώ αρκεί η τιμή του να μην ξεπερνά τις 47.000 ευρώ και το βάρος του να μην είναι μεγαλύτερο από 2.400 κιλά, με στόχο να αυξηθεί ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους της. Το συνολικό κόστος της πρωτοβουλίας ανέρχεται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Ωστόσο, λόγω της έλλειψης φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, το ένα τρίτο των επιδοτήσεων πηγαίνει σε καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, σύμφωνα με πηγή του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών. Αυτή η τάση έχει συμβάλει στην αύξηση των εισαγωγών και μεγαλώνει το χάσμα του ανταγωνισμού με τους εγχώριους παραγωγούς.
Το πρόγραμμα θα αναδιαμορφωθεί από τις 15 Δεκεμβρίου προκειμένου να λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές άνθρακα κατά την διαδικασία κατασκευής ενός μοντέλου.
Δεν αποτελεί μυστικό ότι ο πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν και τα αρμόδια υπουργεία θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα χρήματα του γαλλικού κράτους δεν θα ωφελούν τους κινέζικους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, τα μοντέλα αυτοκινήτων θα βαθμολογούνται ανάλογα με τα κατώτατα όρια που έχει ορίσει η κυβέρνηση για την ποσότητα ενέργειας, η οποία χρησιμοποιείται για την κατασκευή των υλικών τους, κατά την συναρμολόγηση και τη μεταφορά τους, καθώς και για τον τύπο της μπαταρίας που διαθέτει το αυτοκίνητο.
Επειδή η κινεζική βιομηχανία βασίζεται γενικά σε ηλεκτρικό ρεύμα που παράγεται κυρίως από άνθρακα, οι κατασκευαστές πιθανότατα δεν θα πληρούν αυτά τα κριτήρια, με τη γαλλική κυβέρνηση να δημοσιεύσει τον Δεκέμβριο τη λίστα με τα εγκεκριμένα μοντέλα. Οι νέοι κανόνες συμμορφώνονται και με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, που επιτρέπει εξαιρέσεις για περιβαλλοντικούς λόγους, όπως και για λόγους υγείας.
Αφού τα κινεζικά αυτοκίνητα εκτιμάται ότι κοστίζουν 20% λιγότερο από τους ανταγωνιστές που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, η επιδότηση θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά για τα οχήματα με τιμή κάτω από 25.000 ευρώ.
Ωστόσο, σημειώνεται ότι πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα θα παραμείνουν ανταγωνιστικά ως προς τις τιμές, ακόμη και χωρίς την επιδότηση, αφού κοστίζουν 20-25% λιγότερο. Αναλυτές εκτιμούν πως με τους νέους κανόνες το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γαλλία θα φτάσει στο 7-8%, αντί του 10% χωρίς αυτούς.