Έχοντας αφήσει πίσω τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και την έλλειψη ανταλλακτικών, οι χρόνοι αναμονής παράδοσης νέων αυτοκινήτων το 2023 δεν ήταν πρόβλημα για τους αγοραστές, αλλά οι τιμές των αυτοκινήτων.
Αυτές έφτασαν στο απόγειο τους στα μέσα του περασμένου έτους, με κάποιες μειωτικές τάσεις να εμφανίζονται τους τελευταίους δύο μήνες του έτους. Παρόλα αυτά, για ακόμα ένα έτος το πρόσημο στο τέλος του χρόνου ήταν θετικό, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν κατά πολύ τις 100.000, σημειώνοντας το καλύτερο νούμερο από το 2010.
Επιπλέον, το περασμένο έτος παραδόθηκαν τα αυτοκίνητα που είχαν παραγγελθεί το 2022, καθώς το backlog των παραγγελιών από όλες τις εταιρίες στην Ελλάδα ξεπερνούσε τα 100.000 αυτοκίνητα.
Πωλήσεις 2023
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΣΕΑΑ, το 2023 πουλήθηκαν στην Ελλάδα 134.492 νέα αυτοκίνητα, μια αύξηση 27,7% σε σχέση με το 2022, όπου είχαν πουληθεί 105.283 νέα αυτοκίνητα. Τον Δεκέμβριο του 2023 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 15.581 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 11.976 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2022, παρουσιάζοντας μείωση 30,1%.
Μείωση 0,3% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τoν Δεκέμβριο του έτους 2022 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Δεκέμβριο του 2023 ανέρχονται σε 8.248 έναντι 6.486 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 27,2%.
Κοιτώντας συγκεντρωτικά τα νούμερα, την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2023 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 238.117 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 205.130 (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 16,1%. Αύξηση 3,3% είχε παρουσιαστεί τη περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021.
Εταιρίες
Θέση | Εταιρία | Πωλήσεις 2023 | Μερίδιο αγοράς |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 16.307 (+9,6%) | 12,1% |
2 | Opel | 10.506 (+80,88%) | 7,8% |
3 | Peugeot | 10.163 (+13,01%) | 7,6% |
4 | Hyundai | 9.871 (+8,3%) | 7,3% |
5 | Volkswagen | 8.386 (+9,42%) | 6,2% |
6 | Suzuki | 7.605 (+72,72%) | 5,7% |
7 | Kia | 6.363 (+39,81%) | 4,7% |
8 | BMW | 6.192 (+39,39%) | 4,6% |
9 | Fiat | 5.885 (+24,07%) | 4,4% |
6 | Citroen/DS | 4.854 (+84,35%) | 3,6% |
Περνώντας στις εταιρίες, στη πρώτη θέση το 2023 βρέθηκε για 23η φορά τα τελευταία 26 χρόνια η Toyota με 16.307 πωλήσεις με μερίδιο αγοράς 12,1%, μειωμένο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες.
Η Opel έκανε μεγάλο άλμα και ανέβηκε 3 θέσεις, με πωλήσεις που έφτασαν τα 10.506 αυτοκίνητα και αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 2,3% μονάδες. Η Peugeot διατήρησε την τρίτη θέση της με 10.163 πωλήσεις. Στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων στη χώρα μας έπεσε η Hyundai υποχωρώντας σε μερίδιο αγοράς (7,3% το 2022, έναντι 8,7% το 2022).
Ακολουθεί η Volkswagen με 8.386 πωλήσεις, που είδε τα απόλυτα νούμερα πωλήσεων να αυξάνονται αλλά το μερίδιο αγοράς της έπεσε από το 7,3% στο 6,2%. Η Suzuki είδε θεαματική άνοδο, “τερματίζοντας” στην 6η θέση με 7.605 πωλήσεις (+72,72%) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η Kia ανέβηκε μια θέση στο top 10, με 6.363 πωλήσεις (4,7% μερίδιο αγοράς), για να ακολουθήσει η BMW 6.192 πωλήσεις (4,6% μερίδιο αγοράς), αυξημένο σε σχέση με το 2022.
Ελάχιστη υποχώρηση σε μερίδιο αγοράς σημείωσε η Fiat, το οποίο άγγιξε πέρσι το 4,4% (μειωμένο κατά 0,1%). Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις είδαν αύξηση 24,07%, φτάνοντας τις 5.885.
Τέλος, η μοναδική εταιρία που εκτοπίστηκε από τη πρώτη 10αδα ήταν η Mercedes, καθώς η Citroen/DS έκανε την επανεμφάνιση της, και με 4.854 πωλήσεις μπήκε στην ιδιαίτερα τιμητική 10άδα.
Τι έκαναν οι Premium εταιρίες
Από πλευράς πολυτελών αυτοκινητοβιομηχανιών, η BMW κατέκτησε την κορυφή της πολυτελούς κατηγορίας αυτοκινήτων το 2023, προσπερνώντας τη Mercedes. Παράλληλα, έκανε ρεκόρ πωλήσεων, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι νέο ιστορικό υψηλό πωλήσεων σημείωσε και η Mini στην Ελλάδα με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η γερμανική εταιρία πούλησε 6.192 αυτοκίνητα (+39,39%), ενώ η βρετανική 2.324 αυτοκίνητα (+9,98%).
Η Mercedes-Benz πούλησε 4.187 αυτοκίνητα, με σημαντική μείωση της τάξης του 11,74%, με την εταιρία από τη Στουτγάρδη να ήταν οριακά μπροστά από την Audi, η οποία τερμάτισε στην τρίτη θέση με 4.120 πωλήσεις (+30,79%). Η Volvo βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 2.388 πωλήσεις.
Έπειτα, βλέπουμε την Tesla στην πέμπτη θέση με 1.841 πωλήσεις, ενώ το 2023 για πρώτη φορά πάτησαν στην Ελλάδα 380 νέες Alfa Romeo, 286 νέα Lexus, 234 Porsche, 156 Jaguar, 47 Maserati, 9 Alpina, 4 Bentley, 3 Ferrari, με την Aston Martin και τη Lamborghini να μην πουλά ούτε ένα νέο αυτοκίνητο. Ωστόσο, εισήχθησαν και έλαβαν ελληνικές πινακίδες 15 μεταχειρισμένες Ferrari, 9 Lamborghini, 3 Aston Martin, 1 Morgan και 1 TVR.
Αναλύοντας κάθε μια μάρκα ξεχωριστά για το 2023:
Εταιρία | Πωλήσεις 2023 | Πωλήσεις 2022 | Διαφορά |
---|---|---|---|
Alfa Romeo | 380 | 298 | +27,51% |
Audi | 4.120 | 3.150 | +16,22% |
BMW | 6.192 | 4.442 | +39,39% |
Citroen | 3.961 | 3.972 | -0,27% |
Cupra | 1.146 | 384 | +198,43% |
Dacia | 3.587 | 3.161 | +13,47% |
DS | 937 | 1.348 | -30,48% |
Fiat | 5.885 | 4.743 | +24,07% |
Ford | 4.517 | 3.578 | +26,24% |
Honda | 235 | 311 | -24,43% |
Hyundai | 9.871 | 9.114 | +8,30% |
Jaguar | 156 | 116 | +34,48% |
Jeep | 1.921 | 1.854 | +3,61% |
Kia | 6.363 | 4.551 | +39,81% |
Land Rover | 732 | 510 | +43,52% |
Lexus | 286 | 186 | +53,76% |
Mazda | 1.387 | 656 | +111,43% |
Mercedes | 4.187 | 4.744 | -11,74% |
MG | 660 | – | – |
Mini | 2.324 | 2.113 | +9,98% |
Mitsubishi | 56 | 598 | -90,63% |
Nissan | 3.089 | 3.016 | +2,42% |
Opel | 10.506 | 5.808 | +80,88% |
Peugeot | 10.163 | 8.993 | +13,01% |
Porsche | 234 | 168 | +39,28% |
Renault | 4.727 | 3.637 | +29,96% |
Seat | 1.796 | 1.103 | +62,82% |
Skoda | 3.223 | 2.870 | +12,29% |
Smart | 77 | 71 | +8,45% |
Subaru | 102 | 81 | +25,92% |
Suzuki | 7.605 | 4.403 | +72,72% |
Tesla | 1.841 | 589 | +212,56% |
Toyota | 16.307 | 14.878 | +9,6% |
Volkswagen | 8.386 | 7.664 | +9,42% |
Volvo | 2.388 | 1.931 | +23,66% |
Βενζίνη Vs Diesel Vs Υβριδικά
Όσων αφορά τους κινητήρες αύξηση κατά 3,3% κατέγραψαν τα υβριδικά και 3,4% τα plug-in υβριδικά (PHEV) και τα αμιγώς ηλεκτρικά. Μείωση ενδιαφέροντος κατά 2,9% παρουσίασαν τα βενζινοκίνητα και 3,1% τα diesel.
Από τα 134.492 νέα αυτοκίνητα του 2023, το 41,9%% ήταν με κινητήρα βενζίνης, σημειώνοντας μείωση κατά 2,9% σε σχέση με το 2022. Ακολουθούν τα υβριδικά (mHEV και HEV) με μερίδιο αγοράς 30,9% (3,3% αύξηση μεριδίου). Ακολούθησαν τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, με μόλις το 13,1% της πίτας των νέων αυτοκινήτων να διέθετε τέτοιο κινητήρα, σημειώνοντας μείωση 3,1% σε σχέση με το 2022.
Ακολουθούν τα επαναφορτιζόμενα (αμιγώς ηλεκτρικά, BEV και plug-in υβριδικά, PHEV) αυτοκίνητα, που είχαν μερίδιο αγοράς 11,3% (3,4% αύξηση μεριδίου), τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο είχαν μερίδιο αγοράς 0,3% (0,3% μείωση μεριδίου), ενώ τα αυτοκίνητα με υγραέριο είχαν μερίδιο 2,5%, όταν το 2022 είχαν 2,9%.
Τύπος Καυσίμου | 2023 | 2022 |
---|---|---|
Βενζίνη | 41,9% | 44,8% |
Υβριδικά (HEV) | 30,9% | 27,6% |
Πετρέλαιο | 13,1% | 16,3% |
Επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) | 11,3% | 7,9% |
Υγραέριο (bi-fuel) | 2,5% | 2,9% |
Φυσικό αέριο (bi-fuel) | 0,3% | 0,6% |
Κατηγορίες
Κατηγορίες | 2023 | 2022 |
---|---|---|
A | 7,5% | 7,0% |
A-SUV | 2,2% | 1,8% |
A Συνολικά | 9,7% | 8,8% |
B | 25,1% | 24,9% |
B-SUV | 26,5% | 24,3% |
B Συνολικά | 51,6% | 49,2% |
C | 8,3% | 10,7% |
C-SUV | 21,7% | 22,8% |
C Συνολικά | 29,9% | 33,5% |
D | 1,6% | 1,3% |
D-SUV | 5,2% | 5,2% |
D Συνολικά | 6,8% | 6,5% |
E | 0,1% | 0,1% |
E-SUV | 0,5% | 0,5% |
E Συνολικά | 0,5% | 0,6% |
F-G | 0,1% | 0,1% |
F-G-SUV | 0,3% | 0,3% |
F-G Συνολικά | 0,4% | 0,4% |
SPORTS | 0,3% | 0,2% |
MPV | 0,0% | 0,0% |
MPV-M/COMBI | 0,6% | 0,8% |
Από το σύνολο των αυτοκινήτων, τα SUVs και crossovers κατέλαβαν το 56,4% του συνόλου των πωλήσεων το 2023, από το 54,8% που ήταν το 2022.
Η κατηγορία με τις περισσότερες πωλήσεις ήταν για πρώτη φορά το B-SUV (26,5%), ακολουθούμενη από τις B (25,1%), C-SUV (21,7%), C (8,3%), και A (7,5%).