“Σημαντικές ανατιμήσεις, της τάξης μεγαλύτερης του 15%, καταγράφονται από την αρχή του χρόνου στην τιμή του υγραερίου κίνησης εξαιτίας της ανόδου των διεθνών τιμών και της αύξησης της φορολογίας, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι καταναλωτές. Ενώ η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, κατέθεσε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφορά για εναρμόνιση τιμών στη λιανική, κάτι που εφόσον αποδειχθεί σημαίνει ότι οι καταναλωτές υφίστανται πρόσθετες επιβαρύνσεις από τη δράση “καρτέλ”

Το υγραέριο κίνησης συγκέντρωσε το ενδιαφέρον χιλιάδων οδηγών τους προηγούμενους μήνες λόγω της χαμηλότερης τιμής και της εξοικονόμησης που προσφέρει σε σχέση με τη βενζίνη και της σχετικά εύκολης διαδικασίας μετατροπής του κινητήρα. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ παράγοντες της αγοράς, η γενική οικονομική κρίση σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών του καυσίμου έχουν μετριάσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, ενώ πολλοί οδηγοί που έσπευσαν τους προηγούμενους μήνες να μετατρέψουν τους κινητήρες των αυτοκινήτων τους για να έχουν χαμηλότερο κόστος κίνησης, αναγκάζονται τώρα να «κλειδώσουν» τα ΙΧ τους.

Οι τιμές του υγραερίου κίνησης κυμαίνονται κατά μέσο όρο στα 80 – 85 λεπτά το λίτρο και έχουν αυξηθεί πάνω από δέκα λεπτά σε σχέση με την αρχή του χρόνου. Αιτίες της αύξησης είναι αφενός η άνοδος των τιμών διυλιστηρίου στο συγκεκριμένο διάστημα, αφετέρου η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης τον περασμένο Ιούνιο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η τιμή διυλιστηρίου για το υγραέριο κίνησης είναι σήμερα 698,69 ευρώ ανά μετρικό τόνο για παραδόσεις στο Νότο (διυλιστήριο Ασπροπύργου) και 705,02 ευρώ στο Βορρά (Θεσσαλονίκη). Οι τιμές αντίστοιχα στην αρχή του χρόνου ήταν 674,28 και 680,73 και οι αυξήσεις οφείλονται στην άνοδο των διεθνών τιμών καθώς η τιμή του υγραερίου, όπως και της βενζίνης και των άλλων καυσίμων μεταβάλλεται καθημερινά ανάλογα με τις διακυμάνσεις στη διεθνή αγορά.

Στις «εισαγόμενες» αυξήσεις προστέθηκε το καλοκαίρι η άνοδος του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο υγραέριο, από 120 σε 200 ευρώ ανά τόνο, που οδήγησε σε αύξηση της τιμής αντλίας κατά 5 – 6 λεπτά το λίτρο.

Πέφτει η κίνηση στην αγορά

Παρά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του υγραερίου σε σχέση με τη βενζίνη, καθώς η διαφορά τιμής εξασφαλίζει εξοικονόμηση άνω του 40%, φαίνεται ότι η οικονομική δυσπραγία έχει επηρεάσει και την αγορά υγραερίου.

«Η κίνηση έχει πέσει. Η εποχή που ο κόσμος έκανε ουρές στα συνεργεία για μετατροπές έχει περάσει και πολλοί από εκείνους που μετέτρεψαν τους κινητήρες ώστε να καίνε υγραέριο, έχουν εγκαταλείψει και αυτοί το ΙΧ», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Πρατηριούχων Υγραερίου Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Χρήστος Μπίρμπος.

Ο κ. Μπίρμπος επισημαίνει ακόμη ότι η «άνθιση» της αγοράς υγραερίου τους προηγούμενους μήνες οδήγησε και στη δραστηριοποίηση παράνομων κυκλωμάτων. Όπως καταγγέλλει ο ίδιος, υπάρχουν πρατήρια που λειτουργούν χωρίς άδεια, άλλα που διαθέτουν υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, μετατροπές που γίνονται από μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία, με εργασίες ή / και ανταλλακτικά που αγοράζονται από γειτονικές χώρες και με πιστοποιητικά που επίσης «αγοράζονται» παράνομα.

Τι κερδίζει ο καταναλωτής από την μετατροπή του Ι.Χ.

Το κόστος της μετατροπής, ανάλογα με τον κινητήρα και το μοντέλο, ξεκινά χαμηλότερα από τα 1.000 ευρώ και μπορεί να φθάσει τα 2.000 ευρώ ανάλογα με το μοντέλο του αυτοκινήτου. Ο οδηγός διατηρεί τη δυνατότητα επιλογής του καυσίμου, δηλαδή μπορεί ανά πάσα στιγμή να «γυρίσει» στη βενζίνη.

Ο χρόνος απόσβεσης του κόστους μετατροπής εξαρτάται από τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης κάθε χρόνο. Για παράδειγμα, ένας οδηγός που κάνει 20.000 χιλιόμετρα το χρόνο, με μέση κατανάλωση βενζίνης 9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα χρειάζεται 1.800 λίτρα τα οποία με μέση τιμή 1,65 ευρώ κοστίζουν 2970 ευρώ. Με εξοικονόμηση 40% λόγω της διαφοράς τιμής του υγραερίου ο οδηγός κερδίζει 1.188 ευρώ το χρόνο, που σημαίνει ότι μπορεί να αποσβέσει την επένδυση σε διάστημα ενός έτους.

Από την άλλη πλευρά, στα μειονεκτήματα περιλαμβάνεται η δέσμευση χώρου στο χώρο των αποσκευών για τη δεξαμενή του υγραερίου και το περιορισμένο – σχετικά με τη βενζίνη – δίκτυο πρατηρίων. Στην Αττική λειτουργούν περί τα 20 πρατήρια υγραερίου ενώ σε όλη τη χώρα ο αριθμός τους ανεβαίνει στα 60.

Να αυξηθούν οι έλεγχοι στην αγορά

Την ανάγκη για να γίνονται συνεχείς έλεγχοι στην αγορά, τόσο στο επίπεδο των πρατηρίων όσο και στα συνεργεία επισημαίνει με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, Μ. Τσιφάκης. «Οι καταναλωτές αναζητούν έναν φθηνότερο τρόπο μετακίνησης για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Η Πολιτεία πρέπει να διασφαλίσει την εφαρμογή των κανόνων του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού τόσο στα πρατήρια όσο και στην αγορά των συνεργείων». Ο ίδιος τονίζει ότι λόγω της αύξησης των τιμών «και οι οδηγοί που χρησιμοποιούν υγραέριο αγοράζουν καύσιμα με το σταγονόμετρο», δηλαδή εφοδιάζονται με μικρότερες ποσότητες σε κάθε επίσκεψη στο πρατήριο.

Από την πλευρά της, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης κατέθεσε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφορά για εναρμόνιση τιμών στο υγραέριο κίνησης ζητώντας τη διερεύνησή τους. Στην απαντητική επιστολή (με ημερομηνία 15 Σεπτεμβρίου), που έχει στη διάθεσή του το ΑΠΕ, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Δ. Κυριτσάκης, ζητά να υποβληθεί επίσημη καταγγελία στην Επιτροπή σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι:

«Η εφαρμογή ενιαίας τιμής στο υγραέριο κίνησης από τους πρατηριούχους Θεσσαλονίκης ή πανελλαδικά, όπως αυτή περιγράφεται στην ηλεκτρονική επιστολή σας, καταρχήν δεν συνιστά από μόνη της παράβαση του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 (δηλαδή σύμπραξη επιχειρήσεων με αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού) διότι ο παραλληλισμός και μόνο μεταξύ των ανταγωνιστών, που συνίσταται σε ταυτόσημη τιμολόγηση ή άλλη παράλληλη συμπεριφορά η οποία πηγάζει από την ανεξάρτητη παρατήρηση και αντίδραση ανταγωνιστών στην αγορά δεν είναι εκ του λόγου αυτού και μόνο παράνομη» και προσθέτει:

«Για τη θεμελίωση παράβασης απαιτείται ο καθορισμός τιμής να είναι αποτέλεσμα συμφωνίας ή εναρμονισμένης πρακτικής μεταξύ των πρατηριούχων για άμεσο ή έμμεσο καθορισμό τιμών. Τέτοια όμως στοιχεία που θα τεκμηρίωναν πως η συγκεκριμένη συμπεριφορά των πρατηριούχων είναι απόρροια αντιανταγωνιστικής πρακτικής ούτε καθ’ υποφορά δεν αναφέρονται στην επιστολή. Σε περίπτωση που διαθέτετε στοιχεία, τα οποία αφορούν σε πρακτικές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3959/2011, μπορείτε να υποβάλετε επίσημη καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού»”. Thanks for the tip, Μπάμπη.

[Via: Aggelioforos]