Υπάρχουν αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στα μέσα του περασμένου αιώνα και παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα πωλήσεων για αρκετές δεκαετίες. Ένα από τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας είναι και το Citroen 2CV (“deux chevaux”, στα Ελληνικά: ”Δύο Ίπποι”) έχοντας σημειώσει 42 ολόκληρα χρόνια στη γραμμή παραγωγής. Γιατί ονομάστηκε έτσι; Η ονομασία του προέρχεται από το σύστημα φορολόγησης που ίσχυε τότε και βασιζόταν σε φορολογήσιμους ίππους οι οποίοι με τη σειρά τους προέκυπταν από τον κυβισμό του κινητήρα. Σας θυμίζει κάτι; Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αναπτυγμένες Ευρωπαϊκές χώρες αυτός ο τρόπος φορολόγησης έπαψε να ισχύει στα μέσα της δεκαετίας του ’50, σε αντίθεση με μερικές άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (ονόματα δε λέμε) που αποφάσισαν μόλις πριν ένα χρόνο να τον αλλάξουν.

Τα τρία πρωτότυπα που σώθηκαν μετά την λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου

Το 1930 πρωτοσχεδιάστηκε ως πρωτότυπο με τα περισσότερα από εκείνα να καταστρέφονται προτού πέσουν στα χέρια των Ναζί. Η Citroen είχε κρύψει πολύ καλά 3 πρωτότυπα στη πόλη Michelin και το 1948 στο Παρίσι, παρουσίασε την έκδοση παραγωγής.

Το 2CV κατασκευαζόταν από το 1948 μέχρι το 1990. Ήταν φθηνό (το κόστος του ήταν περίπου στο 50% της τιμής του VW Beetle), πολύ απλό στην κατασκευή αλλά και πολύ εξελιγμένο, για την εποχή του, τεχνολογικά. Με το παράξενο μεν χρηστικό δε σχήμα του κατασκευάστηκε για να εξυπηρετεί κυρίως τις ανάγκες των κατοίκων της Γαλλικής επαρχίας, αποδεσμεύοντας τους από την μέχρι τότε σχεδόν υποχρεωτική χρήση αλόγων και αμαξών. Το κύριο χαρακτηριστικό του, εκτός από την οικονομία και την εργονομία, ήταν η δυνατότητα του να κινείται στους σχεδόν ανύπαρκτους δρόμους, με σχετική ευκολία και ασφάλεια. Τα κύρια χαρακτηριστικά του ήταν ο ελαφρύς και εύκολος στη συντήρηση κινητήρας, οι εξαιρετικά μαλακές αναρτήσεις με ρυθμιζόμενο ύψος και το αναδιπλώμενο σκέπασμα από μουσαμά που επέτρεπε τη μεταφορά ψηλών εμπορευμάτων, το οποίο μέχρι το 1960 κάλυπτε και το πορτ μπαγκάζ. Η πιο γνωστή διαφήμιση για την χρηστικότητά του ήταν η ιδιότητά του να μπορεί να μεταφέρει αυγά μέσα από ένα οργωμένο χωράφι χωρίς να τα σπάσει.

Η πολύπλοκη ανάρτησή εκτός από το ότι του επέτρεπε να κινείται με ασφάλεια εντός και εκτός δρόμου, έδινε στο αυτοκίνητο τη δυνατότητα να κινείται ακόμα και μόνο με τρεις τροχούς. Ο κινητήρας του ήταν δικύλινδρος, αερόψυκτος και τετράχρονος, με χωρητικότητα μόλις 375 κ.εκ. αποδίδοντας 9 ίππους. Το 1955 άρχισαν να χρησιμοποιούνται κινητήρες 425 κ.εκ και το 1968 602 κ.εκ με απόδοση 28 ίππους. Στον τελευταίο τύπο κινητήρα έγιναν μετατροπές στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ανεβάζοντας την απόδοσή του στους 33 ίππους.

Μια καινοτομία που εισήχθη με το 2CV ήταν η κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, αφού ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που τη χρησιμοποιούσε, ενώ υπεύθυνο για τη μετάδοσή της ήταν ένα κιβώτιο 4 σχέσεων. ΄Οσον αφορά τις επιδόσεις… “0-60 χλμ/ώρα σε μια μέρα” έλεγαν αστειευόμενοι όσοι το οδηγούσαν. Αυτό στην πορεία και με τη χρήση των πιο εξελιγμένων κινητήρων βελτιώθηκε, με κορυφαία την ταχύτητα των 115 km/h στα μοντέλα από το 1981 και μετά.

Με κατανάλωση μόλις 3 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ και επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες του να μεταφέρουν 100 κιλά εμπορεύματα, περνώντας από τραχείς δρόμους με μέση ταχύτητα 60 χλμ/ώρα, έκανε πολύ γρήγορα μεγάλη επιτυχία στις πωλήσεις. Στα 42 χρόνια παραγωγής του κατασκευάστηκαν 3.872.583 2CV, 1.246.306 Fourgonnettes (η έκδοση του 2CV σε βαν) και 2.383.325 άλλες εκδόσεις του (Ami, Dyane, Acadiane, Mehari κ.ά.). Σύνολο: 8.756.688 μονάδες. Χαρακτηριστικός επίσης είναι ο χρόνος αναμονής για το πολυπόθητο όχημα που για ένα διάστημα έφτανε ακόμα και τα πέντε χρόνια! Επίσης, κυκλοφόρησε και τετρακίνητη έκδοση με δύο κινητήρες, έναν για τον μπροστινό άξονα και ένας για τον πίσω.

Κλείνοντας, κάποιες φτωχότερες χώρες, όπως η Ελλαδίτσα μας, συναρμολογούσαν σε μικρά εργοστάσια αυτοκίνητα βασισμένα στο 2CV. Όποιος δεν ξέρει το Citroen Pony να σηκώσει το χέρι! Άλλες χώρες που έκαναν κάτι παρόμοιο ήταν το Ιράν, το Βιετνάμ, η Χιλή, το Βέλγιο, η Πορτογαλία και άλλες.

[Πηγή: 2cv.gr, the2cvshop.co.uk, Wikipedia]

  • Billtaoul

    το pony το ειχε,του κολlητου μου ο μπαμπας,και μαλιστα δε λεγοταν pony το ελληνικο,αλλα mehari !

    • Automan

      To Mehari είναι το αντίσοτιχο του Pony το οποίο όμως κατασκευαζόταν στο Ιράν και το αμάξωμά του ήταν από πλαστικό!

    • like!!! ωραιο αρθρο φιλοσ!!!!

  • VanPerseF1

    Μπραβο ρε Automan,αλλο ενα τρομερο αρθρο!

  • Tala

    Με τέτοια κατανάλωση, αν το ξανακυκλοφορήσουν θα κάνει τρελή επιτυχία! χαχαχα

  • hellboy

    το ντεσεβο σχεδιαστηκε για τις αναγκες του γαλικου στρατου συμφωνα με προτροπη του στρατηγου σαλ ντεγκολ στον σιτροεν,για οχημα παντος τερεν φτηνο και οικονομικο και ευκολο στην επισκευη,αλλα τον προλαβε ο χιτλερ και ο δευτερος παγκοσμιος πολεμος ετσι τα προτυπα κρυφτηκαν(οπως σε ολες τις εταιριες τοτε-ενα μπουγκατι προτοτυπο, που βρεθηκε ξεχασμενο 20 χρονια μετα).εξου και τα προτυπα ειχαν πρασινο χρωμα.
    περιμενω ηδη το επομενο αθρο!!!!!!

    • Automan

      Τα πρωτότυπα ήταν όντως πράσινα και αν δεν κάνω λάθος έχουν βρεθεί μόνο 3 ή 4 ξεχασμένα σε κάποιες παλιές αποθηκές.
      Όσον αφορά τώρα το γιατί τελικά κατασκευάστηκε και εγώ αρχικά ήξερα το ίδιο με ‘σένα αλλά δεν βρήκα πουθενά ξεκάθαρη αναφορά, επομένως…

    • Automan

      ΥΓ: Τα τρία πρωτότυπα υπάρχουν σε photo στο άρθρο… ; )

    • hellboy

      το θυμαμαι σε ενα ντοκυμαντερ που ειχα δει για τα ντεσεβο και μου ειχε κανει εντυποση και γι αυτο το συγκρατησα!!!!!!!!!!!!θα ψαξω να δω αν μπορω να ξεσκαψω την πληροφορια,να διασταυρωθει για να το εχουμε σωστα!!!!!!

    • Automan

      Αν βρεις κάτι θέλω το Link!

    • hellboy

      δεν βρηκα ακομα κατι ποιο να πιστοπιει το παραπανω που εγραψα,αλλα βρηκα 2 ισως ενδιαφερουσες σελιδες για το 2cv,
      1 http://www.nwpvandenbergh.nl/2cv-history-7/2cven.html

      2 http://website.lineone.net/~lcvaisey/hist.htm

    • Automan

      Πραγματικά ενδιαφέρουσες αναφορές αλλά όπως θα παρατήρησες κι εσύ και στις δύο αναφέρεται ξεκάθαρα πως φτιάχτηκε για να εξυπηρετεί τις ανάγκες του Γαλλικού λαού. Αντιθέτως δεν αναφέρεται πουθενά κάτι για τον De Gaul ή κάποιον άλλο στρατιωτικό. Το ίδιο παρατήρησα όπου και αν έψαξα. Τώρα αν η αρχική ιδέα προήλθε από κάπου αλλού, νομίζω πως μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε. Πάντως αν θέλεις μπορείς να ρίξεις και ματιά εδώ:  http://www.2cv.gr/new/. Είναι  το πολύ όμορφο site που έχουν φτιάξει τα μέλη του 2CV Club Ελλάς, είναι στα Ελληνικά και έχει αρκετές πληροφορίες σχετικά με την καταγωγή και την εξέλιξή του.

    • hellboy

      το ειδα το σιτε ηταν μια απελπιδα ιδεα!!!!!θυμιθηκα οτι υπηρχε κλαμπ με 2cv,ηταν μονιμα 2 αραγμενα στην ηλια ηλιου και χαμοστερνας απο το κλαμπ αυτο,μεχρι μια μερα ενας μεθυσμενος τα πηρε παραμαζομα….

    • hellboy

      τελικα δεν επιβεβαιωθηκε,δεν το βρισκω πουθενα!

  • GEORGE_M

    Ωραίο φωτοαφιέρωμα για ένα αυτοκίνητο που έγραψε ιστορία και μπράβο στον Automan.
    Ένα μαύρο-μπορντώ έχει φίλος μου και το προσέχει σαν τα μάτια του.
    Συνεχίστε παιδιά και με άλλα αφιερώματα για ξεχωριστά αυτοκίνητα.

    Να κάνω και μια πρόταση? Τι θα έλεγε ο ΑΒ για μια συνάντηση των φίλων του autoblog.gr στο μουσείο αυτοκινήτου της Αθήνας, ένα προσεχές κυριακάτικο πρωινό?

    • Automan

      Ψηφίζω ΝΑΙ δαγκωτό!!!!!!

    • hellboy

      και εγω ψηνωμαι αλλα μενω επαρχια και οικονομικα δεν ειναι καλη περιοδος..

    • poli kali idea gia mia sigentrosi!!!! alla skeftite kai mas tis eparxies!!!!! 

    • Καλή ιδέα αλλά είναι πολλά άτομα από Επαρχία. πρέπει να σκεφτούμε το πως πρέπει να γίνει ;)

    • $14578045

      Eγώ πάντως θα ήθελα μία συναντησούλα να γνωριστουμε από κοντά όσοι μπορούν φυσικά…!! Με μερικούς έχουμε μιλήσει και στο facebook βέβαια.

    • Πιθανότερο είναι να γίνουν πολλαπλές συναντήσεις σε διάφορες πόλεις ώστε να γνωριστούμε με όλους. Πρέπει να κανονίσω το πρόγραμμα το πως θα το κάνουμε ;)

    • $14578045

      Προτείνω να κάνεις θέμα για την πόλη που μένει ο καθένας για να μπορείς να βρείς τις περιοχές με τους περισσότερους… ;)

    • ή αυτό ή θα γίνει κάτι μέσω skype, το ψάχνω!

  • cfu

    poly oraio athro!!!!

    sto dream garaz exo Beetle,500 araki,2cv,mini cooper,ayta ta mikra amaksakia tha ta ithela poly exoun grapsei istoria stin aytokinish

    ayto gia paradeigma to ithela poly!!!

    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=140802988&__lp=11&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=2&negativeFeatures=EXPORT&lang=en&pageNumber=1

    pantos exei kali aksia to fthnotero sti Germania 700 eyro kai Ellada apo 1000 peripou

    • hellboy

      αν σε ενδιαφερει βρηκα αυτο στην θεσαλονικη 1,100ευρα-http://www.car.gr/classifieds/cars/view/1422381/ και αυτο http://www.car.gr/classifieds/cars/view/1336530/ στην λαρισα

  • Constantine

    Πολύ ωραίο άρθρο συγχαρητήρια !!! 

  • Δεν χρειάζεται να γράψω για ακόμη μια φορά ότι το κείμενο είναι άριστο!!

  • AlfaRomeoLover

    H Citroen μέχρι και τη δεκαετία του ’80, έφτιαχνε φοβερά αμάξια. Αλλά κακάσχημα…