Μία εξαιρετικά σπάνια έκδοση της θρυλικής Jaguar XJ220 θα βγει σε δημοπρασία σύντομα. Η συγκεκριμένη Jaguar είναι μία από τις μόλις έξι που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, δύσκολα γίνεται πιο σπάνια!

Η αρχική XJ220 έκανε την εμφάνισης της σε μορφή concept car στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και η ανταπόκριση από τον κόσμο ήταν τόσο θετική που η Jaguar στράφηκε στην Tom Walkinshaw Racing για να μελετήσει την πιθανότητα μίας αγωνιστικής έκδοσης. Η TWR απάντησε με τρεις XJ220C, αγωνιστικές XJ220, όμως για να ομολογκάρει το αυτοκίνητο κατασκεύασε έξι XJ220S εκδόσεις δρόμου, μία εκ των οποίων βλέπετε τώρα στις φωτογραφίες να ψάχνει αγοραστή.

Για την XJ220S, η TWR αφαίρεσε ολόκληρο το αλουμινένιο αμάξωμα –εκτός από τις πόρτες- και το αντικατέστησε με αντίστοιχα κομμάτια κατασκευασμένα από ανθρακονήματα. Επιπλέον τοποθετήθηκαν εμπρός splitter, πλευρικά μαρσπιέ και πίσω ρυθμιζόμενη αεροτομή. Έτσι το βάρος του αυτοκινήτου έπεσε στα 1070 περίπου κιλά. Παράλληλα με το εξωτερικό πήρε και ο κινητήρας μία αναβάθμιση ανεβάζοντας την απόδοση του 3,5 λίτρων twin turbo V6 στα 680 άλογα! Ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου το είχε στην κατοχή του για περίπου 8 χρόνια. Με δική του πρωτοβουλία αντικατέστησε την εξάτμιση με νέα κατασκευασμένη από τιτάνιο που κόστισε περίπου 20.000$. Επίσης άλλαξε όλους του ιμάντες, καθάρισε τα μπεκ και αναβάθμισε την ECU του αυτοκινήτου για να παράγει πλέον πάνω από 700 άλογα. Μην φαντάζεστε ότι πήγε στον μάστορα της γειτονιάς του για όλα αυτά, όλες οι εργασίες έγιναν στην TWR. Το αμάξι βάφτηκε ξανά γκρι σαν αυτό της Reventon, αλλάχτηκαν τα φωτιστικά σώματα με άλλα πιο σύγχρονα και οι ζάντες μαγνησίου υπέστησαν ένα φρεσκαρισματάκι καθώς και νέα ελαστικά.

Η RM Auctions, η εταιρία που θα κάνει τον πλειστηριασμό, περιμένει το όχημα να πωληθεί κάπου ανάμεσα στα 225.000$ με 300.000$ τιμή που εγώ προσωπικά θα πλήρωνα ευχαρίστως αν είχα τα χρήματα για να αποκτήσω ένα all time classic αμάξι, ένα κομμάτι της ιστορίας όπως είναι αυτή η Jaguar XJ220S.

[Πηγή: RM Auctions]

Δελτίο Τύπου

Lot 127 – 1993 Jaguar XJ220S Coupe

Estimate: $225,000-$300,000

USEst. 700 bhp, 3.5-liter twin-turbocharged V-6 engine, five-speed manual transmission, four-wheel independent suspension, and four-wheel disc brakes. Wheelbase: 104″

  • One of only six built
  • Recent major mechanical overhaul and restoration
  • Twin-turbocharged, 700-horsepower engine
  • Jaguar style and performance at its pinnacle

The original Jaguar XJ220 was introduced in the late 1980s as a concept; response was so strong that Jaguar enlisted Tom Walkinshaw Racing to conduct a feasibility study to determine if a production series would be possible. Although production was promised to be limited to just 350 units, Jaguar took deposits for 1,500 cars, which was then pared back to the originally promised limit.

The standard XJ220 had a body built of aluminum. TWR modified nine of these cars; three examples were transformed into the XJ220C to compete in GT racing, while the other six were designated as XJ220S. The XJ220S model, like this example, was comprised of five “standard” units and one additional “modified” version. They were produced as road-going cars built to comply with homologation requirements.

The Walkinshaw-built Jaguars were stripped of their aluminum body, save for the door skins. The original panels were replaced with carbon fiber and the XJ220Ss were also given a front splitter, wider sills and an adjustable rear spoiler. The additional body kit produced an even more menacing stance than that of the production XJ220. The carbon-fiber panels helped reduce the curb weight to a lithe 2,379 pounds, impressive for an 18-foot long Jaguar. The twin-turbo V-6 powerplant was overhauled to produce a whopping 680 horsepower and over 526 foot-pounds of torque.

The current owner of chassis number 784 has retained it for the last eight years. Over that period a great deal of time, effort and money have been expended to add substantial performance and value to this already impressive supercar. The owner opted to have a proper titanium exhaust system by Tom Walkinshaw Racing installed at a cost of nearly $20,000. An expert from Spain was flown in to install the exhaust as well as perform a major service on the engine. This included replacement of all belts, injector cleaning as well as recalibrating and updating of the computer software. The result of this work is an outstanding output of approximately 700 horsepower. The brakes and clutch have also been serviced.

The XJ220S was painstakingly repainted to match the Lamborghini color of Reventon Gray, making this supercar even more intimidating in a very contemporary color. Furthermore the leather interior was completely refurbished, and Infiniti projector headlights were also added. The original magnesium wheels were also refurbished and fitted with brand new tires. Since the early 2000s the owner has added about 1,200 miles to the odometer and only precious few since the cosmetic and mechanical overhaul completed this past year. It has been shown and won accolades at SEMA and is followed by a loyal group of devotees. Most other examples of the rare XJ220S reside in museums or in vast car collections and as a result have attained a mythical status. These special Jaguars deliver style and performance that is truly on par with more contemporary supercars yet arguably remains the most undervalued member of the species.

  • Kaulamans

    μπα δεν ειναι τπτ…απλα πηραν το μοτερ του mg μετρο για οσους δεν ξερετε που ετρεχε στα γκρουπ Β τα 400 και αλογα του ατμοσφαιρικου δεν τους φταναν και λεει δεν παει στα κομματια παρε και δυο τουρμπινες να χεις να παιζεις…… ελεος?

  • μονο 225.000-300.000$ !!!!! για αυτο το αριστουργημα?????????/////
    και εχει αλλεσ π@π@ριεσ με παραπανω φραγκα?????
    μακαρι να τα ειχα και το χτυπουσα για 400.000 !!!!!!!!!

  • cfu

    po po emeina tora!!!!!
    les kai bgike tora apo to sxediastirio!!!!
    aneta tha ta eperna

  • εκεί που κλάνει(κ φτερνίζεται) η F40LM βγαίνει η XJ220S!!!

  • Panos9_6

    sexouliariko xto xeirofreno !!!

  • Constantine

    Θα το χτύπαγα με τα 1000 !!! Το αμαξι είναι all time classic !!!!!!!!!!!!!!