Στην έκθεση των Βρυξελλών, η Hiriko παρουσίασε ένα ασυνήθιστο ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε τροχό, ενώ αυτό που προκαλεί περισσότερο ενδιαφέρον είναι ότι οι μηχανικοί της Hiriko έχουνε κατασκευάσει έτσι την πίσω ανάρτηση η οποία δίνει την δυνατότητα στο αυτοκίνητο να διπλώσει, με την καμπίνα να περιστρέφεται, έτσι ώστε να καταλαμβάνει μικρότερο χώρο κατά το παρκάρισμα. Η Hiriko χρησιμοποιεί μπαταρίες της Axeon για τους ηλεκτροκινητήρες και δηλώνει ότι καταλαμβάνει χώρο στάθμευσης μόλις το 1/3 ενός Smart ForTwo. Οι δύο επιβάτες μπαίνουν μόνο από την μια μεριά και αντί για τιμόνι υπάρχει ένα joystick.

Το αυτοκίνητο θα ξεκινήσει την παραγωγή του στην Ισπανία μέσα στο 2013 και στόχος είναι να έχει εμπορική πορεία σε Ευρώπη και Αμερική. Το αυτοκίνητο είναι κοινοπραξία της Hiriko, της Ισπανικής κυβέρνησης και της MIT media lab και ήδη έχουνε κατασκευαστεί 20 πρωτότυπα τα οποία έχουνε θεωρητικό κόστος €12.500 και δεν έχει οριστεί ακόμη η τιμή πώλησης του.

[Πηγή: Hirico, Telegraph]

Δελτίο Τύπου

AXEON SUPPLIES BATTERIES FOR FIRST HIRIKO PROTOTYPE ELECTRIC VEHICLES

Delivering clean mobile power for electric vehicles, cordless power tools and mobile power applications

Spanish firm Hiriko has chosen Axeon, Europe’s largest independent supplier of lithium-ion battery systems, to supply batteries for its prototype electric vehicles.

The urban electric two-seaters, which will be built in Vitoria-Gasteiz, feature a unique folding design that allows them to park in a very limited space, with a single access door at the front of the vehicle and an advanced steer-by-wire system, which removes all mechanical steering components.

During the first quarter of 2012, Axeon will supply each Hiriko prototype with two powerful lithium-ion batteries mounted in parallel – one in each half of the vehicle, with electric wheel-mounted motors providing four-wheel steering and four-wheel drive.

Hiriko intends to franchise its production model to enable the vehicles to be locally and sustainably produced by a number of consortia in different markets. Hiriko urban electric vehicles will be particularly targeted at large cities in which they will be available for rental. In 2012, the vehicles will be homologated and the prototypes will be tested in cities around the world, with the expectation that they will come to market in 2013.

Lawrence Berns, Axeon CEO, said: “We are delighted to be involved in this exciting and pioneering project with Hiriko. Their selection of Axeon as battery supplier underlines our ability to provide solutions for different vehicle types and adapt our technology to suit a wide range of applications – from traditional vehicles to more challenging designs and concepts.”

The first Hiriko electric vehicle was unveiled on 24th January 2012 at the European Commission’s headquarters. Hiriko is part of a sustainable mobility project, which ultimately aims to reduce the number of conventional vehicles in the new urban areas.

  • to 1/3 ενοσ smart?????? dhladh oso μια VARADERO μπορει και λιγοτερο!!!!!!!
    ενδιαφερον!!!!!!! αντε να δουε τι πολεμο θα του κανει η merc…τωρα που παιζει στα λημερια τησ….