Ελλάς το μεγαλείο σου! Όχι που δεν θα σκεφτόταν οι “υπεύθυνοι” πολιτικοί μας, μια λύση για τις σχεδόν 750.000 πινακίδες που κατατέθηκαν μέσα στα τελευταία τρία χρόνια. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Ημερησία, η κυβέρνηση μελετά το ενδεχόμενο να χρεώνει την “προσωρινή ακινησία” των ΙΧ με ένα σύστημα, παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στην ακινησία των σκαφών αναψυχής.

Έτσι όσοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων σκοπεύουν έως τα τέλη του 2012 να καταθέσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων, μη πληρώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας του 2013, τους θα κληθούν να πληρώσουν ένα ειδικό τέλος. Η κυβέρνηση εξετάζει παράλληλα την άμεση αναδιάρθρωση των τεκμηρίων, την κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας, αλλά και την παράταση του εκτελωνισμού οχημάτων Euro4 με χαμηλό συντελεστή.

Στα αυτοκίνητα μέχρι σήμερα η κατάθεση πινακίδων με την αιτιολογία της Προσωρινής Ακινησίας ήταν δωρεάν και δεν στοίχιζε κάτι στους πολίτες. Στα σκάφη αναψυχής ωστόσο, το Τέλος Ακινησίας υπολογίζεται από 10 έως και 100 ευρώ ανάλογα με τα μέτρα του σκάφους και έχει ισχύ για ένα χρόνο ενώ οι ιδιοκτήτες που καταθέτουν τις άδειες Πλόων αποφεύγουν τα «τσουχτερά» τεκμήρια αφού πλέον υπολογίζονται ανάλογα με τις ημέρες ή τους μήνες που κινείται κάποιο σκάφος.

Ωστόσο, η κατάθεση περίπου 745.000 πινακίδων κυκλοφορίας τα τελευταία 3 χρόνια ήταν αρκετά για να προβληματίσουν τα κυβερνητικά στελέχη καθώς οι απώλειες που καταγράφονται στα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας αυξάνονται ραγδαία κάθε χρόνο.

Μάλιστα πέρσι καταγράφηκε αριθμός ρεκόρ καταθέσεων πινακίδων κυκλοφορίας με 365.000 οχήματα τη στιγμή που το 2010 ήταν μόλις 170.000 πινακίδες ενώ το 2009 με τα περίφημα «Πράσινα Τέλη» ξεπέρασαν τις 210.000 οι καταθέσεις πινακίδων. Όσον αφορά στα ποσοστά το 2012 οι καταθέσεις πινακίδων σημείωσαν αύξηση 114% σε σχέση με το 2010 ενώ σε σχέση με το 2009 η αύξηση ήταν μικρότερη και υπολογίζεται σε 63,6%.

Τι εξετάζει το υπουργείο

Το κόστος κατάθεσης πινακίδων κυκλοφορίας βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων μεταξύ φορέων και κυβερνητικών στελεχών και σύμφωνα με πληροφορίες οι προτάσεις που έχουν «πέσει» στο τραπέζι περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ποσά ανάλογα των σκαφών που θα κυμαίνονται από 10 έως και 100 ευρώ, το κόστος έκδοσης νέων πινακίδων κυκλοφορίας που αυτή τη στιγμή κυμαίνεται σε περίπου 75 ευρώ ενώ κάποιο στέλεχος υποστήριξε την πρόταση για καταβολή του 50% των Τελών Κυκλοφορίας.

Αν τελικά υιοθετηθεί το νέο μέτρο τότε ο στόχος του υπουργείου είναι τριπλός καθώς από τη μία μεριά θα σταματήσουμε να βλέπουμε εγκαταλελειμμένα ΙΧ στους δρόμους που καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης, θα μειωθούν οι ουρές στις εφορίες στα τέλη κάθε χρόνου και βέβαια θα αυξηθούν οι οριστικές διαγραφές των ΙΧ ενώ τώρα με το ισχύον καθεστώς της προσωρινής ακινησίας χιλιάδες ΙΧ καταλήγουν σε πλανόδιους πωλητές έναντι μερικών δεκάδων ευρώ ενισχύοντας την φοροδιαφυγή. Από το μέτρο αναμένεται να εξαιρεθούν οι έμποροι αυτοκινήτων, οι ναυτικοί αλλά και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.

Σχέδια επί των σχεδίων

Πολύ πριν τις εθνικές εκλογές του Ιουνίου η προηγούμενη κυβέρνηση είχε έτοιμο το νομοσχέδιο τόνωσης της αγοράς αυτοκινήτου το οποίο περιελάμβανε την κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας, αναπροσαρμογή των τεκμηρίων και παράταση του εκτελωνισμού ΙΧ που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro4 έως τα τέλη του τρέχοντος έτους. Έπειτα από 4 μήνες δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα με τις επιχειρήσεις του κλάδου να έχουν καταρρεύσει και το μόνο που γίνεται αυτή την στιγμή στην αγορά είναι να αυξάνονται τα λουκέτα, οι απολύσεις και να οργιάζει κυριολεκτικά η φοροδιαφυγή.

Παράλληλα το μέτρο της απόσυρσης το οποίο εκπνέει στις 20 Δεκεμβρίου του 2012 δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αν θα συνεχιστεί αλλά θα πρέπει να γνωρίζουν οι ιθύνοντες πως αν καταργηθεί θα αποτελέσει την «ταφόπλακα» σε ολόκληρο τον κλάδο.

Όσον αφορά στην αποδοτικότητα του μέτρου της απόσυρσης μέχρι τα μέσα Αυγούστου είχαν οδηγηθεί στα Κέντρα Ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ 23.500 ΙΧ έναντι 33.000 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα πέρσι καταγράφοντας πτώση 28,7% ενώ στα φορτηγά η πτώση υπολογίζεται σε 28% μέχρι τα μέσα Αυγούστου με 1280 αποσύρσεις φορτηγών έναντι 1.800 οχημάτων με πτώση μόλις 28%.

Παράλληλα το μέλος του δ.σ. Του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης μιλώντας στην Ημερησία δήλωσε πως πρέπει να δοθεί παράταση στο μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων όμως θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα εγχώρια μεταχειρισμένα Euro4 και Euro5 στο μέτρο ώστε οι καταναλωτές να έχουν πολλές επιλογές οι οποίες θα αρμόζουν στη σημερινή οικονομική συγκυρία.

Φοροδιαφυγή

Η φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή αποτελούν τα μεγάλα «αγκάθια» στην αγορά καθώς από την στιγμή που κλείνει κάποιο κατάστημα εμπορίας ΙΧ οι δραστηριότητές του μεταφέρονται στο Διαδίκτυο (online πωλήσεις) ενώ οι μηχανικοί έχουν μετατρέψει όποιο διαθέσιμο χώρο έχουν σπίτι τους σε παράνομο συνεργείο με άκρως δελεαστικές τιμές.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ, οι εναπομείναντες επιχειρηματίες του κλάδου να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τους «πειρατές» και να έχει δημιουργηθεί ένα «εκρηκτικό» κλίμα στην αγορά με την κυβέρνηση να αναζητεί τρόπους να εξαλείψει το φαινόμενο χωρίς μέχρι στιγμής να το έχει πετύχει.

[Πηγή: Ημερησία]