Σήμερα και μέχρι Πέμπτη διεξάγεται στο Dusseldorf της Γερμανίας η έκθεση Composites Europe και σ’αυτή η Ford παρουσίασε ένα καπό για το νέο Focus κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με carbon, carbon fiber reinforced plastic (CFRP), που το βάρος του είναι πάνω από 50% ελαφρύτερο από το κανονικό που χρησιμοποιείτε στο αυτοκίνητο παραγωγής. Το καπό πληρεί επίσης τις προδιαγραφές για την προστασία των πεζών, εξαιτίας της ύπαρξης ειδικού αφρού ανάμεσα στα δυό στρώματα από CFRP.
Ο σκοπός της παρουσίασης αυτής είναι να περάσει το συντομότερο στη παραγωγή. Τα οφέλη είναι πολλά καθώς εκτός του ότι μειώνει το συνολικό βάρος, είναι και πέντε φορές πιο ανθεκτικό αλλά και δυο φορές πιο στιβαρό. Η Ford έχει δεσμευτεί ότι μέχρι το 2020 θα μειώσει το συνολικό βάρος των αυτοκινήτων της κατά 340 κιλά.
Η διαδικασία παραγωγής επιτυγχάνεται με την εισαγωγή ρητίνης στα προ-σχηματισμένα από ανθρακονήματα υλικά, με ένα γρήγορο, σταθερό και προσαρμόσιμο τρόπο, με υψηλής ποιότητας αποτελέσματα, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρία.
ord focus CFRP carbon fiber reinforced
[Πηγή: Ford]
[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]
FORD DEVELOPS CARBON FIBRE TECHNOLOGY THAT COULD DELIVER MORE FUEL-EFFICIENT VEHICLES
Carbon fibre offers a very high strength-to-weight ratio. It is up to five times as strong as steel, twice as stiff, and one-third the weight. Advanced materials such as carbon fibre are key to Ford’s plans to reduce the weight of its cars by up to 340kg by the end of the decade.
“There are two ways to reduce energy use in vehicles: improving the conversion efficiency of fuels to motion and reducing the amount of work that powertrains need to do,” said Paul Mascarenas, Ford chief technical officer and vice president, Research and Innovation. “Ford is tackling the conversion problem primarily through downsizing engines with EcoBoost and electrification while weight reduction and improved aerodynamics help to reduce the workload.”
Ford has partnered with specialists from the Institute of Automotive Engineering at RWTH Aachen University, Henkel, Evonik, IKV (Institute of Plastics Processing), Composite Impulse and Toho Tenax for the Hightech.NRW research project.
Funded by the German state of North Rhine-Westphalia, the project began in 2010 and, despite being set to continue until September 2013, has already made significant progress towards its targets of:
Developing a cost effective method to manufacture carbon fibre composites for body panel applications that can be incorporated into existing vehicle production processes
Significantly reducing individual component production times
Reducing the amount of finishing work required
Meeting requirements for painting
At least 50 percent reduction in component weight
Initial testing suggests that CFRP components such as the prototype Ford Focus bonnet will meet Ford’s high standards for stiffness, dent resistance and crash performance. The component has also performed well in pedestrian protection head-impact tests, thanks to its innovative construction of a special foam core sandwiched between two layers of CFRP.
The techniques that have been refined and developed for the prototype Focus bonnet will not be seen in production in the near future but they could be transferred to higher volume applications at a later date
[/learn_more]