emissions

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας έρευνας τα οποία έδειξαν ότι όλες οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υπερβάλλουν ως προς τις ελάχιστες τιμές των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων τους, χρησιμοποιώντας τα “κενά” που τους δίνει η διαδικασία αξιολόγησης, αφού εκμεταλλεύονται κάθε πιθανή ευρεσιτεχνία προκειμένου να εμφανίσουν μειωμένες τιμές, δίνοντας, έτσι, λανθασμένη εντύπωση στους καταναλωτές και υποσκάπτοντας την περιβαλλοντική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η διαδικασία αξιολόγησης που χρησιμοποιείται προκειμένου να διαπιστωθούν οι τιμές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και οι τιμές κατανάλωσης καυσίμου ενός νέου αυτοκινήτου δεν ανταποκρίνονταν ποτέ, επακριβώς στην πραγματικότητα, όπως έδειξε η έρευνα που διεξήχθη από την Ευρωπαική Ένωση με τη συμβολή τριών εταιρειών αναλύσεων.

Κατά τη διάρκεια αξιολόγησης των αυτοκινήτων τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες αξιοποιούν τακτικές όπως η χρήση ελαστικών που προσφέρουν μεγαλύτερη πρόσφυση ή η οδήγηση σε αφύσικα ομαλό οδόστρωμα, προκειμένου να δώσουν πλασματικά στοιχεία σε ό,τι αφορά τις τιμές κατανάλωσης και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Σύμφωνα με την έρευνα οι πρακτικές αυτές είναι υπεύθυνες για το 1/3 της συνολικής μείωσης που εμφάνισαν οι στόλοι των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ε.Ε μεταξύ των ετών 2002 και 2010.

Αναλυτικότερα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των στόλων των αυτοκινητοβιομηχανιών ανέρχονταν κατά μέσο όρο, τα 2002 σε 167,2 γρ/χλμ. Το 2010 το αντίστοιχο μέγεθος είχε μειωθεί στα 140,4 γρ/χλμ μια μείωση που αντιστοιχεί σε 26,8 γρ/χλμ.

Σύμφωνα με την έρευνα η πραγματική μείωση δεν ξεπερνά τα 17,7 γρ/χλμ. καθώς τα 9,1 γρ/χλμ. –περίπου το 1/3- της συνολικής μείωσης στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα οφείλονται στην μεθόδευση των πρακτικών αξιολόγησης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και όχι στην πρόοδο της τεχνολογίας. Αξιωματούχος της Ε.Ε ερωτώμενος από το Reuters για την έρευνα δήλωσε:

Ειλικρινά, οι άνθρωποι θα έπρεπε να είναι εξοργισμένοι. Είναι σαν να παίρνεις λεφτά από τις τσέπες του κόσμου. Η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να θεωρεί τον εαυτό της εξυπνότερο σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη διαδικασία.

Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει τη θέσπιση νέων κανονισμών για την αξιολόγηση των αυτοκινήτων σε μια προσπάθεια περιορισμού του φαινομένου, καθώς και της μείωσης της απόκλισης μεταξύ των πραγματικών και των θεωρητικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων.

Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, οι καινούριοι κανονισμοί που θα ισχύσουν από το 2016, θα εξακολουθούν να εμφανίζουν κάποια ανεκτικότητα για πρακτικούς λόγους.

Μέχρι τότε, το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Καταναλωτή BEUC, υπολόγισε ότι τα στοιχεία κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προκύπτουν από τις αμφιλεγόμενες μεθόδους των αυτοκινητοβιομηχανιών, συνεπάγονται ότι ο μέσος καταναλωτής στην πραγματικότητα καταβάλλει 135 ευρώ επιπλέον για καύσιμα ετησίως -βάσει των σημερινών τιμών καυσίμων και με ετήσια χρήση 14.000 χλμ.- για ένα αυτοκίνητο που αγόρασε το 2010.

[Πηγή: Reuters]