Test Drive: Ford Focus ST - 002

Ένα χρόνο σχεδόν μετά τη παρουσίαση του νέου Ford Focus με τον 1000αρη EcoBoost των 125 ίππων, σειρά παίρνει να οδηγήσουμε το μεγάλο αδερφάκι του, με τη καρδιά του νέου ST να έχει τη διπλάσια χωρητικότητα αλλά και τη διπλάσια ιπποδύναμη.


Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Ford έχει τεράστια παράδοση στη παρουσίαση γρήγορων εκδόσεων των μοντέλων της, πόσο δε μάλλον στις δημοφιλείς κατηγορίες των super mini και hot hatch. Δε χρειάζεται να αναφέρω πολλά περισσότερα από τα πισωκίνητα Escort και το XR3i (αντίπαλο του Golf GTi), μέχρι τα θρυλικά και λατρεμένα Sierra και Escort Cosworth της δεκαετίας του ’90. Όταν όμως το 1998 η Μπλε Οβάλ αποφάσισε να κλείσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας το “βαρύ” όνομα του Escort δε θα μπορούσε να μην συνεχίσει το μύθο γύρω από τις “καυτές” εκδόσεις των μοντέλων.

Έτσι πριν από 11 χρόνια κάνει την εμφάνιση του στη πρώτη γενιά του Focus το ακρωνύμιο ST, κατά κόσμον Sport Technologies, με το μοντέλο να ονομάζεται τότε ST170, υποδηλώνοντας τα 170 άλογα του 2-λιτρου ατμοσφαιρικού Duratec, με τη ροπή του να φτάνει τα 200 Nm. Το αποτέλεσμα ήταν ο κινητήρας αυτός να χαρίσει ένα ομοιογενές σύνολο αλλά να κρίνεται ακόμα και για τα τότε δεδομένα σχετικά “λίγος”, καθώς τη δόξα του αυτοκινήτου έκλεψε η RS έκδοση που ακόμα και σήμερα παραμένει ένα από τα πιο οδηγοκεντρικά και καλοστημένα σύνολα.

Η δεύτερη γενιά του Focus ακολούθησε αυξητικές τάσεις σε όλους τους τομείς, με τον κινητήρα να μη πάει πίσω. Έτσι ο 2,5-λιτρος και 5-κύλινδρος πλέον κινητήρας, καταγωγής Volvo, στη “light” έκδοση του ST έφτασε να αποδίδει 225 άλογα αλλά να φτάνει μέχρι τα 350 άλογα στη συλλεκτική και πολύ “πουσαρισμένη” έκδοση του RS500. Μη ξεχνάμε ότι η σχέση της Ford με το παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλλυ και τους κορυφαίους οδηγούς στο ενεργητικό της αλλά ακόμα πιο καταξιωμένους μηχανικούς όπως ο Jost Capito, της M-Sport αρχικά (πριν μετακομίσει στη VW Motortsport) και Ford Motorsports στη συνέχεια έχουν συμβάλει τα μέγιστα για την εξέλιξη όλων αυτών των εκδόσεων. Χαρακτηριστικά ο Jost Capito, πρώην διευθυντής του τμήματος Global Performance Vehicles είχε δηλώσει:

Το νέο Focus ST είναι ένα πραγματικά συναρπαστικό αυτοκίνητο για τη Ford. Είναι το πρώτο μοντέλο επιδόσεων που βασίζεται στα σχεδιαστικά και τεχνολογικά ατού ενός νέου παγκόσμιου αυτοκινήτου παραγωγής μας. Είναι ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο για οδηγούς με σπορ φιλοδοξίες και δεν θα τους απογοητεύσει.

Στα συν

  • Εμφάνιση
  • Δύναμη κινητήρα
  • Ήχος
  • Καθίσματα
  • Οδική Συμπεριφορά/Ποιότητα κύλισης
  • Πλούσιος Εξοπλισμός
  • Πολεμικός χαρακτήρας
  • Χώροι

Στα μείον

  • Διαδρομές λεβιέ
  • Μη ύπαρξη τρίθυρου αμαξώματος
  • Χοντροκομμένη κονσόλα
  • Κατανάλωση υπό πίεση

Το αυτοκίνητο

Test Drive: Ford Focus ST - 065

To Focus ST τρίτης γενιάς έστρεψε πολλά από τα φλας του κόσμου όταν παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης, το Σεπτέμβρη του 2011, ενώ η εμπορική του καριέρα ξεκίνησε από το περασμένο Σεπτέμβρη με τη παραγωγή να γίνεται στο εργοστάσιο της Βαλένθια στην Ισπανία, ικανοποιώντας τη ζήτηση για πάνω από 40 χώρες.

Στη πρώτη όψη από το πάρκινγκ της ελληνικής αντιπροσωπείας το αυτοκίνητο φωνάζει “κοιτάξτε με”. Αν εξαιρέσουμε τη πρώτη γενιά, που το αυτοκίνητο προωθήθηκε με το αυθεντικό και κλασικό μπλε χρώμα της Ford, στα επόμενα μοντέλα η φίρμα επέλεξε διάφορους έντονους χρωματισμούς, θέλοντας να ταυτίσει το μοντέλο με έντονα συναισθήματα. Έτσι το έντονο πορτοκαλί της προηγούμενη γενιάς άλλαξε και απέκτησε ελαφρώς ένα πιο κίτρινο τόνο, με τη κωδική του ονομασία να είναι Tangerine Scream που είναι διαθέσιμο  αποκλειστικά στη γρήγορη έκδοση, ενώ υπάρχουν και άλλα πέντε χρώματα, τα Spirit Blue, Race Red, Black, White και Silver. Όλο το αυτοκίνητο κραυγάζει με την εμφάνιση του και μετά το Opel Astra OPC διαθέτει από τα πιο έντονα παρουσιαστικά, εν αντιθέσει με το πιο ήπιο VW Golf GTI. H εξωστρεφή και μυώδη εμφάνιση του Focus ST παραπέμπει σε αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων. Το μόνο που χτυπάει άσχημα στο μάτι είναι η ύπαρξη των δύο πίσω θυρών, χωρίς να υπάρχει επιλογή (ακόμα;) για τρίπορτη έκδοση αλλά κάποιοι μπορεί να το θεωρήσουν προτέρημα για χάρη της πρακτικότητας. Μη ξεχνάμε ότι είναι διαθέσιμο και ως Station Wagon για ακόμα πιο ανήσυχους οικογενειάρχες.

Test Drive: Ford Focus ST - 020 Test Drive: Ford Focus ST - 030

Οι λεπτομέρειες που δίνουν έμφαση στον σπορ χαρακτήρα, είναι πολλές αλλά όχι υπερβολικές. Για παράδειγμα η μεγάλη μπροστινή μάσκα με σχήμα τραπεζίου απέκτησε κυψελοειδές γρίλιες και ένα διακριτικό σήμα ST, οι ανθρακί ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών γεμίζουν τους θόλους με τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων να κάνουν μπαμ ενώ τέλος οι προφυλακτήρες εμπρός/πίσω αλλά και τα πλαϊνά μασπιέ απέκτησαν δυναμικά νεύρα που εκτός από εμφάνιση παίζουν μεγάλο ρόλο και στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου, η οποία έχει συντελεστή οπισθέλκουσα μόλις Cd 0.295. Τέλος, στο πίσω μέρος εκτός από τη μεγάλη αλλά ταπεινή αεροτομή οροφής, ίσως το ομορφότερο χαρακτηριστικό, κατά προσωπική άποψη, στοιχείο είναι η εντυπωσιακή κεντρικά τοποθετημένη απόληξη της εξάτμιση που παραπέμπει σε αυτή της Lamborghini Aventador. Η καρδιά του αυτοκινήτου είναι αρκετά δυνατή και αλήτικη. Ο εξολοκλήρου αλουμινένιος τετρακύλινδρος 2-λιτρος Ecoboost κινητήρα αποδίδει 250 ίππους και γιγαντιαία ροπή 360 Nm από τις 1750 σ.α.λ., που συγκρίνεται μόνο με ακριβότερα sportscars, με χαρακτηριστικό παράδειγμά να έχει την ίδια τιμή με την νέα Porsche Boxster S. Συνδυάζεται αποκλειστικά (ευτυχώς!) με ένα εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 6.5 δευτ. με την τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 248 χλμ/ώρα, τιμές που τις εξακρίβωσα απόλυτα.

Test Drive: Ford Focus ST - 120

Τεχνολογικά ο προηγμένος κινητήρας διαθέτει εξελιγμένα συστήματα εισαγωγής και εξαγωγής, άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης, υπερσυμπιεστή χαμηλής αδράνειας της Borg Warner, μεταβλητό χρονισμό Twin-independent Variable Cam Timing (Ti-VCT), νέα σχεδίαση των συστημάτων εισαγωγής και εξαγωγής και στη χαρτογράφηση του εγκεφάλου για να υποστηρίζει την μέγιστη απόδοση, ενώ η σχέση συμπίεσης του είναι 9.3:1. Ακόμα το νέο Focus ST διαθέτει λειτουργία overboost η οποία αυξάνει για 12 δευτερόλεπτα την απόδοση του 2.0-λιτρου EcoBoost turbo κινητήρα, έτσι για 15 δευτ. και με τη λειτουργία Ecoboost από τις 3.000 σ.α.λ έως τις 4.500 σ.α.λ, η απόδοση ανεβαίνει στα 255 άλογα με 370 Nm ροπής, μια αύξηση της τάξεως του 7,7%. Συγκριτικά με τον 2.5-λιτρο, 5-κύλιδρο κινητήρα της προηγούμενης γενιάς του Focus ST, ο νέος 4-κύλινδρος προσφέρει καλύτερες επιδόσεις και χάρη στο μικρότερο κυβισμό και την καινοτόμο τεχνολογία του είναι πιο αποδοτικός. Αυτό μεταφράζεται σε σύμφωνα με την εταιρία σε μικτή κατανάλωση 7,2 λίτρων/100 χλμ, που όμως είναι σχεδόν αδύνατο να δεις τέτοια τιμή ακόμα και αν επιχειρείς ρεκόρ οικονομίας. Η αλήθεια βρίσκεται περίπου στα 9.5 λίτρα/100 χλμ που όμως πολύ εύκολα φτάνει στα 14-15 λίτρα αν είσαι συνεχώς στη τσίτα. Άλλη μια επιτυχία του συγκεκριμένου κινητήρα είναι οι μειωμένες κατά 20% εκπομπές CO2, που με 169 γρ/χλμ υποχρεούσαι να πληρώσεις τέλος κυκλοφορίας μόλις €380,25, τιμή αρκετά καλή για τη φιλοσοφία του αυτοκινήτου. Οι διαστάσεις του είναι 4.362 χλστ για μήκος, 1.823 χλστ για πλάτος και 1.484 χλστ για ύψος, με το μεταξόνιο να φτάνει τα 2.648 χλστ και τα μετατρόχια να είναι 1.554 χλστ και 1.534 χλστ για τον εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα με ευεργετικές δυνατότες στους εσωτερικούς χώρους. H χωρητικότητα του χώρου αποσκευών ανέρχεται στα 316 λίτρα με την ύπαρξη της βοηθητικές ρεζέρβας, ενώ μπορεί να φτάσει τα 1148 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, ενώ το απόβαρο του αυτοκινήτου είναι 1.362 κιλά. Τέλος, από τη στιγμή που το απλό Focus διέπρεψε στις δοκιμές ασφάλειας του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού οργανισμού EuroNCAP, το ST δε θα μπορούσε να διαφέρει.

Προς τα μέσα

Test Drive: Ford Focus ST - 089

Το εσωτερικό του είναι γνωστό από το απλό Focus που είχαμε οδηγήσει αλλά οι αλλαγές/προσθήκες είναι αρκετές για να το χαρακτηρίσουν σπορ και πολεμικό. Το πρώτο που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι τα τρία όργανα στη κορυφή της κονσόλας που είναι στραμμένα κατευθείαν στα μάτια του οδηγού και δείχνουν την θερμοκρασία και τη πίεση του λαδιού καθώς και τη πίεση υπερπλήρωσης του turbo. Ακόμα υπάρχουν λεπτομέρειες όπως τα αλουμινένια τρυπητά πεντάλ, το πολύ καλό αλλά κάπως λεπτό δερμάτινο τιμόνι με άριστη αφή και πιάσιμο που στη βάση του υπάρχει χαραγμένο το σήμα ST. Τα μαύρα πλαστικά τύπου piano black και οι δύο οθόνες πολλαπλών ενδείξεων συμπληρώνουν την εικόνα ενός σύγχρονου και ποιοτικού περιβάλλοντος. Αυτά που κλέβουν όμως τη παράσταση δηλώνω χωρίς κανένα ενδοιασμό είναι τα bucket καθίσματα της Recaro! Είναι απλά εκπληκτικά. Κάθεσαι, σε αγκαλιάζουν, βιδώνεσαι μέσα τους και σε προκαλούν χωρίς καν να βάλεις μπροστά το κινητήρα με το μαγικό κουμπάκι. Οι πορτοκαλί λεπτομέρειες δεν είναι και το καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα αλλά σίγουρα δεν είναι άσχημες, με το χρωματισμό να συνδυάζεται με το χρώμα του αμαξώματος. Υπάρχει δε και η δυνατότητα, για πρώτη φορά μάλιστα, τοποθέτηση και ειδικά καθίσματα τύπου bucket και για τους πίσω επιβάτες. Ψάχνοντας για άλλες λεπτομέρειες, θα μπορούσα να πω ότι ωραίο αισθητική παρέμβαση είναι το φωτιζόμενο μαρσπιέ χωρίς να κάνει το αυτοκίνητο “καγκούρικο”, αλλά να σου υπενθυμίζει το όπλο που θα οδηγήσεις, η κόκκινη επιγραφή των ταχυτήτων πάνω στο λεβιέ και ο πίνακας οργάνων με τις κόκκινες βελόνες ένδειξης.

Test Drive: Ford Focus ST - 092 Test Drive: Ford Focus ST - 096

Σαν γενική εικόνα όλη η κεντρική κονσόλα κρίνεται χοντροκομμένη αλλά τα υλικά είναι άκρως ποιοτικά και να σου δίνει την αίσθηση ότι είναι ένα κομμάτι, αφού η συναρμογή της είναι κορυφαίου επιπέδου. Δε λείπουν, όμως, και τα παρατράγουδα με την παραφορτωμένη με κουμπάκια κεντρική κονσόλα, που όμως δε θα χρειαστεί πολύ χρόνο για να συνηθίσεις τις λειτουργίες και να προσαρμοστείς πλήρως. Έχει αρκετά κοινά με την κονσόλα που τοποθετείται και στο μικρό αδερφάκι του, το Fiesta. Το ταμπλό είναι επενδυμένο με αφρώδες πλαστικό στο μεγαλύτερο μέρος του. Κατά γενική ομολογία όμως ο άκρως οδηγοκεντρικός χαρακτήρας του εσωτερικού αποτυπώνεται στη άρτια θέση οδήγησης, την αγωνιστικού τύπου πλευρική στήριξη των καθισμάτων με πολλές ρυθμίσεις. Τα χειριστήρια στο τιμόνι ρυθμίζουν τις διάφορες λειτουργίες του trip computer, της ενεργοποίηση του ESP αλλά και τη διαχείριση των σταθμών και φακέλων στο ηχοσύστημα. Η φωνή και το “ψάξιμο” των σταθμών έχουν ένα χειριστήριο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί άβολο στη θέση που είναι αλλά και η διττή του λειτουργία που ελέγχει τη φωνή αλλά και την απάντηση του τηλεφώνου που συνδέεται μέσω Bluetooth είναι επίσης δύσχρηστη

Test Drive: Ford Focus ST - 097 Test Drive: Ford Focus ST - 106

Άλλο ένα τεχνολογικό gadget αλλά και σημείο των καιρών είναι ο ψεύτικος ή αν θες ενισχυμένος ήχος του κινητήρα στο εσωτερικό της καμπίνας. Η Ford έχει εξοπλίσει το Focus ST με ένα σύστημα που κάνει τον ήχο του κινητήρα μέσα στη καμπίνα να ακούγεται δυνατότερα προς τέρψιν των αυτιών σου. Ο 2.0-λιτρος Ecoboost ακούγεται διαφορετικά εκτός καμπίνας, αλλά στο εσωτερικό της οι επιβάτες θα του ακούνε αγριότερα μέσα από φάσμα 200 έως 450 Hz.

Οι μηχανικοί της Ford έχουνε τοποθετήσει έναν ειδικό σωλήνα, τον οποίο τον ονομάζουν sound symposer και αυτός ενισχύει τον ήχο του κινητήρα μέσα στη καμπίνα. Παρόμοιο σύστημα διαθέτουν αρκετά αυτοκίνητα όπως τη νέα BMW M5, το Ford Mustang, το Golf GTI αλλά και Mazda MX-5, με την διαφορά του συστήματος του Focus να είναι στη παρουσία μιας ηλεκτρονικής βαλβίδας η οποίας ανοιγοκλείνει ανάλογα με τις στροφές που στροφάρει ο κινητήρας. Στις χαμηλές στροφές και ταχύτητες η βαλβίδα ανοίγει μεταφέροντας έτσι τον ήχο του κινητήρα στη καμπίνα, ενώ στις υψηλές ταχύτητας, η βαλβίδα κλείνει ώστε να κάνει όσο γίνεται δυνατό, αθόρυβη την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο. Στη πράξη σε αποζημιώνει σαν ηχητικό αποτέλεσμα αλλά από την άλλη ξενερώνεις όταν συνειδητοποιείς το τεχνητό τρόπο εντυπωσιασμού.

Δε θα αναλωθώ για θέσεις μικροαντικειμένων, πρακτικότητα και εργονομία, γιατί δεν είναι αυτός ο κύριος χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Παρόλα αυτά όμως, από τη στιγμή που βασίζεται σε ένα καθημερινό οικογενειακό best seller, δε θα μπορούσε να υστερεί σε αυτό το τομέα κάνοντας εύκολη τη καθημερινή συμβίωση μαζί του. Το μοναδικό πράγμα που λείπει από το εσωτερικό είναι μια μεγάλη οθόνη για το σύστημα πλοήγησης, πράγμα περίεργο για τη τιμή και το χαρακτήρα του αυτοκινήτου, όταν πολύ φθηνότερα καθημερινά αυτοκίνητα εξοπλίζονται στάνταρ.

Test Drive: Ford Focus ST - 119

Το Focus ST εισάγεται στην Ελλάδα με δύο επίπεδα εξοπλισμού, το ST2 και ST3, με τα οποία κρίνονται υπερπλήρη. Το πρώτο, αυτό που είχα στα χέρια μου, περιλαμβάνει όλους τους αερόσακους και τις ηλεκτρικές ευκολίες και ακόμα ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών με ελαστικά 235/40, πίσω αεροτομή στο χρώμα του αμαξώματος, σπορ ημιδερμάτινα καθίσματα Recaro οδηγού και συνοδηγού, ράδιο-CD συμβατό με MP3, 6 ηχεία, οθόνη ενδείξεων πίνακα οργάνων 2,3” DOT Matrix, πολυλειτουργική οθόνη 3,5” Star Burst (ICE Pack 32), ηλεκτρονικός διζωνικός κλιματισμός DEATC, κουμπί εκκίνησης κινητήρα, δερμάτινη λαβή λεβιέ ταχυτήτων ST, καλύμματα μαρσπιέ με λογότυπο ST στις εμπρός πόρτες, αυτόματοι προβολείς και αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες, σύστημα ανίχνευσης απώλειας πίεσης ελαστικών, συναγερμό και ηλεκτροχρωματικός αντιθαμβωτικός κεντρικός καθρέπτης, το σύστημα SYNC που βοηθάει στην αναπαραγωγή της μουσικής, αναγνωρίζει τραγούδια και συντάσσει λίστες αναπαραγωγής ενώ η δεύτερη ST3 έχει παραπάνω εμπρός προβολείς Bi-Xenon με φώτα ημέρας LED, στατικούς λαμπτήρες στροφής, σύστημα πλύσης, πίσω φώτα LED, σπορ δερμάτινα καθίσματα Recaro οδηγού και συνοδηγού σε μαύρο χρώμα (κάθισμα οδηγού ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο με 8 ρυθμίσεις) και σπορ δερμάτινο πίσω κάθισμα Recaro 3 θέσεων. Οι αρχικές τιμές για τις δύο αυτές εκδόσεις χωρίς κο όφελος απόσυρσης ή κάποιας άλλης προσφοράς ανέρχονται στα €33.480 και €35.930 αντίστοιχα. Τιμές διόλου ευκαταφρόνητες για την εποχή που ζούμε αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι αγοράζεις “πολύ” αμάξι και φοβερές επιδόσεις σε αυτά τα λεφτά που δύσκολα θα βρεις κάτι αντίστοιχα γρήγορο στη κατηγορία.

Στο δρόμο

Test Drive: Ford Focus ST - 082

Καλά όλα τα παραπάνω αλλά το όνομα της η Ford το έχει φτιάξει μέσω των εκπληκτικών δυνατοτήτων στο δρόμο και την αίσθηση που σου χαρίζει κάθε αυτοκίνητο, είτε απλό είτε πιο ειδικής κατηγορίας όπως όλα τα ST.

Όταν έχεις ένα εξαιρετικό πλαίσιο, όπως αυτό του νεόυ Focus, μπορείς πάνω του να οργιάσεις σε οποιοδήποτε δρόμο επιθυμήσεις να επιτεθείς. Φυσικά δεν έχει μείνει απαράλλακτο καθώς έχει δεχθεί τις απαραίτητες περιποιήσεις σε περιφερειακά μέρη. Έτσι κάθεται 10 χλστ. πιο χαμηλά, με ύπαρξη γονάτων MacPherson εμπρός σε ξεχωριστό υποπλαίσιο και αντίστοιχα η πίσω ανεξάρτητη ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων Control Blade να προέρχεται από το RS και να φοράει νέα σκληρότερα ελατήρια και αμορτισέρ, δυνατότερα silent block και παχύτερες αντιστρεπτικές.

Στην εποχή της τεχνολογίας και για να διαχειριστεί τα πολλά άλογα ο εμπρός άξονας το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με πολλά ηλεκτρονικά βοηθήματα με σκοπό τη καλύτερη οδηγική συμπεριφορά αλλά και να μεταφέρει στον οδηγό ένα υψηλό επίπεδο πληροφόρησης και ελέγχου. Γι’αυτό οι μηχανικοί της Ford το έχουν εξοπλίσει με το σύστημα Torque Vectoring Control για καλύτερη διαχείριση της ροπής, που φρενάρει τον εσωτερικό τροχό για μείωση της υποστροφής ώστε η δύναμη να περνά ομαλότερα στον δρόμο, που πρακτικά μεταφράζεται σε ένα ηλεκτρονικό διαφορικό και το Cornering Under Steer Control που ουσιαστικά φρενάρει τον κατάλληλο τροχό ώστε να δημιουργήσει ροπή περιστροφής του αμαξώματος ανάλογα με την τάση υποστροφής πριν προλάβει να μπει το ESP. Συνεχίζοντας, υπάρχει το Torque Steer Compensation (TSC) με το Electronic Power Assisted Steering (EPAS) (λέγε με ηλεκτρική υποβοήθηση κρεμαργιέρας). Αυτό μεταφράζεται σε ένα ένα εξαιρετικό τιμόνι μεταβλητού βήματος, με νέα πολύ “κοντή” κρεμαγιέρα με μόλις 1,8 στροφές από άκρη σε άκρη και τόσο βαρύ όσο χρειάζεται σε οποιεσδήποτε συνθήκες, είτε στη καθημερινή οδήγηση στη πόλη, είτε σε φιδίσιες διαδρομές στα βουνά είτε τέλος στον αυτοκινητόδρομο όταν εξαιρετικά ευθύβολο. Τέλος, μέσα από τις 18άρες ζάντες με ελαστικά της Goodyear υπάρχουν τεραστίων διαστάσεων φρένα με αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς και διαστάσεις 320×25 χλστ. για τον εμπρός άξονα και 271×11 χλστ. για τον πίσω.

Test Drive: Ford Focus ST - 006

Καλά όλα αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα αλλά κακά τα ψέμματα είναι πολλά τα άλογα μόνο για τον εμπρός άξονα. Σε καλή άσφαλτο ακόμα και η τρίτη ταχύτητα “έγραφε” στο δρόμο και πρέπει να κρατάς δυνατά το τιμόνι για να αποφύγεις εκπλήξεις μέσω του Torque Steering. To σύνολο όμως πλαισίου, κινητήρα και ηλεκτρονικών αλλά και των εξαιρετικών bucket σε προδιαθέτει για πολεμικές καταστάσεις, παρόλο που δεν είναι αυτός ο πρωταρχικός του σκοπός. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων αυτή η κατηγορία είναι Gran Tourer και όχι πολεμικές μηχανές τύπου RS. Κινείσαι παντού απαγορευτικά γρήγορα αλλά πάντα με μια ασφάλεια που σε γεμίζει αυτοπεποίθηση και σιγουριά για την οδήγηση σου. Το ESP έχει τρεις ρυθμίσεις (on, off και sport) και σε αφήνει να παίξεις με την ουρά και την τοποθέτηση του αυτοκινήτου τσιμπώντας το φρένο ή με απότομο άφημα του γκαζιού. Δεν είναι ενοχλητικό και κάνει καλή δουλειά με το να σε προστατεύει από τις υπερβολές.

Υπό καθημερινές συνθήκες μετακίνησης το ESP λειτουργεί όπως το βασικού Focus, αν και στο ST είναι ρυθμισμένο να έχει λίγο μεγαλύτερη ανοχή. Στη θέση on συνίσταται για όλα τα είδη οδοστρώματος, στεγνά, βρεγμένα ή χιονισμένα, προσφέροντάς του την αυτοπεποίθηση να οδηγεί με ασφάλεια ανεξαρτήτως καιρού. Στη sport ρύθμιση, γνωστή και ως πρόγραμμα εκτεταμένης ολίσθησης, το traction control απενεργοποιείται, με τη πρόσφυση να είναι στη κυριότητα του ποδιού του οδηγού ενώ το ESP είναι προγραμματισμένο για να παρεμβαίνει μόνον όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Τέλος, το ESP στη θέση off, αφήνει το Focus ST στη μαγκιά του οδηγού να πάρει τα μέγιστα από το αυτοκίνητο, δίνοντας του τον πλήρη έλεγχο κάτι που χρειάζεται μέσα στη πίστα. Μόνο τα επιμέρους χαρακτηριστικά όπως το Enhanced Dynamic Cornering Control παραμένουν ενεργά, βελτιστοποιώντας την απόλαυση των δυνατοτήτων του Focus ST χαρίζοντας τεράστια χαμόγελα. Αν το απενεργοποιήσεις στο δρόμο και ειδικά σε γλιστερά κομμάτια, θα γίνει αισθητή η απουσία μηχανικού μπλοκέ διαφορικού και του συστήματος Revoknuckle που κάκιστα δεν υπάρχει, αλλά για να βρεθείς προ εκπλήξεως θα πρέπει να οδηγάς ασυνείδητα.

Test Drive: Ford Focus ST - 015

Μπορεί να δηλώνω λάτρης της πίσω κίνησης αλλά το πόσο διασκεδαστικό είναι ένα καλοστημένο μπροστοκίνητο είναι κάτι που δε περίμενα εύκολα να πω. Με μηδενικές κλίσεις στις στροφές, με άψογη τοποθέτηση στις στροφές, όντας εκπληκτικά ευθύβολο και γρήγορο και γεμάτο μπάσο ήχο, ψάχνεις σε όλα τα βουνά της Αττικής όλο και περισσότερες στροφές. Σημαδεύεις εκεί που θες να πας, φτάνεις πριν το καταλάβεις, φρενάρεις δυνατά, στρίβεις αφήνοντας το φρένο και γκαζώνεις σταδιακά μετά την κορυφή, εκμεταλλευόμενος την ομαλή παροχή ισχύος και τη πλούσια ροπή του σε όλο το φάσμα των στροφών.

Αντίθετα στον αυτοκινητόδρομο κάνει απίστευτα άνετα ταξίδια. Χωρίς πολλούς θορύβους όταν κινείσαι σε ήρεμους ρυθμούς και με τη ροπή του κινητήρα να είναι άμεσα διαθέσιμη, σταματάς μόνο όταν σε καλεί η φύση…Η δε κατανάλωση του, με έκτη στο κιβώτιο και ταχύτητες περίπου 140 χλμ/ώρα δε θα υπερβεί ποτέ τα 8 λίτρα/100χλμ. Πολύ καλό και ακριβές είναι και το εξάρι κιβώτιο, με την έκτη σχέση στο πυκνό σχετικά κιβώτιο (αλλά με μεγαλύτερες διαδρομές από το ιδανικό), να παίζει το ρόλο του overdrive για οικονομία στο ταξίδι.

Όσο άνετο είναι όμως στον ανοιχτό δρόμο άλλο τόσο δεν είναι μέσα στη πόλη. Τα κύρια του προβλήματα, το τιμόνι και οι σκληρές αντιδράσεις στις αμέτρητες ανωμαλίες. Χαρακτηριστικά η διάμετρος στροφής φτάνει τα 12 μέτρα και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα χρειαστείς μανούβρα για επιτόπια αναστροφή.

Τελικά

Test Drive: Ford Focus ST - 066

Σίγουρα είναι ένα αυτοκίνητο που όχι απλά χαίρεσαι να το οδηγάς αλλά το ερωτεύεσαι. Προσπαθείς να βρεις κάθε παραμικρή αφορμή για να βγεις έξω να το οδηγήσεις. Το αποτέλεσμα της οδήγησής του, μου σχημάτισε μεγάλα χαμόγελα. Η Ford έχει θέσει τα στάνταρτς στη κατηγορία των hot hatch και όσο περνάνε τα χρόνια ωριμάζουν τα οδηγικά χαρακτηριστικά που κάνουν τα ST να έχουν τόσο μεγάλη απήχηση και να είναι τόσο θελκτικά. Το πλαίσιο, ο κινητήρας, ο ήχος, τα Recaro και η άνεση του αυτοκινήτου είναι άριστα και σε πωρώνουν και αν έχεις τη δυνατότητα να το οδηγήσει σε βγάζει από τη μίζερη, κατά πολλούς, ελληνική καθημερινότητα. Μιλάει στη ψυχή σου αυτό το αυτοκίνητο…πως να το κάνουμε.

Τα μεγάλα κεφάλια αλλά και οι έμπειροι μηχανικοί της Ford κατάφεραν και έφτιαξαν ένα εξαιρετικό σύνολο, για κίνηση στον εμπρός άξονα φυσικά, που σε εξιτάρει και μπορεί παράλληλα να είναι το οικογενειακό αυτοκίνητο ενός τρελού οικογενειάρχη. Η γεύση που σου αφήνει είναι ότι πέραν όλων αυτών το σίγουρο είναι ότι το νέο Focus ST πλησίασε περισσότερο από ποτέ στα δεδομένα του προηγούμενου RS, ενώ κάνει το πρώτο RS να φαίνεται λίγο, χωρίς όμως να ξεχνάει της καθημερινές του συνήθειες. Αναλυτικά τις τιμές μπορείς να τις βρεις εδώ, ενώ τα πλήρη τεχνικά του χαρακτηριστικά εδώ.

Ευχαριστούμε πολύ την Greek Air για την παραχώρηση των εγκαταστάσεών της για την φωτογράφηση του αυτοκινήτου.