fia-and-f1-flag

Αντιπρόσωποι της FIA, της FOM και των 6 μεγάλων ομάδων της Formula 1 αποφασίζουν την ώρα που γράφεται αυτό το άρθρο για το μέλλον της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus και Williams είναι οι εκλεκτές ομάδες που αποτελούν το Strategy Group που αποφασίζει πλέον για τους κανόνες της Formula 1.

Ποιες θα είναι οι μελλοντικές εταιρίες εφοδιασμού ελαστικών, που και πότε θα γίνονται δοκιμές ελαστικών, πόσο μεγάλες θα είναι οι περικοπές κόστους, πως θα επιφέρουμε αύξηση του κέρδους, ποιές θα είναι οι αλλαγές στους τεχνικούς κανόνες και άλλα πολλά είναι στο πρόγραμμα της σημερινής συζήτησης στο Λονδίνο.

Για τις μικρότερες ομάδες της Formula 1, όμως ένα είναι το θέμα συζήτησης που αγωνιούν να μάθουν… τα Listed Parts. Η λίστα αυτή η οποία περιέχει μέρη του μονοθεσίου όπως το πάτωμα του μονοθεσίου, το αμάξωμα, το monocoque σασί και γενικότερα τα πάντα σχεδόν που κατασκευάζονται ξεχωριστά από κάθε ομάδα, είναι υπό συζήτηση. Να θυμίσω πως το Strategy Group αποφασίζει με την μέθοδο της πλειοψηφία και όχι της ομοφωνίας, με την FIA να έχει 6 ψήφους, τη FOM άλλους 6 και τις προαναφερόμενες ομάδες από μία.

Σύμφωνα με τους υπάρχον κανόνες λοιπόν, τα μέρη που μπορούν να μοιράζονται οι ομάδες μεταξύ τους είναι ελάχιστα. Τι γίνεται όμως αν ξαφνικά εξαφανίσεις την λίστα με αυτά τα εξαρτήματα, γνωστή ως Listed Parts; Τότε πολύ απλά θα μπορεί μια κατασκευάστρια ομάδα να πουλήσει ολόκληρο μονοθέσιο σε μία άλλη. Θα υπάρχουν δηλαδή ομάδες μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, που βάση κανονισμού θα προμηθεύουν με μονοθέσια όλους τους αγωνιζόμενους του πρωταθλήματος.

Bob Fernley

Ο αναπληρωτής πρόεδρος της Force India, Bob Fernley, φανερά ενοχλημένος που η ομάδα του δεν παίρνει μέρος στην σημερινή σύσκεψη, δήλωσε πως ο μοναδικός τρόπος για να επιστρέψουν τα αγορασμένα μονοθέσια στην Formula 1, είναι αν μικρότερες εταιρίες μείνουν εκτός πρωταθλήματος.

Πρέπει ο καθένας να αναρωτηθεί, τι σχεδιάζουν; Από την μία έχεις 4 ομάδες, προστατευμένες από το αυξανόμενο κόστος, λόγω των έξτρα χρημάτων που διαθέτουν και από την άλλη έχεις ομάδες στερούμενες κάθε δικαιώματος. Γιατί γίνεται αυτό; Προφανώς για να επηρεαστεί η πορεία της Formula 1 στο μέλλον. Δεν μπορείς να πουλήσεις μονοθέσια εκτός αν αναγκάσεις τις μικρότερες ομάδες να πτωχεύσουν… και αυτός είναι ο δρόμος που ακολουθούμε.

Δεν είμαι σίγουρος αν είναι για καλό ή όχι, αλλά σε αυτή την πορεία έχουν βάλει τις μικρότερες ομάδες  με την συνεχόμενη αύξηση του κόστους. Φαντάζομαι είναι μόνο και μόνο για να αποτύχουν. Τα περισσότερα έσοδα, σύμφωνα με την τελευταία Συμφωνία Ομόνοιας (Concorde Agreement), πάνε στις μεγάλες ομάδες, ενώ έξτρα βάρος προστίθεται στους ώμους των μικρών. Νέο κόστος συμμετοχής στο πρωτάθλημα, νέα έξοδα για δοκιμές εξέλιξης, νέοι κανόνες.

Δεν υπήρξε ούτε μια αλλαγή τους τελευταίους 18 μήνες που να μην αύξησε το κόστος. Όλες οι ομάδες έχουν αυξημένα έξοδα κατά 24 εκατομμύρια ευρώ. Οι μεγάλες ομάδες όχι μόνο τα έχουν καλύψει, άλλα έχουν και περίσσευμα

Δυσκολότερο έργο όλων στην σημερινή σύσκεψη αναμένεται να έχει ο Martin Whitmarsh, με την ομάδα του να έχει την ευκαιρία, ως κατασκευάστρια που είναι, να κερδίσει εκατομμύρια, άλλα ο ίδιος να έχει ηθική υποχρέωση απέναντι στις μικρότερες ομάδες για την επιβίωσή τους, καθώς διατελεί πρόεδρος του συνεταιρισμού των ομάδων.

Ferrari 3 f1 cars

Αν συμβεί κάποια αλλαγή και οι μεγάλες ομάδες πουλάνε πλέον τα μονοθέσιά τους, τότε σίγουρα οι μικρότερες ομάδες θα έχουν μείωση στα έξοδά τους. Αυτό θα επιτευχθεί με μείωση του προσωπικού τους και των πανάκριβων μηχανημάτων που απαιτούνται, για την σχεδίαση και την εξέλιξη ενός μονοθεσίου. Αντίστοιχα οι κατασκευάστριες εταιρίες θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο τα έσοδά τους από την πώληση των αγωνιστικών αυτοκινήτων, ενώ είναι πολύ πιθανό να έχουμε και πιο ανταγωνιστικό πρωτάθλημα.

Από την άλλη όμως, θα έχουμε τις μη κατασκευάστριες ομάδες, πλήρως εξαρτημένες από τους προμηθευτές τους, με τον κάθε άραβα πολύ-δισεκατομμυριούχο να αγοράζει μια Red Bull για να τρέχει ο γιός του.

Εσείς, αν είχατε δικαίωμα ψήφου, θα ψηφίζατε υπέρ ή κατά στην πώληση “εργοστασιακών” μονοθεσίων;

[Πηγή: GMM]