car sales

Σήμερα, βράδυ Παρασκευής, η Βουλή κατέθεσε τροπολογίες που δίνουν κίνητρα για την αγορά εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και «πράσινων» Ι.Χ. Ουσιαστικά, εξαιρούνται από τον φόρο πολυτελείας όσα αυτοκίνητα έχουν ταξινομηθεί σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για μια ρύθμιση που επιβλήθηκε από την ΕΕ διότι έπρεπε να ισχύσει και για τη χώρα μας το κοινοτικό δίκαιο.

Παράλληλα, άλλη ρύθμιση εξαιρεί από τον φόρο πολυτελείας και τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Ακόμη, αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται η φορολογητέα αξία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ώστε να επιβάλλεται το τέλος ταξινόμησης. Ουσιαστικά τίθεται σε ισχύ συντελεστής 0,30 για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο, αυξάνοντας ουσιαστικά τη βαρύτητα του κριτήριου των χιλιομέτρων στη συνολική απομείωση.

Αναλυτικά, οι ρυθμίσεις που αφορούν τα αυτοκίνητα είναι οι εξής:

Με την προτεινόμενη διάταξη αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 126 του ν.2960/2001 (A’ 265) που αφορά στη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων.

Η διάταξη αυτή κρίνεται αναγκαία για την πλήρη ευθυγράμμιση με την απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που εκδόθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2007 επί της υπόθεσης C-74/06 (Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας), σχετικά με το τέλος ταξινόμησης εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, την απομείωση της αξίας και εν γένει για τον αντιπροσωπευτικότερο και ορθολογικότερο προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας.

Τα ποσοστά απομείωσης της αξίας καθορίζονται πλέον με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ανά εξάμηνο και έτος ηλικίας του αυτοκινήτου, καθώς και ανά κατηγορία αμαξώματος. Τα δε στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των εν λόγω ποσοστών, καθώς και ο τρόπος προσδιορισμού των ποσοστών των ενδιάμεσων μηνών καθορίζονται με την απόφαση που προβλέπεται από την παράγραφο 4 του άρθρου 126 του ν.2960/01.

Η εν λόγω προσέγγιση αποσκοπεί στην πλήρη διασφάλιση ότι το ποσό του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης δεν υπερβαίνει, έστω και σε ορισμένες περιπτώσεις, το ποσό του εναπομένοντος τέλους που είναι ενσωματωμένο στην αξία των ήδη ταξινομημένων στη χώρα μεταχειρισμένων οχημάτων, καθόσον δύνανται να λαμβάνονται υπόψη με δυναμικό και ευέλικτο τρόπο, οι διακυμάνσεις της αγοράς και οι υπολειμματικές αξίες και εφόσον απαιτείται, τα εν λόγω ποσοστά απομείωσης να τροποποιούνται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.

Η φορολογητέα αξία, μετά την απομείωση σύμφωνα με τα ως άνω ποσοστά, μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με χρήση συντελεστή 0,30 για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο, αυξάνοντας ουσιαστικά τη βαρύτητα του κριτήριου των χιλιομέτρων στη συνολική απομείωση.

Τέλος, με την προτεινόμενη διάταξη απαλείφεται το δεύτερο εδάφιο, της περίπτωσης β΄, της παραγράφου 1 του άρθρου 126 του ν.2960/2001, ώστε να μην λαμβάνεται πλέον υπόψη «η πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα αξία», για την αποφυγή στρεβλώσεων στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και εν γένει για τον αντικειμενικότερο προσδιορισμό της φορολογικής βάσης για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης.

Επί του άρθρου 2 της τροπολογίας. Με τις προτεινόμενες διατάξεις:

(α) προστίθεται τρίτο εδάφιο στην παράγραφο 2 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 (Α’ 40/15.3.2010), που αφορά στη μη επιβολή φόρου πολυτελείας σε κοινοτικά αυτοκίνητα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πριν από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του εν λόγω άρθρου.

Η διάταξη αυτή κρίνεται αναγκαία για την πλήρη ευθυγράμμιση με το άρθρο 110 της Συνθήκης και ειδικότερα την απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που εκδόθηκε την 7η Απριλίου 2011 στην υπόθεση C-402/09 Tatu, σχετικά με τη δυνατότητα επιβολής νέων φόρων, εχόντων ως αντικείμενο ή ως αποτέλεσμα την αποθάρρυνση της πώλησης εισαγομένων προϊόντων προς όφελος της πωλήσεως ομοειδών εγχώριων προϊόντων, τα οποία άρχισαν να διατίθενται στην εγχώρια αγορά πριν από την έναρξη ισχύος των οικείων ρυθμίσεων περί επιβολής των εν λόγω φόρων.

(β) στις προβλεπόμενες από την περίπτωση α’ της παραγράφου 3 εξαιρέσεις αυτοκινήτων από το φόρο πολυτελείας προστίθενται τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής, έρευνας και εξέλιξης, το οποίο επιβαρύνει την τιμή χονδρικής, με αποτέλεσμα, οχήματα ηλεκτροκίνητα, κατά τα λοιπά όμοια με μη ηλεκτροκίνητα να επιβαρύνονται με φόρο πολυτελείας.

(γ) αντικαθίσταται η περίπτωση στ΄ της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του ν.3833/10, όπως ισχύει, με την προσθήκη στην ουσία αποσπάσματος δασμολογικής κλάσης (ΕΧ) 71.04, προς άρση οιαδήποτε ασάφειας ως προς την επιβολή ή μη φόρου πολυτελείας στις συνθετικές πέτρες.

Επί του άρθρου 3 της τροπολογίας

Με τις προτεινόμενες διατάξεις καταργείται η εισφορά τραπέζης που επιβάλλεται στα εισαγόμενα από τρίτες χώρες προϊόντα σε ποσοστό 1,5 ‰ επί της αξίας αυτών, με βάση τις διατάξεις της αρ.7887/1946 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Εμπορίου και Οικονομικών, όπως καθορίσθηκε με την αρ.25323/31.8.1960 (ΦΕΚ Β’ 494) «Περί καταβολής εισφοράς επί των εκ της αλλοδαπής εισαγομένων ειδών» όμοια απόφαση η οποία κυρώθηκε με την παράγραφο 4ΙΓ΄του άρθρου 64 του Κεφαλαίου Ε΄ του ν.1249/1982 (Α’ 43). Επίσης, με τις διατάξεις αυτές καταργείται ο φόρος υπέρ Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που επιβάλλεται στα εισαγόμενα από τρίτες χώρες προϊόντα σε ποσοστό 0,5% επί της αξίας αυτών, με βάση τις διατάξεις της περίπτωσης Γ΄ του άρθρου 17 του ν.3341/1925 (Α’ 154), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 8 του Α.Ν. 788/1948 (Α’ 241) και τροποποιήθηκε με το ν.δ. 3883/1958 (ΦΕΚ Α’ 181). Η κατάργηση των εν λόγω φορολογιών προτείνεται στο πλαίσιο υιοθέτησης μέτρων για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος καθώς και για την ευθυγράμμιση με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.

Επί του άρθρου 4 της τροπολογίας

Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου αυτού ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τη διάθεση επιβατικών αυτοκινήτων οχημάτων από χορηγό εταιρεία στο Υπουργείο Εξωτερικών, για τις οργανωτικές ανάγκες της Ελληνικής Προεδρίας που θα πραγματοποιηθεί στη χώρα μας κατά το Α΄ εξάμηνο του έτους 2014 και ορίζεται το χρονικό διάστημα προσωρινής χρησιμοποίησής τους.

Τροποποίηση διατάξεων σχετικά με την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 126 του ν.2960/2001 (Α’ 265) αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων διαμορφώνεται από την άθροιση των παρακάτω στοιχείων:

α) Την τιμή χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστή οίκο του αυτοκινήτου, κατά τύπο παραλλαγή και έκδοση αυτού, όπως αυτή προκύπτει από τους υποβαλλόμενους τιμοκαταλόγους στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους διανομείς αυτοκινήτων, όπως αυτοί προσδιορί­ζονται από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1400/2002 της Επιτροπής της 31ης Ιουλίου 2002 (ΕΕ L 203, της 1ης Αυγούστου 2002), συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του προαιρετικού (EXTRA) αυτού εξοπλισμού.

Για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η κατά τα παραπάνω τιμή χονδρικής πώλησης όμοιου κατά μάρκα, τύπο, παραλλαγή και έκδοση καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, κατά το χρόνο κυκλοφορίας του στη διεθνή αγορά, αφού αυτή μειωθεί κατά το ποσοστό απομείωσης που ορίζεται ανάλογα με την ηλικία του και την κατηγορία αμαξώματος.

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, καθορίζονται τα ως άνω ποσοστά ανά εξάμηνο και έτος ηλικίας του αυτοκινήτου και ανά κατηγορία αμαξώματος. Τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των εν λόγω ποσοστών, καθώς και ο τρόπος προσδιορισμού των ποσοστών των ενδιάμεσων μηνών καθορίζονται με την απόφαση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου.

Η φορολογητέα αξία, μετά την ως άνω απομείωση, μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με χρήση συντελεστή 0,30 για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο. Η απομείωση βάσει διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 30% της αξίας που προσδιορίζεται μετά την ως άνω απομείωση.

Ο ετήσιος μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων, για σκοπούς εφαρμογής της παρούσας διάταξης, ορίζεται στις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000).

Η συνολική απομείωση, περιλαμβανόμενης και της απομείωσης λόγω διανυθέντων χιλιομέτρων πέραν του μέσου όρου δεν δύναται να υπερβαίνει το 95%.

β) Τα έξοδα ασφάλισης και μεταφοράς του αυτοκι­νήτου στη χώρα.»

2. Η ισχύς της διάταξης του παρόντος άρθρου αρχίζει ένα μήνα μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.

Άρθρο 2

Τροποποίηση διατάξεων του ν.3833/2010

1. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 (Α’ 40) προστίθεται τρίτο εδάφιο ως εξής:

«Ο φόρος πολυτελείας δεν επιβάλλεται σε κοινοτικά αυτοκίνητα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πριν από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος άρθρου.».

2. Η περίπτωση α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 αντικαθίσταται ως εξής:

«α) Τα επιβατικά αυτοκίνητα που προορίζονται να κυ­κλοφορήσουν ως δημόσιας χρήσης, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, τα ασθενοφόρα, οι νεκροφόρες, τα οχήμα­τα μεταφοράς κρατουμένων (κλούβες), τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, καθώς και τα αυ­τοκίνητα οχήματα με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους της Δασμολογικής Κλάσης 87.03 της πρώτης και δεύτερης υποπερίπτωσης της περίπτωσης ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του ν. 2960/2001.».

3. Η περίπτωση στ΄ εντός του πίνακα «είδος» της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 αντικαθίσταται ως εξής:

«στ) Μαργαριτάρια ακατέργαστα ή κατεργασμένα, πολύτιμες ή ημιπολύτιμες πέτρες, πέτρες συνθετικές ή ανασχηματισμένες, κατεργασμένες ή ακατέργαστες. Εξαιρούνται εκείνες που προορίζονται για βιομηχανική χρήση. Διαμάντια έστω και κατεργασμένα Δ.Κ. 71.01, ΕΧ 71.02, ΕΧ 71.03 και 71.04».