2013 US F1 GP start

Η κόντρα μεταξύ μικρών και μεγάλων ομάδων, καλά κρατεί στη Formula 1. Με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν δραματικά για τις Caterham και Marussia, και τους ανθρώπους που ψάχνουν για πιθανούς αγοραστές να το ορίζουν στις δυο εβδομάδες, φαίνεται πως είναι έτοιμες να δουν την πόρτα της εξόδου από το σπορ και άλλες ομάδες. Στην χειρότερη κατάσταση βρίσκεται η Sauber, με την Monisha Kaltenborn να έχει τονίσει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, τις ανισορροπίες που παρατηρούνται στη λήψη αποφάσεων (F1 Strategy Group) και το μοίρασμα της πίτας.


Όμως, η Sauber δεν είναι μόνη της στον αγώνα αυτό. Lotus, Force India, πιθανότατα και η Williams, που ναι μεν ανέβηκε αγωνιστικά, αλλά εξακολουθεί να παρουσιάζει ελλείμματα, δεν αποπνέουν υγεία. Η Formula 1 έχει έσοδα περίπου 1,45 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο και το 63% διοχετεύεται στις ομάδες, με ένα πολύπλοκο τύπο, που χρησιμοποιεί τα πρόσφατα αποτελέσματα μιας ομάδας, καθώς και την ιστορική της επιτυχία. Έτσι, δημιουργείται σαφής ανισορροπία, φυσικά υπέρ των μεγάλων ομάδων.

Σε συνδυασμό με το μπλοκάρισμα του budget cap, το οποίο είχε ομόφωνα συμφωνηθεί, αλλά οι μεγάλες ομάδες άλλαξαν γνώμη την τελευταία στιγμή και το μπλόκαραν, ο αναπληρωτής επικεφαλής της Force India, Bob Fernley, δεν διστάζει να μιλήσει για κρυφή ατζέντα εκ μέρους κάποιον πλευρών.

Η F1 βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Υπάρχει σαφώς μια ατζέντα. Δύο ομάδες έχουν αναγκαστεί να βγουν εκτός. Πόσες πρέπει να αναγκαστούν να τα εγκαταλείψουν, προτού επιτευχθεί ο στόχος τους;

Χάσαμε μια ευκαιρία στη F1 για να την καταστήσουμε βιώσιμη (σ.σ. budget cap). Αυτό όμως πέρασε και δεν υπάρχει λόγος να κοιτάμε πίσω. Νομίζω πως η F1 θα έχει διαφορετική μορφή το 2015 και δεν ξέρω ποια θα είναι αυτή.

Η CVC και οι ομάδες στις οποίες παραχώρησαν την εξουσία, έχουν κάποιο πρόγραμμα, ένα σχέδιο, επειδή κανείς άλλος δεν θα οδηγούσε ομάδες στο κλείσιμο. Υπάρχει ένας (οικονομικός) διαχωρισμός, που είναι άδικος.

Ο Bernie Ecclestone, μιλώντας στην κάμερα του Sky Sports, τόνισε πως τα μονοθέσια μπορούν κάλλιστα να πέσουν στα 14, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μικρές ομάδες. Όμως, ο ίδιος επιμένει στις ιδέες του, θέτοντας σαν πρωταρχικό στόχο την αλλαγή των κανονισμών, όχι για μείωση του κόστους, αλλά για την αύξηση του ήχου, κάτι με το οποίο συμφώνησε και ο διοργανωτής του GP στο Austin, που βρισκόταν δίπλα του.

Bernie-Ecclestone-wont-help-Sauber-team

Ο αριθμός των μονοθεσίων θα μπορούσε να πέσει στα 14. Αλλά αν μείνει στα 18, δεν υπάρχει πρόβλημα. Χρειαζόμαστε (τις μικρές ομάδες), εάν πρόκειται να λειτουργούν σωστά και να μην τριγυρνούν ζητιανεύοντας.

Τα τρίτα αυτοκίνητα, η αρχική μου ιδέα στην οποία επιμένω, είναι ο κατασκευαστής να μπορεί να κάνει συμφωνία με μια ομάδα. Τρεις Ferrari που τρέχουν υπό την σκέπη της Ferrari, πιστεύω ότι θα ήταν λάθος.

Η Red Bull, για παράδειγμα, θα μπορούσε να πει στην Caterham, μπορείτε να έχετε ένα αυτοκίνητο και να βάλετε έναν οδηγό της επιλογής μας σε αυτό. Εσείς θα τρέχετε το αυτοκίνητο. Μπορείτε να τους λέτε Caterham ή οτιδήποτε θέλετε και η ιδέα ήταν ότι αν η ομάδα σκοράρει βαθμούς, τότε οι μισοί θα πρέπει να πάνε στην ομάδα που προμήθευσε το αυτοκίνητο.

Είχα προτείνει, πως αν ποτέ συμβεί το τρίτο αυτοκίνητο, θα πρέπει να έχει διαφορετικό χορηγό και διαφορετικά χρώματα. Οπότε, όλα βρίσκονται στον αέρα για το πώς θα κινηθούμε αν χάσουμε τις ομάδες. Όμως, θα προτιμούσα να μην χάσουμε τις ομάδες.

Μέσα σε όλες τις συζητήσεις και την αναταραχή, προέκυψαν σενάρια περί μποϋκοτάζ του Κυριακάτικου Grand Prix, από τις Lotus, Force India και Sauber. Και οι τρεις ομάδες παραδέχθηκαν πως υπήρξαν επαφές μεταξύ τους, αλλά απέρριψαν κατηγορηματικά τις συγκεκριμένες φήμες. Μάλιστα, το αφεντικό της Lotus, Gerard Lopez, δήλωσε:

Χωρίς τίτλο

Μόλις έμαθα για το συγκεκριμένο θέμα και η απάντησή μου είναι όχι. Έχω μείνει έκπληκτος. Είχα μια συνάντηση με τις άλλες ομάδες, σχετικά με τη διανομή των χρημάτων και ούτω καθεξής, αλλά αυτό είναι όλο. Δεν γνωρίζω καν από πού προέρχονται οι αναφορές περί μποϋκοτάζ.

Με τον Vijay Mallya να συμπληρώνει:

Motor Racing - Formula One World Championship - Singapore Grand Prix - Practice Day - Singapore, Singapore

Δεν είχα καμία συζήτηση, με οποιαδήποτε ομάδα, για μποϋκοτάζ. Αλλά, έχω συζητήσει με τις Lotus και Sauber, για την ακραία απογοήτευσή μας για την απώλεια των Marussia και Caterham.

Ήμουν περισσότερο από στενοχωρημένος όταν άκουσα τις συμπεριφορές των μεγάλων ομάδων, που εκφράστηκαν από τη Mercedes, ότι θα περάσουν αυτό που θέλουν να περάσουν και αν άλλες ομάδες μπορούν να αντέξουν οικονομικά να είναι στη F1, είναι ευπρόσδεκτες, και αν όχι, να φύγουν.

Δεν νομίζω ότι οι μεγάλες ομάδες γράφουν τους κανόνες, ούτε είναι δικό τους το πρωτάθλημα. Η FIA θα πρέπει να παρέχει την πλατφόρμα για τις συμμετέχουσες ομάδες και να γράφει τους κανόνες και τις κατευθυντήριες γραμμές για τη συμμετοχή.

Η αλαζονεία αυτών των ομάδων πρέπει να μετριαστεί. Υπάρχουν πολλοί οπαδοί εκεί έξω που υποστηρίζουν τις μικρότερες ομάδες και πρέπει να τους σέβονται. Οι μικρές ομάδες δεν πρέπει να θεωρούνται δεδομένες.

Η μάχη σίγουρα θα συνεχιστεί…

[Πηγές: BBC Sport, Sky Sports via GMM, Press Association | Photo Copyrights: Lotus F1 Team, Sahara Force India]