bmw i3 (1)

Ο Υπουργός ΠΕΚΑ (Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ), ο Γιάννης Μανιάτης, στο περιθώριο του Διεθνές Συνεδρίου του ΚΑΠΕ για την Προώθηση των Ηλεκτρικών Οχημάτων σε Δήμους και Επιχειρήσεις, είπε πως η Πολιτεία θα παράσχει όλες τις απαραίτητες διευκολύνσεις, ώστε η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης οχημάτων.


Ο κ. Μανιάτης σημείωσε ότι ο τομέας μπορεί να δημιουργήσει 700.000 θέσεις εργασίας πανευρωπαϊκά τα επόμενα 10 χρόνια και 7.000 στην Ελλάδα και ότι ο τομέας της ηλεκτροκίνησης ανήκει στην καρδιά του νέου παραγωγικού μοντέλου για τη χώρα. Περιέγραψε τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, στα οποία περιλαμβάνεται νομοθετική ρύθμιση για τις τεχνικές προδιαγραφές, προκειμένου να δημιουργηθούν μονάδες και σταθμοί φόρτισης και η ηλεκτροκίνηση να γίνει πραγματικότητα και ανήγγειλε τη διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής ηλεκτρικής κινητικότητας.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα σπουδαίο εργαλείο προκειμένου και με αυτόν τον τρόπο να καταπολεμήσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, Είμαι απολύτως βέβαιος ότι η Ελλάδα θα είναι παρούσα και το “made in Greece” θα αποτελέσει το νέο μότο της νέας εποχής της ηλεκτροκίνησης για ολόκληρη την Ε.Ε.

Ο υπουργός αναφέρθηκε, επίσης, και στα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά οφέλη, καθώς μπορεί να συνεισφέρει στην εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Από την πλευρά του ο Γεώργιος Πατούλης, ∆ήµαρχος Αµαρουσίου και πρόεδρος Κ.Ε.∆.Ε, τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό να είναι εθνικός στόχος η προστασία και η υγεία του πολίτη, υπογραμμίζοντας ότι πρόσφατα όλοι οι Δήμαρχοι από την Ευρώπη, περίπου 5.600 μεταξύ των οποίων και 90 από την Ελλάδα, υπέγραψαν ένα σύμφωνο ότι μέχρι το 2020 θα περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 20% βελτιώνοντας τις συνθήκες στα αστικά κέντρα και πυκνοκατοικημένες περιοχές.

Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη παρουσίασαν αύξηση κατά 77% στην Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο του 2014. Φυσικά στη πρώτη θέση βρίσκεται η Νορβηγία, με την Γαλλία να ακολουθεί. Σημαντικές πωλήσεις παρατηρήθηκαν σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Ελβετία, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία και Σουηδία. Μέχρι το 2050 οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων θα αντιπροσωπεύουν το 60% των συνολικών πωλήσεων, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις.

Η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στην ανάπτυξη της εν λόγω αγορά, αφού κυκλοφορούν σήμερα μόνο 25 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μαζί με τις παραγγελίες της ΔΕΗ θα φτάνουν συνολικά τα 40. Πολλές επιχειρήσεις και δημόσιοι φορείς προσανατολίζονται στην αγορά των οικονομικών αυτών αμαξιών.

Green eMotion fortistisΣύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ θα υπάρξει ένας ελάχιστος αριθμός σημείων επαναφόρτισης ανά χώρα, ενώ θα καθιερωθεί ένα κοινό βύσμα, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να επαναφορτίσουν τα οχήματά τους οπουδήποτε στην Ένωση. Στην Ελλάδα θα δημιουργηθούν 13.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως το 2020, εκ των οποίων το 10% θα είναι σε δημόσιους χώρους, αλλά και σε χώρους στάθμευσης κλπ. Εξάλλου, η ΔΕΗ, ήδη είναι σε πορεία υλοποίησης το δίκτυο των 15 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε λειτουργία βρίσκονται ήδη τέσσερα σταθμοί φόρτισης, επί των οδών Χαλκοκονδύλη (κεντρικά γραφεία ΔΕΗ), Μεσογείων (υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας), Καλλιρρόης (κεντρικά γραφεία ΔΕΔΔΗΕ) και Πειραιώς (γραφεία ΡΑΕ), ενώ επιπλέον οκτώ σταθμοί θα υπάρχουν στη πόλη της Κοζάνης. Αργότερα, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων μπορούν να προμηθευτούν από τις εταιρείες την αντίστοιχη κάρτα με προπληρωμένες κιλοβατώρες (prepaid card). Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έχουν χαμηλό κόστος χρήσης καθώς με τα ισχύοντα τιμολόγια της ΔΕΗ η κατανάλωση κυμαίνεται στο 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα-ως δέκα φορές λιγότερο σε σχέση με ένα μέσο βενζινοκίνητο. Ειδικό τιμολόγιο για τη φόρτιση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ακόμα δεν υπάρχει, συνεπώς η χρέωση γίνεται με το κανονικό οικιακό τιμολόγιο, ή με το νυχτερινό αν η φόρτιση γίνεται τις νυχτερινές ώρες.

Στη Κοζάνη η ΔΕΗ, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος για την προώθηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, έχει προχωρήσει στην πιλοτική κατασκευή οκτώ σταθμών φόρτισης οχημάτων. Οι πέντε πρώτοι σταθμοί έχουν ήδη ολοκληρωθεί και αναμένεται η ολοκλήρωση και των υπολοίπων τριών. Επίσης, στην Κοζάνη βρίσκονται ήδη τα πρώτα τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία τις επόμενες ημέρες θα είναι στη διάθεση των φορέων. Σε πρώτη φάση την ηλεκτρική ενέργεια θα τη διαθέτει δωρεάν η ΔΕΗ, ενώ σε δεύτερη φάση θα υπάρξει ειδική τιμολόγηση.

Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα Green eMotion, στο πλαίσιο του οποίου η ΔΕΗ θα αποκτήσει με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) 15 ηλεκτροκίνητα οχήματα τα οποία θα διατεθούν σε φορείς του Δημοσίου (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, υπουργείο Περιβάλλοντος) ή θα χρησιμοποιηθούν για ανάγκες της επιχείρησης. Με τα ισχύοντα τιμολόγια της ΔΕΗ, η κατανάλωση στα ηλεκτροκίνητα κυμαίνεται γύρω στο 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, δηλαδή έως και δέκα φορές λιγότερο σε σχέση με ένα μέσο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο.

Με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού προγράμματος Green eMotion αφενός διασφαλίζεται η ενοποίηση των προδιαγραφών των υποδομών φόρτισης, αφετέρου παρέχεται στους καταναλωτές η δυνατότητα να φορτίζουν τα οχήματά τους στο εξωτερικό με συμβάσεις τύπου roaming. Σε επόμενη φάση, και εφόσον αναπτυχθούν τεχνολογίες «έξυπνων δικτύων», τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως αποθήκες ενέργειας, οι οποίες θα πωλούν ρεύμα στο δίκτυο όταν δεν χρησιμοποιούνται από τους ιδιοκτήτες τους. Στο πλαίσιο του προγράμματος Green eMotion έχουν δημιουργηθεί πανευρωπαϊκά 2.500 σημεία φόρτισης που χρησιμοποιούνται από 2000 οχήματα.