Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Volkswagen παρουσίασε το Concept Car 2000, ένα πρωτότυπο με το οποίο θέλησε να δείξει στο κοινό πως μπορούσε να κατασκευάσει ένα άκρως οικονομικό αυτοκίνητο 34 χρόνια πριν. Το πρωτότυπο, ένα τρίθυρο hatchback, παρουσιάστηκε το 1981 και φορούσε έναν 1.200αρη τρικύλινδρο turbodiesel κινητήρα που απέδιδε 53 άλογα.
Τα 0-100 χλμ/ώρα τα έκανε σε 18,2 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 161 χλμ/ώρα. Αργές επιδόσεις για το σήμερα, αλλά για 34 χρόνια πριν, δεν ήταν άσχημες για έναν πετρελαιοκινητήρα. Ο κινητήρας συνδυαζόταν με ένα 5-τάχυτο κιβώτιο με πολύ μακριά σχέση μετάδοσης, για την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης, η οποία ανέρχονταν στα 4,2 λίτρα/100 χλμ. Εντυπωσιακό νούμερο για 34 χρόνια πριν.
Η VW είχε αναπτύξει τότε ακόμη δύο κινητήρες. Την κομπρεσοράτη έκδοση του 1.200αρη diesel κινητήρα απόδοσης 60 ίππων με μέση κατανάλωση 4,6 λίτρων/100 χλμ και έναν 1.000αρη τετρακύλινδρο κομπρεσοράτο κινητήρα βενζίνης απόδοσης 75 ίππων με μέση κατανάλωση 7,9 λίτρα/100 χλμ. Ποιος είπε πως το downsizing είναι όρος του 2015;
Το πρωτότυπο δεν πέρασε ποτέ στη παραγωγή, αλλά είναι σαφής πως ο σχεδιασμός του αποτέλεσε πηγή έμπνευση για την τρίτη γενιά του Passat που παρουσιάστηκε το 1988.