[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

FM_01

Το προηγούμενο διήμερο πραγματοποιήθηκε, επιτέλους, με κάθε επισημότητα η πανελλήνια παρουσίαση του νέου Ford Mondeo, αν και η εμπορική του διάθεση είναι εδώ και λίγο καιρό ήδη “ανοιχτή”. Όπως πιθανόν γνωρίζεις, στην Αμερική το Mondeo (Fusion ονομάζεται εκεί) παρουσιάστηκε πριν 3 ολόκληρα χρόνια και οι αιτίες της καθυστερημένης έλευσης του στην Ευρώπη ήταν οι εξής δυο.

[one_half]

Στα συν

[custom_list]

  • Σχεδίαση
  • Οδική Συμπεριφορά
  • Θέση οδήγησης
  • Χώροι
  • Ποιότητα εσωτερικού
  • Εξοπλισμός
  • Κατανάλωση

[/custom_list] [/one_half] [one_half_last]

Στα μείον

[custom_list type=”x”]

  • Βάρος
  • Επιδόσεις

[/custom_list] [/one_half_last]

Πρώτον και παρά του ότι το Mondeo ανήκει στην οικογένεια των μοντέλων “One Ford“, που σηματοδοτεί την ύπαρξη “παγκόσμιων αυτοκινήτων” από την εταιρία, όλο το engineering του μοντέλου έγινε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, και δεν ασχολήθηκαν σθεναρά με την ευρωπαϊκών προδιαγραφών έκδοση του. Αυτό σημαίνει ότι αρχικά δεν είχαν καν σχεδιάσει τη station wagon έκδοση του, που για την αγορά της Ευρώπης είναι απαραίτητη και όλη η εξέλιξη του ειδικά για εμάς ξεκίνησε μετά το λανσάρισμα στην Αμερική. Κακός χειρισμός από τη Ford γιατί αντιθέτως το Escape (που πωλείται ως Kuga στην Ελλάδα) το λανσάρισμα έγινε σχεδόν ταυτόχρονα και οι πωλήσεις του είναι εξαιρετικές. Ο δεύτερος και ίσως κυριότερος λόγος της καθυστέρησης ήταν το κλείσιμο του εργοστασίου της εταιρίας στο Genk του Βελγίου, και η μεταφορά όλης της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο της Ισπανίας, στη Βαλένθια. Θα με ρωτήσεις γιατί σε νοιάζει αυτή η καθυστέρηση αφού τα θετικά στοιχεία του νέου Mondeo είναι απείρως περισσότερα και πιο σημαντικά από αυτή την αργοπορία. Θα σου απαντήσω ότι είμαι κάτι παραπάνω από σίγουρος ότι ο κύκλος ζωής του αυτοκινήτου στην Ευρώπη θα είναι σημαντικά μικρότερος από αυτόν που έχουμε συνηθίσει (περίπου 4,5 χρόνια αντί του 7 που είναι συνήθως), έτσι ώστε όταν παρουσιαστεί η νέα γενιά να μην εμφανιστεί πάλι αυτή η καθυστέρηση.

Παρόλα αυτά η Ford, έχοντας σαν προίκα τα σχεδόν 5 εκατ. Mondeo που έχει πουλήσει από το 1993, όταν και παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά (αντικαθιστώντας το θρυλικό Sierra), βλέπει το ίδιο σοβαρά και επαγγελματικά τη τέταρτη γενιά του μοντέλου, παρά την διαρκώς συρρικνούμενη αγορά των μεγάλων sedan, τόσο στην Ελλάδα (μόλις 5,4% μερίδιο αγοράς) όσο και στην Ευρώπη. Το νέο Mondeo που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το προηγούμενο διήμερο σε κάθε είδους διαδρομή, από την Αθήνα μέχρι την Αράχοβα, όπου ήταν η διαμονή, μας απέδειξε για ακόμα μια φορά γιατί όχι απλά θεωρείται ορόσημο στη κατηγορία του, αλλά αποτελεί μια άκρως ενδιαφέρουσα και δελεαστική πρόταση.

[/nextpage]

[nextpage title=”Το αυτοκίνητο” ]

_GK_7495

Η τέταρτη γενιά του Mondeo παρουσιάστηκε στην Ευρώπη στην έκθεση του Παρισιού το περασμένο φθινόπωρο, ενώ προηγουμένως το είχαμε δει από κοντά στην περσινή ΔΕΘ. Σχεδιαστικά το αυτοκίνητο φέρει αρκετά στοιχεία από το Evos concept, που είχε παρουσιαστεί στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 2011 και κατά προσωπική εκτίμηση είναι το ομορφότερο sedan που έχει παρουσιάσει η Μπλε Οβάλ. Η εμπρός μάσκα “τύπου Aston Martin” δένει πιο αρμονικά από κάθε άλλο μοντέλο της εταιρίας που την έχει φορέσει, κυρίως εξαιτίας αναλογιών και μεγέθους αμαξώματος. Το σύνολο είναι εξαιρετικά μυώδες και επιθετικό, με έντονες γραμμές να διατρέχουν το προφίλ, ενώ στο πίσω μέρος είναι εμφανής η προσπάθεια του coupe σχεδιασμού στο τελείωμα της οροφής. Μιλώντας για τις διαστάσεις της 5-θυρης έκδοσης, το μήκος του Mondeo φτάνει τα 4.871 χλστ., το πλάτος 1.852 χλστ. και το ύψος του 1.482 χλστ., ενώ για την station wagon το μήκος είναι μειωμένο κατά 4 χλστ., και το ύψος μεγαλύτερο κατά 19 χλστ. Το μεταξόνιο φτάνει τα 2.850 χλστ., ενώ η απόσταση από το έδαφος τα 128 χλστ.

FM_38

Το νέο Mondeo είναι το πρώτο Ευρωπαϊκό μοντέλο που βασίζεται στη παγκόσμια πλατφόρμα CD της Ford, που την ονομάζει μεν νέα, αλλά κατά βάση είναι η τελευταία έκδοση της υπάρχουσας πλατφόρμας, έχοντας εκ βάθρων όμως αλλαγές που της επιτρέπουν να πάρει το παραπάνω χαρακτηρισμό. Ο λόγος είναι η νέα πίσω ανάρτηση integral link που προσφέρει βελτιωμένη άνεση και πιο δυναμικές επιδόσεις, όπως θα αναλυθεί παρακάτω.

Οι μηχανικοί της Ford έχουν δώσει μεγάλη έμφαση στη δομή του πλαισίου του αυτοκινήτου, με αυτό είναι κατασκευασμένο στο 61% από χάλυβες υψηλής αντοχής, ενώ καινοτομία στην κατασκευή τους διαθέτουν οι εµπρός και µεσαίες κολόνες, όπως και οι μπάρες του ουρανού που είναι υδροδιαµορφωµένες, ενώ εντύπωση για τη μαζικότητα του αυτοκινήτου, αποτελεί η πόρτα του χώρου αποσκευών, όπου ο εσωτερικός σκελετός της είναι κατασκευασμένος από µαγνήσιο (προσφέρει μείωση βάρους περίπου 40% συγκριτικά με μία αντίστοιχη ατσάλινη).

_GK_7399

Όλα τα παραπάνω έχουν γίνει για την μείωση του βάρους, με την εταιρία να αναφέρει ότι είναι μέχρι και 25 κιλά λιγότερα, ενώ το 80% του βάρους που εξοικονομήθηκε από το αμάξωμα (μέχρι 115 κιλά) έχει επενδυθεί σε συστήματα για αύξηση της απόδοσης, μείωση των εκπομπών CO2 και της ασφάλειας, όπως προστατευτικές δομές, ηλεκτρονικά συστήματα, ηχομόνωση, εξοπλισμός κ.α. Το συνολικό του βάρος κυμαίνεται από 1.454 μέχρι 1.609 κιλά αναλόγως την έκδοση αμαξώματος, τον κινητήρα και τον εξοπλισμό που είναι εφοδιασμένο το αυτοκίνητο. Προσωπικά δεν έχω κανένα λόγο να αμφισβητήσω τα νούμερα της εταιρίας, αλλά πριν λίγο καιρό σουηδικό μέσο είχε μετρήσει το station wagon μοντέλο με τον 2-λιτρο TDCi κινητήρα ότι ζυγίζει 1.880 κιλά, απόκλιση 17,4 % από τα 1.601 κιλά που αναφέρει ο πίνακας της Ford.

FM_144 FM_145

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του σχεδιασμού, αλλά και του εξοπλισμού του αυτοκινήτου είναι τα πολύ λεπτά και εκλεπτυσμένα φωτιστικά σώματα. Έτσι, το νέο Mondeo είναι το πρώτο αυτοκίνητο που λανσάρει την τεχνολογία προσαρμοζόμενων προβολέων LED της Ford στην Ευρώπη, οι οποίοι αποτελούνται από περισσότερα από 500 μέρη. Συνδυάζουν τη πλήρη λειτουργικότητα των προβολέων LED με το Adaptive Front Lighting System της Ford για βελτιωμένη ορατότητα κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες κίνησης, αφού η δέσμη του φωτός προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες, ενώ η ενεργοποίηση της μεγάλης σκάλας είναι αυτόματη σε κάθε έκδοση εξοπλισμού.

FM_53

Από πλευράς παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας δε θα μπορούσαμε να περιμένουμε τίποτα λιγότερο από εξαιρετικά αποτελέσματα. Έτσι, οι δοκιμές σύγκρουσης του EuroNCAP του χάρισαν πέντε αστέρια, καθώς στις κατά μέρους μετρήσεις πήρε 86% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 82% στη προστασία παιδιών, 66% στη προστασία πεζών και 66% στα συστήματα ασφαλείας. Αυτά αποδεικνύουν τα λεγόμενα της εταιρίας, που χαρακτηρίζουν το νέο Mondeo ως το πιο προηγμένο τεχνολογικά όχημα που έχει λανσάρει ποτέ η Ford στην Ευρώπη, καθώς μεταξύ άλλων εξοπλίζεται με το Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection που αυξάνουν την ασφάλεια για τους οδηγούς σε κυκλοφοριακές συνθήκες πόλεων.

FM_146

Άλλο ένα σύστημα είναι το Active City Stop, που λειτουργεί με ταχύτητες έως 40 χλμ/ώρα, όπου είναι ένα σύστημα αυτόματης πίεσης πέδησης, για να μειώσει τις επιπτώσεις ή να αποφύγει εντελώς μία σύγκρουση με προπορευόμενο όχημα. Τέλος, εξαιτίας της τεχνολογία ραντάρ, υπάρχει και το Adaptive Cruise Control, που διατηρεί αυτόματα μία επιλεγμένη απόσταση και ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα.

Αξίζει να σημειωθεί η παγκόσμια καινοτομία της Ford με τις φουσκωτές πίσω ζώνες ασφαλείας, οι οποίες σε περίπτωση ατυχήματος διογκώνονται για την κατανομή των δυνάμεων κρούσης στο σώμα του επιβάτη σε επιφάνεια πέντε φορές μεγαλύτερη από αυτήν μιας συμβατική ζώνης, ενώ ενδιαφέρον έχει και το Active Park Assist µε πρόβλεψη για κάθετο παρκάρισµα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρες” ]

FM_137DIESEL_ENGINE_1.6L

Με το νέο Mondeo, η Ford προσφέρει την πλουσιότερη γκάμα κινητήρων στην ιστορία του, ενώ για πρώτη φορά εν έτη 2015 υπάρχει στη γκάμα της υβριδική έκδοση, η οποία θα είναι διαθέσιμη αποκλειστικά στην 4-θυρη έκδοση αμαξώματος, και δεν θα της τοποθετηθούν άλλοι κινητήρες.

Όλα τα μηχανικά σύνολα εφοδιάζονται με την τεχνολογία Start/Stop, ενώ η απόδοση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων βελτιώνονται μέχρι 14% εξαιτίας του συστήματος Active Grille Shutter, που μειώνει την αντίσταση. Αργότερα και για πρώτη φορά στην Ευρώπη, θα λανσαριστεί με αυτόματα κιβώτια και το σύστημα τετρακίνησης Intelligent All-Wheel Drive.

Από πλευράς βενζινοκινητήρων η γκάμα ξεκινάει με τον γνωστό και πολλαπλά βραβευμένο 1.000άρη EcoBoost κινητήρα με απόδοση 125 άλογα και εκπομπές CO2 119 γρ/χλμ. και σε συνδυασμό με το εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο καταναλώνει 5,1 λίτρα/100 χλμ. Το νέο Mondeo θα διατίθεται επίσης με το νέο βενζινοκινητήρα 1.5 EcoBoost με επιλογή εξατάχυτου μηχανικού ή εξατάχυτου αυτόματου κιβωτίου. Ο κινητήρας εφοδιάζεται με την τεχνολογία ενσωματωμένης πολλαπλής εξαγωγής που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά με τον 1.0 EcoBoost. Αυτή βελτιώνει την απόδοση καθώς βοηθά τον κινητήρα να φτάσει ταχύτερα στις βέλτιστες θερμοκρασίες λειτουργίας και παράγει ροπή μέσω της υπερπλήρωσης ταχύτερα ελαχιστοποιώντας την απόσταση της διαδρομής των καυσαερίων μεταξύ των κυλίνδρων και του υπερσυμπιεστή. Νέο είναι το αλουμινένιο μπλοκ κυλίνδρων που συνδυάζεται με υγρόψυκτο εναλλάκτη αέρα εισαγωγής για πιο αποδοτική υπερπλήρωση, με αποτέλεσμα ο 1.5-λίτρων EcoBoost να έχει εκπομπές CO2 134 γρ/χλμ (μείωση 11% συγκριτικά με τον προηγούμενο βενζινοκινητήρα 1.6 EcoBoost) και κατανάλωση 5,8 λίτρα/100 χλμ, με την απόδοση του είναι 160 άλογα και 240 Nm ροπή. Τέλος, το αυτοκίνητο θα εξακολουθήσει να διατίθεται με το δίλιτρο βενζινοκινητήρα EcoBoost, σε εκδόσεις 203 ή 240 ίππων και 345 Nm ροπή. Συνδυάζεται αποκλειστικά με το εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο, το οποίο διαθέτει πλέον Start/Stop, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 του 2.0 EcoBoost κατά 6%.

FM_136PETROL_ENGINE_1.5L

Από πλευράς πετρελαίων, αυτός που αρχικά έχει μέγιστο ενδιαφέρον στην Ελλάδα, και ήταν εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής, είναι ο 1.600άρης TDCi με τα 115 άλογα και τα 270 Nm ροπής, ο ίδιος που μας είχε εντυπωσιάσει στο road trip μας στη Φρανκφούρτη το 2013. Ο κινητήρας προσφέρει πολύ καλή οικονομία καυσίμου, και παρόλο που υστερεί σε ιπποδύναμη, η καλή του ροπή είναι ικανή να μετακινήσει με αξιοπρέπεια το βαρύ αμάξωμα. Οι εκπομπές CO2 φτάνουν τα 114 γρ/χλμ.. κάτι που σημαίνει ότι πληρώνει τέλη κυκλοφορίας €102,6, αλλά υπάρχει και έκδοση ECOnetic με εκπομπές μόλις 99 γρ/χλμ. Περισσότερα, όμως, θα διαβάσεις παρακάτω στο section του “δρόμου”. Αν αναρωτιέσαι για τον ολοκαίνουριο 1.500άρη diesel που τοποθετήθηκε στο facelift του Focus, θα πρέπει να περιμένεις κανά εξάμηνο, ώστε η Ford να τον τοποθετήσει στο αυτοκίνητο, καθώς ο 1.600άρης που έχει εξελιχθεί μαζί με το PSA Group, βρίσκεται στη δύση της καριέρας του.

Για όποιον ο παραπάνω κινητήρας του φαίνεται λίγος, και δεν έχει πρόβλημα με την φορολογία, η Ford προσφέρει το Mondeo με έναν πολύ καλό, δυνατό και ανανεωμένο 2.0-λιτρο TDCi κινητήρα. Διαθέτει τεχνολογία υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας (VNT) που βελτιστοποιεί την πίεση υπερπλήρωσης σε διαφορετικές στροφές του κινητήρα και προφέρεται με 150 ή 180 άλογα στις 3.500 σ.α.λ.και ροπή 350 ή 400 αντίστοιχα από τις 2.000 σ.α.λ. Οι εκπομπές του και στις δύο ιπποδυνάμεις φτάνουν τα 128 γρ/χλμ, ενώ και εδώ υπάρχουν διαθέσιμες ECOnetic εκδόσεις που μειώνουν τη κατανάλωση και τους ρύπους, με τους τελευταίους να φτάνουν τα 109 γρ/χλμ.

_GK_7487

Ο παραπάνω TDCi κινητήρας φέρει ανασχεδιασμένο μπλοκ κινητήρα, νέα κυλινδροκεφαλή και συστήματα ψεκασμού καυσίμου, αλλά και σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων με παγίδα οξειδίων του αζώτου της Ford NOX για καθαρότερες εκπομπές ρύπων. Ένα σύστημα Active Thermal Management System βελτιώνει τους χρόνους προθέρμανσης παρέχοντας on-demand (ανάλογα με τις συνθήκες) ψύξη σε συγκεκριμένα εξαρτήματα για ταχύτερη επίτευξη μέγιστης απόδοσης. Επίσης μία αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής μειώνει τις απώλειες αυξάνοντας την πίεση λαδιού επίσης on-demand.

Όπως προείπα, οι κινητήρες diesel με τα 150 και 180 άλογα θα διατίθενται και με το σύστημα Intelligent All-Wheel Drive, που προσφέρει μία ομαλή μετάβαση από την εμπρός κίνηση στην τετρακίνηση αυξάνοντας αυτόματα την πρόσφυση και το κράτημα όταν είναι απαραίτητο. Το σύστημα παρακολουθεί συνεχώς την πρόσφυση των τροχών στο οδόστρωμα κάθε 16 χιλιοστά του δευτερολέπτου και μπορεί να προσαρμόζει την ισχύ σε κάθε τροχό ξεχωριστά μέσα σε 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Από το φθινόπωρο, θα είναι προαιρετικά διαθέσιμος και ένας πανίσχυρος δίλιτρος TDCi diesel και θα αποδίδει 210 άλογα και 450 Nm ροπή. Θα περιλαμβάνει ηλεκτρονικά ελεγχόμενη διπλή σειριακή υπερσυμπίεση, που επιτρέπει ταχύτερη απόκριση του κινητήρα. Η μικρή τουρμπίνα χαμηλής αδράνειας θα χρησιμοποιείται για την άμεση απόκριση στις απαιτήσεις αύξησης ισχύος, ενώ ένας μεγαλύτερος, υψηλής αδράνειας υπερσυμπιεστής θα διατηρεί την υψηλή πίεση υπερπλήρωσης για κορυφαίες επιδόσεις.

Ford-Mondeo-Hybrid-Engine-2015

Κλείνοντας, για τους οικολόγους θα υπάρχει και το Mondeo Hybrid Electric Vehicle. Το νέο Mondeo Hybrid θα είναι το πρώτο υβριδικό όχημα παραγωγής της εταιρίας στην Ευρώπη και κατασκευάζεται μαζί με τα υπόλοιπα μοντέλα της οικογένειας Mondeo στην Ισπανία. Όπως το Fusion Hybrid, έτσι και το Mondeo Hybrid χρησιμοποιεί την τρίτη γενιά της υβριδικής τεχνολογίας Ford συνδυάζοντας τα πλεονεκτήματα απόδοσης και αθόρυβης λειτουργίας ενός ηλεκτροκινητήρα με την αυτονομία και ελευθερία που παρέχει ένας παραδοσιακός κινητήρας εσωτερικής καύσης. Κάτω από το καπό υπάρχει ο συνδυασμός ενός δίλιτρου βενζινοκινητήρα, που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και ενός ηλεκτρικού συστήματος κίνησης με συνδυαστικά απόδοση 187 ίππων, με κατανάλωση 4,2 λίτρων/100 χλμ και εκπομπές CO2.99 γρ/χλμ.

Δύο ηλεκτροκινητήρες χρησιμοποιούνται στο υβριδικό Mondeo, ο ένας υποστηρίζει το βενζινοκινητήρα στην κίνηση των τροχών και ο άλλος ανακτά ενέργεια κατά την πέδηση για τη φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου χωρητικότητας 1.4 kWh, που βρίσκεται πίσω από τα πίσω καθίσματα. Το Mondeo Hybrid μπορεί να πιάσει μέχρι 135 χλμ/ωρα στο electric mode, και μπορείς να χρησιμοποιείς το Smartgauge της Ford, ώστε να παρακολουθείς, να διαχειρίζεσαι και να μειώνεις την κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας, με χαρακτηριστικά όπως το ‘Brake Coach’ που ενθαρρύνει το σταδιακό φρενάρισμα ώστε να ανακτάται περισσότερη ενέργεια για τη φόρτιση της μπαταρίας. Εδώ, μπορείς να δεις όλες τις εκδόσεις κινητήρων καθώς και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου Mondeo.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό” ]

FM_126

Η καμπίνα του νέου Mondeo είναι ριζικά ανασχεδιασμένη, προσφέροντας μια πιο σύγχρονη αίσθηση, αλλά παράλληλα διατηρώντας και βελτιώνοντας τα εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά του παρελθόντος.

Το εσωτερικό διακρίνεται από τις δύο μεγάλες οθόνες που έχει στη διάθεση του ο οδηγός. Η μια στη κεντρική κονσόλα είναι 8 ιντσών και ενσωματώνει το σύστημα SYNC2 της Ford, αυτούσιο όπως το δοκιμάσαμε στο Focus, με το σχεδιασμό της κονσόλας να υιοθετεί minimal προσέγγιση, με λίγα κουμπιά, ενώ στη βάση της υπάρχει ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, αλλά είναι σχετικά δύσκολα προσβάσιμος. Η απαλή καμπύλη σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας δημιουργεί μία σπορ αίσθηση τύπου cockpit, και η κεντρική κονσόλα έχει συμμετρική σχεδίαση για εύκολη πρόσβαση από οδηγό και συνοδηγό. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι πάρα πολύ καλής ποιότητας, με ελάχιστα σημεία να έχουν επενδυθεί με σκληρά πλαστικά, ενώ χρωμιωμένα πλαίσια και ένθετα κοσμούν τους αεραγωγούς και τα μπουτόν αφής.

FM_128

Η δεύτερη οθόνη βρίσκεται στον πίνακα οργάνων, ο οποίος είναι αναλογοψηφιακός, με τον οδηγό να έχει στη διάθεσή μια οθόνη 10-ιντσών, με το χρώμα της οθόνης να είναι προσαρμοζόμενο και προβάλλει ειδοποιήσεις σε μορφή κινουμένων σχεδίων για λειτουργίες όπως το Lane Keeping Alert.

Από θέμα χώρων το Mondeo ποτέ δεν είχε πρόβλημα και το νέο με τις μεγαλύτερες διαστάσεις δε θα μπορούσε να μην πρωταγωνιστεί. Αρχίζοντας από τον χώρο αποσκευών, αυτός φτάνει τα 541 λίτρα µε τη ρεζέρβα ανάγκης (και μπορεί να παραγγελθεί με κιτ επισκευής, με τη χωρητικότητα να φτάνει τα 550 λίτρα). Δεν είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας του αλλά έχει άκρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, ενώ η ηλεκτρικά ανοιγόμενη πίσω πόρτα προσφέρει πόντους στην πρακτικότητα.

FM_135

Εξαιτίας του μεγάλου μεταξονίου όλοι οι επιβάτες νιώθουν υπεράνετα, και με το κάθισμα οδηγού στη δικιά μου βολική θέση, ένιωθα το ίδιο άνετα στην ακριβώς από πίσω, παρά τη κεκλιμένη οροφή. Το εσωτερικό πλάτος του πίσω καθίσματος θα βολέψει άνετα τρεις ενήλικες, χωρίς τη παραμικρή παραχώρηση.

FM_133

Τα καθίσματα Ford Multi-Contour Seats με λειτουργία Active Motion είναι σχεδιασμένα για να μειώνουν την κόπωση των εμπρός επιβατών, κυρίως στα πιο μακρινά ταξίδια και στη πράξη οδηγώντας το αυτοκίνητο για περίπου 450 χλμ αποδείχθηκαν εντυπωσιακά άνετα. Ρυθμίζονται προς 10 κατευθύνσεις, ενώ ενσωματώνουν λειτουργίες θέρμανσης και ψύξης και χρησιμοποιούν ένα σύστημα 11 μαξιλαριών για εξαιρετικό μασάζ σε μηρούς, γλουτιαίους και μέση. Τέλος, τα εμπρός καθίσματα υιοθετούν μια πιο λεπτή πλάτη, η οποία είναι αυτή που επιτρέπει στους πίσω επιβάτες να απολαμβάνουν τον επιπλέον χώρο για τα πόδια.

[/nextpage]

[nextpage title=”Τιμές-Εξ/σμός” ]

FM_127

Η τιμή του Mondeo πάντα ήταν αρκετά δελεαστική σε σχέση με το επίπεδο εξοπλισμού που διέθετε το αυτοκίνητο, με την ελληνική εισαγωγική εταιρία να έχει φροντίσει και τα τρία επίπεδα εξοπλισμού (Trend, Titanium και Titanium Plus) να είναι πολύ πλούσια σε εξοπλισμό. Ξεκινά από τις €22.665 (€21.705 με απόσυρση και προωθητικό πρόγραμμα) στην έκδοση Mondeo Trend 5D 1.0L 125PS και φτάνει μέχρι τα €38.195 (€35.395 με απόσυρση και προωθητικό πρόγραμμα) στην έκδοση Mondeo Titanium Plus Wagon 2.0L 240PS. Αναλυτικά τις τιμές μπορείς να τις βρεις εδώ.

Έτσι, η Trend διαθέτει ABS, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης ESP με Hill start, 9 αερόσακους (περιλαμβάνουν αερόσακο γονάτου οδηγού & αερόσακους στις ζώνες των πίσω εξ. θέσεων), σύστημα MyKey, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός και πίσω, σύστημα Active Grille Shutters, πίσω φώτα Led, αυτόματο διζωνικό ηλεκτρονικό σύστημα κλιματισμού, ράδιο-CD με υποδοχή Aux & USB, Οθόνη 4,2” TFT, 8 ηχεία, SYNC, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών με ελαστικά 215/60, προβολείς ομίχλης εμπρός, νίκελ περιφερειακά των πλευρικών παραθύρων, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι/θερμαινόμενοι και αναδιπλούμενοι εξωτερικοί καθρέφτες με ενσωματωμένα φλας, αυτόματα φώτα, αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες και αυτόματη εναλλαγή μεγάλης σκάλας προβολέων.

Ακολουθεί η Titanium που επιπλέον διαθέτει ράδιο-CD με 8 ηχεία/SYNC II (Οθόνη αφής 8”)/2 θύρες USB/υποδοχές RCA και SD κάρτας, προσαρμοζόμενοι προβολείς Adaptive LED με αυτόματη ρύθμιση ύψους/κατευθυνόμενη δέσμη, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας Lane Keeping Aid, σύστημα προειδοποίησης διατήρησης λωρίδας Lane Departure Warning, σύστημα αναγνώρισης οδικών σημάτων TSR, σύστημα ελέγχου επαγρύπνησης οδηγού, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί Keyless entry & εκκίνησης κινητήρα Keyless Start, ηλεκτρικά ανοιγόμενη πίσω πόρτα με λειτουργία Soft-Close (μόνο 5-θυρο & Wagon) και κουμπί ελέγχου στην κεντρική κονσόλα, σύστημα διατήρησης της ταχύτητας (cruise control) με χειριστήρια στο τιμόνι & σύστημα περιορισμού ανώτατης ταχύτητας ADSL, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω, ζάντες αλουμινίου 17′ ιντσών με ελαστικά 235/50, ηλεκτροχρωματικός κεντρικός καθρέπτης (αυτόματη ρύθμιση φωτεινότητας) και κρυφός φωτισμός καμπίνας με δυνατότητα επιλογής χρώματος.

Τέλος, για 430 ευρώ επιπλέον μπορείς να πάρεις την Titanium Plus, που διαθέτει επιπλέον ραδιο-CD με 9 premium ηχεία, ζάντες αλουμινίου 18′ ιντσών με ελαστικά 235/45 και θερμαινόμενα καθίσματα. Επίσης, το Mondeo διατίθεται με ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη κολόνα τιμονιού με λειτουργία μνήμης.

[/nextpage]

[nextpage title=”Στο δρόμο” ]

FM_96

Η οδήγηση του νέου Mondeo κατά την παρουσίαση ξεκίνησε από τα γραφεία της εταιρίας στο Μαρούσι και μέσω εθνικής οδού, βγαίνοντας στην έξοδο του Μπράλου άφιξη στην Αράχοβα, ενώ η επιστροφή αν και περιελάμβανε την ίδια διαδρομή, προσωπικά επέλεξα να επιστρέψω την επόμενη μέρα από τις στροφές του Δίστομου για μια καλύτερη εμπειρία σε στριφτερή ορεινή διαδρομή.

Το αυτοκίνητο ανέκαθεν είχε τον πιο οδηγοκεντρικό χαρακτήρα απ’όλα τα υπόλοιπα της κατηγορίας του. Βασιζόμενη σε αυτό, οι μηχανικοί της Ford, με το κατά 10% πιο άκαµπτο νέο πλαίσιο, τη νέα πιο άκαµπτη πίσω ανάρτηση «Integrallink», που έχει σχεδιαστεί κυρίως για τη βελτίωση της άνεσης και τη µείωση των θορύβων και κραδασμών, αλλά και της εξαιρετικής ηχομόνωσης προσέφεραν ένα άκρως ευχάριστο, άνετο και διασκεδαστικό αυτοκίνητο, αποδεικνύοντας ότι και τα οικογενειακά μπορούν να χαρίσουν χαμόγελα.

FM_113

Η πολύ καλή δουλειά των μηχανικών φαίνεται ξεκάθαρα στην λειτουργία και συνεργασία του πλαισίου με την ανάρτηση και το συστήματος διεύθυνσης. Στον εμπρός άξονα υπάρχουν τα γνωστά γόνατα MacPherson, ενώ πίσω η νέα σχεδίασης ανάρτησης με νέα διάταξη πολλαπλών συνδέσμων προσφέρει όλα τα χαρακτηριστικά αποσβέσεων που απαιτούνται για μεγαλύτερη άνεση, διατηρώντας παράλληλα την πλευρική ακαμψία για βελτιωμένη κατευθυντικότητα και συμπεριφορά. Επίσης επιτρέπει την ελαφριά υποχώρηση των τροχών όταν συναντούν ανωμαλίες στο οδόστρωμα, με αποτέλεσμα βελτιωμένη απόσβεση για πιο ομαλή κύλιση και μειωμένα επίπεδα θορύβων. Για το station wagon προσφέρεται αυτορυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση, διατηρώντας το βέλτιστο ύψος αμαξώματος για άνεση και κράτημα, ανεξαρτήτως φορτίου.

FM_57

Η ποιότητα κύλισης στον ανοιχτό δρόμο, όσο και στους επαρχιακούς της διαδρομής ήταν από τις κορυφαίες σε αυτοκίνητα που έχω δοκιμάσει, με τα επίπεδα πρόσφυσης στις στροφές πολύ υψηλά. Αν και δεν είναι φτιαγμένο για πολύ επιθετικές διαθέσεις, δεν με απογοήτευσε καθόλου και πουθενά. Το παράδοξο είναι ότι στις χαμηλές ταχύτητες είναι εξαιρετικά άνετο και μαλακό, αλλά απεναντίας όσο το πίεζα στις στροφές τόσο μεγαλύτερη εμπιστοσύνη μου χάριζε, χωρίς τη παραμικρή αίσθηση “πλεύσης”. Το βάρος του θα φανεί μόνο σε συνεχείς εναλλαγές κατεύθυνσης ή πολύ δυνατό φρενάρισμα, αλλά δεν θα φοβίσει. Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης, με το τριάκτινο τιμόνι που λανσάρεται στο Mondeo για πρώτη φορά, δεν είχε χάσει καθόλου σε feedback και αμεσότητα σε σύγκριση με το απερχόμενο μοντέλο. Από την άλλη στον ανοιχτό δρόμο η άνεση στην οδήγηση που προσφέρει το Mondeo είναι απλά απολαυστική, αγχολυτική και άνετη.

FM_49

Ένας από τους λόγους είναι και η ηχομόνωση της καμπίνας, με το θόρυβο από το δρόμο να έχει μειωθεί κατά 3 decibel περίπου πίσω και 2 decibel μπροστά χάρη στην πίσω ανάρτηση Integrallink και τα πρόσθετα ηχομονωτικά υλικά στις ποδιές κάτω από το αμάξωμα, στις επενδύσεις των θόλων των τροχών, και στις εμπρός και πίσω πόρτες για να εμποδίσουν το θόρυβο από τα ελαστικά. Ο αριθμός οπών στο αμάξωμα έχει ελαττωθεί για ελαχιστοποίηση του μεταφερόμενου θορύβου, ενώ και το πάχος του κρυστάλλου του πίσω παρμπρίζ έχει αυξηθεί κατά 0,4 mm, μειώνοντας τον θόρυβο από την κυκλοφορία για τους πίσω επιβάτες, με τον συνολικό αεροδυναµικό θόρυβο να είναι μικρότερος κατά 8 dB.

Η θέση οδήγησης είναι άριστη και ανεξαρτήτου ύψους και βάρους θα βρεις εύκολα την επιθυμητή, αν και η κλίση της πλάτης καλό θα ήταν να µη ρυθµιζόταν σκαλωτά. Το κάθισµα-πολυθρόνα έχει πολύ καλή πλευρική στήριξη, προσφέροντας ξεκούραστες μετακινήσεις, και προπαντός ασφαλείς. Η περιμετρική ορατότητα δεν είναι η ιδανική, καθώς τα κρύσταλλα είναι σχετικά μικρά, ενώ το πολύ κεκλιµένο παρµπρίζ και οι χοντρές εμπρός/πίσω κολόνες περιορίζουν την ορατότητα, ειδικά για το παρκάρισμα, αν και εκεί εκμεταλλεύεσαι τους αισθητήρες.

_GK_7460

Ο 1.600άρης κινητήρας παρότι δεν είναι ο ιδανικότερος για να χαρείς πραγματικά το αυτοκίνητο, τα καταφέρνει αρκετά καλά. Για τα 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 12,1 δευτ., ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει και ξεπερνάει τα 191 χλμ/ώρα που ανακοινώνει το εργοστάσιο. Έτσι, στις επιταχύνσεις από στάση δεν είναι κακό συγκρινόμενο με τον ανταγωνισμό, αλλά το βάρος του φαίνεται στις εν κινήσει, καθώς θα χρειαστεί να πιέσεις τον κινητήρα μέχρι τις 3.500-4.000 για να πραγματοποιήσεις μια αρκετά γρήγορη προσπέραση. Η ροπή του, όμως, είναι αρκετά πλούσια και διαθέσιμη από τις 1.600 σ.α.λ. και για τις απλές καθημερινές μετακινήσεις είναι υπέρ του δέοντος αρκετή.

FM_129

Ο επιλογές ταχυτήτων έχει πολύ καλό και ακριβές κούμπωμα βοηθώντας σε όποτε χρειαστεί να κατεβάσεις. Στα χλμ. που έγραψε στα χέρια μου το νέο Mondeo τις προηγούμενες δύο ημέρες και παρά τη πλούσια μορφολογία δρόμων που κινηθήκαμε, απέδειξε ότι είναι πολύ οικονομικό. Μπορεί το εργοστάσιο να ανακοινώνει 4,2 λίτρα/100 χλμ., αλλά τα σχεδόν 6,5 λίτρα/100 χλμ. που είδα στο trip computer είναι εξαιρετικό νούμερο, που σίγουρα υπό φυσιολογικές συνθήκες και πιο χαλαρή οδήγηση θα φτάσει και μπορεί να πέσει κάτω από τα 6 λίτρα. Μένει μόνο η εβδομαδιαία δοκιμή για να το διαπιστώσουμε.

_GK_7438A

Τέλος, για τη πέδηση χρησιμοποιεί αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 300 χλστ. με 28 χλστ. πάχος εμπρός, και 302 χλστ. με 11 χλστ. πίσω. Είναι αρκετά δυνατά και σταθερά, κάτω από διαρκή πίεση, έχοντας και ένα βελτιστοποιηµένο σύστημα αντιµπλοκαρίσµατος, που µειώνει τις αποστάσεις ακινητοποίησης κατά περίπου 1 μ. από τα 100 χλμ/ώρα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Συμπέρασμα” ]

FM_138

To νέο Ford Mondeo ακολουθεί πιστά το “Go Further” motto της εταιρίας και εξακολουθεί να είναι μια άκρως ολοκληρωμένη πρόταση. Δεν υστερεί κάπου σημαντικά, και παρά τον σχετικά αδύναμο κινητήρα πετρελαίου δεν θα ενοχλήσει πολλούς.

Εξακολουθεί να είναι το πιο οδηγοκεντρικό μοντέλο της κατηγορίας, διατηρώντας τα σκήπτρα στην οδική συμπεριφορά. Έχει γίνει σαφώς πιο άνετο, διευρύνοντας το κοινό του, ενώ οι νέες τεχνολογίες, η πολύ καλή του ηχομόνωση, μαζί με το άνετο, ποιοτικό και ευρύχωρο εσωτερικό προσφέρει μια κορυφαία εμπειρία οδήγησης. Το κοινό που απευθύνεται μπορεί να είναι σχετικά μεγαλύτερο, αλλά σίγουρα έχει ανησυχίες τόσο για πιο δραστήριες μετακινήσεις, όσο και για τις νέες τεχνολογίες.

[/nextpage]

[nextpage title=”Φωτογραφίες” ]

[/nextpage]