[nextpage title=”Πρόλογος” ]

zagato_milano_emblem_Fotor_Collage

Ο οίκος Zagato δημιουργήθηκε από τον Ugo Zagato το 1919 και είχε σαν κύρια εργασία του την αεροναυπηγική αλλά και την αναδημιουργία αυτοκινήτων. Ο εν λόγο οίκος από την δημιουργία του κατάφερε να ξεχωρίσει και αυτό γιατί ο τρόπος ανακατασκευής, αλλά και σχεδίασης όλων των αυτοκινήτων (και αεροπλάνων) που δημιούργησε, είτε πρωτοτύπων, είτε μικρής παραγωγής ήταν πάντα εκλεπτυσμένος σχεδιαστικά, αλλά και συνδυασμένος με εξαιρετικές μεθόδους κατασκευής. Βασικό μέλημα του οίκου Zagato ήταν όλα τα αυτοκίνητα που έφτιαχνε να είναι πάντα πιο ελαφριά από αυτά της παραγωγής και ταυτόχρονα ιδιαίτερα σε σχεδιασμό. Στον σχεδιασμό θα ήθελα να αναφέρω ότι ο μικρός Ιταλικός οίκος από το Μιλάνο, κατάφερνε να τραβήξει τα βλέμματα πάνω του με τον καλό ή τον κακό τρόπο.

Όπως ανέφερα παραπάνω, το 1919 ξεκίνησε η πορεία αυτού του οίκου, που έλαβε το όνομα του ιδρυτή του και η συνέχειά του φτάνει μέχρι και σήμερα με τον οίκο Zagato να δημιουργεί 85 αυτοκίνητα διαφορετικών κατηγοριών από αγωνιστικά, πρωτότυπα και διαφόρων άλλων τύπων. Η πρωτοπορία του Zagato ξεκίνησε την δεκαετία του 1940 με την δημιουργία ενός coupe για την Ferrari, την εποχή που πραγματικά η Ιταλική μάρκα δεν είχε ακόμα κάτι παρόμοιο στην γκάμα της (αναφέρομαι στην Ferrari 166 Mille Miglia). Η συνέχεια της μικρής αυτής Ιταλικής εταιρείας ήταν αρκετές και μεγάλες συνεργασίες με τους πιο premium κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Ferrari, η Lamborghini, η BMW, η Aston Martin , η Bentley, η Maserati , η Jaguar, η Bristol, η Spyker, η Porsche, η Rolls Royce, η Βugatti, η Mercedes όπως βέβαια και με τις Ιταλικές Fiat, Lancia και Alfa Romeo.

Στο άρθρο που ακολουθεί ακολουθούν 10 δημιουργήματα του οίκου Zagato που μου έκαναν εντύπωση και θεωρώ ότι αξίζουν αναφοράς. Ας  ξεκινήσω όμως με την παρουσίαση για να μην σε κουράζω άλλο.

[/nextpage]

[nextpage title=”Hyena” ]

Lancia Hyena

1992 Lancia Hyena Zagato; top car design rating and specifications

Θα ξεκινήσω με ένα μοντέλο που βασίστηκε πάνω στην πολύ αγαπημένη νομίζω όλων Lancia HF Integrale. Ο οίκος Zagato και συγκεκριμένα ο σχεδιαστής της Marco Pedracini το 1990, δημιούργησε την Lancia Hyena (ύαινα). Το εν λόγο μοντέλο παρουσιάστηκε από τον Ιταλικό οίκο στην έκθεση των Βρυξελλών το 1992, παρόλα αυτά, η παραγωγή του ήταν εξαιρετικά μικρή διότι η Fiat δεν ενέκρινε την άμεση παραγωγή της. Έτσι ο οίκος Zagato θα έπρεπε να αγοράσει μία Lancia HF Integrale και να την μετατρέψει εξ’ολοκλήρου σε μία Hyena. Εξαιτίας αυτού το μοντέλο, βγήκε σε μόλις 75 πανάκριβα αντίγραφα, καθώς τότε η Hyena κόστιζε περίπου 75.000 δολάρια!

lancia-hyena-03

Ο οικός Zagato είχε καταφέρει να μειώσει το βάρος της Hyena σημαντικά σε σχέση με την HF. Η χρησιμοποίηση νέων υλικών τόσο εξωτερικά αλλά και εσωτερικά, όπως επίσης και η τοποθέτηση ζαντών αλουμινίου είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 15% το συνολικό βάρος, δηλαδή 150 κιλά. Ο δίλιτρος κινητήρας αναβαθμίστηκε και αυτός μιας και έφτασε τα 250 άλογα από 205 που ήταν. Με όλα αυτά το Lancia Hyena είχε εκπληκτικές επιδόσεις και έκανε τα 0-100χλμ/ώρα σε μόλις 5,4 δευτερόλεπτα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Stelvio” ]

Autech Stelvio

stelvio111

Το Autech Stelvio με την πρώτη ματιά σου φέρνει για concept car έλα όμως που δεν είναι … Ας τα πάρουμε από την αρχή ένα-ένα, για να καταλάβουμε ακριβώς αυτή την Ιταλοϊαπωνική συνεργασία. Η Autech είναι ο ιδιόκτητος βελτιωτικός οίκος της Nissan ο οποίος δημιούργησε το εσωτερικό του αυτοκινήτου και έπειτα το έστειλε στην Ιταλία και τον οίκο Zagato για να δημιουργήσει το εξωτερικό του τμήμα.

stelvio12

Το Autech Stelvio εσωτερικά είχε στηριχθεί στην πλατφόρμα του Infiniti M30 και είχε ένα V6 DOHC κινητήρα που απέδιδε 320 άλογα. Μέχρι εδώ όλα καλά, ίσως και εξαιρετικά αν αναλογιστείς ότι μιλάμε για το 1989. Ο οίκος Zagato από την άλλη δεν κατάφερε να συνεχίσει την καλή δουλειά του εσωτερικού, μιας και η εμφάνιση του αυτοκινήτου δεν ήταν και η καλύτερη. Η Ιταλοϊαπωνική αυτή συνεργασία έβγαλε μόλις 200 Autech Stelvio τα οποία κόστιζαν 4.000.000 γιεν, δηλαδή δύο φορές την αξία του Honda NSX-R που τότε είχε βγει στην αγορά.

[/nextpage]

[nextpage title=”5-95 Zagato” ]

Lamborghini 5-95 Zagato

Lamborghini 5-95 Zagato

Το συγκεκριμένο μοντέλο της Lamborghini με ονομασία “5-95”, κατασκευάστηκε με αφορμή τα 95α γενέθλια της Lamborghini και έκανε το επίσημο ντεμπούτο του στο 2014 Concorso D’ Eleganza Villa D’ Este στη λίμνη Como της Ιταλίας. Ως βάση χρησιμοποιήθηκε μία Lamborghini Gallardo LP570-4, γιατί όπως μας λέει ο Andrea Zagato “είναι το πιο συγκλονιστικό project στην ιστορία της Lamborghini”. Από εκεί και πέρα, οι σχεδιαστές “ξεσάλωσαν” μιας και η 5-95 έχει πιο κοντή μύτη από την Gallardo και εντελώς διαφορετικό πίσω μέρος.

lamborghini-5-95-zagato-images-via-farhan-al-bastaki_100475278_l

Η 5-95 έχει ακριβώς τα ίδια μηχανικά μέρη με την Lamborghini Gallardo LP570-4 και φοράει επίσης τον γνωστό 5,2 λίτρων V10 κινητήρα που αποδίδει 562 άλογα. Το εν λόγο αυτοκίνητο έχει βγει σε 4 αντίτυπα από τα οποία έχουμε δει τα 2 (σε πορτοκαλί χρώμα και κίτρινο).

[/nextpage]

[nextpage title=”Zagato TZ3″ ]

Zagato TZ3 Corsa και Stradale

Zagato-TZ3-Stradale-and-TZ3-Corsa

Πριν από το εν λόγο αυτοκίνητο είχαν κυκλοφορήσει το ΤΖ1 και ΤΖ2 με την συνεργασία της Autodelta, η οποία ήταν επίσης μία μικρή Ιταλική εταιρεία, η οποία άνηκε στον πρώην μηχανικό της Ferrari, Carl Chiti. Τα προηγούμενα 2 μοντέλα είχαν τεράστια επιτυχία στους αγώνες που συμμετείχαν με το ΤΖ1 να παράγεται σε 100 μονάδες και το ΤΖ2 μόλις σε 12. Το ΤΖ3 είναι ένα πρωτότυπο του οίκου Zagato ο οποίος θέλοντας να γιορτάσει τα 100 χρόνια της Alfa Romeo δημιούργησε αυτό το μοντέλο για να κερδίσει το διάσημο Concorso d’Eleganza Villa d’Este του 2010, κάτι που το κατάφερε. Το πρωτότυπο αυτό είχε ως βάση την Alfa Romeo 8C και ήταν παραγγελία του γνωστού Γερμανού συλλέκτη αυτοκινήτων Martin Kapp. Στα τεχνικά του αυτοκινήτου μένεις με το στόμα ανοιχτώ μιας και η ΤΖ3 ζύγιζε μόλις 850 κιλά λόγο της carbon-αλουμίνιας κατασκευής του, ενώ το V8 4,2 λίτρων μοτέρ που χρησιμοποιούσε απέδιδε 420 άλογα.

zagato-tz3-stradale-3

Ο οίκος Zagato το 2011 παρουσίασε την ΤΖ3 Stradale, ένα αυτοκίνητο το οποίο ήταν βασισμένο πάνω στην Dodge Viper ACR-X. Εξαιτίας αυτού o κινητήρας που φορούσε πια η ΤΖ3 ήταν τελείως διαφορετικός, καθώς πλέον εφοδιαζόταν με τον 8,4 λίτρων μοτέρ της Viper που απέδιδε 640 άλογα. Σχεδιαστής αυτού του Ιταλικοαμερικάνικου αυτοκινήτου ήταν ο Ιάπωνας Norihiko Harada.

[/nextpage]

[nextpage title=”Alfa Romeo SZ” ]

Alfa Romeo SZ

http://www.autogaleria.hu -

H Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato), γνωστή και ως ES-30 (Experimental Sportscar, 3.0 Litre) είναι ένα εξαιρετικά σπάνιο και συλλεκτικό μοντέλο της Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας μιας και μόλις 1036 αντίτυπα βγήκαν για πώληση μεταξύ του 1989 και 1991. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ήταν προϊόν συνεργασίας της Alfa Romeo με τον σχεδιαστικό οίκο Zagato, το αποτέλεσμα αυτής ήταν η SZ η οποία πήρε και το όνομα «Il Monstro» (Το τέρας), όνομα και πράγμα δηλαδή.

Μηχανικά, η SZ βασιζόταν στην αγωνιστική έκδοση της Alfa Romeo 75, που είχε εξελιχθεί λίγα χρόνια νωρίτερα. Ο κινητήρας που ήταν τοποθετημένος κάτω από το καπό της SZ ήταν ένας 12-βαλβιδος, κυβισμού 2.959 κ.εκ και ισχύος 210 ίππων. Αυτός ο κινητήρας κατάφερνε να δώσει χρόνο στα 0-100 χλμ/ώρα 7,0 δευτερολέπτων και τελική ταχύτητα τα 245 χλμ/ώρα, νούμερα εντυπωσιακά για τα τότε δεδομένα. Το κιβώτιο ταχυτήτων είχε τοποθετηθεί στον πίσω άξονα για καλύτερη κατανομή του βάρους, επίσης διέθετε υδραυλικά ρυθμιζόμενη σε ύψος ανάρτηση.

alfa-romeo-sz-pics-24061

Το εντυπωσιακό είναι ότι η SZ θεωρήθηκε εξ’αρχής ως κλασικό αυτοκίνητο, ενώ ήταν ακόμα στην παραγωγή, ενώ σήμερα είναι άκρως συλλεκτικό. Επίσης, αποτέλεσε τη βάση για ένα άμεσα συγγενικό 2-πορτο roadster, την Alfa Romeo RZ (Roadster Zagato), η οποία ήταν ουσιαστικά η καμπριολέ εκδοχή της SZ και παρήχθη τα έτη 1992 και 1993, σε μόλις 278 αντίτυπα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Thunder” ]

Thunder Power Sedan

landscape-1442325536-thunder-power-sedan-front

Ας περάσουμε όμως στο παρόν και στον Σεπτέμβριο του 2015 και την διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης, όπου η Thunder Power παρουσίασε το EV Sedan της με την σφραγίδα του σχεδιαστικού οίκου Zagato. Εξ ολοκλήρου το project του εν λόγο αυτοκινήτου έχει διαχειριστεί η Thunder Power με τον οίκο Zagato να σχεδιάζει μόνο το στιλιστικό μέρος του. Το ηλεκτρικό αυτό concept έχει αποκτήσει το δικό του κοινό, μιας και έχει ξεχωριστή σχεδίαση τόσο το εξωτερικό όσο και το εσωτερικό που είναι ένα από τα πιο όμορφα που έχω δει τελευταία.

thunder-power-sedan-concept-2015-frankfurt-auto-show_100528464_l

Κάτω από την επιφάνεια, βρίσκουμε μία καινούρια πλατφόρμα και τις μπαταρίες των 125 kWh που σύμφωνα με την εταιρία, είναι φθηνότερες και ελαφρύτερες από αυτές του ανταγωνισμού. Οι υποψήφιοι αγοραστές, θα έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο εκδόσεις: αυτή με τα 308 άλογα και αυτή με τα 428. Σύμφωνα με την Thunder Power και οι δύο εκδόσεις έχουν αυτονομία μεγαλύτερη των 650 χιλιομέτρων ενώ με φόρτιση 30 μόλις λεπτών, το EV concept θα μπορεί να διανύσει περισσότερα από 300 χιλιόμετρα. Όσον αφορά στις επιδόσεις, η κορυφαία έκδοση πιάνει τα 100 χλμ/ώρα από στάση σε λιγότερα από 5 δευτερόλεπτα με την τελική να είναι 250 χλμ/ώρα. Η Thunder Power δήλωσε ότι το Ευρωπαϊκό ντεμπούτο της έκδοσης παραγωγής θα γίνει το 2017 με το μοντέλο να πηγαίνει εντός του 2018 τόσο στην Κίνα, όσο και στις Η.Π.Α.

[/nextpage]

[nextpage title=”Bentley GTZ” ]

Bentley GTZ

car_photo_266448

Ο οίκος Zagato συνέχισε με την Bentley GTZ την επιτυχημένη συνεργασία του με τους premium Αγγλικούς κατασκευαστές αυτοκινήτου, όπως η Aston Martin, Jaguar, Rolls Royce με την Bentley για την κατασκευή της GTZ. Τι είναι λοιπόν η GTZ; Δεν είναι τίποτα άλλο από την μετάλλαξη της Continental GT που παρουσίασε στο κοινό η Βρετανική εταιρεία το 2006, βέβαια την GTZ ο οίκος Zagato την παρουσίασε το 2008.

Bentley-Zagato-GTZ-02-large

Ας πούμε και τα του αυτοκινήτου τώρα μιας και πραγματικά η GTZ είναι ένα τέρας δύναμης. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου κρύβεται ένας διπλοτούρμπινος W12 κινητήρας της VW ο οποίος αποδίδει 552 άλογα. Όσον αναφορά το κόστος αγοράς, αυτό ακουμπούσε τις 800.000 ευρώ.

[/nextpage]

[nextpage title=”DB4 GTZ” ]

Aston Martin DB4 GTZ

1961_Aston_Martin_DB4_GT_Zagato_-_fvr3

Η Aston Martin DB4 GT Zagato παρουσιάστηκε το 1960 στην διεθνή έκθεση του Λονδίνου. Η DB4 GT Zagato ήταν ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο από την απλή DB4 GT μιας και οι Ιταλοί είχαν καταφέρει να την κάνουν ελαφρώς μικρότερη σε διαστάσεις και επίσης εξαιτίας της αφαίρεσης προφυλακτήρων και άλλων εξαρτημάτων από σίδηρο (τοποθετήθηκαν αλουμίνια εξ αυτών) έγινε και ελαφρύτερη κατά 45 κιλά.

db4 gtz

Κάτω από το καπό της DB4 GTZ υπήρχε ένας 6 κύλινδρος σε σειρά βενζινοκινητήρας 3,7 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 314 άλογα με τελική 246 χλμ/ώρα. Η αρχική πρόβλεψη που είχε κάνει η εταιρεία ήταν η κατασκευή 24 αντιτύπων, όμως τελικά η παραγωγή σταμάτησε στα 20.

[/nextpage]

[nextpage title=”Ferrari FZ93″ ]

Ferrari FZ93

1993_Ferrari_F.Z.93_(Formula_Zagato_'93)_-_Flickr_-_andrewbasterfield

Η Ferrari FZ93 είναι το δεύτερο πρωτότυπο της Zagato που αναφέρω, διότι θεωρώ ότι η εν λόγο εταιρία κατάφερε να δώσει ιδέες για να δημιουργηθεί από την Ferrari η θρυλική Enzo και για να σε προλάβω θα το δικαιολογήσω αυτό που αναφέρω.

1993FerrariF.Z.93Zagato-rear

Η FZ93 δημιουργήθηκε έχοντας ως βάση την Testarossa και παρουσιάστηκε στη έκθεση της Γενεύης το 1993, παρόλα αυτά η FZ93 δεν είχε καμία σχέση με την Testarossa. Το εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου ήταν μυτερό όντας επηρεασμένο από F1, ενώ το πίσω μέρος είχε 2 μεγάλους αεραγωγούς δεξιά και αριστερά δίνοντας στην FZ93 ένα αρκετά επιθετικό χαρακτήρα. Πιο πάνω ανέφερα ότι θεωρώ το εν λόγο πρωτότυπο ως βάση της Enzo και τώρα το δικαιολογώ αφού και η μύτη και οι πίσω αεραγωγοί του αυτοκινήτου δείχνουν μία σαφή ομοιότητα την οποία όμως βρίσκουμε τελειοποιημένη στην Enzo. Ο κινητήρας που φορούσε η FZ93 ήταν ο ίδιος V12 με αυτόν της Testarossa μιας και το συγκεκριμένο πρωτότυπο δεν κυκλοφόρησε ποτέ.

[/nextpage]

[nextpage title=”BMW Z4 Z” ]

BMW Z4 Z

BMW-Zagato-Coupe-Z4-concept-car-front-rear1

Για το τέλος κράτησα την μετατροπή ενός Γερμανικού και πολύ ιδιαίτερου αυτοκινήτου από τον οίκο Zagato. Όλοι γνωρίζουμε ότι η BMW Z4 coupe είναι ένα άκρως επιθετικό αυτοκίνητο, στο οποίο όμως η ίδια η BMW σε συνεργασία με τον οίκο Zagato θέλησε να δώσει ένα διαφορετικό τόνο.

bmw-zagato-roadster-11

Το αποτέλεσμα θα το κρίνεις εσύ, όμως οι δύο εταιρείες παρουσίασαν τις δύο αυτές versions του συγκεκριμένου μοντέλου (coupe και roadster) το 2012 στο Concorso D’ Eleganza Villa D’ Este. Η δουλειά που έκανε στον σχεδιασμό ο Norihiko Harada ήταν εκλεπτυσμένη και έδωσε άλλους τόνους και στις δύο εκδοχές των πρωτοτύπων. Οι αλλαγές και στις δύο εκδοχές εστιάζονται στο καπό του αυτοκινήτου στους πλαϊνούς αεραγωγούς που πάνω τους έχουν και το ”Z” του οίκου Zagato, αλλά η κυριότερη αλλαγή βρίσκεται στο πίσω μέρος τους, που είναι πλήρως ανασχεδιασμένο. Πληροφορίες για τον κινητήρα δε δόθηκαν ποτέ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Επίλογος” ]

Aston_Martin-V12_Zagato_Concept_2011_1280x960_wallpaper_06

Κλείνοντας αυτό το άρθρο ειλικρινά θα ήθελα να εκφράσω την χαρά μου που ακόμα υπάρχουν εταιρείες σαν τον οίκο Zagato ο οποίος προσφέρει κάτι το διαφορετικό στην δημιουργία του αυτοκινήτου που όλο και παγκοσμιοποιείται. Η προσφορά του ”Z” στην αυτοκίνηση είναι μοναδική, όπως επίσης και το κοινό το οποίο τον ακολουθεί και αγοράζει τις δημιουργίες του. Αυτό που μένει σε μένα από το άρθρο αυτό είναι ότι οι λέξεις ταχύτητα, ποιότητα και βελτίωση σίγουρα είναι ταυτόσημες με την μικρή αυτή εταιρεία.

[/nextpage]