car money cost insurance


Ο ισχυρός ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών, αλλά και η είσοδος νέων παικτών στον κλάδο, που δραστηριοποιούνται είτε μέσω των εναλλακτικών δικτύων είτε μέσω επιθετικών πολιτικών από τα ίδια τα παραδοσιακά δίκτυα των ασφαλιστών, έχουν οδηγήσει στην μείωση των τιμών των ασφαλίστρων έως και 36% την τελευταία εξαετία. Όπως αναφέρει η “Καθημερινή” το 2015 το μέσο ετήσιο ασφάλιστρο έσπασε το φράγμα των 200 ευρώ και διαμορφώνεται στα 179 ευρώ από 277 ευρώ που ήταν το 2010. Πρόκειται για το τιμολόγιο που περιλαμβάνει το μεσοσταθμικό ασφάλιστρο από όλες τις κατηγορίες οχημάτων, μεταξύ των οποίων και τα δίκυκλα – και από όλες τις περιοχές της χώρας. Αν και η τιμή αυτή δεν είναι αντιπροσωπευτική του μέσου ασφαλίστρου ενός συμβατικού αυτοκινήτου, π.χ. 1.400 κυβικών και παλαιότητας 10ετίας, που σήμερα διαμορφώνεται μεταξύ 210 – 300 ευρώ ανάλογα και με τις καλύψεις, το μέσο ασφάλιστρο αποτυπώνει ξεκάθαρα την τάση πτώσης των τιμών τα τελευταία χρόνια.

Την ίδια τάση επιβεβαιώνουν άλλωστε και τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για την παραγωγή ασφαλίστρων, που δημοσιεύθηκαν χθες και δείχνουν ότι η μείωση στις ασφαλιστικές εργασίες στον κλάδο αυτοκινήτου άγγιξε το 14,4% σε ό,τι αφορά τη βασική ασφάλιση για αστική ευθύνη, ενώ κατά 7,9% υποχώρησαν οι εργασίες σε ό,τι αφορά τα ασφάλιστρα για τις συμπληρωματικές καλύψεις. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι εργασίες του κλάδου αστικής ευθύνης μειώθηκαν στα 734,4 εκατ. ευρώ και τα ασφάλιστρα από συμπληρωματικές καλύψεις μειώθηκαν στα 169,6 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας τα συνολικά ασφάλιστρα από τον κλάδο αυτοκινήτου στα 904 εκατ. ευρώ από 1,9 δισ. ευρώ που ήταν τα έσοδα από τα ασφάλιστρα οχημάτων το 2010.

Αιτία της δραματικής μείωσης των ασφαλίστρων δεν είναι η αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων, που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη συρρίκνωση των εργασιών του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο στόλος των ασφαλισμένων οχημάτων διαμορφώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια κοντά στα 5,5 εκατομμύρια οχήματα με αυξομειώσεις της τάξης των περίπου 100.000 οχημάτων. Η βασική αιτία της μείωσης των τιμών είναι η είσοδος στην αγορά νέων παικτών που έχουν συμπιέσει τα τιμολόγια, οδηγώντας τις εταιρείες σε ένα εξοντωτικό πόλεμο τιμών. Τον χορό των μειώσεων έχουν ξεκινήσει οι πωλήσεις μέσω Διαδικτύου που έχουν επιτρέψει στην αγορά να παρακάμψει το δίκτυο των ασφαλιστικών πρακτόρων, προσφέροντας ιδιαίτερα φθηνά ασφάλιστρα, χωρίς την επιβάρυνση της προμήθειας. Ισχυρό ανταγωνισμό ασκούν επίσης, τα τελευταία χρόνια, και οι Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών, που λειτουργούν με άδεια τρίτης χώρας, δηλαδή χωρίς άδεια εγκατάστασης στην Ελλάδα. Σε αρκετές περιπτώσεις, πρόκειται για εταιρείες με Έλληνες μετόχους, που λειτουργούν ως ασφαλιστικές ξένων συμφερόντων και μέσα από επιθετική πολιτική πωλήσεων έχουν καταφέρει να αποσπάσουν σημαντικό μερίδιο αγοράς. Από το σύνολο των 5,5 εκατομμυρίων οχημάτων, εκτιμάται ότι ασφαλίζουν σήμερα το 11% του ασφαλισμένου στόλου.

Η μείωση των τιμών είναι σαφέστατα υπέρ των καταναλωτών, οι οποίοι σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο επωφελούνται από την πολιτική των φθηνών ασφαλίστρων, ειδικά όταν αυτή συνοδεύεται με ικανοποιητικό σέρβις. Από την πλευρά τους οι εταιρείες επωφελούνται από τη μείωση των αποζημιώσεων που καταβάλλουν κάθε χρόνο, εξαιτίας των λιγότερων ατυχημάτων που συνεπάγεται η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, επιτυγχάνοντας τη στροφή του κλάδου στην κερδοφορία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 οι αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν σε ασφαλισμένους ειδικά για τον κλάδο της αστικής ευθύνης αυτοκινήτου, ανήλθαν στα 792,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 –έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία– μειώθηκαν στα 566,5 εκατ. ευρώ. Η τάση αυτή έχει επιτρέψει την αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας του κλάδου από τα 126,8 εκατ. ευρώ το 2010 στα 364,3 εκατ. ευρώ το 2014, αναστρέφοντας τη ζημιογόνα πορεία παλαιότερων ετών.