2016-chevrolet-cruze-exterior-007

Οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές, απαιτούν μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να εξελιχθούν. Οπότε, αν κάποιος κατασκευαστής ψάχνει τρόπο να μειώσει τα κόστη του, η προσαρμογή του πλάνου που αφορά τις πλατφόρμες, είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει. Τελευταίο παράδειγμα, η General Motors που μέχρι πρότινος, περηφανευόταν για το πόσο συχνά ανανέωνε τα μοντέλα της!


Ξεκινώντας από το νέο Chevrolet Cruze, η βασική αρχιτεκτονική των μοντέλων της θα μένει στην παραγωγή για τουλάχιστον 12 χρόνια, αν όχι περισσότερα, όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της GM, Dan Ammann. Στόχος είναι φυσικά η εύρεση περισσότερων οικονομιών κλίμακας ώστε να μοιράζονται τα κόστη σε περισσότερα αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο επικεφαλής εξέλιξης της GM, Mark Reuss, στόχος είναι πωλήσεις της τάξης των 2.5 εκατομμυρίων οχημάτων που θα βασίζονται σε μία πλατφόρμα – μοιρασμένες σε διάφορα μοντέλα. Το design των μοντέλων και κάποια ηλεκτρονικά θα αλλάζουν συχνότερα, αλλά ο “κορμός” των μοντέλων θα μένει ίδιος για πολλά χρόνια.

Αυτό, σύμφωνα με αναλυτές –αλλά και την κοινή λογική– ίσως είναι δίκοπο μαχαίρι για την GM αφού ίσως καταλήξει με απαρχαιωμένες πλατφόρμες που θα αποφέρουν άμεσο και έμμεσο πλήγμα στις πωλήσεις. Επίσης, για να γλυτώσει κάποια χρήματα στο μέλλον, η GM θα πρέπει να ξοδέψει κάποια χρήματα τώρα. Το πλάνο της εταιρίας περιλαμβάνει αύξηση των επενδύσεων στα $9 δισεκατομμύρια τον χρόνο μέχρι το 2019, από τα $7 δις  το 2014. Μετά το 2019, η επένδυση θα πέσει στα επίπεδα του 2014 ενώ αναπροσαρμογή θα υποστούν και οι τομείς στους οποίους θα γίνεται η επένδυση. Λιγότερα χρήματα για μηχανήματα και περισσότερα στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης αλλά και των υπηρεσιών συνδεσιμότητας.

Το πλάνο όμως δεν είχε την αποδοχή που θα περίμεναν τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρίας. Οι επενδυτές είναι σκεπτικοί και αυτό φαίνεται από την πορεία της μετοχής της GM, που από την 1η του Ιανουαρίου έχει σημειώσει πτώση της τάξης του 15% παρά το γεγονός ότι η GM παρουσίασε κέρδη-ρεκόρ και σκοπεύει να επιστρέψει $16 δις στους επενδυτές μέσω buybacks και αυξημένων μεριδίων. Οφείλουμε να σημειώσουμε όμως ότι οι μετοχές κι άλλων εταιριών σημειώνουν σημαντικές απώλειες αφού οι επενδυτές πιστεύουν ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και τα κέρδη έχουν “πιάσει ταβάνι”.