[nextpage title=”Εισαγωγή”]

TVR Sagaris 3

Είναι ορισμένες στιγμές που για οποιονδήποτε λόγο, οι κατασκευαστές πειραματίζονται. Τότε, όλα είναι πιθανά. Ακόμα και η αλλαγή της θέσης, του σχήματος ή της διάταξης των εξατμίσεων. Γιατί η εξάτμιση μπορεί να είναι “απλά” το εξάρτημα που βοηθά στην αναπνοή του κινητήρα κατευθύνοντας τα καυσαέρια από τους κυλίνδρους, στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και από εκεί στην ατμόσφαιρα, αλλά ταυτόχρονα, μπορεί να γίνει μία “δήλωση”. Πόσο περίεργη μπορεί να γίνει όμως μία εξάτμιση; Στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η απόληξη της εξάτμισης είναι μονή ή διπλή (σε ορισμένες περιπτώσεις τετραπλή) και βρίσκεται είτε κοντά στο κέντρο του πίσω μέρους, είτε στις δύο άκρες. Στα παραδείγματα που θα δεις σε αυτή τη λίστα όμως, οι κατασκευαστές “έπαιξαν” και τα αποτελέσματα είναι αν μη τι άλλου, ενδιαφέροντα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Karma”]

Fisker Karma 1

Το Fisker Karma ήταν μία γενναία και τολμηρή προσπάθεια αν και κατέληξε για διάφορους λόγους ως μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες των τελευταίων ετών. Σε περίπτωση που δεν θυμάσαι, να σου θυμίσω πως το Karma ήταν ένα ηλεκτρικό όχημα με range extender. Δηλαδή, διέθετε έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα δύο λίτρων ο οποίος όμως “συνδεόταν” με τους τροχούς μέσω των ηλεκτροκινητήρων.

Fisker Karma 2

Η ουσία είναι ότι εφόσον διέθετε βενζινοκινητήρα, διέθετε και εξάτμιση. Όμως στο πίσω μέρος δεν υπάρχει τίποτα – ίσως για να ενισχυθεί το “ηλεκτρικό” προφίλ του. Πού είναι η εξάτμιση; Πίσω από τους εμπρός τροχούς, σχεδόν κρυμμένες. Έξυπνη λύση και πρωτότυπη από την Fisker!

[/nextpage]

[nextpage title=”SLR”]

18ri6cspxswvbjpg

Αφού βρισκόμαστε στην ευρύτερη περιοχή των εμπρός τροχών, δεν θα μπορούσα να παραλείψω την SLR. Συγκεκριμένα “ειδικότατη” SLR McLaren Stirling Moss. Η τοποθέτηση των εξατμίσεων στους αεραγωγούς, πίσω από τους εμπρός τροχούς, αποτελεί προφανώς φόρο τιμής στην θρυλική 300 SLR, με την οποία κέρδισε ο Stirling Moss τον Mille Miglia του 1955.

083252.10854

Πόσο πιο επική μπορεί να γίνει μία εξάτμιση; Αντισυμβατική, με αγωνιστικό παρελθόν και βροντερό ήχο. Respect στην Merc που τόλμησε, ακόμα και σε αυτή την ειδική έκδοση… όχι ότι εξάτμιση της “απλής” SLR πάει πίσω, αλλά αυτή της Stirling Moss είναι “αλλού”!

[/nextpage]

[nextpage title=”Mustang 302″]

Ford Mustang Boss 302 3

Κοιτάς το αυτοκίνητο, βλέπεις την διπλή απόληξη της εξάτμισης του ατμοσφαιρικού V8 και σκέφτεσαι: “Τι δουλειά έχει αυτό εδώ;”. Έχεις εν μέρει δίκιο. Οι εξατμίσεις που βλέπεις στο πίσω μέρος όμως, δεν είναι οι μοναδικές της Boss 302 και αυτό γίνεται κάτι παραπάνω από εμφανές αν δεις μία φωτογραφία του πατώματος του αυτοκινήτου.

Ford Mustang Boss 302 1

Οι δύο εξατμίσεις που καταλήγουν στο πίσω μέρος, είναι “συμβατικές” που σημαίνει ότι διαθέτουν καταλύτες και σιλανσιέ. Όμως οι πλαϊνές…  στερούνται σιλανσιέ. Αυτό σημαίνει ότι υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα καυσαέρια κινούνται και στα δύο σετ αν και ένας περιοριστής στο σύστημα, κατευθύνει τον μεγαλύτερο όγκο των αερίων στις “βασικές” εξατμίσεις, με τις πλαϊνές απλά να βοηθούν στον τομέα του ήχου. Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν αφαιρέσει τον περιοριστή όμως… πάρε και ένα video για να ακούσεις τον ήχο έπειτα από αυτή την μικρή και πανεύκολη αλλαγή!

[/nextpage]

[nextpage title=”F40″]

GAZ_10be6fe250cc49deaa0914f8c8fb5ec5

Λίγες είναι οι λίστες που δεν συμπεριλαμβάνεται η F40 και αυτή δεν ανήκει σε εκείνη την κατηγορία. Πώς να λείψει η θρυλική αυτή Ferrari με την χαρακτηριστική, τριπλή απόληξη της εξάτμισης; Οι δύο ακριανές απολήξεις βοηθούν τον κινητήρα να αναπνεύσει ελεύθερα ενώ η κεντρική, η μικρή η κυκλική, έχει αναλάβει το έργο της “ανακούφισης” της wastegate. Απλά πράγματα. Λιτά και απέριττα.

[/nextpage]

[nextpage title=”LFA”]

Lexus LFA 1

Επίτηδες βάζω το LFA αμέσως μετά από την F40 γιατί στην ουσία, οι απολήξεις της εξάτμισης του φανταστικού V10 είναι παραλλαγή αυτών της Ιταλίδας. Τρεις απολήξεις και εδώ, όμως δεν είναι τοποθετημένες στην ίδια ευθεία. Στο Lexus, δημιουργούν ένα τρίγωνο με τις δύο κυκλικές απολήξεις πάνω και μία ακριβώς κάτω από αυτές. Δεν ξέρω αν η διάταξη των εξατμίσεων οφείλεται στο “packaging” του υπόλοιπου συστήματος ή το αντίστροφο, αλλά αυτή η εξάτμιση, όπως και ολόκληρο το αυτοκίνητο άλλωστε, θα μείνει για πάντα στην ιστορία.

Lexus LFA 2

[/nextpage]

[nextpage title=”Zonda”]

Pagani Zonda F

Αν οι απολήξεις του LFA ήταν παραλλαγή αυτών της F40, τότε θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι απολήξεις της Pagani Zonda είναι παραλλαγή αυτών του LFA – ξέρω ότι η Zonda προηγήθηκε του LFA… προσπαθώ απλά να κάνω μία ομαλή μετάβαση! Αμέσως, να πέσεις να με φας! Θες χαρακτηριστικό; 4 απολήξεις στο κέντρο το αυτοκινήτου, σχετικά ψηλά, τοποθετημένες “2-πάνω-2-κάτω” εντός ενός κύκλου. Δεν χρειάζεται να δεις το υπόλοιπο αυτοκίνητο.

Pagani Zonda R exhaust 1

Από τη στιγμή που θα δεις τις απολήξεις της Zonda, ξέρεις αμέσως περί τίνος πρόκειται. Περίεργη διάταξη που για κάποιον λόγο “δουλεύει” άψογα στη δημιουργία του Οράτιου.

[/nextpage]

[nextpage title=”GT”]

Ford-GT-Concept-026-1024x683

Μιας που βρισκόμαστε στο συγκεκριμένο σημείου του αυτοκινήτου, ας βάλω το Ford GT. Όχι το “παλιό”… αλλά το νέο. Η Ford επέλεξε να τοποθετήσει τις δύο μεγάλες απολήξεις της εξάτμισης στο ύψος των φωτιστικών σωμάτων, στο κέντρο του πίσω μέρους. Για να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω τον λόγο –ίσως να είναι και αεροδυναμικός εκτός από στυλιστικός- και εκτός αυτού, δεν ξέρω αν μου αρέσει. Πάντως δεν μπορώ να αρνηθώ το γεγονός ότι είναι μία πρωτότυπη τοποθέτηση. Μένει να δούμε αν θα αντέξει το test του χρόνου.

[/nextpage]

[nextpage title=”918 Spyder”]

Porsche 918 Spyder 2

Δύο απολήξεις τοποθετημένες ψηλά; Πόσο πιο ψηλά από αυτές της Porsche 918 Spyder που είναι τοποθετημένες στο κάλυμμα του κινητήρα και πάνω από αυτόν; Για να πας πιο ψηλά, πρέπει να βάλεις stacks, όπως έκανε ένα φεγγάρι η Dodge, στο Lil’ Red Express – περισσότερα γι’ αυτό, στο tab “Bonus”…

Porsche 918 Spyder 1

Όπως και να έχει, η λύση της Porsche είναι έξυπνη, αφού μειώνει το βάρος του συστήματος εξάτμισης και απολύτως cool. Την λατρεύω!

[/nextpage]

[nextpage title=”Regera”]

Koenigsegg Regera 1

Τώρα μπαίνουμε σε πραγματικά “περίεργα” χωράφια και στην είσοδο αυτών των χωραφιών, βλέπουμε την εξωπραγματική, Koenigsegg Regera. Αυτή η διάταξη, είναι η πρώτη του είδους της και δημιουργήθηκε από την πασίγνωστη Akrapovic. Κατασκευασμένη από Inconel και ανοξείδωτο ατσάλι, η συγκεκριμένη εξάτμιση ξεχωρίζει επειδή επί της ουσίας, είναι μέρος του διαχύτη!

Koenigsegg Regera 2

Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι πρόκειται για τον πρώτο “blown diffuser” παραγωγής… ή τουλάχιστον τον πρώτο στον οποίο η εξάτμιση έχει σχήμα “ουράς ψαριού”! Η αλήθεια είναι πάντως ότι μόνο από την Koenigsegg θα περίμενα κάτι τόσο τολμηρό στον τομέα της εξάτμισης.

[/nextpage]

[nextpage title=”C30″]

Volvo C30 Evolve concept 2

Κλέβω λίγο, αφού το Evolve C30 δεν είναι αυτοκίνητο παραγωγής και ακόμα και αν ήταν, δεν είναι εργοστασιακό. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της συνεργασίας της Volvo με την Evolve Cars και είναι ένα τρελό C30 που κινείται από τον πεντακύλινδρο κινητήρα των 2.5 λίτρων που στην συγκεκριμένη περίπτωση, αποδίδει 507 ίππους και 635 Nm ροπής. Το αυτοκίνητο είναι ένα κτήνος και θα ασχοληθούμε πολύ σύντομα μόνο με αυτό αλλά ο λόγος για τον οποίο βρίσκεται στην συγκεκριμένη λίστα, είναι η εξάτμιση του.

Volvo C30 Evolve concept 1

Παρατήρησε το σημείο ακριβώς δίπλα από τα πίσω φωτιστικά σώματα. Βλέπεις τις απολήξεις; Γι’ αυτό βρίσκεται σε αυτή την λίστα λοιπόν το Evolve C30!

[/nextpage]

[nextpage title=”Sagaris”]

TVR Sagaris 2

Ε ναι. TVR είσαι και φυσικά δεν αρκείσαι σε συμβατικές λύσεις. Δεν γνωρίζω ποιος σκέφτηκε να τοποθετήσει έτσι τις απολήξεις της εξάτμισης του TVR Sagaris αλλά  είμαι πραγματικά ευγνώμων γι’ αυτή την απόφαση. Γιατί ένα παρανοϊκό –και οριακά επικίνδυνο– αυτοκίνητο όπως το Sagaris, δεν θα μπορούσε να διαθέτει μία λογική εξάτμιση.

TVR Sagaris 1

[/nextpage]

[nextpage title=”Lil’ Red Express”]

1979-dodge-lrt-express-03

Για το τέλος, άφησα το bonus που δεν αποτελεί έκπληξη αφού ανέφερα ποιο είναι νωρίτερα. Dodge Lil’ Red Express. Οι Αμερικάνοι λατρεύουν τα pickups τους και λατρεύουν τα muscle cars τους. Το Lil’ Red Express εκμεταλλευόταν ένα παραθυράκι στους κανονισμούς εκπομπών των Η.Π.Α. και χάρη σε έναν V8 5.9 λίτρων άνευ καταλύτη, ήταν ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα στην Αμερική στο 0-160 km/h στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Ποιος νοιάζεται όμως για όλα αυτά όταν έχεις εργοστασιακά stacks; Κανείς! Το πακέτο συμπληρώνει το “κόκκινο πυροσβεστικής” χρώμα και το τρισχαριτωμένο όνομα!

[/nextpage]