Volvo XC90 Drive Me

Όπως έχει καταλάβει, η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης είναι o τομέας που επικεντρώνονται περισσότερο οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια. Η οδήγηση χωρίς χέρια έχει αρχίσει δειλά-δειλά να κάνει την εμφάνιση της, αλλά η επόμενη δεκαετία είναι που θα δούμε όλο και πιο πολλά συμβατικά αυτοκίνητα να οδηγούνται μόνα τους.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν αμέτρητες δοκιμές τόσο σε συνθήκες εργαστηρίου, όσο και σε πραγματικές, με την Volvo να έχει επιλέξει την Κίνα για τις δοκιμές της αυτόνομης τεχνολογίας. Δεν είναι τυχαία η επιλογή από την σουηδική εταιρία της πολυπληθέστατης χώρας του κόσμου, καθώς αυτή ανήκει στην Κινέζικη Geely, ενώ και το δαιδαλώδες οδικό της δίκτυο και η αφόρητα πυκνή κίνηση θα προσφέρει αρκετές προκλήσεις για την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Γι’αυτό έχει πάει 100 ανάλογα εξοπλισμένα αυτοκίνητα, με την Volvo να μην αναφέρει πότε θα ξεκινήσουν οι δοκιμές, πόσο θα διαρκέσουν και σε ποιες περιοχές θα κινηθούν τα αυτοκίνητα.

Σχετικές δοκιμές θα γίνουν και στο Λονδίνο, με την Volvo να πάει στη Βρετανική κυβέρνηση από τις αρχές του 2017 επιπλέον 100 αυτόνομα αυτοκίνητα της.

Lexus-RX-450h-Google-prototype-front-three-quarter

Από την άλλη, η Google, παρά το πρόσφατο ατύχημα ενός αυτοκινήτου της, συνεχίζει ακάθεκτη, καθώς θα κάνει δοκιμές και στο Phoenix, της Arizona, επεκτείνοντας με αυτό το τρόπο τις περιοχές όπου δοκιμάζει το στόλο των αυτόνομων αυτοκινήτων.

Το Phoenix προστίθεται στη λίστα των πόλεων, καθώς ο αμερικάνικος κολοσσός κάνει ήδη δοκιμές στο Mountain View της California, στο Austin του Texas και στο Kirkland της Washington. Σύμφωνα με τελευταίες φήμες, η Google σχεδιάζει να κάνει ανεξάρτητη εταιρία το τμήμα των αυτόνομων αυτοκινήτων. Η νέα εταιρία φέρεται ότι θα δημιουργήσει μια υπηρεσία ταξί χωρίς οδηγό, που οι πελάτες θα μπορούν να καλούν από το κινητό τους.

Δελτίο Τύπου

VOLVO CARS PLANS TO LAUNCH CHINA’S MOST ADVANCED AUTONOMOUS DRIVING EXPERIMENT

Volvo Cars, the premium car maker, plans to launch China’s most advanced autonomous driving experiment in which local drivers will test autonomous driving cars on public roads in everyday driving conditions.

Volvo expects the experiment to involve up to 100 cars and will in coming months begin negotiations with interested cities in China to see which is able to provide the necessary permissions, regulations and infrastructure to allow the experiment to go ahead.

Volvo believes the introduction of AD technology promises to reduce car accidents as well as free up congested roads, reduce pollution and allows drivers to use their time in their cars more valuably.

The Swedish company, whose name is synonymous with automotive safety ever since it invented the seat belt in 1959, is pioneering the development of autonomous driving systems as part of its commitment that no one will be seriously injured or killed in a new Volvo by the year 2020.

“Autonomous driving can make a significant contribution to road safety,” Håkan Samuelsson, president and chief executive of Volvo will tell a seminar in Beijing on April 7, entitled ‘Autonomous driving – could China take the lead?’. “The sooner AD cars are on the roads, the sooner lives will start being saved.”

Mr Samuelsson will welcome the positive steps China has taken to put in place to develop autonomous driving technologies, but will also encourage it to do more to try and speed up the implementation of the regulations that will oversee autonomous driving cars in future.

“There are multiple benefits to AD cars,” said Mr Samuelsson. “That is why governments need to put in place the legislation to allow AD cars onto the streets as soon as possible. The car industry cannot do it all by itself. We need governmental help.”

The introduction of AD cars promises to revolutionise China’s roads in four main areas – safety, congestion, pollution and time saving.

Independent research has revealed that AD have the potential to reduce the number of car accidents very significantly. Up to 90 per cent of all accidents are also caused by human error, something that disappears with AD cars.

In terms of congestion, AD cars allow traffic to move more smoothly, reducing traffic jams and by extension cutting dangerous emissions and associated pollution. Lastly, reduced congestion saves drivers valuable time.

Mr Samuelsson will welcome moves by regulators and car makers in the US and Europe to develop AD cars and infrastructure, but he will also encourage all the parties involved to work more constructively together to avoid patchwork global regulations, technological duplication and needless expense.

“AD is not just about car technology. We need the right rules and the right laws,” Mr Samuelsson will say.

“It is natural for us to work together,” Mr Samuelsson will say. “Our starting point is that both the public and private sectors stand to benefit from new technologies and industries, so it is better to build bridges and work together than to all go in different directions.”