car sales

Αλλάζει ο χάρτης των τελών ταξινόμησης για καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τις νέες ρυθμίσεις, οι οποίες περιγράφονται αναλυτικά στην εγκύκλιο που εκδόθηκε από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.

Οι νέοι συντελεστές κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με τη φορολογητέα αξία τους των οχημάτων, ενώ το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα πλέον δεν υπολογίζεται. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Η ενεργοποίηση των διατάξεων του νόμου φέρνει την κατάργηση του φόρου πολυτελείας για την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, κατάργηση της πλήρους απαλλαγής από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά αλλά και κατάργηση της απαλλαγής από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.

Οι αλλαγές αυτές, που ήδη ισχύουν από την 1η Ιουνίου, προβλέπουν ότι για τη διαμόρφωση της φορογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης, λαμβάνεται πλέον υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, βάσει τιμοκαταλόγων, οι οποίοι υποβάλλονται στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους αντιπροσώπους/διανομείς αυτοκινήτων, αντί της τιμής χονδρικής πώλησης.

Παράλληλα  ορίζονται νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.

Οι αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης Ι.Χ., φέρνουν αυξήσεις σε σύγκριση με τα ισχύοντα και σε περιβάλλον απόσυρσης, αλλά και ουσιαστικές μειώσεις για αυτοκίνητα φθηνότερα και λιγότερο ρυπογόνα, αν ληφθεί υπόψη η επιστροφή της αγοράς στον προ απόσυρσης τρόπο υπολογισμού. Αν η σύγκριση γίνει με τα ισχύοντα τέλη ταξινόμησης σε περιβάλλον -έστω και ψαλιδισμένης- απόσυρσης, όλοι όσοι αγοράσουν αυτοκίνητο από την 1η Ιουνίου έρχονται αντιμέτωποι με αυξημένα τέλη ταξινόμησης.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στο τέλος ταξινόμησης καινούργιων αυτοκινήτων, προβλέπεται αντικατάσταση του σημερινού μοντέλου υπολογισμού των τελών. Το νέο μοντέλο καθιερώνει διαμόρφωση της φορολογικής επιβάρυνσης στη βάση των λιανικών τιμών προ φόρων, σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων, έναντι του μοντέλου που ισχύει σήμερα που υπολογίζει τα τέλη ταξινόμησης για τα καινούργια Ι.Χ. με βάση τη φορολογητέα αξία (τιμή χονδρικής συν έξοδα ασφάλισης και μεταφοράς) σε συνάρτηση με τον κυλινδρισμό του κινητήρα.

Με βάση τις προωθούμενες διατάξεις τα τέλη ταξινόμησης από την 1η Ιουνίου 2016, προσδιορίζονται με βάση συντελεστές:

  • 4% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για Ι.Χ αξίας έως 14.000 ευρώ
  • 8% για Ι.Χ με λιανική τιμή προ φόρων μεταξύ 14.001 και 17.000 ευρώ
  • 16% επί της λιανικής τιμής για αυτοκίνητα με τιμή από 17.001 έως και 20.000 ευρώ
  • 24% της λιανικής τιμής για αυτοκίνητα αξίας από 20.001 έως και 25.000 ευρώ και
  • 32% για αυτοκίνητα των οποίων η λιανική τιμή προ φόρων υπερβαίνει τα 25.000 ευρώ.

Στη συνέχεια, μπαίνει στην εξίσωση και η παράμετρος των ρύπων.

Για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο προβλέπεται έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης 5% ενώ για τη ζώνη ρύπων από 101 έως και 120 γραμμάρια, δεν προβλέπεται καμία μεταβολή. Στη συνέχεια αρχίζουν οι επιβαρύνσεις. Προβλέπεται επιβάρυνση των τελών ταξινόμησης σε ποσοστό:

  • 10% για εκπομπές ρύπων από 121 έως και 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
  • 20% για εκπομπές ρύπων από 141 έως και 160 γραμμάρια
  • 30% στη ζώνη των 161-180 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο
  • 40% για εκπομπές ρύπων από 181έως και 200 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και
  • 60% για εκπομπές ρύπων από 201 έως και 250 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
  • Για την κατηγορία των Ι.Χ τα οποία εκπέμπουν περισσότερα από 251 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο -τα οποία όμως πρακτικά δεν πωλούνται στην Ελλάδα- προβλέπεται προσαύξηση των αρχικών τελών ταξινόμησης κατά 100%.
  • Τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται μόνο από το 50% του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης αντί για πλήρη απαλλαγή που προβλέπεται σήμερα για την κατηγορία αυτή.