1Εισαγωγή

Ο τίτλος είναι σαφέστατος, και πολλοί θα έχουν ήδη στο μυαλό τους τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονται στη λίστα. Πριν, όμως, γίνει αναφορά σε αυτά, καλό είναι να γίνει μια μικρή επεξήγηση του τι εστί Cosworth.

Κατ’ αρχάς, ιδρύθηκε από δύο εργαζόμενους της Lotus το 1958 στο Λονδίνο, οι οποίοι αποφάσισαν να κάνουν κάτι δικό τους. Τα ονόματα τους Mike COStin και Keith DuckWORTH.

Αρχικά η νέα εταιρεία τους διατηρούσε στενή σχέση με την εταιρεία του Colin Chapman, και τα πρώτα έσοδα τους ήταν σχεδόν αποκλειστικά από την Lotus. Την χρονιά ίδρυσης της Cosworth, ο Duckworth έφυγε από την Lotus, αφήνοντας τον Costin σε αυτή, καθώς είχε υπογράψει μακροχρόνιο συμβόλαιο. Μέχρι το 1962, ο Costin εργαζόταν στα projects της Cosworth στον ελεύθερο χρόνο του, καθώς ήταν ενεργό μέλος της Lotus και της αγωνιστικής της ομάδας, συμμετέχοντας και στο Le Mans.

Οι πρώτοι κινητήρες που σχεδίασαν είχαν αποκλειστικό αποδέκτη την Lotus, όμως η επιτυχία του σε μικρές κατηγορίες της Formula Junior προσέλκυσε πελάτες και εκτός αυτής, κάτι που οδήγησε την Cosworth να επικεντρωθεί στις αγωνιστικές της δραστηριότητες, και όχι σε “πολιτικά” αυτοκίνητα. Το 1966, η Cosworth, με τη βοήθεια του Chapman, έπεισε την Ford να αγοράσει τα δικαιώματα και το σχεδιασμό ενός κινητήρα που είχαν φτιάξει, με το συμβόλαιο να περιελάμβανε και έναν 8-κύλιδρο κινητήρα. Το αποτέλεσμα ήταν ο DFV (Double Four Valve) κινητήρας της Cosworth, με τα σήματα της Ford, να κυριαρχήσει στις πίστες της Formula 1, με την Μπλε Οβάλ να βρίσκεται στην δεύτερη θέση του πίνακα με τις περισσότερες νίκες στην F1, 176, πίσω από την Ferrari.

Το τμήμα των αυτοκινήτων δρόμου διαχωρίστηκε από το αντίστοιχο αγωνιστικό το Σεπτέμβριο του 1998, όπου το 2005 εξαγοράστηκε Mahle GmbH, μετονομάζοντας το σε MAHLE Powertrain την 1η Ιουλίου του 2005.

Η Cosworth, από το 2006 και μετά προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες, ηλεκτρονικά και μηχανολογικές κατασκευές, παραμένοντας παράλληλα πιστή στις αγωνιστικές της δραστηριότητες. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, καθώς αυτή ήταν και η απαρχή για αρκετές sport εκδόσεις των μοντέλων της Ford, κυρίως, αλλά και άλλων εταιριών, και μερικά εξ αυτών είναι τα ακόλουθα.

2Ford Escort RS1600

Το Ford Escort RS1600 του 1972 ήταν μια τρανή απόδειξη ότι οι τετρακύλινδροι κινητήρες μπορούν να παράγουν ωραίο ήχο. Κινούταν με έναν 1.600άρη κινητήρα με διπλούς εκκεντροφόρους και 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, με την RS1600 έκδοση να ήταν “ειδική” για διάφορους λόγους. Κατ’ αρχάς, βασιζόταν σε ένα συμβατικό Escort, κάτι που το έκανε πραγματοποιήσιμο όνειρο. Ένας από τους λόγους που αγαπήθηκε ήταν η συμμετοχή του στους αγώνες ράλι, με ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία.

3Chevrolet Cosworth Vega

Το Chevrolet Cosworth Vega του 1975 ήταν το στερεοτυπικό αυτοκίνητων των McDonald’s στην Αμερική, στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Όσοι δεν αγόραζαν έναν V8 muscle car, επέλεγαν το συγκεκριμένο για λίγη διασκέδαση. Το στάνταρ Vega ήταν αρκετά όμορφο για την εποχή του, με την Cosworth να του τοποθετεί έναν 2-λιτρο κινητήρα διπλών εκκεντροφόρων, με κωδική ονομασία Z09, που τότε απέδιδε 110 άλογα.

4Opel Ascona 400

Το Opel Ascona 400 παρουσιάστηκε το 1979 και, όπως το Manta 400, ήταν η ομολογκαρισμένη ειδική έκδοση κατασκευασμένη από την Irmscher και τη Cosworth. Ο ατμοσφαιρικός 2,4 λίτρων 4-κύλινδρος κινητήρας απέδιδε τουλάχιστον 230 άλογα στην αγωνιστική έκδοση, και 145 στην έκδοση δρόμου. Αγαπήθηκε και αυτή μέσα από την πορεία της στα ράλι, και ειδικά στα χέρια του θρύλου Walter Rohrl, που μέχρι την εμφάνιση του Audi quattro, η Ascona 400 ήταν η ταχύτερη.

5Ford Sierra Cosworth RS500

Αν αρχίσω να γράφω για το Ford Sierra Cosworth RS500 δεν θα σταματήσω ποτέ. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που οδήγησα (δυστυχώς όχι στην Cosworth έκδοση) και ήταν αυτό που με μύησε στα μυστικά της πισωκίνησης.

Το 1987 παρουσιάστηκε το αυτοκίνητο που βλέπεις, το οποίο έχει πάρει το προσωνύμιο “καρχαρίας”, εξαιτίας του σχεδιασμού της πίσω αεροτομής. Το Ford Sierra Cosworth RS500 ήταν η  εξέλιξη της ομολογκαρισμένης έκδοσης δρόμου, της ήδη “απλής” ομολογκαρισμένης έκδοσης δρόμου, Sierra Cosworth. Το τελευταίο ήταν εκ των πραγμάτων ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, με την RS500 να την απογειώνει. Μεταξύ άλλων, διέθετε μεγαλύτερο turbo της Garett, το T04, μεγάλο intercooler και αναβαθμισμένο ψυγείο λαδιού.

6Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II

Η Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II έγινε 26 ετών, καθώς έκανε το ντεμπούτο της στην έκθεση της Γενεύης τον Μάρτιο του 1990, με το κύριο χαρακτηριστικό της να είναι το άκρως αεροδυναμικό bodykit με τεράστια πίσω αεροτομή, νέους προφυλακτήρες, φουσκωμένα φτερά, με τις νέες ζάντες 17″ να ολοκληρώνουν τις αλλαγές.

Η Mercedes-Benz ήθελε να βάλει στο προσκήνιο το νέο της αυτοκίνητο, συμμετέχοντας στο WRC, όπως έκανε η Audi με το Quattro. Παρόλα αυτά, επέλεξε να μπει στο DTM, για να κλέψει τη δόξα της ήδη επιτυχημένης BMW M3, και του Ford Sierra.

Μηχανικά το εντυπωσιακό αυτοκίνητο με αγωνιστικές καταβολές, φορά έναν 2,5-λίτρων κινητήρα που παράγει 235 άλογα και μπορεί να κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 7,1 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 250 χλμ/ώρα. Μόλις 502 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν έτσι ώστε η Mercedes να πάρει το homologation για να συμμετέχει στο DTM, εκ των οποίων τα δύο ήταν σε ασημί χρώμα και τα υπόλοιπα σε μαύρο.

7Ford Escort RS Cosworth

To Ford Escort RS Cosworth παρουσιάστηκε το 1992, και ήταν πρακτικά η συνέχεια της τελευταίας έκδοσης του Sierra RS Cosworth, με το σώμα του Escort. Μηχανικά μοιράζονταν τα ίδια μέρη, όντας τετρακίνητο, με το Sierra RS500 να ήταν πισωκίνητο, έχοντας αφήσει στο παρελθόν οποιαδήποτε προβλήματα αξιοπιστίας.

To Escort RS Cosworth έβγαινε σε δύο εκδόσεις, με τα πρώτα αυτοκίνητα να έχουν μπλε καπάκι μηχανής, και τα μεταγενέστερα μαύρο και άσπρο. Τέλος, κατέκτησε νίκες και πρωταθλήματα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, έχοντας πίσω από το τιμόνι του θρύλους του αθλήματος.

8Ford Scorpio

Πιθανότατα δεν περίμενες να δεις ένα τέτοιου μεγέθους αυτοκίνητο σε αυτή τη λίστα, αλλά το Ford Scorpio 2.9i 24v Ghia, που παρουσιάστηκε το 1996, είχε κάτω από το καπό έναν 2,9-λίτρων V6 κινητήρα της Cosworth, απόδοσης 210 ίππων και 275 Nm ροπής.

9Rolls-Royce Silver Dawn

Ναι, η βρετανική εταιρία έχει ασχοληθεί και με την Rolls-Royce, και πιο συγκεκριμένα με την Silver Dawn του 1994. Μπορεί οι Rolls-Royce να είναι γνωστές για τον 6,75-λίτρων V8 κινητήρα τους, αλλά η Silver Dawn ήταν μια ειδική έκδοση της Silver Spirit Mk3.

Τα νούμερα είναι ίδια, με την μόνη διαφορά να ήταν ότι οι κινητήρες της Silver Dawn δεν ήταν κατασκευασμένοι από την Rolls-Royce, αλλά από την Cosworth. Αυτό.

10Audi RS4

Το απλό S4 (Β5) ήταν ένα εξαιρετικά ομοιογενές και ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, αλλά για να μπορέσει η Audi να σταθεί απέναντι στο M Division και την AMG, έβγαλε το RS4.

Βασικά, ο 2,7-λίτρων V6 κινητήρας δεν άλλαξε πολύ, με την Audi να ζητάει από την Cosworth Technology να κάνει τον κινητήρα να αποδίδει 320 με 340 άλογα. Το αποτέλεσμα ήταν 380 άλογα και 440 Nm ροπή. Και αυτή ήταν μάλλον μια αρκετά συντηρητική προσέγγιση.

11Subaru Impreza CS400

H Subaru παρουσίασε τον Μάιο του 2010 το Cosworth Impreza STi CS400. Το αυτοκίνητο αποτελεί ειδική έκδοση η οποία έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την βρετανική εταιρία, και βασίζεται στο Subaru Impreza WRX STI του 2011. Αποδίδει 400 άλογα με 54 κιλά ροπή, κάνοντας τα 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 3,7 δευτερόλεπτων, με την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Για να ανέβει η ιπποδύναμη σε τέτοια επίπεδα οι Βρετανοί μηχανικοί της Cosworth τοποθέτησαν στον 2,5 λίτρων turbo κινητήρα, νέα πιστόνια, νέα μπιέλες, μεγαλύτερο turbo, επανασχεδίασαν το καπάκι και νέα σκληρότερη βαλβίδα wastegate. Φυσικά για να δουλέψουν όλα αυτά ρυθμίστηκε και η ECU του αυτοκινήτου. Οι αναρτήσεις είναι χαμηλότερες κατά 10mm ενώ τα μπροστά φρένα είναι της AP Racing διαμέτρου 355mm.

Στιλιστικά το αυτοκίνητο διαθέτει νέο μπροστά προφυλακτήρα, νέα γρίλια, προβολείς ομίχλης, ζάντες 18″ καθώς και αεροτομή, ενώ στο εσωτερικό ξεχωρίζουν τα αγωνιστικά καθίσματα της Recaro . Το αυτοκίνητο βγήκε στην παραγωγή σε μόλις 75 μονάδες.

12Singer 911

Μπορεί να σου φαίνεται ότι αυτό που βλέπεις είναι μια ρετουσαρισμένη παλιά Porsche 911 αλλά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Το αυτοκίνητο είναι κατασκευασμένο από την Singer. Πρόκειται για ένα ολοκαίνουριο supercar με τον σχεδιασμό του να είναι επηρεασμένος από το παρελθόν, αλλά διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου supercar με το σώμα της να είναι κατασκευασμένο από carbon.

Το αυτοκίνητο κανονικά διαθέτει έναν 3,8-λίτρων εξακύλινδρο boxer κινητήρα απόδοσης 410 ίππων προερχόμενο από την 993, αλλά η Singer ανακοίνωσε ότι συνεργάστηκε με την Cosworth ώστε να τον βελτιώσει. Το carbon σώμα θα κατασκευαστεί από το Aria Group, την εταιρεία που έχει γίνει γνωστή στο ευρύ κοινό με την δημιουργία πρωτότυπων και concept αυτοκινήτων για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Το αυτοκίνητο θα μπορεί να φορέσει 3 κινητήρες. Στην έκδοση Τouring θα φορά έναν 3,6-λίτρων απόδοσης 300 ίππων, στην έκδοση Sport έναν 3,9-λίτρων απόδοσης 380 ίππων, ενώ η κορυφαία Cup θα φορά έναν 4,0-λίτρων κινητήρα απόδοσης 425 ίππων.

13To νέο TVR

H TVR κάνει αργά, αλλά σταθερά, βήματα, και το πρώτο της “νέο” αυτοκίνητο είναι αρκετά κοντά. Στην φετινή έκθεση του Λονδίνου έδωσε στη δημοσιότητα τις πρώτες επίσημες φωτογραφίες του νέου της πολυαναμενόμενου μοντέλου της, που θα σφραγίσει την επαναλειτουργία της και σήμερα μας δείχνει την επαναστατική νέα δομή σασί iStream Carbon, του Gordon Murray.

Κάτω από το καπό, θα κινείται από έναν V8 της Cosworth, που θα αποδίδει τουλάχιστον 420 άλογα και με βάρος περίπου 1.150 κιλά θα επιταχύνει κάτω από 4 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ/ώρα. Ο V8 κινητήρας σε video που είδαμε τον περασμένο Οκτώβριο, όχι μόνο πήρε μπροστά αλλά απέδωσε καλύτερα του αναμενόμενου, με την TVR να ανακοινώνει ότι θα συμμετέχει στο Le Mans το 2018.

  • Gerasimos San

    ερωτας αυτο το αυτοκινητο απο παλια….και ειδικα σε χρωμα mallard green με ασπρες compomotive η ασπρες rondell