New collaborative robots, also known as co-bots, are first being used to help workers fit shock absorbers to Fiesta cars, a task that requires pinpoint accuracy, strength, and a high level of dexterity. Employees work hand-in-hand with the robots to ensure a perfect fit every time.


Πάνω από εκατό χρόνια αφότου τα πρώτα αυτοκίνητα πέρασαν από την γραμμή παραγωγής του Henry Ford, η Ford χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τα συνεργατικά ρομπότ, γνωστά και ως co-bots, για να βοηθούν τους εργαζόμενους στην τοποθέτηση των αμορτισέρ στα Fiesta.

Η δοκιμή στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της Ford στην Κολωνία της Γερμανίας αποτελεί μέρος της έρευνας της εταιρίας για το Industry 4.0. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει την 4η Βιομηχανική Επανάσταση που σχετίζεται με την αυτοματοποίηση, την ανταλλαγή δεδομένων και τις τεχνολογίες παραγωγής. Η Ford ρώτησε πάνω από 1000 εργαζόμενους στη γραμμή παραγωγής για να αναγνωρίσει τα καθήκοντα που θα μπορούσαν να επωμισθούν τα νέα ρομπότ.

Με τα ρομπότ, οι εργασίες γίνονται ευκολότερα, ασφαλέστερα και ταχύτερα, καθώς συμπληρώνουν τις ικανότητες των εργαζομένων μας και ανοίγουν νέους ορίζοντες στο χώρο της παραγωγής και της σχεδίασης για τα νέα μοντέλα της Ford,

δήλωσε ο Karl Anton, director vehicle operations, Ford Ευρώπης.

New collaborative robots, also known as co-bots, are first being used to help workers fit shock absorbers to Fiesta cars, a task that requires pinpoint accuracy, strength, and a high level of dexterity. Employees work hand-in-hand with the robots to ensure a perfect fit every time.

Έχοντας ύψος 1 μέτρο, τα νέα ρομπότ εργάζονται πλάι-πλάι με τους εργαζόμενους της γραμμής παραγωγής σε δύο σταθμούς εργασίας. Αντί να χειρίζονται ένα βαρύ αμορτισέρ και ένα εργαλείο εγκατάστασης, οι εργαζόμενοι μπορούν τώρα με τη βοήθεια του ρομπότ για να σηκώνουν και να τοποθετούν αυτόματα το αμορτισέρ στο θόλο του τροχού, και στη συνέχεια να ολοκληρώνουν την εγκατάσταση πιέζοντας ένα κουμπί.

Το να κρατάς ψηλά τα βαριά εργαλεία είναι σκληρή δουλειά που απαιτεί δύναμη, αντοχή και ακρίβεια. Το ρομπότ βοηθά πραγματικά,

δήλωσε ο Ngali Bongongo, εργαζόμενος παραγωγής στο εργοστάσιο της Ford στην Κολωνία.

Εφοδιασμένα με hi-tech αισθητήρες, τα co-bots σταματούν άμεσα αν ανιχνεύσουν ένα ανθρώπινο χέρι ή ακόμα και δάχτυλο στη διαδρομή τους, παρέχοντας την απαραίτητη ασφάλεια στους εργαζομένους. Παρόμοια τεχνολογία χρησιμοποιείται στη φαρμακευτική και ηλεκτρονική βιομηχανία. Για το πρόγραμμα των ρομπότ, το οποίο εξελίσσεται πάνω από δύο χρόνια, η Ford συνεργάστηκε με τη Γερμανική κατασκευάστρια ρομπότ, KUKA Roboter GmbH.

Η Ford εξετάζει τώρα την περαιτέρω χρήση των συνεργατικών ρομπότ που μπορούν να προγραμματίζονται για ποικίλα καθήκοντα.

Δελτίο Τύπου

Car Workers Buddy Up With Robots – Man and Machine Work Hand-in-Hand as Ford Applies Industry 4.0 Automation

  • Ford is among the first automakers to develop a new, closely integrated approach to car workers and robots working together on the assembly line
  • Workers use collaborative robots, also known as co-bots, to help fit shock absorbers to Fiesta cars in Cologne, Germany; ensures perfect fit, avoids workers having to access hard‑to‑reach places
  • Robots use high-tech sensors to detect when hands or fingers are in their path and stop immediately, ensuring worker safety
  • Ford is now reviewing further use of collaborative robots, which can be programmed to do anything from making a coffee to shaking hands, and are used in pharmaceutical and electronics industries

COLOGNE, Germany, July 14, 2016 – More than 100 years after the first cars rolled off Henry Ford’s pioneering assembly line, Ford Motor Company is breaking new ground in the way workers and robots are collaborating to manufacture vehicles.

New collaborative robots, also known as co-bots, are first being used to help workers fit shock absorbers to Fiesta cars, a task that requires pinpoint accuracy, strength, and a high level of dexterity. Employees work hand-in-hand with the robots to ensure a perfect fit every time.

The trial at Ford’s assembly plant in Cologne, Germany, is part of the company’s investigations into Industry 4.0, a term coined to describe a fourth industrial revolution, embracing automation, data exchange and manufacturing technologies. Ford sought feedback from more than 1,000 production line workers to identify tasks for which the new robots would best be suited.

“Robots are helping make tasks easier, safer and quicker, complementing our employees with abilities that open up unlimited worlds of production and design for new Ford models,” said Karl Anton, director, vehicle operations, Ford of Europe.

Measuring a little more than 3 feet high, the new robots work hand-in-hand with the line workers at two work stations. Rather than manipulate a heavy shock absorber and installation tool, workers can now use the robot to lift and automatically position the shock absorber into the wheel arch, before pushing a button to complete installation.

“Working overhead with heavy air-powered tools is a tough job that requires strength, stamina, and accuracy. The robot is a real help,” said Ngali Bongongo, a production worker at Ford’s Cologne plant.

Equipped with high-tech sensors, the co-bots stop immediately if they detect an arm or even a finger in their path, ensuring worker safety. Similar technology also is used in the pharmaceutical and electronics industries. Developed over two years, the robot program was carried out in close partnership with German robot manufacturer, KUKA Roboter GmbH.

Ford is now reviewing further use of collaborative robots that can be programmed to perform tasks ranging from shaking “hands” to making a coffee.

“We are proud to show the capabilities of our new generation of sensitive robots that are supporting and collaborating with Ford workers by carrying out ergonomically difficult and technically challenging tasks,” said Klaus Link, key account manager, Ford, KUKA Roboter GmbH. “As part of our close partnership with Ford and based on the feedback from employees, we are looking forward to further challenges.”