BMW-X6-Mercedes-GLE-Coup-1200x800-25106807d10acee8

Sport Utility Vehicle. SUV. Ένας τύπος επιβατικού οχήματος που τα τελευταία χρόνια έχει γίνει τόσο δημοφιλής που όχι μόνο οι κατασκευαστές λανσάρουν το ένα μοντέλο μετά το άλλο, αλλά το κάνουν “εις βάρος” άλλων, περισσότερο παραδοσιακών –ή παλιομοδίτικων αν θέλεις- τύπων οχημάτων. Είναι λογικό. Στη ζούγκλα της αυτοκινητοβιομηχανίας επιβιώνει μόνο αυτός με τις περισσότερες πωλήσεις και όταν έρχεται η ώρα των αποφάσεων, ο αδύναμος κρίκος, όπως είναι αναμενόμενο άλλωστε, αποχωρεί. Τι είναι όμως SUV; Πότε κατασκευάστηκε το πρώτο και γιατί, όπως πιστεύω ακράδαντα, πρέπει να πεθάνει;

Πριν προχωρήσουμε, μία μικρή παρένθεση. Το ξεκαθαρίζω για πρώτη και τελευταία φορά: Για εμένα, υπάρχουν δύο τύποι υπερυψωμένων οχημάτων. Οι “εργάτες” και όλα τα υπόλοιπα. Στην πρώτη κατηγορία, εντάσσω σκληροτράχηλα οχήματα με εξαιρετικές ικανότητες κίνησης εκτός δρόμου. Τίμια αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν έτσι ώστε να μην τα σταματάει τίποτα και αγοράζονται από ανθρώπους που εκμεταλλεύονται σε μεγάλο βαθμό αυτή την ικανότητα τους. Η δεύτερη κατηγορία, συμπεριλαμβάνει τα SUV και όλες τις υποκατηγορίες τους: crossover, πολυτελείας, coupe και όποια άλλη έχει προκύψει από τότε που ξεκίνησα να γράφω αυτό το άρθρο. Για λόγους ευκολίας, θα αναφέρομαι στην πρώτη κατηγορία ως “Jeeps” και στην δεύτερη ως “SUV”. Ξέρω ότι δεν είναι 100% σωστό ή ακριβές, αλλά κάνε τα στραβά μάτια για να προχωρήσουμε…

Quad, MB, M-38 and M-38 A1. (J-0299)

Δεν είναι λίγοι αυτοί που τοποθετούν την αρχή των SUV στα χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με προγόνους τα προφανή Willys Quad, “series” Land Rover και τον συγγενή εξ Ανατολής, Toyota Land Cruiser, που λανσαρίστηκαν –με την ευρεία έννοια του όρου– μεταξύ 1940 και 1955. Υπάρχουν όμως και προγενέστερα παραδείγματα SUV… αρκεί κανείς να κοιτάξει στη δεκαετία του ’30. Οι Αμερικάνοι, ισχυρίζονται ότι το πρώτο SUV ήταν το Chevrolet Carryall Suburban που παρουσίασε το όνομα “Suburban” στο κοινό το 1936 αλλά ο αντίλογος λέει ότι το Carryall Suburban, ως αποκλειστικά πισωκίνητο, δεν ικανοποιεί τα κριτήρια.

260771-1000-0

Οπότε προβάλλεται ως εναλλακτική το Jeep Wagon που λανσαρίστηκε το 1946. Όμως αν πάμε στην δεκαετία του ’40, οι Ρώσοι έχουν κάποιες αντιρρήσεις, αφού το 1938, παρουσιάστηκε το GAZ-61 – ένα από τα πρώτα τετρακίνητα οχήματα στον κόσμο. Σε περίπτωση που δεν είσαι ευχαριστημένος από αυτό και θεωρείς ότι είναι υπερβολικά σκληροπυρηνικό για SUV, υπάρχει και το M72 Pobeda που σύμφωνα με την Wikipediaόχι η πιο αξιόπιστη πηγή, αλλά whatevah– είναι το πρώτο “άνετο, μαζικής παραγωγής, τετρακίνητο όχημα με monocoque πλαίσιο”.

gaz-m-72-pobeda-opyitnyiy-1

Για πολλούς όμως, σημασία δεν έχει το πώς ξεκίνησε η όλη ιστορία αλλά το πώς εξελίχθηκε. Καλή η αναδρομή στα “depot hacks”, όμως πώς φτάσαμε στο σήμερα; Περίεργα, είναι η απάντηση κατά την γνώμη μου. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50, κυρίως στην Αμερική, τα SUVs έκαναν την μετάβαση από τα πλαίσια “επαγγελματικών” οχημάτων στα οποία βασίζονταν, στα πλαίσια “αυτοκινήτων”. Μετά, ήρθε η δεκαετία του ’70 με τις υψηλές τιμές των καυσίμων και τους hippies που στις Η.Π.Α. “σκότωσαν” τους μεγάλους κινητήρες και την διάθεση του κόσμου για σπατάλη –παρότι στις αρχές της δεκαετίας γεννήθηκε το πολυτελές SUV με το πρώτο Range Rover– αλλά αυτό άλλαξε ξανά τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Τότε τα SUVs χρησιμοποίησαν και πάλι “επαγγελματικά” πλαίσια και ισχυρούς κινητήρες. Τότε παρουσιάστηκαν τα Jeep Cherokee και Ford Explorer και τότε άρχισε και η “επέλαση” των Ιαπώνων με τα Toyota RAV4, Subaru Forester και Honda CR-V μεταξύ άλλων. Όμως η πραγματική “έκρηξη” των SUVs συνέβη όταν μπήκε στο παιχνίδι και η Ευρώπη. Καθώς η δημοτικότητα των SUVs σημείωνε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες στα μέσα των ‘00s, όλοι οι κατασκευαστές άρχισαν να λανσάρουν το ένα μοντέλο μετά το άλλο, να εφευρίσκουν υπο-κατηγορίες και να κάνουν τα SUVs τους περισσότερο “αυτοκίνητα”…