car-maintain

Τα παλιότερα χρόνια οι άνθρωποι ήταν πιο εξοικειωμένοι με τις επισκευές παντός είδους. Συγκεκριμένα οι petrolheads έχοντας μια σχέση αγάπης με το αυτοκίνητό τους αρέσκονται στο να του βάζουν χέρι, αναλαμβάνοντας συχνά την συντήρηση, αλλά και όχι μόνο, καθώς αρκετοί κάνουν και επισκευές ή βελτιώσεις.

Τα τελευταία χρόνια όμως τα οχήματα γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα και οι εργαλειοθήκες που σου δίνουν κατά την αγορά όλο και πιο φτωχές. Παρόλα αυτά οι ενθουσιώδεις ιδιοκτήτες συνεχίζουν να μπαίνουν στον πειρασμό να βάλουν χέρι ή για να είμαι πιο ακριβής να βάλουν βύσμα, αφού μεγάλο μέρος των μετατροπών αφορά την ηλεκτρονική διαχείριση. Μόνο που πλέον υπάρχει ένα ακόμη εμπόδιο, αυτό των πνευματικών δικαιωμάτων.

Πριν από 20 έτη σχεδόν το 1998, όταν και δημιουργήθηκε η Digital Milenium Copyright Act (DMCA), λίγοι ήταν οι διορατικοί που περίμεναν πως θα επηρεάσει την αυτοκίνηση. Όμως πλέον τα αυτοκίνητα είναι “κινητοί υπολογιστές” κι έτσι οι κατασκευαστές ερίζουν πως οι ιδιοκτήτες δεν έχουν δικαίωμα να επεμβαίνουν, αφού το λογισμικό είναι πνευματική ιδιοκτησία του κατασκευαστή.

Το γραφείο ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ ευτυχώς έχει διαφορετική άποψη και πέρσι ενέκρινε την εξαίρεση των οχημάτων από την DMCA. Η απόφαση αυτή ισχύει με 12μηνη καθυστέρηση από τις 28 Οκτώβρη και θα έχει ισχύ για 2 έτη, ως το 2018 δηλαδή, οπότε και θα πρέπει να ξαναεκδωθεί αντίστοιχη άδεια, ή να λυθεί το ζήτημα οριστικά με κάποιον τρόπο.

Ενώ οι κατασκευαστές παρουσιάζουν συνεχώς όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας, υπάρχουν πολλά παραδείγματα όπου hackers πήραν τον έλεγχο των συστημάτων του αυτοκινήτου με αρκετά εύκολο τρόπο. Η εξαίρεση από την DMCA δίνει την δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να ελέγχουν μόνοι τους τα συστήματα ασφαλείας χωρίς να απαιτείται η επίσκεψη στην αντιπροσωπεία.

  • LJ

    Γι αυτο λεμε old school και παλι old school! Σε λιγο θα πρεπει να ζηταμε αδεια απο τους κατασκευαστες για να οδηγησουμε το αμαξι που εχουμε αγορασει με τα λεφτα μας!!! Βεβαια καποιοι ιδιοκτητες Ferrari ηδη το κανουν εδω και χρονια (troll mode off).

    ΥΓ: Μπαμπη περιμενω την αποψη σου!

    • Marios Georgiades

      Δεν εχω να προσθέσω τίποτα , με κάλυψες πληρως

    • bulldog

      Κι εμένα!

    • κοινως δεν θα μπορω να βαλω προγραμμα ?????? εγω αυτο καταλαβα με το λογισμικο………

    • LJ

      Δε ξερω που το πανε ρε φιλε αλλα απο αυτους ολα τα περιμενεις…

    • δεν νομιζω να αναφερει πουθενα ετσι οπως το αντιληφθηκα οτι δεν θα σου επιτρεπουν πχ να αλλαξεις ζαντες…να αλλαξεις τελικο…..να το κανεις οτι θελεις….απλα να μην πειραζεις το λογισμικο του !!!

      και εδω ειναι το εξης περιεργο…τι σας κοφτει εσας τους old school που δεν θα μου επιτρεπουν εμενα….αφου τα δικα σας δεν εχουν λογισμικο ??? :-P

    • bulldog

      Δε μας κόφτει,έτσι κι αλλιώς η χαρά της επισκευής-πειράγματος ενός αυτοκινήτου χάνεται και μόνο με την ύπαρξη λογισμικού(δε λέω πως είναι κακό,ίσα ίσα καλό είναι για επιδόσεις,οικονομία,δεν είμαστε κατά της προόδου,απλά στον τομέα επαφής με το αυτοκίνητο είναι κάτι το αρνητικό.

    • Όταν όμως μέχρι τώρα με ένα προγραμμα τσιμπάτε και 50ps … Δεν σας είδα να μιλάτε για αυτήν την επαφή ….

    • bulldog

      Eίπα πως δεν είμαι κατά των ηλεκτρονικών,είπα πως οι επιδόσεις ευνοούνται και ορθώς γίνεται αυτό,το αυτοκίνητο προοδεύει…απλά αυτή η επαφή χάνεται,άλλο να έχει π.χ ένα mustang του 65 κι άλλο ένα του 2016.Φυσικά είναι πιο γρήγορο και δυνατό το καινούργιο αλλά χάνεται η επαφή,διαλέγεις και παίρνεις.Καλά να μη μιλήσουμε και για σχεδιασμό,οι αναλογίες έχουν χαθεί και τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο άσχημα…

    • το πιο ασχημα ειναι κατι υποκειμενικο…….εγω απλα μενω σε αυτο στο αρθρο που λεει για τα πνευματικα δικαιωματα….
      αμα διαβασει καποιος μονο τον τιτλο…μπορει νασκεφτει σαν και μενα….οτι δεν θα ειναι επιτρεπτο το tuning….αλλα αμα διαβασεις το αρθρο θα δεις κατι το διαφορετικο !

    • bulldog

      Το διάβασα…εγώ μιλώ για επαφή με μηχανικά όχι ηλεκτρονικά μέρη.

    • Anestis Genk

      Tuning χωρίς αλλαγή στο πρόγραμμα δεν γίνεται. Άσε που και στο θέμα ζάντας πχ μπορεί να το ανιχνεύει ως βλάβη, αφού όλα τα parts ελέγχονται με άμεσα ή έμεσα.
      Στο μέλλον αν αλλάξεις το βήμα, θα σε χαμπαριάζει από το GPS για παράδειγμα.

    • Μην τα δαιμονοποιητε όλα !!!! ??

    • Anestis Genk

      better safe than sorry :D

    • Dimitris

      εγω καταλαβα οτι μπορεις αν θες να πεταξεις τελειως το λειτουργικο του κατασκευαστη και να βαλεις ενα αλλο. αν θελησεις ομως να κρατησεις εστω ενα μερος του αρχικου λογισμικου δεν θα μπορεις γιατι θα υποκειται σε νομους πνευματικων δικαιωματων. Αντιστοιχα και αν θες απλα να αλλαξεις κατι στο αρχικο θα θεωρειται παρανομο (ετσι θελουν οι κατασκευαστες).

    • mixalhs7

      Νομικο εμποδιο στο tuning ειναι η ολη ιστορια.

    • για οτι εχει σχεση με τον εγκεφαλο ???σωστα ??

    • mixalhs7

      Όταν ”σκαλίζεις” κάτι (πχ μια ECU) και μετά το πουλάς ως δικό σου προϊόν τότε υπαρχει νομικό θέμα.

    • αυτο ειπα στο αρχικο μου σχολιο….απο αυτο που διαβασα στο αρθρο υπαρχει θεμα μονο στο tuning με την ecu/προγραμμα !!!

    • Mika

      Κατω τα χερια απο τα προγραμματα!!! Τα θελουμε και τα επιδιωκουμε!!!
      :p :p

  • Petros K

    Το θέμα “Φτιάχνω μόνος μου το αυτοκίνητό μου” είναι δυστυχώς πολύ μεγάλο και αρκετά περίπλοκο για να λυθεί μέσα σε λίγες γραμμές. Σίγουρα και εγώ θέλω και απολαμβάνω την ελευθερία του να κάνω ότι θέλω στο αυτοκίνητο μου και σε όποιον μάστορα θέλω, χωρίς να έρχεται η εκάστοτε εταιρία και να μου βάζει χέρι επειδή δεν το πήγα στην επίσημη αντιπροσωπεία της. Όμως τα τελευταία χρόνια παρατηρώ ότι με διάφορους τρόπους, σαν μεγάλους είδους εγγυήσεις όπως π.χ. το Mobilo Life της Mercedes, οι εταιρίες ουσιαστικά σε κάνουν δέσμιο της αντιπροσωπείας. Βέβαια υπάρχει και η αντίθετη άποψη όπως λέγεται και στο άρθρο ότι το κάθε αυτοκίνητο πλέον είναι ένας πολύπλοκος υπολογιστής, και κάθε ατύχημα που συμβαίνει λόγω δυσλειτουργίας αυτού του υπολογιστή η ευθύνη τις περισσότερες φορές, βαραίνει την κατασκευάστρια εταιρία ή κάποιον προμηθευτή της, οπότε θέλουν και εκείνοι να είναι καλυμμένοι σε κάθε ενδεχόμενο..

    • Παναγιώτης Κλεάνθης

      Πως το βλεπω εγω προσωπικα,παω να αγορασω ενα αυτοκινητο απο εναν ιδιωτη και μου λεει οτι ολα αυτα τα χρονια το εφτιαχνα εγω το αγοραζω?Οχι, παω να παρω ενα αυτοκινητο μεταχειρισμενο με πληρες το σερβις μπουκ απο ιδιωτη η αντιπροσωπο το αγοραζω?Ναι.Αν θελει καποιος να βαζει χερι στο αυτοκινητο του μονος του δεν προκειται να το πουλησει με καμια ευκολια.

    • περαστικός

      Αυτός που βάζει χέρι στο αυτοκίνητο του δεν θα στο πει αν είναι να το πουλήσει…ή δεν θα το πουλήσει καθόλου γιατί θα έχει δεθεί αισθηματικά μαζί του.. :p

    • thodoris91

      Στο σκεπτικό σου έχεις δίκιο μεν αλλά και το service book από μόνο του δε λέει κάτι πάντως…τα περισσότερα βιβλιαρακια στην αγορα είναι πλαστά κι ειδικά οι επίσημες αντιπροσωπείες μπορούν να τα φτιάξουν πολύ ευκολα στα μεταχειρισμένα τους !

    • Παναγιώτης Κλεάνθης

      Φαντάσου που φθάσαμε πλαστά βιβλία και οι αντιπρόσωποι?,2 φορές έκανα λάθος στην ζωή μού να εμπιστευτώ από ιδιώτη και από αντιπροσωπεία,αλλά αν υπήρχε η spot mechanik χωρίς να θέλω να την διαφημίσω θα με είχε σώσει.Προτιμώ καινούργιο και ας το πληρώσω παραπανω.

    • thodoris91

      Στην Ελλάδα όλα γίνονται…παλιά είχε γίνει και θέμα με γνωτη αντιπροσωπεία της toyota που στρογγυλοποιοουσε τα χιλιόμετρα των μεταχειρισμένων της προς τα κάτω ; P

  • fanboy

    αφου αγοραζεις το αμαξι γτ να μην μπορεις να κανεις οτι θελεις πανω σε αυτο ?

    • amdnord

      Στο αμάξι (σίδερα) κάνε ότι θες, με το λογισμικό έχουν θέμα.

      Πχ αγοράζεις ένα Pc με windows πχ. Στο hardware κάνε ότι θες, είναι δικό σου.

      Στο software αγοράζεις άδεια χρήσης και δεν μπορείς μπορεις να κανεις μία έκδοση windows 10 autoblog edition πχ και να την πουλάς βγάζοντας λεφτά επειδή έχει καλύτερες επιδόσεις ας πούμε.

    • fanboy

      με καλυψες

    • insider greece

      Στο επιπεδο διαγνωσης δεν τους πειραζει και το αφινουν ελευθερο, το management ομως του κινητηρα και των περιφερειακων γιατι να το αφισουν ελευθερο? για να το πειραζει ο καθενας και να λενε μετα οτι εχουν προβληματα? τους εχουμε δει και τους προγραμματισταραδες γυρω τριγυρω, οχι οτι δεν υπαρχουν και αστερια βεβαια, κατα την γνωμη μου το λογισμικο πρεπει να ειναι ΚΑΙ κρυπτογραφιμενο για να μην μπορει ο καθενας να σου αντιγραψει τα κλειδια. Τελος οποιος εχει τις γνωσεις να προγραμματισει, μπορει να βαλει και αγραφο και να παιξει με τα παντα.

  • Hexagon

    Τα πνευματικά δικαιώματα σε κώδικα λογισμικού είναι από μόνο του ένα τεράστιο θέμα. Οι εταιρείες προφανώς το κάνουν για να διαφυλάξουν την ιδιοκτησία τους (πχ: ανώτερο επίπεδο λογισμικού από ανταγωνιστές ακόμα και στο ίδιο hardware) αλλά και τους πελάτες τους (πχ: όταν έχεις μπροστά σου όλο το λογισμικό μπορείς να ξεψαχνίσεις για τυχόν τρύπες ώστε να μπορείς να δώσεις εσύ εντολές) για θέματα ασφαλείας, βλέπε hackers & νέα οχήματα.

    Κανένας κώδικας δεν είναι απόλυτα προστατευμένος, είτε είναι open είτε closed source, βλέπε παράδειγμα με τον Βασίλη Πόρτα χρόνια πριν όταν παρουσιάστηκαν τα Windows XP και δήλωσε οτι είναι uncrackable. Σε 2-3 ωρίτσες τα είχανε σπάσει ήδη, μέρος τους τουλάχιστον…

    • insider greece

      Το σπασιμο των windows το “επετρεψε” η Μicrosoft, απο την στιγμη που εισεπρατε τις αδειες απο τις εταιρειες, εκανε τα στραβα ματια στην πειρατεια, με τον τροπο αυτο κερδισε το μεγαλυτερο μεριδιο στην αγορα και συμπαρεσειρε μια ολοκληρη βιομηχανια hardware.

    • Hexagon

      ισχύει, είναι μέσα στα πλαίσια της πολιτικής της όσον αφορά τον μη-εταιρικό πελάτη, πρόσφατα κιόλας η Microsoft δήλωσε οτι προσφέρει την αναβάθμιση σε win 10 σε όλους, ακόμα και σε πειρατικές κόπιες του λογισμικού. Το είχε αναφέρει και ο ίδιος, “And as long as they’re going to steal it, we want them to steal ours. They’ll get sort of addicted, and then we’ll somehow figure out how to collect sometime in the next decade.” Βέβαια το είχε αναφέρει το 1998 και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο… πολλοί και διάφοροι οι λόγοι φαντάζομαι…

      Μιας και είναι η δουλειά μου (προγραμματιστής). ταπεινά αναφέρω οτι όλα σπάνε, είναι θέμα χρόνου καθαρά…

  • η παγκόσμια τάση είναι η μίσθωση πλέον. π.χ. αγοράζεις άδεια χρήσης ενός έτους για το φότοσοπ, δηλαδή πληρώνεις για ενοίκιο λογισμικού. (τα απίθανα του παρόντος συστήματος). Προς τα εκεί πάει και στην αυτοκίνηση. car sharing, car pooling, η τογιότα ήδη το αναπτύσσει, η τέσλα κλπ. Θα μας ΄πάρει όλους η μπάλα, το κόστος ιδιόκτητου αυτοκινήτου θα γίνει δυσβάσταχτο οπότε μίσθωμα μαζί με άλλους ενός οχήματος να κάνεις τις δουλειές σου και θα λες και ευχαριστώ. Συνεπώς, λογικό μου φαίνεται το να απαγορέψουν να βάζεις χέρι. Δε θα έχει νόημα άλλωστε.

  • περαστικός

    Αυτοκίνητο στην αντιπροσωπεία όσο ισχύει η εγγύηση και εκείνο για να έχω καλυμμένο τον κώλο μου σε τυχόν αστοχία δικιά τους..
    Απο κει και πέρα αν θέλω το βάζω φωτιά και το καίω ολόκληρο μαζί με το λογισμικό τους..και ας έρθουν να μου κλασουν μια μάντρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες…
    Αν ήθελαν να μην μπαίνει χέρι ας έκαναν καλύτερη δουλειά και ας μην πουλούσαν-διέρρεαν τις πατέντες τους σε aftermarket εταιρίες-προμηθευτές..

  • laryX

    Θέλετε κάποιοι να μας πείσετε δηλ οτι οι μαντράδες που φέρναν τα BMW απο Γερμανία με το κιλό σας δίναν κ πλήρες book service…
    Αχ ξυπνοπούλια μου! γι αυτό είναι όλα γεμάτα σκουριά και καπνάν σαν θεριακλήδες;
    Που τα κακό να αλλάξει κάποιος καμένη ασφάλεια,μια λάμπα,λάδια-φίλτρο,να καθαρίσει πεταλούδα,φίλτρα αέρα-καμπίνας αλλαγή;
    Δεν μιλάμε για αλλαγή συμπλέκτη και ιμάντα χρονισμού εκεί πάς σε συνεργείο και στον ακουμπάνε κανονικά μιας και δεν ρισκάρεις αν είσαι ερασιτέχνης αλλά στα βασικά όσοι ψάχνετε για μεταχειρισμένο θα είναι τύχη να σας πεί ο πωλητής τι έκανε μόνος γιατί θα έχετε βρεί μερακλή που πρόσεχε το αμάξι του σαν γκόμενα και όχι μ@λάκα που του βγάζαν τα φίλτρα στα ”επίσημα” του τα φύσαγαν και πίσω πάλι (κάνουν οι αντιπροσωπίες τέτοια πράγματα θου κύριε βρέχει ΣΥΡΙΖΑίους).

    • insider greece

      και ιμαντα χρονισμου αλλαζεις και συμπλεκτη και φλαντζα αν εχεις ορεξη χωρο κτλ κτλ ;)

    • laryX

      Bρε όλα γίνονται ειδικά άμα δείς κιόλας μια φορά το πώς κ ψιλοστροφάρεις απλά σαν ερασιτέχνες στερούμαστε κυρίως εργαλείων και χρόνου.

    • περαστικός

      Και αν περισέψουν βίδες…ρίξιμο στο ντεπόζιτο για να βρουν τον δρόμο τους..

  • JOHN1987360

    Τα πνευματικα δικαιώματα ηταν ανεκαθεν ‘μπερδεμενη ‘υποθεση, οτι κι αν αφορουσαν. Παλαιότερα βεβαια τα πραγματα ηταν και πιο-ας το πουμε-‘κλειστα’, σε σχεση με σημερα που τα καμπανακια των πνευματικων ειναι παντου, απο το youtube, μεχρι τις νοικιασμενες αδειες λογισμικου…Οσων αφορα τα αυτοκινητα, ειναι απολυτα λογικο απο την μια να μην εχεις αδεια να επεμβεις σε κωδικα ο οποιος ελενχει ενα ‘λεπτο’ ζητημα το οποιο μπορει να επιφερει ενα ατυχημα ή μια βλαβη, απο την αλλη ομως το λογισμικο οποιουδήποτε αγαθου κατεχεις, το χεις αγορασμενο και αυτο, μαζι με το αντικειμενο. Αυτο το τελευταιο ειναι που πρεπει να ληφθει σοβαρα υποψην απο τους οργανισμους που ασχολουνται αυτα τα θεματα, δινωντας και εφαρμοζοντας σαφεις διαταξεις για το τι ειναι νοικιασμενο και τι αγορασμενο, πραγμα το οποιο πρεπει να οριζεται σαφως και εγγραφως κατα την αγορα, ωστε να μην δημιουργουνται παρεξηγησεις.
    Ειναι λογικο να μην μπορει καποιος να αντιγραψει το οποιοδηποτε σοφτγουερ, χωρις να παρει αδεια απο τον κατασκευαστη του.Τωρα το να παρεμβει με δικη του ευθυνη και χωρις να το προωθησει στην υπολοιπη αγορα (μιας και θα περιεχει μεγαλο αρχικο κομματι του κατασκευαστη του) ειναι καθαρα ατομικο του δικαιωμα και δεν πιστευω οτι κανενα δικαστηριο σε οποιοδηποτε δημοκρατικο κρατος θα βγαλει καποια αποφαση σε βαρος του.