study-who-pays-driverless-crash-1

Αν και δεν είμαι νομικός, απ’όσο μπορώ να καταλάβω η αστική ευθύνη, ειδικά στο θέμα της οδικής κυκλοφορίας είναι η μη ηθελημένη πρόκληση ζημιών, με έμφαση στο μη ηθελημένη και γι’αυτό τα ασφαλιστήρια καλύπτουν τα ατυχήματα για τα οποία δεν ευθυνόμαστε. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα εγείρουν το εύλογο ερώτημα της ευθύνης λοιπόν. Ποιος οδηγάει για να έχει και την ευθύνη των λαθών του;

Το ερευνητικό κέντρο Thatchcam που ειδικεύεται στην οδική ασφάλεια και σε ζητήματα ασφάλισης λέει πως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα κανονιστικό πλαίσιο ώστε οι ασφαλιστικές να γνωρίζουν εάν το αυτοκίνητο το ήλεγχε ο οδηγός κατά το ατύχημα ή ήταν σε mode αυτόνομης οδήγησης.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες της Μεγάλης Βρετανίας προσπαθούν να συμφωνήσουν στα δεδομένα που χρειάζονται για να μπορούν να αποδώσουν ευθύνες. Για την ώρα, συγκλίνουν πως πρέπει να δημιουργηθούν νόμοι που να επιτρέπουν να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα για 30 δευτερόλεπτα πριν και 15 μετά το ατύχημα, δεδομένα όπως τοποθεσία (μέσω GPS), mode λειτουργίας του αυτοκινήτου, αν το αυτοκίνητο ήταν εν κινήσει ή όχι, αν γινόταν χρήση της ζώνης ασφαλείας, αν καθόταν κανείς στην θέση του οδηγού και αν προσπάθησε να παρέμβει στον χειρισμό του οχήματος.

Προσωπικά εκτιμώ πως αν δεν δημιουργηθεί ένα πλαίσιο που να δίνει αποκλειστικά την ευθύνη στον οδηγό, σαν να οδηγούσε αυτός, τότε τα πράγματα θα γίνουν πολύ περίπλοκα με αρκετά νομικά παράδοξα στην πορεία. Κάποιοι ίσως πουν, πως δεν θα ήταν δίκαιο κάτι τέτοιο και αντιλαμβάνομαι τους λόγους, αλλά από την άλλη για έναν σκύλο για παράδειγμα την απόλυτη ευθύνη την φέρει ο ιδιοκτήτης και αυτό είναι κάτι κοινώς αποδεκτό.

  • Axon

    Δεν γίνεται να συγκρίνουμε έναν σκύλο με ένα αυτόνομο αυτοκίνητο.
    Το σύστημα μηχατρονικής που λέγεται “αυτόνομο όχημα” είναι δημιούργημα ανθρώπων που κατέχουν αυτοματισμό, μηχανολογία, software, οπτική μηχανική κλπ.
    Ο οδηγός τι ελέγχους μπορεί να κάνει κατά την αγορά ενός τέτοιου συστήματος ώστε να έχει και την ευθύνη?
    Εάν δεν είναι αντικείμενο που μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη σε αυτό (διότι π.χ. αυτός που έγραφε τον κώδικα προγραμμάτιζε με ωριμότητα 15χρονου που γράφει εφαρμογές για κινητά) τότε ας μην επιτραπεί η κυκλοφορία τους από κυβερνήσεις ή ας μην ασφαλίζονται από ασφαλιστικές.
    Ή διαφορετικά,
    εάν ένα ακίνητο που αγόρασες πέσει με τον πρώτο σεισμό και πλακώσει κόσμο που βρίσκεται μέσα
    την ευθύνη δεν την έχει ο ιδιοκτήτης/χρήστης του ακινήτου αλλά ο μελετητής/κατασκευαστής μηχανικός αυτού.

    • Anestis Genk

      Και το σκύλο τον εκπαιδεύουν όπως περίπου το αυτοκίνητο το προγραμματίζουν, πρόκειται δηλαδή για νόημονα όντα, στην περίπτωση του αυτοκινήτου, τεχνητή νοημοσύνη, αλλά νοημοσύνη. Η νοημοσύνη είναι κάτι παραπάνω από έναν αυτοματισμό, αυτοματισμός (ίσως)είναι το radar brake. Συμφωνώ σε αυτό που λες, όμως από την άλλη αρχίζουμε να μπαίνουμε στην γκρίζα ζώνη συντήρησης μετατροπών και άλλων τέτοιων ψιλών γραμμάτων.
      Στην περίπτωση των σπιτιών σπάνια απαιτούν συντήρηση και σπάνια γίνονται μετατροπές. Όπως το πήρες, έτσι μένει.
      Η ευθύνη μπορεί να είναι στον οδηγό και υπό την έννοια ότι “πρέπει να είσαι πάντα σε θέση να αντιδράσεις”. Δλδ χέρια στο τιμόνι και προσοχή στον δρόμο. Αυτό βέβαια αναιρεί το coolness factor των αυτόνομων που είναι, “αράζω και πάει μόνο του”.

    • διαφωνω οτι η τεχνητη νοημοσυνη ειναι το ιδιο πραμα με την νοημοσυνη !!!
      ο σκυλος μπορει ανα πασα στιγμη να κανει οτι θελει..πχ να περασει μια γατα να την κυνηγησει γιατι ετσι !!!
      αντιθετα ενα αυτονομο οχημα…..απλα κανει οτι λεει ο αλγοριθμος……και οταν του δινετε η επιλογη αναμεσα σε παραπανω απο μια παραμετρους θα διαλλεξει αυτην που εχεις προκαθορισει εσυ στα μετρα σου…..και οχι αυτο γιατι ετσι του την καπνισε !!

      υ.γ αυτο που λες με τα χερια πιστευω δεν ισχυει…αν παραδειγμα παρεις ενα αυτονομο επιπεδου 5 που θα μπορει να κινειται και μονο του στο δρομο…τοτε δεν στεκει….αντιθετα θα ισχυει σε αυτα που ειναι πχ επιπεδου 2/3 σαν αυτο της TESLA και το βρισκω και λογικο !

    • διαφωνω οτι η τεχνητη νοημοσυνη ειναι το ιδιο πραμα με την νοημοσυνη !!!
      ο σκυλος μπορει ανα πασα στιγμη να κανει οτι θελει..πχ να περασει μια γατα να την κυνηγησει γιατι ετσι !!!
      αντιθετα ενα αυτονομο οχημα…..απλα κανει οτι λεει ο αλγοριθμος……και οταν του δινετε η επιλογη αναμεσα σε παραπανω απο μια παραμετρους θα διαλλεξει αυτην που εχεις προκαθορισει εσυ στα μετρα σου…..και οχι αυτο γιατι ετσι του την καπνισε !!

      υ.γ αυτο που λες με τα χερια πιστευω δεν ισχυει…αν παραδειγμα παρεις ενα αυτονομο επιπεδου 5 που θα μπορει να κινειται και μονο του στο δρομο…τοτε δεν στεκει….αντιθετα θα ισχυει σε αυτα που ειναι πχ επιπεδου 2/3 σαν αυτο της TESLA και το βρισκω και λογικο !

  • Axon

    Δεν γίνεται να συγκρίνουμε έναν σκύλο με ένα αυτόνομο αυτοκίνητο.
    Το σύστημα μηχατρονικής που λέγεται “αυτόνομο όχημα” είναι δημιούργημα ανθρώπων που κατέχουν αυτοματισμό, μηχανολογία, software, οπτική μηχανική κλπ.
    Ο οδηγός τι ελέγχους μπορεί να κάνει κατά την αγορά ενός τέτοιου συστήματος ώστε να έχει και την ευθύνη?
    Εάν δεν είναι αντικείμενο που μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη σε αυτό (διότι π.χ. αυτός που έγραφε τον κώδικα προγραμμάτιζε με ωριμότητα 15χρονου που γράφει εφαρμογές για κινητά) τότε ας μην επιτραπεί η κυκλοφορία τους από κυβερνήσεις ή ας μην ασφαλίζονται από ασφαλιστικές.
    Ή διαφορετικά,
    εάν ένα ακίνητο που αγόρασες πέσει με τον πρώτο σεισμό και πλακώσει κόσμο που βρίσκεται μέσα
    την ευθύνη δεν την έχει ο ιδιοκτήτης/χρήστης του ακινήτου αλλά ο μελετητής/κατασκευαστής μηχανικός αυτού.

  • πιστευω ατυπο το παραδειγμα συσχετισμου σκυλου με αυτοκινητο !!!

    ο σκυλος ειναι ενα ζωντανο με ”προσωπικοτητα” και δεν ακολουθει ενα μοτιβο/αλγοριθμο κανονων !!!

    παντως αυτες οι ερευνες εχουν πολυ πλακα…….μια μας λενε οτι οι ασφαλιστικες δεν ξερουν που να ριξουν την ευθυνη…..και αλλες φορες μας λενε…οτι με τα αυτονομα….θα μειωθουν τα ατυχηματα….οποτε θα πεσουν και οι τιμες τους !!!

  • πιστευω ατυπο το παραδειγμα συσχετισμου σκυλου με αυτοκινητο !!!

    ο σκυλος ειναι ενα ζωντανο με ”προσωπικοτητα” και δεν ακολουθει ενα μοτιβο/αλγοριθμο κανονων !!!

    παντως αυτες οι ερευνες εχουν πολυ πλακα…….μια μας λενε οτι οι ασφαλιστικες δεν ξερουν που να ριξουν την ευθυνη…..και αλλες φορες μας λενε…οτι με τα αυτονομα….θα μειωθουν τα ατυχηματα….οποτε θα πεσουν και οι τιμες τους !!!