car_thief

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα είτε για λόγους εντυπωσιασμού είτε για λόγους ασφαλείας εξοπλίζονται με συστήματα αυτόματου κλειδώματος. Δυστυχώς τα συστήματα αυτά φαίνεται πως είναι αρκετά διάτρητα. Το National Insurance Crime Bureau, δηλαδή η διεύθυνση της αμερικάνικης δικαιοσύνης που ασχολείται με ασφαλιστικές απάτες, αποκάλυψε πως έχει στα χέρια της την “mystery device”, μια συσκευή που ξεκλειδώνει σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα.

Η συσκευή αυτή διαβάζει το ηλεκτρομαγνητικό σήμα που στέλνει το μπρελόκ όταν κλειδώνεις το αυτοκίνητο και έτσι μπορεί να το χρησιμοποιήσει ξανά για να το ξεκλειδώσει. Για να λειτουργήσει πρέπει κάποιος να το έχει τοποθετήσει κοντά σου όταν πατάς το πλήκτρο που κλειδώνει το αυτοκίνητο. Υποτίθεται αυτή η συσκευή υπάρχει για να ελέγχονται τα κενά ασφαλείας αλλά όπως και πολλά άλλα εργαλεία, πέρασε στην σκοτεινή πλευρά της παρανομίας.

Το NICB απέκτησε μια τέτοια συσκευή από εταιρεία του εξωτερικού που ειδικεύεται στα συστήματα ασφαλείας και την δοκίμασε σε 35 καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. 19 από αυτά άνοιξαν, και τα 18 πήραν μπρος και μπορούσες να τα πάρεις και να φύγεις αν ήσουν ο επίδοξος ληστής. Σε 12 περιπτώσεις μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν την συσκευή σαν δεύτερο κλειδί και να βάζουν μπρος κατά βούληση.

Σύμφωνα με το NICB, 4 νέα μοντέλα της Chevrolet ήταν απρόσβλητα από αυτή την συσκευή αλλά οι δοκιμές ήταν προκαταρκτικές και επισημάνθηκε πως αυτή δεν είναι παρά μια από τις πάμπολες συσκευές που ενδεχομένως κυκλοφορούν στον υπόκοσμο.

Μια άλλη ομάδα ερευνητών απεφάνθη πως με παρόμοιο τρόπο μπόρεσε να παραβιάσει premium οχήματα του VAG, ανακαλύπτοντας πως υπάρχουν μόλις τέσσερις κώδικες κρυπτογράφησης σε όλα κλειδιά. Με την επιβεβαίωση πως γίνεται να υπάρξουν τέτοιες “βελούδινες” κλοπές, το NICB συνιστά τους ιδιοκτήτες να είναι πιο καχύποπτοι στο ποιος και τι βρίσκεται γύρω τους όταν κλειδώνουν το αυτοκίνητο.

Δελτίο Τύπου

National Insurance Crime Bureau (NICB) Reveals Mystery Device

That Opens and Starts Vehicles

DES PLAINES, Ill., Dec. 7, 2016 – The National Insurance Crime Bureau (NICB) says new technology is being used to not only unlock and open vehicles, but to also start and steal them.

NICB recently obtained one of the so-called “mystery devices” that the public was first warned about over two years ago (release). At the time, thieves were being seen on security cameras across the country, using unknown devices to unlock vehicles and steal valuables inside. In recent months, NICB has noted reports of thieves not only opening the vehicles, but also starting them and driving away.

The device obtained by NICB was purchased via a third-party security expert from an overseas company. It was developed by engineers in an effort to provide manufacturers and other anti-theft organizations the ability to test the vulnerability of various vehicles’ systems. Called a “Relay Attack” unit, this particular model only works on cars and trucks that use a keyless remote and a push-button ignition.

In a series of unscientific tests at different locations over a two-week period, 35 different makes and models of cars, SUVs, minivans and a pickup truck were tested. We partnered with NICB member company CarMax, because they are the nation’s largest used car retailer and have nearly every make and model in their inventory. Tests were also done at a new car dealership, an independent used car dealer, at an auto auction and on NICB employee vehicles and ones owned by private individuals.

The vehicles were tested to see if the device could:

open the door start the vehicle drive it away turn off and restart the engine without the original fob present The NICB was able to open 19 (54 percent) of the vehicles and start and drive away 18 (51 percent) of them. Of the 18 that were started, after driving them away and turning off the ignition, the device was used to restart 12 (34 percent) of the vehicles.

NICB says there are a number of different devices believed to be offered for sale to thieves. Some use different technology and may work on different makes and models and ignition systems. More expensive models may have a greater range and better capabilities for opening and starting a vehicle.

Click to see the video report.

“We’ve now seen for ourselves that these devices work,” said NICB President and CEO Joe Wehrle. “Maybe they don’t work on all makes and models, but certainly on enough that car thieves can target and steal them with relative ease. And the scary part is that there’s no warning or explanation for the owner. Unless someone catches the crime on a security camera, there’s no way for the owner or the police to really know what happened. Many times, they think the vehicle has been towed.”

Wehrle says it’s important for law enforcement officers to be aware of this threat and be on the lookout for thieves who may be using the technology.

According to NICB’s Chief Operating Officer Jim Schweitzer, who oversees all NICB investigations, vehicle manufacturers must continue their efforts to counter the attacks on anti-theft technology.

“Vehicles are a valuable commodity and thieves will continue to wage a tug of war with the manufacturers to find a way to steal them,” said Schweitzer. “Anti-theft technology has been a major factor in reducing the number of thefts over the past 25 years. The manufacturers have made tremendous strides with their technology, but now they have to adapt and develop countermeasures as threats like this surface.”

While there may not be an effective way of preventing this kind of theft at this time, NICB advises drivers to always lock their vehicles and take the remote fob or keys with them. Drivers should also be on the lookout for suspicious persons or activity and alert law enforcement rather than confronting a possible thief.

It’s also a good idea to never invite a break-in by leaving valuables in plain sight. And once thieves get inside, they can easily steal a garage door opener and valuable papers such as the vehicle registration that could lead them to your home. So take the garage door opener with you and take a picture of your registration on your cell phone rather than keeping it in the glove compartment.

Anyone with information concerning insurance fraud or vehicle theft can report it anonymously by calling toll-free 800-TEL-NICB (800-835-6422), texting keyword “fraud” to TIP411 (847411) or submitting a form on our website. Or, download the NICB Fraud Tips app on your iPhone or Android device.

About the National Insurance Crime Bureau: Headquartered in Des Plaines, Ill., the NICB is the nation’s leading not-for-profit organization exclusively dedicated to preventing, detecting and defeating insurance fraud and vehicle theft through data analytics, investigations, training, legislative advocacy and public awareness. The NICB is supported by more than 1,100 property and casualty insurance companies and self-insured organizations. NICB member companies wrote over $413 billion in insurance premiums in 2015, or more than 79 percent of the nation’s property/casualty insurance. That includes more than 94 percent ($187 billion) of the nation’s personal auto insurance. To learn more visit www.nicb.org.

  • Petros K

    Είναι νόμος πως ότι κλειδώνει ξεκλειδώνει! Όπως είχα γράψει και σε ένα παλιότερο άρθρο εδώ στο autoblog, αν ο επαγγελματίας ληστής σου έχει βάλει το αμάξι στο μάτι, δεν πάει να έχεις τον καλύτερο συναγερμό, 10 περιμετρικές κάμερες, το τελευταίο υπόγειο στο garage με άλλα 10 αυτοκίνητα μπροστά, αυτός κάποιο τρόπο θα βρει και θα στο τσιμπήσει! Γενικά τηρούμε τους “κανόνες ασφαλείας” ως προς την προφύλαξη της περιουσίας μας, αλλά θεωρώ ότι αν έχεις μπει στο μάτι τότε δύσκολα την γλυτώνεις δυστυχώς..

    • ποσο δικιο !!!!!!

    • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

      Δεν θα μπεί στον κόπο να κλέψει ένα τόσο καλά προφυλαγμένο αυτοκίνητο όταν κυκλοφορούν τόσα άλλα λιγότερο οχυρωμένα.

      Αυτή είναι η λογική των αντικλεπτικών μέσων, όχι να αποκρούσουν την κλοπή αλλά να την αποτρέψουν.

    • Petros K

      Καλά μην παίρνεις και όρκο για το πρώτο που λες!
      Αλλά και πάλι η λογική των αντικλεπτικών μέσων είναι να καθυστερήσουν τον επίδοξο, επαγγελματία πάντα, ληστή παρά να αποκρούσουν ή να αποτρέψουν την κλοπή δυστυχώς..

    • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

      Δεν καταλαβαίνω γιατί ο κλέφτης (ιδίως ο επαγγελματίας) να μπεί στον παραπάνω κόπο και ρίσκο για να παρακάμψει όλα αυτά τα αντικλεπτικά μέτρα που αναφέρεις, ενώ μπορεί δέκα ή εκατό μέτρα παρακάτω να βρεί άλλο ξεκλείδωτο. Για αυτό ναι, παίρνω όρκο.

      Εκτός αν το αυτοκίνητο για το οποίο μιλάμε είναι ξερω γω συλλεκτικό ή δεν ξέρω τι αξίας.

      Το τελευταίο που γράφεις περί καθυστέρησης είναι αυτό που έγραψα και εγώ όταν έκανα τη διάκριση μεταξύ απόκρουσης (=να προσπαθήσει και να μην τα καταφέρει ο κλέφτης) και αποτροπής (=να μην προσπαθήσει καθόλου), οπότε συμφωνούμε κάπου.

    • Petros K

      Το κάθε πρεζάκι ή κλεφτρόνι φυσικά και δεν θα πάει σε αυτό που έχει ισχυρά αντικλεπτικά συστήματα ή σε κάποιο αυτοκίνητο καλά προφυλαγμένο.. Ο επαγγελματίας όμως, δεν θα κοιτάξει απλά καθημερινά αυτοκίνητα ακόμα και ακριβά (όπως BMW-Mercedes-Audi-Volvo), αλλά θα σταμπάρει καλά εργαλεία όπως ένα Scirocco ABT, ένα Golf GTI 30 Edition, ένα Lancer EVO, μία Delta Integrale, μία Alfa 156 GTA, μία M3 CSL και αρκετά άλλα “ειδικά” αυτοκίνητα που όποιος έχει μάτι ξέρει την διαφορά από τα απλά..

    • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

      Επομένως το αρχικό σου σχόλιο αναφέρεται μόνο σε τέτοια ειδικά αυτοκίνητα, άρα συμφωνούμε.

      Για τα υπόλοιπα 99,99% των αυτοκινήτων λοιπόν τα αντικλεπτικά μέσα έχουν μεγάλη σημασία.