Ένα μικρό βήμα για έναν άνθρωπο, ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα, ήταν τα λόγια του Νιλ Άρμστρονγκ, του πρώτου ανθρώπου που πάτησε στο φεγγάρι το 1969. Σήμερα 47 χρόνια μετά, η αυτοκινητοβιομηχανία οδεύει προς το δικό της μεγάλο άλμα που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο μετακίνησης όπως τον ξέρουμε. Ο λόγος δεν γίνεται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία και αυτά θεωρώ είναι ένα μεγάλο βήμα, αλλά πάνω κάτω δε θα αλλάξουν τόσο το χαρακτήρα της αυτοκίνησης, στο βαθμό που θα το κάνουν τα αυτόνομα αυτοκίνητα.

Η εξέλιξη των αυτόνομων αυτοκινήτων συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και σύμφωνα με τους ειδικούς, μέχρι το 2021 θα έχουμε την ελεύθερη κυκλοφορία τέτοιου είδους οχημάτων στους δρόμους των πόλεων και των αυτοκινητοδρόμων μας. Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αυτά που βλέπαμε στις ταινίες και μας προκαλούσαν ανάμικτα συναισθήματα όπως δέος, θαυμασμό και φόβο, είναι όπως όλα δείχνουν το κοντινό μας μέλλον. Για τους περισσότερους ανθρώπους φαντάζει ένα υπέροχο σενάριο η αυτόνομη τεχνολογία οδήγησης καθώς θα τους απαλλάξει από το βάσανο της καθημερινής οδήγησης. Υπάρχει όμως εκεί έξω και μια μερίδα ανθρώπων που κοιτάει στο γκαράζ του το συμβατικό “ρυπογόνο” αυτοκίνητό του, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που άλλοτε θεωρούταν θαύμα και σήμερα να αντιμετωπίζεται ως τρομοκράτης, και τρομάζει στην ιδέα πως μια μέρα θα πρέπει να το αποχωριστεί και δε θα μπορεί να γευτεί τη χαρά της οδήγησης.


Πόσα χρόνια ακόμα μας μένουν όμως πριν γίνουν πραγματικότητα οι εφιάλτες μας; Αυτό αναρωτιέται και ο Itay Gat, μεγαλοστέλεχος της Ισραηλινής εταιρίας Mobileye, που για όσους δεν γνωρίζουν, συνέβαλε τα μέγιστα για τη δημιουργία του Autopilot της Tesla. Μπορεί το διαζύγιο στη συνεργασία των δύο εταιριών να ήταν απότομο, καθώς οι δύο πλευρές αλληλοκατηγόρησαν η μία την άλλη για το ποιος έχει την ευθύνη για το θανατηφόρο ατύχημα που έγινε με ένα Model S κατά τη χρήση του ημιαυτόνομου συστήματος της Tesla, παρόλα αυτά η Mobileye συνεχίζει να κοιτάει το μέλλον και την εξέλιξη της αυτόνομης τεχνολογίας.

Ο Itay Gat, πιστεύει πως το 2021 θα έχουμε αυτόνομα αυτοκίνητα στους δρόμους. Ο ίδιος αναμένει ότι η ζήτηση για αυτόνομη τεχνολογία θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες θα αρχίσουν να ασχολούνται με την τεχνολογία αυτή και θα προσφέρουν μαζί με τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου και επιλογές ημιαυτόνομης οδήγησης. Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια των αυτόνομων αυτοκινήτων είναι η νομοθεσία αλλά ο Gat είναι αισιόδοξος.

Η νομοθεσία ακολουθεί την εξέλιξη και μένει μόνο να αποδειχτεί η ασφάλεια του συστήματος, και αυτό ακριβώς είναι που προσπαθούμε να δείξουμε τώρα.

Όσο για τις υποδομές πιστεύει πως δεν χρειάζονται περαιτέρω παρεμβάσεις στους δρόμους.

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα στηριχτούν αυστηρά στις οδικές σημάνσεις ή άλλα ειδικά σημεία, αλλά θα είναι σε θέση να προσαρμοστούν σε μια σειρά από προϋποθέσεις.

Βρισκόμαστε μόλις μια ανάσα από το να δούμε τα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα στους δρόμους και σήμερα, συστήματα όπως το Autopilot της Tesla, μας δίνει μια ιδέα για το πόσο αυστηρή και νομοταγής θα είναι αυτή η τεχνολογία, καθώς δεν θα αφήνει το περιθώριο στον οδηγό να υπερβεί κανένα όριο. Για παράδειγμα η Tesla πρόσφατα προέβη σε μια αναβάθμιση του συστήματος αυτόματου πιλότου των αυτοκινήτων της καθώς ο οδηγός μπορούσε να θέσει το όριο ταχύτητας έως και πέντε μίλια πάνω από το όριο ταχύτητας που υπάρχει στο δρόμο που κινείται. Έτσι ύστερα από την αναβάθμιση δεν θα υπάρχει η δυνατότητα αυτής της απόκλισης και τα όρια ταχύτητας στους εκάστοτε δρόμους θα τηρούνται με ακρίβεια χιλιομέτρου.

Θα είναι άραγε τα αυτόνομα αυτοκίνητα ένα μεγάλο βήμα για την ανθρωπότητα;