Ένα μικρό βήμα για έναν άνθρωπο, ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα, ήταν τα λόγια του Νιλ Άρμστρονγκ, του πρώτου ανθρώπου που πάτησε στο φεγγάρι το 1969. Σήμερα 47 χρόνια μετά, η αυτοκινητοβιομηχανία οδεύει προς το δικό της μεγάλο άλμα που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο μετακίνησης όπως τον ξέρουμε. Ο λόγος δεν γίνεται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία και αυτά θεωρώ είναι ένα μεγάλο βήμα, αλλά πάνω κάτω δε θα αλλάξουν τόσο το χαρακτήρα της αυτοκίνησης, στο βαθμό που θα το κάνουν τα αυτόνομα αυτοκίνητα.


Η εξέλιξη των αυτόνομων αυτοκινήτων συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και σύμφωνα με τους ειδικούς, μέχρι το 2021 θα έχουμε την ελεύθερη κυκλοφορία τέτοιου είδους οχημάτων στους δρόμους των πόλεων και των αυτοκινητοδρόμων μας. Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αυτά που βλέπαμε στις ταινίες και μας προκαλούσαν ανάμικτα συναισθήματα όπως δέος, θαυμασμό και φόβο, είναι όπως όλα δείχνουν το κοντινό μας μέλλον. Για τους περισσότερους ανθρώπους φαντάζει ένα υπέροχο σενάριο η αυτόνομη τεχνολογία οδήγησης καθώς θα τους απαλλάξει από το βάσανο της καθημερινής οδήγησης. Υπάρχει όμως εκεί έξω και μια μερίδα ανθρώπων που κοιτάει στο γκαράζ του το συμβατικό “ρυπογόνο” αυτοκίνητό του, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που άλλοτε θεωρούταν θαύμα και σήμερα να αντιμετωπίζεται ως τρομοκράτης, και τρομάζει στην ιδέα πως μια μέρα θα πρέπει να το αποχωριστεί και δε θα μπορεί να γευτεί τη χαρά της οδήγησης.


Πόσα χρόνια ακόμα μας μένουν όμως πριν γίνουν πραγματικότητα οι εφιάλτες μας; Αυτό αναρωτιέται και ο Itay Gat, μεγαλοστέλεχος της Ισραηλινής εταιρίας Mobileye, που για όσους δεν γνωρίζουν, συνέβαλε τα μέγιστα για τη δημιουργία του Autopilot της Tesla. Μπορεί το διαζύγιο στη συνεργασία των δύο εταιριών να ήταν απότομο, καθώς οι δύο πλευρές αλληλοκατηγόρησαν η μία την άλλη για το ποιος έχει την ευθύνη για το θανατηφόρο ατύχημα που έγινε με ένα Model S κατά τη χρήση του ημιαυτόνομου συστήματος της Tesla, παρόλα αυτά η Mobileye συνεχίζει να κοιτάει το μέλλον και την εξέλιξη της αυτόνομης τεχνολογίας.

Ο Itay Gat, πιστεύει πως το 2021 θα έχουμε αυτόνομα αυτοκίνητα στους δρόμους. Ο ίδιος αναμένει ότι η ζήτηση για αυτόνομη τεχνολογία θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες θα αρχίσουν να ασχολούνται με την τεχνολογία αυτή και θα προσφέρουν μαζί με τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου και επιλογές ημιαυτόνομης οδήγησης. Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια των αυτόνομων αυτοκινήτων είναι η νομοθεσία αλλά ο Gat είναι αισιόδοξος.

Η νομοθεσία ακολουθεί την εξέλιξη και μένει μόνο να αποδειχτεί η ασφάλεια του συστήματος, και αυτό ακριβώς είναι που προσπαθούμε να δείξουμε τώρα.

Όσο για τις υποδομές πιστεύει πως δεν χρειάζονται περαιτέρω παρεμβάσεις στους δρόμους.

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα στηριχτούν αυστηρά στις οδικές σημάνσεις ή άλλα ειδικά σημεία, αλλά θα είναι σε θέση να προσαρμοστούν σε μια σειρά από προϋποθέσεις.

Βρισκόμαστε μόλις μια ανάσα από το να δούμε τα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα στους δρόμους και σήμερα, συστήματα όπως το Autopilot της Tesla, μας δίνει μια ιδέα για το πόσο αυστηρή και νομοταγής θα είναι αυτή η τεχνολογία, καθώς δεν θα αφήνει το περιθώριο στον οδηγό να υπερβεί κανένα όριο. Για παράδειγμα η Tesla πρόσφατα προέβη σε μια αναβάθμιση του συστήματος αυτόματου πιλότου των αυτοκινήτων της καθώς ο οδηγός μπορούσε να θέσει το όριο ταχύτητας έως και πέντε μίλια πάνω από το όριο ταχύτητας που υπάρχει στο δρόμο που κινείται. Έτσι ύστερα από την αναβάθμιση δεν θα υπάρχει η δυνατότητα αυτής της απόκλισης και τα όρια ταχύτητας στους εκάστοτε δρόμους θα τηρούνται με ακρίβεια χιλιομέτρου.

Θα είναι άραγε τα αυτόνομα αυτοκίνητα ένα μεγάλο βήμα για την ανθρωπότητα;

  • Anestis Genk

    Το μεγάλο βήμα πίσω. Δεν είναι κάθε γυαλιστερό μπλιπμλίκι πρόοδος και η πρόοδος δεν είναι πάντα θετική.
    Σίγουρα οι περισσότεροι θα πουν “μα πως…”
    Εγώ προτιμώ να το κοιτώ πιο σφαιρικά, δλδ τι δυνατότητες έχει η ανθρωπότητα και πως τις αξιοποιεί.

    • με το τελευταιο που λες τι εννοεις ???
      γιατι εγω βλεπω πως μεχρι το 2021 η ανρθωποτητα θα εχει την δυνατοτητα να αξιοποιησει την τεχνολογια πανω στα αυτονομα…..

    • Anestis Genk

      Δίνονται δισεκατομμύρια για φτιαχτεί ένα πρόβλημα στο οποίο έχουμε την λύση(αλλά μέχρι τώρα δεν είχαμε το πρόβλημα) :P
      Οι πόλεις μας, η κίνηση και όλα αυτά δεν είναι φυσικά φαινόμενα εμείς χτίσαμε τις πόλεις, εμείς κάναμε τις δουλειές μας μακριά, εμείς δεν κάναμε ποιοτικά ΜΜΜ και αφού τα κάναμε χάλια όλα αυτά τώρα έρχονται και μας πουλάνε “λύση”…μια από τις λύσεις, είναι η πιο φτηνή, η πιο αποδοτική, η πιο καλή; Κανείς δεν το αναρρωτιέται.

      Κάποτε θα φτιαχτούν ρομποτικά χέρια, πολλοί θα κόψουν το χέρι τους για να βάλουν ρομποτικό, που είναι δυνατό και δεν κουράζεται.

    • σε αυτο που λες για τα ρομποτικα χερια…….συμφωνω…αλλα αυτο ειναι κατι αλλο σε σχεση με τα αυτονομα….που εκει διαφωνουμε !!!! :-D

      αν εξαιρεσεις το 10% των οδηγων..και μπορει πολυ να λεω…..οι υπολοιποι δεν απολαμβανουν την οδηγηση στο βαθμο που το κανει ενα πετροκεφαλος !!!

    • a_f_a

      μπαμπίνο, αυτός που δεν απολαμβάνει την οδήγηση και να μένει κολλημένος στη κίνηση, θα έπρεπε να έχει τη δυνατότητα να μπορεί να χρησιμοποιήσει καθαρά, γρήγορα και ασφαλή μμμ. όλοι μας βασικά για μικροδουλειές, βόλτες κλπ…
      χρησιμοποιώ στην ασία αυτόνομα τρένα και δε παραπονέθηκα για τη τεχνολογία.
      γιατί να υπάρχουν λοιπον αυτόνομα αυτοκίνητα; ας υπάρχουν πολύ καλά αυτόνομα μμμ.
      η οδήγηση αυτοκιντήτου ας ειναι λοιπον μια οδηγοκεντρική επιλογή. όμως σε λίγο δε θα ειναι μιας και δε θα σε ασφαλίζουν, ή τα ασφάλιστρα θα ειναι πανάκριβα για τον απλο κόσμο.
      πια θα δίνεις λόγο για οτιδήποτε και συνηθίσαμε να το κάνουμε μεσα απο το γκογκλι και το ινετρνετ και τις λοιπες connected μακακιες που δίνουν πληροφορίες για εμας.
      οι γκικς αυνανίζονται με μελλοντικές τεχνολογίες σε ένα πλανήτη που ίσως σε λίγο τέτοιες “σκέψεις” και “προβλήματα” να ειναι αστεία σε σχέση με γεωστρατηγικές και πολιτισμικές αλλαγές που έρχονται.
      αλλά στη σιλικονουχα κοιλάδα και λοιπα κέντρα της ευρωπης η φούσκα καλά κρατάει…
      αντε να δούμε.

    • για οσο θα πρεπει να αναμενω μεχρι να ερθει το αυτονομο μεσο μαζικης μεταφορας..και οσο θα πρεπει να περπατω μεχρι την αναλογη σταση……… εγω θελω τα αυτονομα χθες !!!!

      υ.γ η μετακινηση θα ηθελα να μην ειναι αυτονομη…… οταν θα απαγορευτει το διπλωμα σε ολους και θα μπορουν πραγματικα να κρατησουν τιμονι αυτοι που πρεπει….
      μιας και αυτο ειναι αδυνατο…..οποτε ειναι αναγκαιο κακο……
      οπως και η οδηγηση ειναι ευχαριστηση για λιγους…….θα πληρωνεις τοτε…….και θα μπαινεις σε μια πιστα να ξεδωσεις !!! :-D

    • Φωτόνιον

      Νομίζω ότι ο Ανέστης εδώ εννοεί το εξής:
      Τεχνολογικά έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία αυτή για το καλό της ανθρωπότητας, π.χ. την εξάλειψη της πείνας, της φτώχειας, για τον επανασεχδιασμό του όλου οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου, ώστε όλοι οι άνθρωποι να απολαμβάνουν ένα υψηλό βιωτικό επίπεδο, δίνοντας λύσεις σε πραγματικά προβλήματα που έχουν και όχι πλασματικά (αγορά νέου iphone, πιο γρήγορου υπολογιστή, μεγάλου τζιπ, κτλ…). Θα μπορούσαμε όλοι να ζούμε αυτόνομα, λ.χ. με νέο νόμισμα την ενέργεια και να απεξαρτηθούμε από την (ύπουλη και με δόλο) σύνδεση ιδιοκτησίας-χρήματος (το μεγαλύτερο κακό που έγινε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια).
      Παρ’ όλα αυτά εξακολουθούμε να επιμένουμε στη δημιουργία ‘γυαλιστερών χαντρών’ και να εφευρίσκουμε νέες πιο λαμπερές χαντρούλες, ως λύση στο πρόβλημα του μικρού μεγέθους των προηγούμενων.
      Μεγάλη κουβέντα πάντως και αυτό που με φοβίζει είναι η συνεχώς υποβαθμιζόμενη ποιότητα της παιδείας που θα αφαιρέσει (και αφαιρεί) εφόδια κριτικής σκέψης απ τις μελλοντικές γενιές που θα διαχειριστούν τον τεχνολογικό πλούτο.

    • a_f_a

      ακριβώς, βασικά να κινείται το χρήμα

  • Anestis Genk

    Το μεγάλο βήμα πίσω. Δεν είναι κάθε γυαλιστερό μπλιπμλίκι πρόοδος και η πρόοδος δεν είναι πάντα θετική.
    Σίγουρα οι περισσότεροι θα πουν “μα πως…”
    Εγώ προτιμώ να το κοιτώ πιο σφαιρικά, δλδ τι δυνατότητες έχει η ανθρωπότητα και πως τις αξιοποιεί.

  • hellboy

    Οχι το αυτονομο δεν ειναι το μεγαλο βημα αντιθετα ειναι ο κακος δρομος μαζι με τον ηλεκτρισμο…….
    μα γιατι ειναι κακο.. το αυτονομο….
    γιατι απλα θελει πολλα πραγματα παραπανω για να διατηρηθει και να στηθει κατι τετοιο…… γιατι απλα θελει υποδομες που η σημερινη κοινονια δεν εχει….και δεν μπορει να εχει……. να πεταξεις ενα οχημα αδεσποτο χωρις σημεια αναφορας οπουδηποτε το ελληνικο δυκτιο η στο σκοτσεζικο δυκτιο η στο ρωσσικο δυκτιο…. η ακομα χειροτερα στο κινεζικο δυκτιο…. ειναι 99.9% καταστροφη….
    ωραια η μελετη ωραια η μελλοντολογια ωραια ολα αυτα αλλα……δυστυχως δεν ειναι ρεαλιστικα πρακτικα ουτε εφικτα………ειναι νωρις σε 100 χρονια βλεπουμε.

  • hellboy

    Οχι το αυτονομο δεν ειναι το μεγαλο βημα αντιθετα ειναι ο κακος δρομος μαζι με τον ηλεκτρισμο…….
    μα γιατι ειναι κακο.. το αυτονομο….
    γιατι απλα θελει πολλα πραγματα παραπανω για να διατηρηθει και να στηθει κατι τετοιο…… γιατι απλα θελει υποδομες που η σημερινη κοινονια δεν εχει….και δεν μπορει να εχει……. να πεταξεις ενα οχημα αδεσποτο χωρις σημεια αναφορας οπουδηποτε το ελληνικο δυκτιο η στο σκοτσεζικο δυκτιο η στο ρωσσικο δυκτιο…. η ακομα χειροτερα στο κινεζικο δυκτιο…. ειναι 99.9% καταστροφη….
    ωραια η μελετη ωραια η μελλοντολογια ωραια ολα αυτα αλλα……δυστυχως δεν ειναι ρεαλιστικα πρακτικα ουτε εφικτα………ειναι νωρις σε 100 χρονια βλεπουμε.

  • Αν υπαρχει και προγραμμα επιλογης στυλ οδηγησης… Πχ. Προγραμμα σουμι. Προγραμμα σεννα τοτε οκ.

  • Αν υπαρχει και προγραμμα επιλογης στυλ οδηγησης… Πχ. Προγραμμα σουμι. Προγραμμα σεννα τοτε οκ.

  • mixalhs7

    Τα σκεπτόμενα αυτοκίνητα είναι κατά την γνωμη μου, το ενδιάμεσο βήμα πριν οδηγηθούμε στα ιπτάμενα μεταφορικά μέσα που θα τα αντικαταστησουν.

    • Renesis1

      Ναι, αλλά μιλάμε για πάααρα πολλά χρόνια μετά.. Και σκέψου πόσα θύματα θα έχουν να θρηνήσουν τότε με τις 1ες γενιές και όλα τα προβλήματα αξιοπιστίας και αντοχής στο χρόνο.. (χτυπάω φυσικά 1000 φορές ξύλο)

  • manowar

    Κορόιδευα και εγω σαν πιτσιρικας την καγκουρια με τον σταλονε και τον σναιπς που τρακαραν και γινοταν το αμαξι τουρτα,,,τωρα θα τα λουστουμε οτι κοροιδευαμε..να αγορασω εγω αμαξι που θα ειμαστε συνοδηγοι ολοι…στο τελος θα γουσταρουμε μια μνιτσα και για να την απαυτοσουμε θα πρεπει να συνδεθουμε μεσω καλωδιων και αισθητήρων με σναπτσατ πως τα λενε αυτα τα μαραφετια που μλκιζονται εκει ολη μερα

    • Renesis1

      Θα σου πω κάτι, μεταξύ μας πάντα… Όταν έρθουν οι εποχές και όλα τα μαραφέτια γίνουν αυτόματα ίσως τα χρησιμοποιούμε για τη δουλειά, να αποφεύγουμε τη κίνηση και το συμπλέκτη 1η – 2α..

      Όταν επιστρέφουμε όμως τα βράδια και τα Σ/Κ, που δεν θα έχει κίνηση, θα ανοίγουμε τον αχυρώνα, θα τραβάμε το μουσαμά, (θα ξεσκονίζουμε και λίγο αν χρειαστεί) και θα βάζεις εσύ μπρος τη μ-μπέμπα και εγώ το ροτοροπρίονο (τα συμβατικά και ρυπογόνα μας) και θα κάνουμε αντάρτικο πόλης!.. Θα μας ακούνε στα 5 χλμ μακριά και θα ζεσταίνουμε και λίγο παραπάνω το πλανήτη.. :)))))

    • manowar

      Εχεις δει και συ demolition man που παει ο σταλονε στα underground εκει με τα αρουραιομπεργκερ και βλεπει μια σεβελε τι ηταν ενα muscle car και του εφτασε στο λαιμο..χαχαχαχα ναι ρε εκει θα καταντήσουμε με την ψαχνεις. ?

    • Renesis1
    • manowar

      Δεν δινει την gran torino του αυτος για να παρει αυτονομο πλαστικο κουβα μη την ψαχνεις χαχαχαχα

    • a_f_a

      ρενεσις, μαζί σου αλλά ξέρεις τα κόστη που θα σου βάλουν για την “αναρχία” σου; κόστος βενζίνης; φόροι κατοχής “παλαιού” οχήματος; κόστος ασφάλισης να κάνεις ταρζανιές, ασε το… στο θεό…
      μόνο όσοι μπορουν να παρουν φερραρι, λαμπο θα μπορουν να έχουν τα αυτοκίνητα “παλαιάς” τεχνολογίας, σαν ακριβά παιχνίδια.
      όλα για την ασφάλειά μας… για το καλό μας…

    • Renesis1

      Ναι πιστεύω θα γίνει και αυτό, όχι επί των ημερών μας, αλλά θα γίνει.. Πάντα έτσι δεν γίνεται, άλλωστε? Αποφασίζουν αυτοί με τα ηνία και όλοι οι υπόλοιποι υπακούμε σιγά σιγά και αν όχι, μπαίνει και η νομοθεσία (όπως σωστά ανέφερες) να μας “συνετίσει”.

      Δεν είμαι κατά της τεχνολογίας. Είμαι υπέρ όμως της τεχνολογίας που είναι δοκιμασμένη και αξιόπιστη και όχι των αυτόνομων τάφων. Και υπέρ της τεχνολογίας που επιλέγω, όχι που μου επιβάλλουν. Ήδη μετράμε πολλά θύματα με τα αυτόνομα και ακόμα δεν έχουμε δει τίποτα.. Μακάρι να βγω ψεύτης.. Και ώσπου να γίνουν 99% ασφαλή, θα πρέπει να περάσουν πάρα πολλά χρόνια..

      Αλλά το χειρότερο της υπόθεσης για εμένα, είναι ο καταναγκασμός μέσω νομοθεσίας, όπως είπες και εσύ. Δεν υπάρχει δικαίωμα επιλογής, ή δικαίωμα διαφωνίας, υπάρχει η νομοθεσία σαν όπλο να μας “συνετίζει” αν τολμήσουμε να βγούμε από το μαντρί με τα πρόβατα. Είναι και αυτό απόρροια της “δημοκρατίας” όπως μας την σερβίρουν εδώ και χρόνια οι ημέτεροι και οι σύμμαχοί μας. Τέλωσπάντων μην την βαρύνω και άλλο τη κουβέντα, όταν θα πάμε και επίσημα πλέον σε καταστάσεις τύπου “1984 – George Orwell” εμείς θα έχουμε κάνει ήδη ckeck out. Καλή τύχη στους επόμενους..

    • a_f_a

      Δε νομιζω οτι δε θα ζήσουμε καταστάσεις “για το καλό μας” μιας και η τεχνολογαι κινηται πολυ γρήγορα. Όσο για τις μελλοντικές γενιές, αυτές δε θα εχουν πρόβλημα μιας και δε θα ξέρουν το παρελθόν. Πχ ενα παιδί που δεν εχει ζήσει την αυτοκίνηση, δε θα του λείψει γιατι δε θα εχει την εμπειρία.
      Ούτε εγω ειμαι κατά της τεχνολογίας, αλλα εναντιώνονται με οποιαδήποτε έκφανση της, νομιζω, οτι παει ενάντια στην ανθρώπινη φύση και ψυχη.

  • Nikpap

    Θελουμε δεν θελουμε θα γινει γιατι βολευει την ελιτ. Οπως βολευει το πλαστικο χρημα, το ολα στη φορα online κτλ… δηλαδη ελεγχος και εξαρτηση.

    Θα ερθει η στιγμη που η νομοθεσια θα απαγορευει τον manual ελεγχο των οχηματων. Οποιος θα θελει να χαιρεται την οδηγηση θα υπαρχουν εξελιγμενοι προσομοιωτες. Οποτε ας χαρουμε μεχρι τοτε…

  • μεγαλο βημα για την ανθρωποτητα δεν ξερω αν θα ειναι….αλλα σιγουρα θα ειναι για τις μετακινησεις !!!!!
    το επομενο που θα ξεπερασει τα αυτονομα….θα ειναι ειτε τα αυτοκινητα που θα πετανε…..η αλλιως αν το κανουμε λιγο πιο επιστηομικης φαντασιας..η τηλεμεταφορα!!!!

  • a_f_a

    για το “καλό” μας…

    https://www.youtube.com/watch?v=J317DUqkYVU