Όπως αποκαλύπτουν νέα στοιχεία υπάρχει μεγάλη διαφορά στις εκπομπές των ρύπων (NOx) στα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα (Euro 6), τα οποία παράγουν δέκα φορές περισσότερες εκπομπές NOx σε σύγκριση με φορτηγά και λεωφορεία.

Τα νούμερα αυτά οφείλονται στις πολύ αυστηρότερες δοκιμές που εφαρμόζονται σε μεγάλα οχήματα στην Ε.Ε., σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ICCT, στην οποία οι ερευνητές ζητούν ανάλογα αυστηρά μέτρα να εφαρμοστούν και στα αυτοκίνητα.

Η ρύπανση της ατμόσφαιρας με οξείδιο του αζώτου ευθύνεται για δεκάδες χιλιάδες πρόωρους θανάτους σ’ ολόκληρη την Ευρώπη, με το Ηνωμένο Βασίλειο ιδιαίτερα να φέρει το υψηλότερο τίμημα. Μεγάλο ποσοστό της ρύπανσης αυτής οφείλεται στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, που εκπέμπουν στους δρόμους εξαπλάσιες ποσότητες ρύπων απ’ ό,τι επιτρέπονται στις επίσημες εργοστασιακές δοκιμές. Μετά το σκάνδαλο Dieselgate της Volkswagen, τα αυτοκίνητα θα υποβάλλονται σε αυστηρότερα τεστ, αλλά εκπρόσωποι περιβαλλοντικών οργανώσεων λένε ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αρκετά τολμηρές.

Η νέα έκθεση (PDF) του διεθνούς –μη κερδοσκοπικού- ινστιτούτου ICCT-International Council on Clean Transportation (Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές ) που εδρεύει στις ΗΠΑ (Ουάσιγκτον και Σαν Φρανσίσκο) και στην Ευρώπη (Βερολίνο) και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψη του σκανδάλου της VW, συνέκρινε τις εκπομπές φορτηγών και λεωφορείων σε πραγματικές συνθήκες με εκείνες αυτοκινήτων.

Από την έρευνα, διαπιστώθηκε πως 24 βαρέα οχήματα που υποβλήθηκαν σε ελέγχους στη Γερμανία και τη Φινλανδία εξέπεμπαν περίπου 210 mg οξείδιο του αζώτου (NOx) ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, δηλαδή κάτω απ’ το μισό των 500mg ανά χιλιόμετρο που εκπέμπεται από 30 σύγχρονα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία ανταποκρίνονται στα υψηλότερα ευρωπαϊκά στάνταρ Euro 6. Ωστόσο τα λεωφορεία και τα φορτηγά διαθέτουν μεγαλύτερους κινητήρες και καταναλώνουν περισσότερο diesel ανά χιλιόμετρο, πράγμα που σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα παράγουν 10 φορές περισσότερο οξείδιο του αζώτου ανά λίτρο καυσίμου.

Η ανάλυση του ICCT έδειξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες φρόντισαν ώστε τα βαρέα οχήματα να εκπέμπουν ρύπους κάτω απ’ τα επιτρεπόμενα όρια στον δρόμο, αλλά ότι οι εκπομπές των αυτοκινήτων παρουσιάζουν τεράστιες αποκλίσεις στις μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες από τις εργοστασιακές.

Οι επίσημες δοκιμές αυτοκινήτων στην Ε.Ε. περιορίζονται προς το παρόν σε εργοστασιακές μετρήσεις πρωτότυπων οχημάτων, αλλά αυτό θα αλλάξει αρχής γενομένης απ’ τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όταν θα τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα ειδικές συσκευές (Portable emissions measurement systems ή αλλιώς PEMS) που θα μετρούν τους ρύπους που εκπέμπουν σε πραγματικές συνθήκες.

Ωστόσο ο διευθυντής του ICCT στην Ευρώπη, Peter Mock, προειδοποιεί:

Θα εξακολουθεί να επιτρέπεται στους κατασκευαστές να επιλέγουν προσεκτικά ειδικά πρωτότυπα αυτοκίνητα για μετρήσεις εκπομπών ρύπων. Αντιθέτως θα ήταν πολύ καλύτερο να μετρώνται οι εκπομπές των κανονικών οχημάτων μαζικής παραγωγής, από πελάτες που τα οδηγούν υπό κανονικές συνθήκες.

Είναι το σύστημα που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ και το οποίο θα θέσει στο τραπέζι προς συζήτηση η Κομισιόν στις 17 Ιανουαρίου στις Βρυξέλλες, αλλά σύμφωνα με τον ICCT συναντά αντιδράσεις από κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες και ορισμένα κράτη μέλη της Ε.Ε. Τον Δεκέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε νομική δράση κατά του Ηνωμένου Βασιλείου και έξι άλλων κρατών της ΕΕ για την αποτυχία τους να δράσουν αναλόγως στον απόηχο του σκανδάλου Dieselgate.

Ωστόσο, αργότερα τον ίδιο μήνα, ένα προσχέδιο έρευνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου διαπίστωσε ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρει ευθύνες για την αποτυχία της να αντιδράσει αρκετά γρήγορα ενώ είχε στοιχεία που αποδείκνυαν ότι παραπλανητικές συσκευές είχαν χρησιμοποιηθεί στις εργαστηριακές δοκιμές. Αποδεικτικά στοιχεία ότι ορισμένα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν έως και τέσσερις φορές περισσότερη ρύπανση NOx από ό, τι ένα λεωφορείο αποκαλύφθηκαν το 2015.

Η Catherine Bearder, ευρωβουλευτής των Φιλελεύθερων Δημοκρατών και επικεφαλής διαπραγματευτής για το δίκαιο της ποιότητας του αέρα της ΕΕ, δήλωσε:

Είναι ντροπή ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων απέτυχαν να μειώσουν τις θανατηφόρες εκπομπές όταν η τεχνολογία να το πράξουν είναι προσιτή και εύκολα διαθέσιμη. Η δραματική μείωση των εκπομπών NOx στα βαρύτερα οχήματα είναι αποτέλεσμα πολύ αυστηρότερων δοκιμών της ΕΕ, που ισχύουν από το 2011, και αντιστοιχούν σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Αν τα λεωφορεία και τα φορτηγά μπορούν να συμμορφωθούν με αυτά τα όρια, δεν υπάρχει κανένας λόγος αυτοκίνητα να μην μπορούν.

  • Γιώργος Βαρδου

    λέγαμε για τα vag και δείτε ειναι τα μονα κατω απο το οριο (οχι ολα). Απο την αλλη, renault, dacia, suzuki, opel κτλ :-/

    • hellboy

      ποσο κοστισε δεν μας ειπαν.. γιατι και ο ανεξαρτητος.. θελει το λαδακι του…. δεν ειναι δα κυβερνητικος……
      επισης πως μετα απο ενα σκανδαλο στα ντιζελ και δε στα 2λιτρα….. γινετε να ειναι ποιο καθαρα…. απο τα αλλα.. δεν σε ξενισε…. να ειχαμε να λεγαμε.. -_-

    • Christos Dimou

      Είναι η 2η έρευνα που αποδεικνύει ότι η VAG είναι η πλέον καθαρή. Τα οχήματα του Dieselgate ήταν Euro5 και όχι Euro6

    • hellboy

      ωραια αφου ειναι καθαρη γιατι δεν λυνει το προβλημα σε αυτους που το ειχαν.. με τα αυτοκινητα της αντι να το τρεναρει..και γιατι σκανε τετοιες υποπτες ερευνες μετα απο 2 χρονια απο το σκανδαλο..
      να σου θυμισω οτι ηγετιδα και κατευθηντηρια στα euro που προηγηθηκαν ηταν η vw …. τυπικο παραδειγμα πριν καν ανακοινωθει το euro 5 εβγαλε τους tsi και στους πουλαγε με τα στανταρ των euro 5…… το ιδιο και με το euro 6………..
      δηλαδη μονο σε εμενα φενετε περιεργο αυτο ? ερευνες ανεξαρτητες να σκοτωνουν ουσιαστικα τον καλυτερο κινητηρα ντιζελ της αγορας.. και να βγαζουν καθαρη την βρωμικη…..
      δεν σου φενετε περιεργο μια εταιρια που πουλουσε οχηματα με συστημα εξαπατησης αρα δεν εξελισε κινητηρα…. να εχει καθαρο τον ιδιο κινητηρα.?! δεν ειναι υποπτο.. ετσι.

    • DJ_D

      Οι εταιρίες δεν μαθαίνουν τα νέα όρια ρύπων μια μέρα πριν εφαρμοστούν. Μερικά χρόνια πριν τα μαθαίνουν για να μπορούν να προσαρμοστούν. Για τώρα π.χ. το euro 6d το ξέραν από την εποχή του σκανδάλου, ξέρουν που θα πάνε τα όρια περίπου το 2020 και έχουν μια ιδέα και για το 2025 γιατί γίνονται προ-συζητήσεις και για αυτό κάνουν και lobbying μήπως κερδίσουν κάτι.
      _______________________________________________________
      Αυτό το μήνυμα θα αυτοκαταστραφεί σε μερικές ώρες.

    • Christos Dimou

      Είναι διαφορετικοί οι κινητήρες Euro 6 από αυτούς που είναι Euro 5. Στην Αμερική τουλάχιστον ως και το 2014 πουλούσαν τον παλαιότερο κινητήρα. Για τους νέους (του 2015) έχουν καταλήξει σε λύση και με το EPA.

      Όσο για τον καλύτερο diesel της αγοράς, αν έχεις βρει λύση να μην κάνεις καθόλου έλεγχο καυσαερίων παρά μόνο υπό τις συνθήκες λειτουργίας κατά το τεστ τότε ναι έχεις και λιγότερους περιορισμούς να καλύψεις οπότε ναι έχεις και καλύτερη απόδοση.

      Το ICCT ήταν αυτό που πριν από 2+ χρόνια είχε φέρει στην επιφάνεια το θέμα τα Euro 6 οχήματα. Λες να το λαδώσανε; Ενώ οι Γάλλοι πχ είναι χαζοί και δεν μπορούν να δώσουν το κατάλληλο λάδι; Και αν ναι πόσους οργανισμούς έχουν λαδώσει οι Γερμανοί;

      Μην μας τυφλώνει η δική μας κόντρα που έχουν καλλιεργήσει οι Έλληνες πολιτικοί με τους Γερμανούς. Στο χώρο αυτό όλοι γνωρίζονται και όλοι ξέρουν πάνω κάτω τι γίνεται. Ήταν γνωστό χρόνια ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να προσαρμοστούν οι εταιρείες σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα στις προδιαγραφές ρύπων. Ακόμα και να ήθελαν ρίξε μία ματιά μόνο στα after-treatment συστήματα στα τραίνα ή στα φορτηγά για να καταλάβεις ότι τεχνολογικά ήταν αδύνατο να έχει ένα αυτοκίνητο πίσω ένα trailer για να πιάσει τις τιμές που ζητούν οι πολιτικάντηδες. Βελτίωση στις εκπομπές από Euro5 σε Euro6 υπάρχει αλλά δεν μπορεί να είναι αυτό που ζητούν κάποιοι που δεν είναι τεχνικοί αλλά πολιτικοί.

  • Pandal

    Η τεχνολογία των φορτηγών είναι πολύ διαφορετική. Η χρήση adblue στα euro 5-6 σχεδόν μηδενίζει τους ρύπους.

  • anagnwsths

    Δεν πάνε να μετρήσουν κανα πλοίο λέω γω να τελειώνει το παραμύθι με τα αυτοκίνητα. Για σύγκριση , ένα τάνκερ καίει περι τους 30 τόνους την ημέρα σε πορεία με μέσο κυματισμό . 30 τόννοι είναι 33-34 χιλιάδες λίτρα που καλύπτουν τις ανάγκες περί των 5500-6000 ιχ diesel που θα κάψουν χοντρικά 4-5 λίτρα για όλη μέρα κατα μέσο όρο. (70-80 km / ημέρα μέσο όρο για κάθε ιχ )

    Υ.Γ
    Μόλις τελείωσει το θέμα με τη Συρία και περάσουν οι αγωγοί τότε θα πάμε φουλ για φυσικό αέριο .Θα καίμε φυσικό αέριο μέχρι και στις εκκλησίες γιατί τα κεριά θα τα βγάλουν καρκινογόνα

    • gv

      αυτο με τα πλοια το εχετε ξαναπει φτανει..
      χαιρω πολυ μολυνουν τα πλοια αλλα αν δεν εχετε καταλαβει το νεφος στις μεγαλες πολεις ειναι το νουμερο ενα προβλημα και αυτο που λυνεται πιο ευκολα..
      οσο και να καιει το πλοιο εσυ αν μενεις στην αθηνα θα σε σκοτωσει το σαπιο ταξι και κανενα πλοιο γι αυτο κοψτε λιγακι με τα πλοια γιατι με την ιδια λογικη ευθυνονται και τα εργοστασια..
      σαν πρωτο βημα πρεπει να καθαρισουμε τις πολεις απο τα αυτοκινητα και λεωφορεια γιατι δεν ειδα κανενα πλοιο στην ομονοια και το συνταγμα..
      εννοειται και αυτα κατακριτεα ειναι και γενικα το πραγμα ειναι πολυ συνθετο αλλα οταν αρχιζετε να υπερασπιζεστε τα αυτοκινητα γινεστε εντελως γραφικοι..

    • anagnwsths

      Πες οτι κάνεις πλάκα διαφορετικά νομίζω οτι και το 6ο μνημόνιο και το 7ο άξια θα μας τα μπίξουν.

      Σου εξηγώ (παρακάτω υπάρχει και άρθρο του autoblog) οτι όσο μολύνει ένα πλοίο δεν μολύνει το σύνολο των diesel σε μία πόλη και συ μου λες για το αν έχει πλοίο στο σύνταγμα.
      Στο σχολείο , μάλλον θα έλλειπες οταν μας διαδάσκανε για την ατμόσφαιρα , τις μετακινούμενες αέριες μάζες και τις βροχές.

      Το νέφος που βλέπεις είναι κυρίως σκόνη , διότι οι βλαπτικοί ρύποι είναι διαυγείς , οπότε δεν μπορείς να τους δεις. Πχ το CO είναι αόρατο στο μάτι σου , άοσμο και δηλητηριώδες.

      Τέλος , το τελευταίο σάπιο αυτοκίνητο κάποτε στη ζωή του είχε έναν καταλύτη ή καταλύτες που δούλευαν . Το πλοίο δεν είχε τίποτα απο την αρχή της ζωής του μέχρι και μετά απο 30 χρόνια + που θα αποσυρθεί. Αλήθεια πόσα 30ετίας ΜΕΚ έχεις δει στους δρόμους?

      Υ.Γ
      Την επόμενη που θα ταξιδέψεις για κανα νησί , βγές στο κατάστρωμα να δεις πόσα “σαπιοταξί” βγένουν απο την τριόροφη εξάτμιση

    • gv

      δηλαδή το ίδιο είναι να μένεις πτολεμαιδα κάτω από το εργοστάσιο της δεη και το ίδιο θεσσαλονικη επειδή τα φέρνει ο αέρας..
      άσε μας ρε φίλε στον ίδιο πλανήτη ζούμε όλοι εννοείται ότι μετακινούνται οι ρύποι αλλά αυτο που στο παρισι και σε άλλες πόλεις δε βλέπεις μπροστά σου φταίνε τα πλοία?

      δηλαδή αν κάνουμε ηλεκτρικά τα πλοία θα φύγει το νεφος από τις μεγαλουπόλεις ε?χαχαχαχαχα μπράβο το βρηκες..
      αντε υπερασπίσου λίγο vw όπως κάτι άλλες φορές να το κλεισεις ωραία..

    • anagnwsths

      Χαιρετίσματα! Καρντάσι τα χεις μπερδεμένα

      Υ.Γ
      Την Trabant υπερασπίζομαι καρντάσι , πλερώνει καλύτερα

      Υ.Γ 2
      Άντε googlare να δεις τι είναι (ήταν) η Τραμπάντ

    • anagnwsths

      Χαιρετίσματα! Καρντάσι τα χεις μπερδεμένα

      Υ.Γ
      Την Trabant υπερασπίζομαι καρντάσι , πλερώνει καλύτερα

      Υ.Γ 2
      Άντε googlare να δεις τι είναι (ήταν) η Τραμπάντ

  • manowar

    Κραζατε το γερμανικο γκρουπ και ολα ειναι σαπιολαδιερες .απο το αλφα μεχρι το ομεγα ..τα ελεγε ο homoακος..?

  • Αννίβας

    Μπορεί να κάνω και λάθος αλλά νομίζω η Porsche Macan και το VW Touareg έχουν τον ίδιο κινητήρα (3.0-litre (2967cc) μόνο που στο vw εκπέμπει άρωμα chanel!!!

  • Anestis Genk

    Γενικά σαν ανθρωπότητα είμαστε γτπ. Προσωπικά πιο βλαβερά θεωρώ τα μικροσωματίδια παρά τα οξείδια, όχι πως δεν πρέπει να τα λάβουμε υπόψιν κι αυτά.
    Αυτό που πρέπει να δούμε είναι πως το diesel έγινε διάσημο γιατί έτυχε καλύτερης φορολογίας, στις ΗΠΑ, δεν ήταν τόσο διαδεδομένο γιατί είχαν φτηνή βενζίνη και φτηνά κυβικά.
    Οπότε καλό θα ήταν να σκεφτούμε γιατί έχουμε ντιζελοποιηθεί τόσο και γενικά να σχεδιάσουμε σε λευκό χαρτί.

    Επίσης καλή η ροπάκλα του ντίζελ αλλά έχω δει επανειλημμένα στον δρόμο πως όποιος έχει γκάζι για “ενεργητική ασφάλεια”, κάνει καγκουριές και γενικά οδηγάει ανυπόμονα και επιθετικά σε σχέση με το σύνολο. Και άντε να δεχτώ πως το σύνολο είναι κοιμισμένο, στον δρόμο όμως, ασφάλεια είναι να πηγαίνεις με την ροή της κίνησης.