Η γενική αντίληψη είναι πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καθαρότερα και γι’αυτό είναι το μέλλον και όποιος την αμφισβητεί ακροβατεί μεταξύ γραφικότητας και οπισθοδρόμησης. Η αντίληψη αυτή έγκειται στην εμπειρία που έχουμε από τα αυτοκίνητα και η εμπειρία δείχνει πως μας ενοχλούν τα καυσαέρια των εξατμίσεων και αν δεν υπήρχαν αυτά θα είμασταν ευχαριστημένοι.

Όπως καταλαβαίνεις δεν είμαι φαν των ηλεκτρικών, ή μάλλον καλύτερα κρατώ μικρό καλάθι όταν ακούω για “θαυματουργές” λύσεις και για τεχνολογίες που θα λύσουν τα προβλήματά μας. Ευτυχώς παρόμοιες απόψεις διατρέχουν οριζόντια την κοινωνία μας κι έτσι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να μεταπεισθούμε. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η έρευνα που δημοσίευσε το University of Michigan Transportation Research Institute. Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την έρευνα, μόνο σε 19 από τις 141 χώρες που μελετήθηκαν θα ήταν πιο οικολογικό να έχεις αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα. Για παράδειγμα στην γειτονική μας Αλβανία που το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από υδροελεκτρικά φράγματα, αν κάποιος κινείται με ηλεκτρικό όχημα θα επιβάρυνε το περιβάλλον σαν να έκαιγε 0,05 λίτρα/100 χλμ, δηλαδή περίπου όσο ένα ποτήρι ουίσκι! Στις ΗΠΑ η κατανάλωση αυτή ανεβαίνει στα 4,2 λίτρα/100 χλμ, στην Κίνα ακόμη ψηλότερα στα 5,9 λίτρα/100 χλμ, ενώ στην Μποτσουάνα και το Γιβραλτάρ που εξαρτώνται αποκλειστικά από την καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ηλεκτρισμού, η αναγόμενη κατανάλωση των ηλεκτρικών σκαρφαλώνει στα 8,1 λίτρα/100 χλμ. Ο δε παγκόσμιος μέσος όρος είναι 4,6 λίτρα/100 χλμ, κατανάλωση χαμηλή μεν, αλλά εφικτή για ένα όχημα στην Ελλάδα, και θα συμπλήρωνα πως δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό για ένα όχημα που δεν έχει έχει εξάτμιση.

Και ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες! Η έρευνα αυτή κάνει αναγωγή της κατανάλωσης μόνο με βάση τα αέρια του θερμοκηπίου και δεν θα μ’έκανε έκπληξη εάν μετράει το πόσοι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα (κυρίως) εκπέμπονται ανά kWh. Δηλαδή δεν λαμβάνεται υπόψιν τι εκπέμπεται για την εξόρυξη και μεταφορά και διύλιση του καυσίμου και τις αντίστοιχες διεργασίες που απαιτούν οι μπαταρίες και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων με ηλεκτρικά, ούτε το περιβαλλοντολογικό κόστος αυτών των διεργασιών αφού εξετάζει μόνο με βάση τα αέρια του θερμοκηπίου. Έτσι κάνοντας “externalities” όλα όσα ανέφερα καταφέρνουν να δείξουν πως τα ηλεκτρικά είναι περίπου τόσο καθαρά όσο ένα μικρό αυτοκίνητο με ΜΕΚ. Ευτυχώς είμαστε κοντά στην Αλβανία και γνωρίζουμε πως δεν είναι χώρα πρότυπο, ούτε έχει ιδιαίτερη κατανάλωση ρεύματος για να χρειάζεται κάτι παραπάνω από τα υδροηλεκτρικά φράγματα.

Κι επειδή όταν η κουβέντα είναι στην ηλεκτροπαραγωγή και μετά τις ΑΠΕ, συνήθως αναφέρονται τα πυρηνικά εργοστάσια, η ιστορία έχει δείξει πως αφενός δεν είναι άξια εμπιστοσύνης και αφετέρου δεν είναι οικονομικά βιώσιμα, παρά το γεγονός πως κι αυτά ξεκίνησαν την καριέρα τους υποσχόμενα το θαύμα της δωρεάν και καθαρής ενέργειας.