Η γενική αντίληψη είναι πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καθαρότερα και γι’αυτό είναι το μέλλον και όποιος την αμφισβητεί ακροβατεί μεταξύ γραφικότητας και οπισθοδρόμησης. Η αντίληψη αυτή έγκειται στην εμπειρία που έχουμε από τα αυτοκίνητα και η εμπειρία δείχνει πως μας ενοχλούν τα καυσαέρια των εξατμίσεων και αν δεν υπήρχαν αυτά θα είμασταν ευχαριστημένοι.

Όπως καταλαβαίνεις δεν είμαι φαν των ηλεκτρικών, ή μάλλον καλύτερα κρατώ μικρό καλάθι όταν ακούω για “θαυματουργές” λύσεις και για τεχνολογίες που θα λύσουν τα προβλήματά μας. Ευτυχώς παρόμοιες απόψεις διατρέχουν οριζόντια την κοινωνία μας κι έτσι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να μεταπεισθούμε. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η έρευνα που δημοσίευσε το University of Michigan Transportation Research Institute. Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την έρευνα, μόνο σε 19 από τις 141 χώρες που μελετήθηκαν θα ήταν πιο οικολογικό να έχεις αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα. Για παράδειγμα στην γειτονική μας Αλβανία που το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από υδροελεκτρικά φράγματα, αν κάποιος κινείται με ηλεκτρικό όχημα θα επιβάρυνε το περιβάλλον σαν να έκαιγε 0,05 λίτρα/100 χλμ, δηλαδή περίπου όσο ένα ποτήρι ουίσκι! Στις ΗΠΑ η κατανάλωση αυτή ανεβαίνει στα 4,2 λίτρα/100 χλμ, στην Κίνα ακόμη ψηλότερα στα 5,9 λίτρα/100 χλμ, ενώ στην Μποτσουάνα και το Γιβραλτάρ που εξαρτώνται αποκλειστικά από την καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ηλεκτρισμού, η αναγόμενη κατανάλωση των ηλεκτρικών σκαρφαλώνει στα 8,1 λίτρα/100 χλμ. Ο δε παγκόσμιος μέσος όρος είναι 4,6 λίτρα/100 χλμ, κατανάλωση χαμηλή μεν, αλλά εφικτή για ένα όχημα στην Ελλάδα, και θα συμπλήρωνα πως δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό για ένα όχημα που δεν έχει έχει εξάτμιση.

Και ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες! Η έρευνα αυτή κάνει αναγωγή της κατανάλωσης μόνο με βάση τα αέρια του θερμοκηπίου και δεν θα μ’έκανε έκπληξη εάν μετράει το πόσοι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα (κυρίως) εκπέμπονται ανά kWh. Δηλαδή δεν λαμβάνεται υπόψιν τι εκπέμπεται για την εξόρυξη και μεταφορά και διύλιση του καυσίμου και τις αντίστοιχες διεργασίες που απαιτούν οι μπαταρίες και η ανανέωση του στόλου των οχημάτων με ηλεκτρικά, ούτε το περιβαλλοντολογικό κόστος αυτών των διεργασιών αφού εξετάζει μόνο με βάση τα αέρια του θερμοκηπίου. Έτσι κάνοντας “externalities” όλα όσα ανέφερα καταφέρνουν να δείξουν πως τα ηλεκτρικά είναι περίπου τόσο καθαρά όσο ένα μικρό αυτοκίνητο με ΜΕΚ. Ευτυχώς είμαστε κοντά στην Αλβανία και γνωρίζουμε πως δεν είναι χώρα πρότυπο, ούτε έχει ιδιαίτερη κατανάλωση ρεύματος για να χρειάζεται κάτι παραπάνω από τα υδροηλεκτρικά φράγματα.

Κι επειδή όταν η κουβέντα είναι στην ηλεκτροπαραγωγή και μετά τις ΑΠΕ, συνήθως αναφέρονται τα πυρηνικά εργοστάσια, η ιστορία έχει δείξει πως αφενός δεν είναι άξια εμπιστοσύνης και αφετέρου δεν είναι οικονομικά βιώσιμα, παρά το γεγονός πως κι αυτά ξεκίνησαν την καριέρα τους υποσχόμενα το θαύμα της δωρεάν και καθαρής ενέργειας.

  • a_f_a

    και εμάς η ενέργεια βασικά από καύση λιγνίτη δεν προέρχεται; αντε πες δεν είμαστε εντελώς μποτσουάνα (το αρχείο δεν έχει αναλυτικά ανά χώρα στοιχεια) αλλά κανα 7,5λ/100χλμ το έχουμε. αρα το σουιφτ μου με 6λ/100χλμ ειναι πιο πράσινο από το τεζζζλα.
    ειναι μεγάλη παπάτζα τα περι πράσινης ενέργειας μεχρι κάθε “προϊον” έχει πληρη αναφορά πρασινου/μαύρου αποτυπώματος από την σύλλεξη της ενέργειας, μεταφοράς της, κατανάλωσής της, απόρρυψης/ανακύκλωσής της. το να λέμε κατι οτι ειναι πράσινο επειδή απλα τη στιγμή της κατανάλωσης δε φαίνεται το περιβαλλοντικό το αποτύπωμα, ειναι απλά αφέλεια.

    • gv

      αυτα τα λιγα που βγαζει το swift σου ομως τα αναπνεω εγω που θα περασω με το μηχανακι διπλα σου αλλα το τεσλα δε μου επηρεαζει τον αερα μεσα στη πολη καν..
      αυτο το εχεις σκεφτει?
      αυτη τη στιγμη τα ηλεκτρικα καθαριζουν τον αερα των πολεων οχι του πλανητη αλλα οι ανανεωσιμες πηγες ενεργειας προχωρανε..

    • παντως αναλογικα μπορει το μηχανακι να ειναι πιο ρυπογονο απο ενα αυτοκινητο !!! :-D

    • gv

      μπορει αλλα δε δημιουργει κυκλοφοριακο που σημαινει περισσοτερη ρυπανση..

    • Δεν κατάλαβα … Το κυκλοφοριακό τι σχέση εχει με τη ρύπανση ;;;

    • petrollhead

      Εννοεί ότι με λιγότερο κυκλοφοριακό ξοδεύουμε όλοι μας λιγότερο χρόνο στους δρόμους, άρα πιο σύντομες μετακινήσεις και λίγότερη κατανάλωση καυσίμου σε αναμονή στους δρόμους, αρα και λιγότεροι ρύποι. Ένα μηχανάκι μπορεί αναλογικά με τον όγκο του (ή με έλλειψη επιβατών) να ρυπαίνει περισσότερο από ένα συγχρονο αυτοκινητο, αλλά συνολικά στους ρύπους που θα βγουν από όλα τα οχήματα της πολής βοηθάει πολύ στο τελικό αποτέλεσμα.
      Σκέψου πως θα ήταν αν από αύριο κάθε μοτοσικλετιστής
      χρησιμοποιούσε αυτοκίνητο για τις καθημερινές του μετακινήσεις. Μόνο και μόνο από τον παραπανίσιο χώρο που θα καταλαμβάνουν και τις ουρές από μποτιλιαρίσματα πάει στράφι όποιο πλεονέκτημα μπορεί να έχουν τα αυτοκίνητα
      σε ρύπους.

    • γιαυτο και μιλησα αναλογικα !!! σκεψου οτι μεσο ορο ενα σκουτερ καιει 4λιτρα στα 100 !!!καλα αμα μιλησουμε για μηχανες χαλαρα θα ξεφυγει το θεμα !!! :-P

      οπως βεβαια στο παραδειγμα που ειπες οτι θα γινει πανικος αμα ολοι οι μηχανοβιοι πιασουν τιμονι…ο αντιλογος θα πει….σκεψου αν σε καθε αυτοκινηητο μπαιναν μεσα 5 ατομα ποση λιγοτετη κινηση θα υπηρχε στους δρομους και και και και !!!! :-D

    • a_f_a

      έλα, τόσο καίνε οι μηχανές; δεν έχω ιδεά για καταναλωσεις δικύκλων, δε το περίμενα τόσο πολύ. 4 έλεγα θα καίνε κατι θηρία bmw

    • μονο τα παπακια καινε λιγο..και αυτα παλι αναλογικα αμα τα δεις….παλι δεν καινε και λιγο !!!
      παντως τα σκουτερακια που ειναι απο 250cc και πανω…χαλαρα μεσα στην πολη καινε 4λιτρα και βαλε !!!
      ειδικα κατι Τ-ΜΑΧ αστο !!!!!οπως βεβαια και οι μηχανες οι μεγαλες…που καινε σαν μικρα αυτοκινητα !!
      θα με πεις οτι αυτα ειναι και γρηγορα……αλλα εγω θελοω να πω οτι σαν κινητηρες και για το εργο που κανουν….καινε !!!!

    • petrollhead

      Συμφωνώ!
      Αλλά έτσι θα πρέπει και οι 5 να έχουν περίπου ίδιο δρομολόγιο. Ακόμα αν είναι έτσι γιατί να περιοριζόμαστε σε αυτοκίνητα των 5 θέσεων και να μην παίρνουμε λεωφορεία και ΜΜΕ γενικότερα.

    • χα !!! αυτο θα ηταν το επομενο που θα ελεγα!!!! :-D
      γιαυτο και μιλησα αναλογικα δεν ειναι οικονομικα τα μηχανακια για την μετακινηση !!! :-D

      οπως κατι σχετικο/ασχετο….ειναι με τις καταναλωσεις των υβριδικων που διαβαζουμε…..που οι εταιριες ανακοινωνουν οτι καινει ”μονο” 3 λιτρα στα 100…..γιατι απλα τα μισα χιλιομετρα τα κανουν με ηλεκτρισμο !!!

    • gv

      ε ρε μπαμπη με δουλευεις? :ρ οση περισσοτερη ωρα μενει ενα αυτοκινητο σε λειτουργια ακινητοποιημενο στη κινηση τοσο πιο πολυ δεν εκπεμπει?
      για να μη βαλω και τα πολλα περισσοτερα σταματα ξεκινα που εκτος απο το ζορι του αυτοκινητου κατα εκινηση,παραγεται και περισσοτερη σκονη απο τα τακακια..

    • παντως οι κινητηρες απο τα μηχανακια…δεν ειναι ουτε οικονομικοι ουτε καθαροι !!! :-D

    • a_f_a

      gv, το γνωρίζω. του τέσλα μου ή του λιφ μου, τα αέρια θα τα αναπνέυσει κάτοικος μεγαλόπολης ή πτολεμαϊδας (προσφατα πέρασα από εκεί).
      δηλαδη ενας, που δεν επέλεξε καν να ζει στη πόλη.
      ηθικό; δε νομίζω.

    • Anestis Genk

      Δίπλα από κάθε εργοστάσιο(αεροδρόμιο λιμάνι κτλ) δημιουργούνται πόλεις. Η Πτολεμαΐδα και η Κοζάνη χωρίς την ΔΕΗ θα ήταν πολύ μικρότερες.

    • a_f_a

      δε γνωρίζω την ιστοριογραφία των πόλεων, αν και νομίζω οτι οι πόλεις αυτές προυπήρχαν των εργοστασίων. ε, βέβαια κόσμος τους θα απασχολείται στα εργοστάσια αλλά και πάλι, το ερώτημά μου ειναι (για την ελλάδα πάντα μιλώντας), ειναι ηθική και πράσινη η ηλεκτρική ενέργεια;
      πραγματικά, αν κάποιος έχει στοιχεία να παραθέσει που συγκιρνουν βενζινη/ηλεκτρισμό και το αποτύπωμά τους, θα ήθελα να τα δω μιας και για ελλάδα δε βρήκα κάτι.
      και ξαναλέω, δεν έχουμε ερημους να τις γιομίσουμε πανέλα (που 2 φιλοι μου μηχανικοί στη ανανεώσημα μου ειπαν οτι αυτη τη στιγμή η τεχνολογία τους ειναι υποτυπώδης) ούτε εργοστάσια με 100δες χλμ ακτίνας να τα έχουμε νεκρές ζωνες.
      δε μίλησα με κατοικους της πτολεμαϊδας αλλά έμεινε πατέρας μου μέσα στη πόλη και μίλησε με κάποιους και μου έιπε οτι ειναι άσχημη η κατάσταση. μαυρίλες στα μπαλκόνια και καρκίνοι του έλεγαν οι κάτοικοι.
      άρα, για τα ελληνικά δεδομένα, μάλλον και οι 2 πηγες ενέργειας μάυρες ειναι. απλά οι κατοικοι των μεγαλουπόλεων, θέλουμε να πετάξουμε τους ρύπους στους εκτός πόλεων κατοίκους. “καθαροί” πράσινοι εμείς, μαύρος ο γείτονας. σα νοικοκυρουλιδες που καθαρίζουν την αυλή τους και όλη τη μπιχλα τη πετάμε στο δρόμο ή στο κήπο του γείτονα.
      αστεια πράγματα και καλα ινοβεϊσιο και προγκρεσιον.

    • Anestis Genk

      Όπως αναφέρεται και στο άρθρο δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις και να συμπληρώσω πως αν υπάρχουν…τότε δύσκολα θα εφαρμοστούν γιατί το τζάμπα δεν είναι κερδοφόρο.

      Οι ΑΠΕ είναι μπίζνα που ποντάρει στην ψευδαίσθηση του
      κόσμου πως είναι κάποια μαγική λύση (είτε φτηνή είτε καθαρή). Αν τα φωτοβολταϊκά γίνουν πολύ καλά, πολλοί θα μείνουν χωρίς δουλειά/κέρδη.

      Από την δική μου ασχολία με ΑΠΕ, τείνω προς:
      1 γεωθερμία/ωκεανοθερμία
      2 ενέργεια από τα κύμματα
      3 κλειστές ανεμογεννήτριες

      Όμως δεν υπάρχει ιδιαίτερη τεχνογνωσία σε κανέναν από αυτούς τους τομείς, αλλά όλοι τους δεν πιάνουν ιδιαίτερο χώρο και δεν χρειάζονται πολύ συντήρηση(θεωρητικά).

      Για να γίνουν αυτά χρειάζεται κεντρικός σχεδιασμός. Στην Ελλάς λειτουργούμε άναρχα δυστυχώς ή ευτυχώς.

      Εγώ έχω μπανίσει το εξής σε παγκόσμια κλίμακα: Όλο λένε φτιάχνουν καθαρές και φτηνές πηγές ενέργειας, ΑΠΕ, πυρηνικά κ.α. αλλά γίνεται όλο και πιο δύσκολο να πληρώσεις το ρεύμα και την θέρμανση.

    • a_f_a

      “Οι ΑΠΕ είναι μπίζνα που ποντάρει στην ψευδαίσθηση του
      κόσμου πως είναι κάποια μαγική λύση”

      τι να λέμε, οι φίλοι μου, έλληνες, δουλευαν γερμανία σε διαφορετικές εταιρίες και τους προσέλαβαν για να δουλευουν εργα στην ελλάδα τις καλές εποχές με τις επιδοτήσεις. με το που έσκασε η κρίση και σταματησαν τα πράσινα (άλογα) απολύθηκαν μιας και δεν ειχε ενδιαφερον για τους γερμανους πια η χώρα. αλλά μου έιπαν και οι 2 τα ανάλογα. όλη η ευρώπη με τις απε ειναι βιομηχανία επιδοτήσεων. δε βρισκαν οι φιλοι μου κανενα μηχανολογικό ενδιαφέρον μιας και τα φωτοβολταϊκα μοιαζουν μια ώριμη τεχνολογια μεχρι να γίνει κανα θαύμα.

  • Φωτόνιον

    Καθένας με τα συμφέροντά του. Με φωτοβολταϊκά στην ταράτσα και τσάμπα ρεύμα, ακόμα και 180 λίτρα / 100 χιλιόμετρα να ‘ταν, εγώ παίρνω διαζύγιο με το βενζινά κι αυτό μου φτάνει. Αν το πάμε τι είναι πραγματικά ‘πράσινο’, απλά πρέπει να καταργηθεί ο καπιταλισμός, γιατί παραβιάζει την αρχή διατήρησης της ενέργειας. Τόσο απλά. Κι άσε τον καθένα να κάνει την προπαγάνδα του ανάλογα τι πονάει την τσέπη του…

    • a_f_a

      ακριβώς, ή αλλάζει όλο το κοινωνικο-πολιτικό-οικονομικό σύστημα ή απλά λέμε ιστορίες για να γουστάρουμε.

  • Dimitris

    Αν υπολογισουμε ολα αυτα τα κοστη στα ηλεκτρικα αυτοκινητα (μπαταρια, κατασκευη, μεταφορα και διυλιση καυσιμου για παραγωγη ρευματος) και ταυτχρονα υπολογισουμε τα ιδια για αυτοκινητα με κινητηρες εσωτερικης καυσης (κατασκευη, μεταφορα, διυλιση και μεταφορα καυσιμου κλπ) δε νομιζω να εχουμε τεραστια διαφορα. Θα πρεπει να λαβουμε υποψιν και οτι πλεον δεν θα κυκλοφορουν βυτιοφορα, αφου δεν θα υπαρχουν βενσιναδικα και αλλα παραπλευρα κερδη σε emissions τα οποια δεν μπορουν να υπολογιστουν. Αλλα ακομα και ιδιο να ειναι το αποτυπωμα τους στο τελος (στην Ελλαδα), θα προτιμουσα το ηλεκτρικο για εναν και μονο λογο. Θα αυξησουν την ζητηση σε ρευμα και θα “αναγκασουν” την προσθηκη πρασινων πηγων ενεργειας (δεν εχουμε πολλα περιθωρια για αυξηση ρυπων απο ορυκτα καυσιμα στην παραγωγη ρευματος), διαμερισμενων στο δικτυο (αρα οχι μεγαλες μοναδες) κανοντας τελικα πιο sustainable το energy mix της χωρας.

  • gv

    τα εχουμε πει 100 φορες αλλα αντε να τα ξαναπουμε..
    ακομη και ολος ο ηλεκτρισμος να εβγαινε απο λιγνιτη τα ηλεκτρικα εξυπηρετουν αλλο σκοπο..
    αποσυμφορουν τις πολεις οπου μενει το 70% του πληθυσμου απο τους ρυπους..
    ουσιαστικα τους πετανε στην υπαιθρο γι αυτο και πρεπει να επενδυσουμε στις ανανεωσιμες πηγες ενεργειας..
    γι αυτο μην δω κανενα τζιμανι να μας πει οτι τα diesel ειναι καλυτερα!
    τα diesel εκπεμπουν μεσα στις πολεις και τα ηλεκτρικα εκπεμπουν εμεσα εξω απο αυτες!και μαλιστα προσωρινα γιατι οι ανανεωσιμες πηγες προχωρανε!
    αρα τι ειναι καλυτερο?!
    μη τρελαθουμε κιολας..

    • giorgos

      επισης μεχρι να βρωμισει ο αερας απο την υπαιθρο θεωρω θα εχει δωθει λυσεις με ανανεωσιμες πηγες ενεργειας και θα εχουν ξεμπουκωσει τα αστικα κεντρα για μενα μονο θετικο θα κανουν στον κοσμο τα ηλεκτρικα σε βαθος χρονου

  • DimitrisBXL

    Άρθρο για γέλια. Όπως μας έχει συνηθίσει ο κ. Γενικεντζιδης άλλωστε

    • Mika

      Σου εβαλε like ομως! Ειδες?? Εχει χιουμορ, δεν μπορεις να το αρνηθεις!
      :p

    • DimitrisBXL

      Έναν δάκρυ κύλισε από την συγκίνηση… 😂