Με τη συμμετοχή εκπροσώπων της πολιτικής ηγεσίας, της αντιπολίτευσης, θεσμικών φορέων και επιχειρήσεων του κλάδου των καυσίμων, των δικτύων και της αυτοκινητοβιομηχανίας ολοκληρώθηκε στην Αίγλη Ζαππείου το συνέδριο «1st EcoMobility Conference» που διοργανώθηκε από το insider.gr και την Ελληνική Δεξαμενή Σκέψης για την Ενεργειακή Οικονομία (HAEE).

Στις ευκαιρίες που προκύπτουν από τα εναλλακτικά καύσιμα αναφέρθηκαν στελέχη της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο του 1st Ecomobility Conference 2018 που διοργανώθηκε στις 22 Μαρτίου στην Αίγλη Ζαππείου.

1ΔΕΗ: Θα υπάρξουν ανακοινώσεις το επόμενο διάστημα

«Η ΔΕΗ στο φυσικό αέριο και την ηλεκτροκίνηση» ήταν το βασικό θέμα της ομιλίας του κ. Φώτη Καραγιάννη, Διευθυντή Υλοποίησης Επιχειρηματικών Δράσεων της ΔΕΗ στο «1st Ecomobility Conference 2018», το οποίο διοργανώθηκε στις 22 Μαρτίου στην Αίγλη Ζαππείου. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι:

«Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Υπάρχουν στρεβλώσεις και αντιξοότητες όπως είναι το άνοιγμα της αγοράς, κάτι που σημαίνει 4,5 εκατομμύρια μετρητές. Έχει βέβαια τονιστεί ότι περίπου οι μισοί καταναλωτές δεν μπορούν να προσμετρηθούν καθώς ανήκουν σε ομάδες όπως είναι οι ευάλωτοι καταναλωτές, οι οφειλέτες, η υψηλή τάση κλπ. Μια άλλη στρέβλωση είναι η κάλυψη του κόστους παραγωγής από την οριακή τιμή συστήματος δεδομένου του τρόπου λειτουργίας της αγοράς.

Οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ δεν φαίνεται να μετακυλίονται στους τελικούς καταναλωτές καθώς ένα όφελος πήγε στις εξαγωγές. Η ΔΕΗ πρέπει να βρει το δρόμο της. Η μετάβαση της ΔΕΗ από καθετοποιημένη εταιρεία σε εταιρεία ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών. Η ΔΕΗ προσπαθεί να αντεπεξέλθει εκσυγχρονίζοντας τις υποδομές, αλλάζοντας την κουλτούρα και κοιτώντας προς τα έξω και με μια πελατοκεντρική προσέγγιση.

Η επέκταση σε νέες αγορές είναι άλλη μια ευκαιρία όπως και η στροφή στις ΑΠΕ οι οποίες θα αποτελέσουν βασικό μοχλό τα επόμενα χρόνια για τη ΔΕΗ. Άλλες προτεραιότητες είναι η ενεργειακή αποδοτικότητα, η αγορά φυσικού αερίου, η ηλεκτροκίνηση κλπ. Πρόκειται για αγορές στις οποίες η ΔΕΗ σχεδιάζει να μπει.

Μέσα στο επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν ενέργειες για το φυσικό αέριο. Υπάρχουν περιοχές οι οποίες θα ήθελαν φυσικό αέριο, σχεδιάζουμε τρόπους ώστε αυτό να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα.

Η ηλεκτροκίνηση στις μεταφορές είναι ένας τομέας που έχει ραγδαία ανάπτυξη. Προσπαθούμε να καταλάβουμε όλες τις πτυχές του τομέα. Η ΔΕΗ ως παραγωγός, προμηθευτής αλλά και ιδιοκτήτης ακινήτων έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτοκίνησης.

Η ΔΕΗ έχει υπογράψει σύμφωνο συνεργασίας με τη Solaris Bus & Coach, έχουμε υπογράψει ένα ολοκληρωμένο προϊόν, που θα τα περιλαμβάνει όλα: ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, προμήθεια και συντήρηση, διαχείριση ανακύκλωσης των υλικών, εγκατάσταση υποδομών φόρτισης, παροχή αναγκαίας ηλεκτρικής ενέργειας κλπ. Θα υπάρξουν ανακοινώσεις το επόμενο διάστημα. Στρατηγική επιλογή είναι να γίνουμε leaders και αυτό είναι το υπόβαθρο για να αναπτυχθούμε. Στοχεύουμε στην ψηφιοποίηση, τον εκσυγχρονισμό της εταιρείας, την εξωστρέφεια. Η ΔΕΗ εργάζεται ώστε στο πολύ σύντομο μέλλον να έχουμε μια ΔΕΗ πιο ισχυρή και πιο σύγχρονη».

2ΑΔΜΗΕ: Ευκαιρίες για τον ΑΔΜΗΕ από την ηλεκτροκίνησης

Στις ευκαιρίες που προκύπτουν για τον ΑΔΜΗΕ από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, αναφέρθηκε ο κ. Ιωάννης Μάργαρης, αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΑΔΜΗΕ.

«Για εμάς επειδή τα ηλεκτρικά οχήματα συνδέονται με το δίκτυο διανομής, είναι ένα πεδίο στο οποίο επιδιώκουμε ακόμη πιο αποτελεσματική συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ. Πριν λίγες ημέρες υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας με βασικούς άξονες την ανταλλαγή δεδομένων. Η ηλεκτροκίνηση είναι ένα θέμα το οποίο θέλουμε να μελετήσουμε από κοινού, η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία», ανέφερε.

3Βερροιόπουλος: Θα υπάρξουν πολιτικές ενίσχυσης των εναλλακτικών καυσίμων

Στην πολιτική του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο θέμα των μεταφορών αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Βερροιόπουλος λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις υποχρεώσεις απέναντι στο στόχο για τις ΑΠΕ.

«Ο ενεργειακός σχεδιασμός θα αναδείξει το μείγμα καυσίμων στις μεταφορές και την κατανομή του μεταξύ των διαφορετικών εναλλακτικών καυσίμων με βάση τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, τη μεγιστοποίηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και τους παράγοντες κόστους-οφέλους», σημείωσε ο κ. Βερροιόπουλος.

Όπως επεσήμανε στον τομέα των μεταφορών αναμένεται αύξηση του ύψους του συνολικού στόχου στο 14% μέχρι το 2030 της κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές. Προς αυτή την κατεύθυνση, λαμβάνονται υπ’ όψιν τα βιοκαύσιμα, το βιοαέριο, η ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ κλπ. Ο κ. Βερροιόπουλος σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή εξετάζονται όλα τα εναλλακτικά σενάρια και ότι «με βάσει το επιλεγέν σενάριο θα διαμορφωθούν οι πολιτικές για την περίοδο 2020-2030 ενώ θα υπάρξουν πολιτικές ενίσχυσης για τα εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το φυσικό αέριο».

Αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση, σημείωσε ότι «βρισκόμαστε σε μια μετάβαση και ότι το μέλλον των οδηγών μεταφορών θα βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση με τη σταδιακή κατάργηση κινητήρων ντίζελ. Η ένταξη της ηλεκτροκίνησης είναι μια πρόκληση όσον αφορά στα δίκτυα και τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας ενώ πρόκληση αποτελεί και η υλοποίηση των σχετικών υποδομών για φόρτιση οχημάτων», τόνισε.

Παράλληλα, ο κ. Βερροιόπουλος ανέφερε ότι το υπουργείο εργάζεται για τη διαμόρφωση πλαισίου για τους φορείς εκμετάλλευσης των υποδομών σταθμών φόρτισης.

Για το φυσικό αέριο σημείωσε ότι αναμένεται η έκδοση του τεχνικού κανονισμού για τις εγκαταστάσεις CNG για τις περιοχές εκτός του κεντρικού άξονα.

4Σκρέκας: Στην Ελλάδα σπάμε ρεκόρ έλλειψης πωλήσεων

«Στην Ελλάδα σπάμε ρεκόρ έλλειψης πωλήσεων», σημείωσε ο βουλευτής Τρικάλων της ΝΔ και τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σκρέκας. Ο ίδιος ανέφερε ότι η ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων δυσχεραίνεται εξαιτίας τη έλλειψης υποδομών και κινήτρων. «Πώς να πουληθούν ηλεκτρικά οχήματα όταν δεν υπάρχουν σταθμοί φόρτισης, όταν δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο το οποίο να περιγράφει τι σημαίνει ηλεκτρικό αυτοκίνητο;», ανέφερε.

Όπως σημείωσε, πρώτη πηγή εκπομπών ρύπων είναι ο κλάδος της ενέργειας και τόνισε ότι «πρέπει να μεταβούμε σε μια οικονομία που να βασίζεται στις ΑΠΕ, να στηρίξουμε την ανάπτυξη της χώρας με βάσει τις καθαρότερες μορφές ενέργειας».

5Μανιάτης: Επανάσταση στις μετακινήσεις μέχρι το 2020

«Από το 2018 μέχρι το 2020 αναμένεται επανάσταση στις μετακινήσεις», σημείωσε ο Δρ. Γιάννης Μανιάτης, βουλευτής Αργολίδας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Όταν λέμε βιώσιμη αστική κινητικότητα, μιλούμε για αποτροπή χρήσης ΙΧ. Το 95% παγκοσμίως της ενέργειας που καταναλώνεται για μεταφορές είναι το πετρέλαιο ή παράγωγα του πετρελαίου, με άμεση επίπτωση την αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές». Παράλληλα, σημείωσε ότι «είναι προκλητικό να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τη μετακίνηση 1 προς 1 (δηλαδή ένα άτομο σε ένα αυτοκίνητο αντί για τη χρήση σύγχρονων μέσων μαζικής μεταφοράς).

«Τα μέσα σταθερής και μη σταθερής τροχιάς είναι το μέλλον των πόλεων. Από τα 2.000 λεωφορεία που υπάρχουν, κυκλοφορούν στους δρόμους μόνο τα 900 γιατί ο μισός στόλος δεν έχει ανταλλακτικά, ανέφερε.

Το 2014, οι επιβιβάσεις και μετεπιβιβάσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ ήταν 1,1 δις ενώ το 2017 ήταν 619 εκατομμύρια «Μειώθηκε η χρήση αστικών συγκοινωνιών κατά 50% μέσα στα τελευταία τρία χρόνια», ανέφερε.

6Οικονομίδης (ΔΕΠΑ): Νέα πρατήρια φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα

Στο επιχειρηματικό σχέδιο της ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη και διάδοση του φυσικού αερίου αναφέρθηκε ο κ. Στέφανος Οικονομίδης, Διευθυντής Δραστηριοτήτων, Επικεφαλής Έργου Ανάπτυξης Αεριοκίνησης της ΔΕΠΑ. Όπως σημείωσε, στόχος της ΔΕΠΑ είναι η αύξηση του δικτύου πρατηρίων σε πανελλαδική κλίμακα καθώς και η αύξηση των ελαφρών και βαρέων οχημάτων.

«Συζητείται το θέμα του διλήμματος αν θα πρέπει πρώτα να γίνουν αυτοκίνητα ή σταθμοί. Στη ΔΕΠΑ αποφασίσαμε να το λύσουμε εξαρχής: την ίδρυση πρατηρίων και παράλληλα η δημιουργία στόχων οχημάτων. Σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο 11 πρατηρίων και άλλα δυο είναι έτοιμα να λειτουργήσουν ενώ στα επόμενα τρία χρόνια το δίκτυο θα επεκταθεί. Θα δημιουργήσουμε 13 σταθμούς, κατασκευάζουμε τρίτο σταθμό στη Θεσσαλονίκη, στη Χαλκίδα, στην Καρδίτσα και την Τρίπολη και σε άλλες περιοχές για να καλύψουμε το ηπειρωτικό κομμάτι της χώρας. Το επόμενο δίμηνο θα λειτουργήσει πρατήριο στα Ιωάννινα, ένα πρατήριο σταθμός καθώς θα λειτουργήσει στο αστικό ΚΤΕΛ το οποίο θα λειτουργεί και ως δημόσιο πρατήριο.

Το φυσικό αέριο θα συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα και τη δημιουργία θέσεων εργασίας αποτελώντας μοχλό για την πράσινη ανάπτυξη. », σημείωσε ο κ. Οικονομίδης.

7Ταστάνης (ΟΑΣΑ): Επιπλέον κονδύλια από το ΕΣΠΑ για νέα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων

Στο πλαίσιο των στόχων της βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θέτει η ΕΕ, οι πράσινες αστικές συγκοινωνίες αποκτούν βασικό ρόλο, τόνισε ο κ. Τάσος Ταστάνης πρόεδρος του ΟΑΣΑ προσθέτοντας ότι ο oργανισμός πέρα από τα ηλεκτροκίνητα Μετρό και Τραμ, διαθέτει 255 ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ, και περίπου το ένα τρίτο των λεωφορείων του κινείται με φυσικό αέριο.

Όμως, όπως τόνισε ο κ. Ταστάνης, ο ΟΑΣΑ διαθέτει έναν μεγάλο στόλο παλαιών λεωφορείων που πρέπει να αντικατασταθεί με νέα λεωφορεία προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Για αυτό το λόγο «εξασφαλίσαμε 35 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής για την προμήθεια 92 οχημάτων, εκ των οποίων τα 12 θα είναι ηλεκτρικά». Σύμφωνα με τον ίδιο, διεκδικούνται επιπλέον κονδύλια από το ΕΣΠΑ για περισσότερα νέα οχήματα. Ο κ. Ταστάνης σημείωσε ακόμη ότι ο ΟΑΣΑ ξεκινά μελέτη για τον επανασχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών με βασικό στόχο την βελτίωση του μεταφορικού έργου, την ενίσχυση της βιωσιμότητας αλλά και της τηλεματικής (έξυπνες στάσεις, εφαρμογές) και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

8Μιχαρικόπουλος (FORTISIS): Δεν έχει γίνει καμία δημόσια επένδυση για τις υποδομές

Στα πρακτικά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος, διευθυντής της εταιρείας FORTISSIS που εξειδικεύεται στην δημιουργία υποδομών ηλεκτροκίνησης και σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Η χώρα μας είναι η μοναδική στην Ευρώπη που το δίκτυο φόρτισης της είναι 100% ιδιωτικό, καθώς δεν υπάρχει καμία δημόσια επένδυση στο συγκεκριμένο τομέα», τόνισε ο κ. Μιχαρικόπουλος προσθέτοντας ότι το δίκτυο ηλεκτροφόρτισης αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο και αυτή είναι μια τάση που θα συνεχιστεί. «Δεν υπάρχει περίπτωση να πάμε πίσω στην βενζινοκίνηση», σημείωσε.

Ο κ. Μιχαρικόπουλος υπογράμμισε ότι ο σχεδιασμός του δικτύου πρέπει να είναι προσεκτικός για να υπάρχει εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων. Τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούν επένδυσης τουλάχιστον 250 εκατ. ευρώ αν θέλουμε να αποκτήσουμε ένα δίκτυο φόρτισης παρόμοιο με αυτά άλλων χωρών, σημείωσε προσθέτοντας ότι υστερούμε σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Βέβαια για τον περιορισμένο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, το υπάρχον δίκτυο καλύπτει τις ανάγκες.

9Νούνεσης (Δημόκριτος): Σύνδεση της έρευνας με τη βιομηχανία

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελληνικών ερευνητικών ιδρυμάτων για την ανάπτυξη της καινοτομίας στη χώρα μας παρουσίασε ο πρόεδρος και διευθυντής του Δημόκριτου, κ. Γιώργος Νούνεσης, φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόσφατη απόφαση της Tesla να ανοίξει ερευνητικό κέντρο στην Ελλάδα. Ο κ. Νούνεσης τόνισε ότι πρέπει τα ερευνητικά κέντρα να ενισχύσουν τις σχέσεις τους με τον ιδιωτικό τομέα και ειδικά με την βιομηχανία παρουσιάζοντας το πρόγραμμα «βιομηχανικών συνεργασιών» που έχει ξεκινήσει ο Δημόκριτος σε συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

10Κονιστής (Volkswagen): Έλλειψη κινήτρων για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης

Τις νέες τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας στην υγραεριοκίνηση και την ηλεκτροκίνηση ανέλυσε ο κ. Θανάσης Κονιστής, διευθυντής πωλήσεων και Marketing της Volskwagen Hellas. Όπως ανέφερε, εκτός από τους ελάχιστους ρύπους, η ηλεκτροκίνηση είναι αθόρυβη και παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια. Αναφερόμενος στα αρνητικά της ηλεκτροκίνησης ο κ. Κονιστής επεσήμανε ότι «τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν μεγάλη αυτονομία αλλά αυτό είναι κάτι που βελτιώνεται». Ο ίδιος τόνισε ότι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνηση είναι ακόμη πολύ περιορισμένη καθώς πέρυσι πουλήθηκαν στην χώρα μας μόλις 36 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ την ίδια στιγμή στην Ευρώπη η τάση αγοράς ηλεκτρικών αυξάνεται με ρυθμούς αύξησης της τάξης του 40%. Βασικός λόγος για την αναιμική ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη κινήτρων αγοράς για να μειωθεί το τίμημα της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και η φορολογία, σύμφωνα με τον κ. Κονιστή.

11Βούρδας: Επενδύσεις στις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων

«Είμαστε σε άμεση επαφή με τα συναρμόδια Υπουργεία, ώστε να διευκολυνθούν οι συνέργειες στην κατεύθυνση αυτή. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί από τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. για την ανάπτυξη των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων αλλά παράλληλα θα εφαρμοστεί και μια βιώσιμη λύση με την επιλογή τόσο των κατάλληλων τεχνολογικών λύσεων, όσο και της γεωγραφική κατανομή των υποδομών αυτών στην χερσαία και νησιωτική επικράτεια.Έτσι το κριτήριο της άμεσης προσέλκυσης επενδύσεων θα αποβεί εις όφελος των ενδιαφερομένων, διότι οι επενδύσεις θα προκύψουν από την ορθή αξιολόγηση τους, το οποίο θεωρείται προαπαιτούμενο για την επιδότηση ή χρηματοδότηση τους εν γένει από την Ε.Ε», ανέφερε ο κ. Βούρδας.

Όσον αφορά στο στόλο των λεωφορείων, προωθείται η ανανέωση του παλαιού στόλου των αστικών λεωφορείων, τόσο για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όσο και για τις υπόλοιπες αστικές περιοχές της χώρας (αστικά ΚΤΕΛ). Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαπραγματεύεται με την Δ/νση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DG Move και με τη Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις μέσω του άξονα της επιτροπής Clean Transport.

Ένα πρώτο βήμα είναι ή ένταξη 90 νέων αστικών λεωφορείων του Ο.Α.Σ.Α. στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα – ΠΕΠ Αττικής, τα οποία θα κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα, κυρίως με ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο. Παράλληλα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού του, έχει αιτηθεί και δεσμεύσει μέχρι σήμερα ογδόντα εκατομμύρια (80.000.000) Ευρώ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 για περαιτέρω ανανέωση του στόλου του Ο.Α.Σ.Α., τα οποία θα κινούνται επίσης με εναλλακτικά καύσιμα, κυρίως με ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο.

Όσον αφορά τα μέσα σταθερή τροχιάς (μετρό και τραμ) η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας είναι δεδομένη και βαίνει συνεχώς αυξανόμενη. Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός και αναμένεται τα επόμενα χρόνια να υλοποιηθεί η επέκταση του μετρό της Αθήνας και η ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης καθώς και του τραμ στον Πειραιά, με τα αναμενόμενα περιβαλλοντικά και ενεργειακά οφέλη. Επιπλέον, υπό υλοποίηση βρίσκεται η επέκταση του προαστιακού από το Κιάτο προς Πάτρα, ενώ παράλληλα υπό σχεδιασμό βρίσκεται η μελλοντική επέκταση του προαστιακού και σε άλλες περιοχές της Αττικής όπως το Λαύριο και η Ραφήνα. Τέλος εντός του 2018 ολοκληρώνεται η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη.