Δεν αποτελεί κανένα μυστικό πως ο γάμος είναι δύσκολο ζήτημα. Το αποδεικνύει και το γεγονός πως περίπου το 50% (λίγο πάνω-λίγο κάτω, αναλόγως την έρευνα) καταλήγουν σε πληρωμές δικηγόρων, διατροφών και λοιπά αντι-ρομαντικά. Και μιλάμε για την συμβίωση δυο ανθρώπων.

Φαντάσου τι γίνεται όταν μπαίνουν στη μέση συμφέροντα εκατοντάδων (δις)εκατομμυρίων, εταιρικοί ανταγωνισμοί, μεγιστοποιήσεις κερδών και ούτω καθεξής. Με δυο λόγια, οι συγχωνεύσεις επιχειρήσεων.

Όταν μάλιστα πρόκειται για μία μεταξύ ενός ακμάζοντα κι ενός παραπαίοντος κολοσσού, τότε το project μοιάζει πιο καταδικασμένο κι από το να σου ευχηθεί Σαββατογεννημένος “και του χρόνου” στον γάμο σου. Σαν σήμερα, 20 χρόνια πριν, Daimler-Benz και Chrysler Corporation ενώθηκαν εις πορτφόλιο ένα και σχημάτισαν την DaimlerChrysler AG.

Ευθύς εξαρχής ακούστηκαν φωνές πως δεν επρόκειτο για συγχώνευση, αλλά για εξαγορά της αμερικανικής εταιρίας από τους Γερμανούς. Δεν χρειάστηκαν παραπάνω από 3 εβδομάδες για να επιβεβαιωθούν οι φήμες, καθώς Αμερικανός εργαζόμενος δήλωσε χαρακτηριστικά πως “το μόνο που ξέρω είναι ότι το αφεντικό μου πλέον λέγεται Γιούργκεν, Σουλτς ή Μπάστιαν“.

Μετά από 9 χρόνια γεμάτα αγωγές, μηνύσεις και ζημιές ύψους 1.5 δις δολαρίων μόνο για το 2006, η Mercedes παραχώρησε το πακέτο των μετοχών της Chrysler στο επενδυτικό σχήμα Cerberus Capital Management. Οι Αμερικανοί μέχρι σήμερα υποστηρίζουν πως δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ ως ίσοι, παίρνοντας ό,τι περίσσευε από τις αποθήκες των Γερμανών και αποτελώντας τον χαμάλη της Στουτγάρδης.

Μέσα σε αυτή την “ωραία ατμόσφαιρα” ξεχώρισαν 8 μοντέλα, παραδείγματα προς αποφυγή και αιτίες πανηγυρισμών για τον ανταγωνισμό.

1Dodge Avenger

Πριν το πιο επιτυχημένο movie franchise όλων των εποχών, υπήρχε ετούτη εδώ η οπτασία να αποκαλείται “Avenger”.

Εκδικητικό μόνο ως προς την ψυχολογία του οδηγού του, πιο αδιάφορο κι από επιθετικό προσανατολισμό ομάδας του Μπάμπη Τενέ, το Avenger ήθελε να αποτελέσει το σπορ “αδερφάκι” του Chrysler Sebring. Βλέπεις πόσο τα κατάφερε.

Πέρα από τα δυναμικά χαρακτηριστικά (τα ποια;!), το εσωτερικό ήταν χάρτινο (κι επίκαιρο), οι κινητήρες έτειναν προς το “ψόφιοι” και η γενικότερη εμπειρία θύμιζε παραμονή στην αίθουσα αναμονής κρατικού νοσοκομείου. Ευτυχώς δεν ήρθε ποτέ Ευρώπη, αλλά κάνα-δυο (προφανώς από σπόντα/βίτσιο) βρήκαν τον δρόμο τους προς τα μέρη μας.

2Chrysler Sebring Cabrio

Mία από τα ίδια και για την βάση του Avenger. Μέχρι την 2η γενιά του, το Sebring -και παλαιότερα Stratus- υπήρξε ένα ευυπόληπτο αμερικανικό sedan και κάμπριο. Ξεχωριστό εμφανισιακά, με τα παραδοσιακά ελαττώματα σε οδική συμπεριφορά και ποιότητα εσωτερικού, αλλά σε νορμάλ πλαίσια. Μέχρι το 2007.

Τότε παρουσιάστηκε η 3η γενιά, η οποία στην χώρα μας εισήχθη μόνο σε convertible έκδοση. Δίχως κανένα από τα προτερήματα του προηγούμενου (εμφάνιση, χαρακτήρας), αλλά με όλα -κι άλλα τόσα- μειονεκτήματα (στρεπτική ακαμψία λιωμένου παγωτού, αξιοπιστία χρεοκοπημένης ταβέρνας για τον μηχανισμό της οροφής, 1.700 κιλά βάρους-γιατί ήθελε και μεταλλική αναδιπλούμενη) το Sebring πρακτικά σήμανε το τέλος της Chrysler από την Ευρώπη (όχι ότι στην Αμερική πήγε πίσω).

3Chrysler Crossfire

Ο ορισμός του “απ’έξω κούκλα, από μέσα πανούκλα”. Tην ίδια στιγμή που η Mercedes παρουσίαζε την δεύτερη γενιάς της SLK, η Chrysler δήλωνε υπερήφανη για το -βασισμένο στην πρώτη- Crossfire. Αυτός ο ετεροχρονισμός εξυπηρετούσε -υποτίθεται- την μείωση κόστους.

Η συναρμολόγηση γινόταν στη Γερμανία από την Karmann και κατόπιν το Crossfire ταξίδευε στην Αμερική για να ριχτεί στον εμπορικό στίβο. Ο V6 της SLK 320 συνεργαζόταν αποκλειστικά με το 5αρι αυτόματο της Mercedes, “σακατεύοντας” αρκετούς από τους 220 ίππους του. Κανένα πρόβλημα, όμως, αφού η εμφάνιση και το “περιορισμένο κόστος” θα αρκούσαν για να ισοσκελίσουν το ζύγι.

Ο περιορισμός του κόστους (συναρμολόγηση από εξωτερικό καροσερίστα και υπερατλαντικό ταξίδι) αποδείχτηκε το ίδιο πετυχημένος με τις παρεμβάσεις του Σφαιρόπουλου στα play-offs, φέρνοντας τιμολογιακά το Crossfire απέναντι στην -τότε- ολοκαίνουργια SLK R171. Συγκεκριμένα, ένα Crossfire το 2006 κόστιζε το ίδιο στην Αμερική με μια SLK 280, με τη Μερσεντέ να φέρει και το υπερσύγχρονο 7G-Tronic.

Βάλε στην εξίσωση το πεπαλαιωμένο εσωτερικό της προηγούμενης SLK, μαζί τα επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια αντί για κρεμαργέρα και τον τραχύ V6, κι έχεις την λύση στην εξίσωση: “γιατί πήγε άπατο ένα κουκλί σαν το Crossfire”.

4Dodge Nitro

Βασισμένο στην 4η γενιά του Cherokee, το Nitro ήταν η πιο gangsta κι επιθετική προσωπικότητα του αειθαλούς Jeep.

Στην πραγματικότητα ένα Cherokee με έναν τεράστιο σταυρό στη μάσκα, καλύμματα στα εμπρός φωτιστικά σώματα, φουσκωμένους θόλους και 22αρες ζάντες (στην έκδοση R/T) ήταν. Παρόλα τα κουσούρια του (εσωτερικό, κατανάλωση, κοιμισμένο κιβώτιο, 1.900 κιλά μάζας, άνεση ανάρτησης και άλλα) δεν πούλησε λίγο στην Ελλάδα, για τον χαρακτήρα και τα κυβικά του. Μεγάλο ρόλο στην καλή πορεία του έπαιξε ο ντιζελοκινητήρας των 2,8 λίτρων. Τραχύς σαν μπουκωμένος 2,0-λιτρος από Toyota Corona, αλλά οικονομικός-πάντα σχετικά.

Το οξύμωρο εδώ έχει να κάνει με την εμπορική αποτυχία του Nitro στην Αμερική. Ενώ στην Ευρώπη τα πήγε συμπαθητικά, στις ΗΠΑ καταποντίστηκε και σήμανε άρον-άρον το τέλος της παραγωγής του το 2012.

5Dodge Caliber

Εδώ χτυπάμε νεύρο, καθότι το Caliber αποτέλεσε σεβαστό σουξέ στην ελληνική αγορά. Πριν πιάσουν τις πέτρες οι ιδιοκτήτες του, ένα “τσικ” να εξηγηθούμε.

Με τα μέτρα των μοντέλων που παρουσίασε η DaimlerChrysler -ειδικά η made in the USA πλευρά- το Caliber είναι από τα καλύτερα. Ξεκινούσε από τα 1.800 κυβικά και τους αξιοπρεπέστατους 150 ίππους, είχε πλούσιο εξοπλισμό -πλην βασικής έκδοσης-, καλούς χώρους και έχασε για λίγους μήνες τον τίτλο του πρώτου compact crossover από το Nissan Qasqhai.

Όμως.

Όταν αγοράζεις Dodge, το κάνεις για την διαφορετικότητα. Την αμερικανιά, bro. Το Caliber είναι τόσο αμερικάνικο, όσο είναι Γερμανός ο Ζερόμ Μπόατενγκ (αυτός που παίζει στην Μπάγερν). Πλατφόρμα, κινητήρες και κιβώτια είναι προσφορά του Mitsubishi ASX, σε ένα από τα πολλά “πάρε-δώσε” που είχαν οι Ιάπωνες με την DaimlerChrysler. Εμφανισιακά δεν ξεχωρίζει σε τίποτα από ένα κοινό crossover, το εσωτερικό είναι το μόνο που θυμίζει Αμέρικα (εννοείται με την κακή έννοια) ενώ μπόνους ξενέρωμα έδινε η μαντζιριά με τα 17αρια τάσια της βασικής έκδοσης.

Τα χειρότερα τα είδαμε πιο πριν. Θα μπορούσε να είναι και καλύτερο. Απλά ήταν ανυπόφορα μέτριο.

6Mercedes C-Class W203

Eπειδή πήραμε από τα μούτρα την Chrysler, ώρα να ασχοληθούμε με τις “πρώτες ύλες”.

Όπως είπαμε, οι Αμερικανοί κατηγορούσαν τους Γερμανούς πως τους είχαν για κάδο ανακύκλωσης. Η περίοδος της εξαγοράς -μπαρντόν, “συγχώνευσης”- συνέπεσε με το διάστημα, κατά το οποίο η Mercedes έφτιαχνε τα χειρότερα (ποιοτικά) αυτοκίνητα της ιστορίας της. Οπότε καταλαβαίνεις τι περίσσευε για την Chrysler…

Η W203 είναι το πλέον χαρακτηριστικό δείγμα των “πέτρινων χρόνων” της Στουτγκάρδης. Τραχύτητα κινητήρα, διακόπτες και υλικά στο εσωτερικό τουλάχιστον 2 κατηγορίες τιμής κάτω, γαρνιρισμένα με μυριάδες ηλεκτρονικών προβλημάτων που φόρτωσαν πολλές C-Class στις πλάτες της οδικής βοήθειας. Μπόνους όνειδος το γεγονός πως αποτέλεσε την βάση για την…

7Mercedes C-Class Sports Coupe

Το γερμανικό αντίστοιχο, από πλευράς “κρίμα”, του Chrysler Crossfire. Όσο όμορφη και δυναμική ήταν εμφανισιακά, άλλο τόσο προβληματική αποδείχτηκε.

Αφήνουμε κατά μέρους τα -πιο χλιαρά κι από ξεχασμένη, ξαναζεσταμένη σούπα φθινοπωρινού μεσημεριού σούπα- δυναμικά χαρακτηριστικά κι επικεντρωνόμαστε στο προκείμενο. Η Sports Coupe ήταν τόσο αναξιόπιστη και “λίγη” ποιοτικά, δεχόμενη ανελέητο κράξιμο από παντού, που εξανάγκασε την Mercedes σε restart. Ένα restart που έφερε την εξαιρετική C-Class W204, οπότε έχουμε για κάτι να την ευχαριστούμε.

8Mercedes CL

Tέλη 90’s με mid 00’s δεν θα έλεγες ότι ήταν καλή περίοδος για να παρουσιάσει πολύπλοκα μοντέλα η Mercedes. Ακριβώς τότε, αποφάσισαν οι Γερμανοί να προικίσουν την κουπέ ναυαρχίδα τους με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση και brake-by-wire.

Το Active Body Control στόχευε στο κοντρολάρισμα των 2 τόνων της CL, προκειμένου να περνάει “τραπέζι” τις στροφές, ούσα παράλληλα “σφουγγάρι” στις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Πράγμα που το ABC κατάφερνε-όταν λειτουργούσε.

Προσωπικά έχω δει 2 στα πρόθυρα της εγκατάλειψης, με το πάνω μέρος των τροχών να κρύβεται από τους θόλους και την κοιλιά σχεδόν να σέρνεται στο πεζοδρόμιο. Πέραν της οικονομικής κρίσης, το κόστος επισκευής του ABC είναι πιο πιθανό να ακινητοποίησε τις 2 CL (η μία 55 AMG, σπαράζει η καρδιά σου), ξεπερνώντας τις 40 χιλιάδες ευρώ.

  • ///M5 Αλεξανδρος

    Αγαπητε ,Ντοτσικα θαρω πως είσθε κομμάτι αυστηρος με την w203, βεβαια η καλυτερη στιγμη της ηρθε στο τελος με την final edition.

  • Giannisk

    Αυτό το caliber πόσο πατάτα. Ο βασικός εξοπλισμός του θύμιζε lada niva. Το είχα δει για αγορά τότε και ευτυχώς δεν το πήρα. Το πήρε ομως ένας φίλος και το έδωσε αμέσως γιατί και η αξιοπιστία του θύμιζε lada niva.

    • SkidRAW

      Και εμενα το κοιτουσε ο πατερας μου για αγορα τοτε, φυλλαδια στο σπιτι, προσφορες απο την εταιρεια αλλα ευτυχως δεν εκανε την κινηση στο τελος και πηγε σε Γαλλο.

    • Bon Viveur

      Αμα είναι Lada Niva τότε θα είναι σκυλί. Ο πατέρας μου έχει ένα πάνω απο 20 χρόνια για να ρίχνει τις βάρκες του στην θάλασσα και δεν έχει πάθει το παραμικρό. Γενικά όσους ξέρω με Niva στο θέμα αξιοπιστίας και αντοχής είναι υπερευχαριστημένοι

    • Giannisk

      Να διορθώσω τότε. Πήρε μόνον τα άσχημα του niva…

  • fanis chantzos

    Για την C-Class Sports Coupe μπορώ να πω ότι είναι πολύ αναξιόπιστη την έχει ο αδελφός μου και έχει κάνει ακόμα και επισκευή στον κινητηρα

  • Chris

    Αν καταλάβεις πως λειτουργεί το ABC ούτε ακριβό είναι στην συντήρηση, ούτε χαλάει τόσο εύκολα. Απλά εδω οι αντιπροσωπείς αντί να βρίσκουν τι φταίει αλλάζαν πράγματα μέχρι να ξαναδουλέψει. Έτσι το κόστος πήγαινε στο θεό!!

    • nitro912gr

      Ελληνικές αντιπροσωπίες.. αυτή η μάστιγα.

  • Akis Dk

    H W203 και το CL τοσο χαλια ? τι να πω!!! προσωπικα εχω ενα φιλο με μια W 203 C200 CDi με 644,000 KM και ακομα παει…..αλλα αν δεν κανω λαθος και σαν επαγγελματικο το βλεπω πολυ συχνά πυκνά !!!

    • Ahilleas Tsikelis

      Ο Μ111(βενζινοκινητήρας) βγαζει πανω από 500-600.000 κρατώντας ίδια συμπίεση με την εργοστασιακή.Απορώ αν υπάρχει άλλος βενζινοκινητήρας που να το καταφερνει αυτό.Επίσης τα αυτόματα σασμαν της Μερσεντές είναι αθάνατα αλλά μας πειράζει αν κόψουν 4-5 άλογα ,αφου στριβουμε σε πίστα όλη μέρα ή ο μέσος οδήγος αλλάζει ταχύτητες πιο γρήγορα από τα αυτόματα…….Ελληνική νοοτροπία.

    • Akis Dk

      Οντως εχω ακουσει καλα λογια τον Μ111….Για εμενα ενα αξιοπιστο μοτερ ειναι οταν βγαζει πανω απο 300.000 ΚΜ…Τωρα πχ αμα βλεπεις αμαξια 20ετιας με μονο 250.000ΚΜ και ρωτας τον κατοχο σε λεει οοο εμενα με εβγαλε τοσα και τοσο ΚΜ….και μετα βλεπεις απο καποια αλλα αμαξια πχ W202 w210 w203 με 600,000+ και λες ε ενταξη το δικου του τοτε ακομα καινουριο ειναι. Οσο για τα σασμαν αμα θυμαμαι καλα στο W210 Ε55 η Mercedes ελεγε οτι μπορει και να μην αλλαξεις ποτε τα λαδια του σασμαν και να σε βγαλει αρκετα χρονια αλλα και παλυ δεν θα το εκανε κανενας !!!

    • Ahilleas Tsikelis

      Για να καταλαβεις για τι σασμαν μιλαμε οτι ήταν τα 4ταχυτα και 5ταχυτα ,και γενικα καθε αυτοματο της μερκ με μετατροπεα ροπης,ηταν απο τα ελαχιστα αυτοματα σασμαν που αντεχαν καφριλες,μαρσαρισμα με κενο και να βαλεις D κτλ.Εχω τον Μ111 με 480.000 και αψογη συμπιεση οπως καινουργιο,αλλαζω λαδια καθε 20.000 χιλιομετρα και μ καιει 200μλ.Υγραεριο απο τις 250.000

  • Ahilleas Tsikelis

    Ο κινητήρας της w203 ,ο Μ111,το μονο που σχολιαζει ο αρθρογράφος είναι τραχυτητα λειτουργιας?!?!?! Ισως ο πιο αξιόπιστος βενζινοκινητήρας που υπηρξε ποτέ (πλην μιας παρτιδας ελλατωματικων βαλβιδων 2001-2002) με ζωη από το 1993-2004……Το τιμονι με επανυκλοφορούντα σφαιρίδια(το φορούσε και η w202) σε σχέση με την κρεμαριέρα της w203 και του sc είναι έτη φωτός μπροστά .Το 5ταχυτο εκοβε πολλους ιππους……no comment,πρώτα ας τα οδηγάμε και μετά ας μιλάμε για αυτά.

    υ.γ. η SC δεν ειχε στησιμο……Προς πληροφορία του αρθρογράφου,όλες οι Μερσεντές,δεκαετίες τώρα,μπορεί να επαιρναν κλίσεις στις στροφές κτλ, αλλα μεχρι κ τα fan boys της bmw παραδέχονται ότι στριβουν εξίσου καλά ή και καλύτερα.Τώρα αν καποιος είναι κουλομαρία …..δεν στρίβουν.

  • Stelios

    Τέτοια αρθρά με τις ατάκες που τα συνοδεύουν είναι απόλαυση!

  • nitro912gr

    Ήρεμα με τις ποδοσφαιρικές αναφορές μάγκες, δεν βλέπουμε όλοι μπάλα. Για τα αμάξια είμαστε εδώ.

  • bulgary

    Διαβάζω για την W203 αρκετά ελαττώματα….αυτά γιατί δεν γράφονται όταν γίνονται τα τεστ από τον τύπο,την περίοδο που πωλείται δηλαδή,και γράφονται μετά από μια δεκαετία αφού σταματήσει να παράγεται;

  • Ανδρέας

    Καλά περιττό να σχολιάσω το άρθρο για τα 203 μιας και είμαι κάτοχος μιας sc 200 απο το 2005 και συγχρόνως γνωρίζω απο την Λέσχη εξίσου πολλά ατομα με τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα και δεν έχουμε προβλήματα παρά ελαχιστα (σταγονες λαδιού από τα μαγνητικά των εκκεντροφόρων, καδένα χρονισμού) τα οποία αντιμετωπίζονται. Για τα φτηνά κουμπάκια επισης δεν σχολιάζω. Καμία σχέση. Τα 204 πάσχουν από τέτοια προβλήματα ποιότητας(ξεβαμμενα κουμπιά, σπασμένα περιστροφικά χειριστήρια για την οθόνη, καμμενες φίσες πισω φώτων, χαλασμενοι μηχανισμοί ξεκλειδωματος κολωνας τιμονιού)συν αυτα που ανέφερα για τα 203.
    Οι κινητήρες 2000 κ.εκ μ111 αλλά και οι 1800 κ.εκ. μ271 είναι από τους πιο αξιόπιστους που ξέρω. Μην αναφερω τα αυτόματα κιβώτια. Είναι πιο σκυλιά απο τα σκυλιά. 205000 χλμ έχω με αυτόματο κιβώτιο και συνεχιζω ακάθεκτος.
    Οπότε να συμπεράνω και οτι και το υπόλοιπο άρθρο είναι αναξιόπιστο