Με την FCA να καταθέτει χθες επίσημη πρόταση συγχώνευσης με την Renault, η γαλλική κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Οικονομικών της, Bruno Le Maire, ξεκαθάρισε πως πρέπει να προστατεύσει στα δικά της συμφέροντα και θέσεις εργασίας, παρόλο που το ποσοστό της Γαλλίας στη Renault αυτόματα θα απομειωθεί.

Ο Le Maire είπε πως η γαλλική κυβέρνηση θα επιδιώξει τέσσερις εγγυήσεις για τη συμφωνία Renault – Fiat Chrysler, μεταξύ των οποίων την προστασία των γαλλικών θέσεων εργασίας, τη διασφάλιση ότι η Γαλλία θα έχει καλή εκπροσώπηση στη νέα εταιρία και ότι η Renault – Fiat Chrysler θα έχει ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη των μπαταριών.

Το πρώτο: θέσεις εργασίας στη βιομηχανία και βιομηχανικές μονάδες. Είπα πολύ ξεκάθαρα στον πρόεδρο της Renault ότι αυτή είναι η πρώτη από τις εγγυήσεις που θέλω από εκείνον στο άνοιγμα αυτών των διαπραγματεύσεων. Μια εγγύηση για την διατήρηση θέσεων εργασίας και βιομηχανικών μονάδων στη Γαλλία,

δήλωσε ο Le Maire, συμπληρώνοντας πως εάν η συμφωνία προχωρήσει, το ποσοστό της Γαλλίας στη Renault θα μειωθεί στο 7,5% από το 15% σήμερα. Ο Le Maire ζήτησε από τον πρόεδρο της Renault, Jean-Dominique Senard να δεσμευτεί πως δεν θα κλείσουν εργοστάσια της Renault στη Γαλλία, και ότι τα γαλλικά συμφέροντα θα εκπροσωπούνται σωστά στην ηγεσία της νέας εταιρίας Renault – Fiat Chrysler.

Ο συγχωνευθείς όμιλος θα έχει ως πρόεδρο τον John Elkann, κληρονόμο της οικογένειας Ανιέλι, ενώ ο πρόεδρος της Renault, Jean-Dominique Senard πιθανόν να γίνει διευθύνων σύμβουλος.

Η Fiat Chrysler κατέθεσε χθες πρόταση συγχώνευσης στη Renault, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το κόστος των τεχνολογικών και ρυθμιστικών αλλαγών, που μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία της τρίτης μεγαλύτερης στον κόσμο αυτοκινητοβιομηχανίας. Εάν προχωρήσει η συμφωνία των 35 δισ. δολαρίων και άνω, θα αλλάξει το σκηνικό για τους αντιπάλους -μεταξύ των οποίων η General Motors και ο όμιλος PSA- αν και τα συνδικάτα σε Ιταλία και Γαλλία δεν επιθυμούν να χαθούν πολλές θέσεις εργασίας από τη συμφωνία.

Η FCA δήλωσε πως η εξοικονόμηση δεν θα προκύψει με το κλείσιμο εργοστασίων αλλά με εξορθολογισμό επενδύσεων σε κοινές πλατφόρμες, νέες τεχνολογίες και συστήματα κινητήρων και μετάδοσης της κίνησης. Από την πλευρά τους, τράπεζες που χρηματοδοτούν τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν πιθανό να χαθούν θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, εάν υλοποιηθεί η συγχώνευση, προσθέτοντας πως η FCA θα ωφεληθεί πολύ από τη δουλειά της Renault στην ηλεκτροκίνηση και στην αυτόνομη οδήγηση, πεδία όπου η ίδια δεν έχει επικεντρωθεί ιδιαιτέρως.

Μια συμφωνία θα μπορούσε επίσης να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην 20χρονη συμμαχία της Renault με τη Nissan, που έχει ήδη αποδυναμωθεί από την κρίση που αφορά τη σύλληψη και αποπομπή του πρώην προέδρου της Carlos Ghosn.

Ο Le Maire δήλωσε ότι είχε μιλήσει ο ίδιος στους Ιάπωνες για την προτεινόμενη συνένωση δυνάμεων.

Θέλω αυτή η συμφωνία να λάβει χώρα εντός του πλαισίου της συμμαχίας μεταξύ Renault και Nissan,

είπε.

Ξεχωριστεί σημασία έχει το σχόλιο της Wall Street Journal, που αποτυπώνει την ευρύτερη αίσθηση που υπάρχει στην αγορά, ότι τελικά το deal για μία συγχώνευση που θα οδηγήσει σε έναν κολοσσό με συμμετοχή 50%-50% των δύο εταιρειών, μπορεί να ευοδωθεί σε μία περίοδο μεγάλων αλλαγών και προκλήσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι μεγάλες προσωπικότητες στέκονται συχνά εμπόδιο στα σχέδια μεγάλων συγχωνεύσεων. Η συγχώνευση των Fiat Chrysler και Renault θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα και να πετύχει, ακριβώς επειδή η πρόταση έρχεται την ώρα που και οι δύο εταιρείες έχουν χάσει τα αφεντικά τους, τα οποία ήταν εκ των ισχυρότερων προσωπικοτήτων στο χώρο.

Η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής και τα αυστηρότερα όρια ρύπων, στροφή στην ηλεκτροκίνηση και τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα, ο ανταγωνισμός όχι μόνο από παραδοσιακές δυνάμεις της αγοράς, αλλά και από γίγαντες της Σίλικον Βάλει απαιτούν νέες συμμαχίες.

Η Renault ήλπιζε πως θα προχωρήσει πρώτα η συγχώνευσή της με την Nissan, ώστε στη συνέχεια να εξαγοράσει την ιταλο-αμερικανική Fiat Chrysler (FCA). Ωστόσο η ιαπωνική εταιρεία δεν θέλει να της κάνει το χατίρι. Καλείται έτσι να σκεφτεί πολύ καλά την προσφορά, που έχει μπροστά της.

Επί Sergio Marchionne, η FCA είχε εξετάσει ακόμη και το ενδεχόμενο συγχώνευσης με την General Motors. Ήταν γενικά υπέρ των συμμαχιών, ωστόσο ένα μεγάλο ερώτημα σε τέτοιες περιπτώσεις (που συχνά αποδεικνύεται αγκάθι) είναι ποιος θα είναι ο επικεφαλής.

Οι σημερινοί επικεφαλής των δύο εταιρειών δεν έχουν την ίδια δύναμη που είχαν οι προκάτοχοί τους και θα μπορούσαν πιο εύκολα να καταλήξουν σε έναν συμβιβασμό, να μοιράσουν τις θέσεις. Η πρόταση της FCA είναι να καταβάλλει στους μετόχους ένα μέρισμα 2,5 δισ. ευρώ προκειμένου να μειώσει την χρηματιστηριακή αξία της στα επίπεδα της Renault, πριν λάβει χώρα η συγχώνευση του 50:50 με ανταλλαγή μετοχών. Αυτό θα ενισχύσει πολύ τους μεγαλομέτοχους της οικογένειας Ανιέλι, που ελέγχουν το 29% της FCA. Επίσης, αυτό σημαίνει ότι οι δύο εταιρείες θα μοιραστούν ισότιμα τις προσδοκώμενες μειώσεις κόστους των 5 δισ. ευρώ. Οι μετοχές και των δύο έκαναν άλμα στον απόηχο της είδησης.

Τις διαπραγματεύσεις επιβεβαίωσε ο John Elkann, διευθύνων σύμβουλος της FCA, τονίζοντας:

Λειτουργήσαμε με θάρρος, όπως και το 2009.

Πριν από δέκα χρόνια είχε ανακοινώσει την εξαγορά της Chrysler από τη Fiat. KAi τότε το κίνητρο ήταν το ίδιο. Η αγορά άλλαζε και ο ανταγωνισμός αυξανόταν. Οι επενδυτές εμφανίζονται ενθουσιασμένοι με την προοπτική. Δεν είναι όμως οι μόνοι που καθορίζουν το παιχνίδι. Θα πρέπει να υπολογίσουν συνδικάτα και κυβερνήσεις.

Ένας όμιλος υπό την αιγίδα του οποίου θα συλλειτουργούν οι Fiat Chrysler και Renault σημαίνει πως θα παράγει περισσότερα από 8,7 εκατομμύρια οχήματα τον χρόνο, εξοικονομώντας από τη συνεργασία τους περί τα 5 δισ. ευρώ. Ο όμιλος θα κατατάσσεται στην τρίτη θέση μετά την VW και την Toyota.

Μια πιθανή συγχώνευση της Renault με την FCA ενδεχομένως θα προκαλέσει προβλήματα στην Nissan, η οποία θα δει να μειώνεται κι’άλλο το ποσοστό της στην Renault (από 15% στο 7,5%), ενώ στο ενδεχόμενο μιας λύσης της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi, οι ιαπωνικές εταιρίες θα μείνουν μόνες τους, με ότι συνεπάγεται αυτό στις οικονομίες κλίμακας.

Ο John Elkann πάντως σε δήλωση του ανέφερε πως:

Η πρότασή της FCA για συγχώνευση με την Renault πιστεύω ότι θα δώσει μια νέα μορφή σε πολλά πράγματα. Σκοπός μας είναι να βρούμε έναν κοινό τρόπο που να προσφέρει οφέλη για όλες τις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Nissan και Mitsubishi, που αποτελούν αξιόλογους και σεβαστούς συνεργάτες.

Παράλληλα, μια πιθανή συνεργασία της FCA με την Renault, θα δώσει στην δεύτερη την δυνατότητα να μπει στην αγορά των ΗΠΑ, την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ου κόσμου, ενώ παράλληλα οι Γάλλοι θα αποκτήσουν παρουσία και στις αγορές των μεγάλων SUV και των μεγάλων pickups.

H απόφαση της Renault σχετικά με το εάν θα δεχτεί την πρόταση συγχώνευσης της FCA ή όχι, αναμένεται να ανακοινωθεί την ερχόμενη εβδομάδα.