Σύμφωνα με την Jato Dynamics, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αυξήθηκαν οι μέσες εκπομπές CO2 που προέρχονται από αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα το 2019 ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έφτασε τα 121,8 γρ/χλμ, αυξημένος κατά 1,3 γρ/χλμ σε σύγκριση με το 2018.

1Διάβασε επίσης

Πιθανά πρόστιμα άνω των 14,5 δισ. ευρώ από την Ε.Ε στις αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω εκπομπών CO2

Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, ο στόχος των 95 γρ/χλμ είναι πολύ μακρινός για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, μιας και μόνο η Toyota δείχνει ικανή να τον πιάσει, παρά το γεγονός πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν όλο και περισσότερα υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα στην αγορά.

2Αιτία η πτώση των πωλήσεων των diesel

Η αύξηση οφείλεται στη μείωση της ζήτησης των πετρελαιοκινητήρων σε όλη την Ευρώπη, την ώρα που οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες – οι οποίοι εκπέμπουν περισσότερους ρύπους CO2 – σημείωναν αύξηση, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε και η αύξηση των πωλήσεων των SUVs και των crossovers μοντέλων.

3SUVs, η κυριαρχία τους φέρνει περισσότερες εκπομπές

Η ζήτηση για τα SUV διατήρησε τις αυξητικές της τάσεις και το 2019– αλλά παρά την είσοδο μικρότερων SUVs στην αγορά και την υιοθέτηση υβριδικών λύσεων, τα SUV είδαν αύξηση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2.

Οι μέσες εκπομπές CO2 για τα SUV ήταν 131,5 γρ/χλμ, οι οποίες ήταν υψηλότερες από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων πόλης (107,7 γρ/χλμ), των supermini (109,2 γρ/χλμ.), των μικρομεσαίων (115,3 γρ/χλμ.), των μεσαίων μεγέθους (117,9 γρ/χλμ.) και των πολυτελών (131 γρ/χλμ.).

Τα ηλεκτρικά και ηλεκτροκίνητα μοντέλα, με μέσες εκπομπές CO2 63,2 γρ/χλμ, είχαν μόνο το 6% της αγοράς, την ώρα που οι πωλήσεις των SUV κατείχαν το 38% του μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς του 2019.

4Χώρες

Η χώρα με τις μικρότερες εκπομπές ήταν η Νορβηγία με μόλις 60,3 γρ/χλμ, μια χώρα που έχει αγαπήσει όσο καμία τα ηλεκτρικά οχήματα, με τις κρατικές επιχορηγήσεις και εκπτώσεις να συμβάλλουν σε αυτό. Η Ελλάδα βρίσκεται στη 6η θέση στην Ευρώπη με τις μικρότερες εκπομπές CO2 με 116 γρ/χλμ, αλλά με την μεγαλύτερη ετήσια αύξηση που έφτασε το +4,6% σε σχέση με το 2018, ενώ στη τελευταία θέση βρίσκεται η Ελβετία με μέσο όρο εκπομπών CO2 τα 137,7 γρ/χλμ (+0,4%).

Ο συσχετισμός μεταξύ της πτώσης στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων και την αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 ήταν περισσότερο εμφανής στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης. Η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα παρουσίασε σημαντική πτώση σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Ισπανία, με τις τέσσερις από τις πέντε μεγαλύτερες αγορές στην Ευρώπη να παρουσίασαν υψηλότερους μέσους όρους το 2019, σε σχέση με το 2018.

Οι μέσες εκπομπές CO2 στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 0,8 γρ/χλμ στα 129,9 γρ/χλμ, στη Βρετανία έφτασαν στα 127,4 γρ/χλμ (+2,3%), στην Ιταλία τα 118,4 γρ/χλμ (+3%) και στην Ισπανία τα 120,6 γρ/χλμ (+2%). Να σημειωθεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατείχαν μερίδιο αγοράς 2% στη Γαλλία, που είναι το μεγαλύτερο μερίδιο μεταξύ των πέντε μεγάλων αγορών.

Η Πορτογαλία ήταν η χώρα που είδε τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων της να παρουσιάζουν την μεγαλύτερη μείωση (-22,2%), και από τα 105,4 γρ/χλμ εκπομπών CO2 του 2018, πέρυσι το νούμερο έπεσε στα 83,2 γρ/χλμ. Να σημειωθεί πως εκτός της Πορτογαλίας και της Νορβηγίας (-12%), πέντε ακόμη χώρες είδανε τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 να μειώνεται κατά το 2018. Πρόκειται για την Ολλανδία με 100,1 γρ/χλμ εκπομπές CO2, μείωση κατά 5,9%, την Γαλλία με 111,1 γρ/χλμ εκπομπές CO2 (-0,9%), την Σουηδία με 118,4 1 γρ/χλμ εκπομπές CO2 (-3,6%), την Φιλανδία με 115,6 γρ/χλμ εκπομπές CO2 (-2,8%) και την Δανία με 107,8 γρ/χλμ εκπομπές CO2 (-3,2%). Οι παραπάνω χώρες κατάφεραν να μειώσουν τα επίπεδα εκπομπών CO2, μιας και αυξήθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων μοντέλων.

5Αυτοκινητοβιομηχανίες

Σε επίπεδο αυτοκινητοβιομηχανιών, η Toyota παρέμεινε η καθαρότερη μάρκα στην Ευρώπη ανάμεσα στις 20 μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις, με τις εκπομπές CO2 να ανέρχονται σε 97,5 γρ/χλμ, πτώση 2,3%. Αυτό αποδίδεται στην αυξημένη ζήτηση για τα υβριδικά της μοντέλα.

Ακολουθεί η Citroen με 106,4 γρ/χλμ (-1,7%), η Peugeot με 108,2 γρ/χλμ (+0,3%) και η Renault με 113,3 γρ/χλμ (+3,4%). Στις τελευταίες θέσεις βρέθηκαν η Volvo με 133,8 γρ/χλμ (+1,2%), η Mazda με 135,4 γρ/χλμ (+0,2% και η Mercedes με 140,9 γρ/χλμ (+1,3%).

Εκτός της Toyota και της Citroen, πτώση παρουσίασαν η Opel με 124,9 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-1,1%) και η BMW με 129 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-1,3%).