Πρόστιμα μεγαλύτερα των 14,5 δισ. ευρώ θα επιβάλει η Ε.Ε μέσω της σχετικής νομοθεσίας στις 13 μεγαλύτερες αυτοκινητιβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου, εάν αυτές δεν κατορθώσουν να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητά τους το 2021.

Σύμφωνα με τη νέα αναφορά της εταιρείας συμβούλων PA Consulting, η οποία κάνει τις προβλέψεις περί των προστίμων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στους περιβαλλοντικούς στόχους των 95 γρ/χλμ εκπομπών CO2, εξαιτίας της μείωσης στις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων με τις χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, της μικρής διείσδυσης στην αγορά των ηλεκτρικών και των υβριδικών μοντέλων, αλλά και της διογκούμενης ζήτησης για βενζινοκίνητα SUV αυτοκίνητα που παράγουν υψηλότερες εκπομπές.

1Πόσο απέχουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τον στόχο

Οι εταιρείες που φαίνεται να έχουν περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν τους στόχους εκπομπών CO2 που έχει θέση για το 2021 η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Toyota, η Jaguar Land Rover, η Honda, η Volvo και η BMW. Στον αντίποδα, το VW Group, η Fiat Chrysler, η Ford, η Renault-Nissan και η Daimer θα βρεθούν αντιμέτωπες με τα μεγαλύτερα προβλήματα. Η PA Consulting βασίστηκε σε προβλέψεις για τη μέση τιμή CO2 κάθε μάρκας το 2021, συγκρίνοντάς τις με το στόχο που τους έχει τεθεί.

2Τα πιθανά πρόστιμα

Κατασκευαστής Πιθανό πρόστιμο
VW Group 4,504 δισ. ευρώ
FCA 2,461 δισ. ευρώ
Ford 1,456 δισ. ευρώ
Renault-Nissan 1,057 δισ. ευρώ
Daimler 997 εκατ. ευρώ
PSA / Opel 938 εκατ. ευρώ
Mazda 877 εκατ. ευρώ
Hyundai-Kia 797 εκατ. ευρώ
BMW 754 εκατ. ευρώ
Volvo 382 εκατ. ευρώ
Honda 322 εκατ. ευρώ
Jaguar Land Rover 93 εκατ. ευρώ
Toyota 18 εκατ. ευρώ

Αυτό που οφείλουν να κάνουν οι εταιρείες είναι να κρατήσουν τον μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τα επίπεδα των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο. Σε περίπτωση απόκλισης προβλέπονται βαριά πρόστιμα – συγκεκριμένα, 95 ευρώ ανά γραμμάριο που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο. Εν συνέχεια γίνεται πολλαπλασιασμός με τον αριθμό των αυτοκινήτων που κάθε εταιρεία αναμένεται να πουλήσει το 2020.

Κατά συνέπεια, η VW θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο 4,5 δισ. ευρώ, ενώ η FCA θα πληρώσει σχεδόν 2,5 δισ. ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί ότι κάθε επιμέρους εταιρεία έχει τους δικούς της μεμονωμένους στόχους, οι οποίοι σχετίζονται με τους ξεχωριστούς τύπους αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά. Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε περίπτωση που μια αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει ως επί το πλείστον μικρότερου κυβισμού οχήματα, θα υπόκειται σε αυστηρότερες ρυθμίσεις για τους ρύπους απ’ ό,τι μία άλλη, η οποία, κατά κύριο λόγο, κατασκευάζει μεγάλα αυτοκίνητα.

3Οι προβλέψεις των εκπομπών κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας το 2021

Σύμφωνα με τα ισχύοντα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξασφαλίζουν διευκολύνσεις για κάθε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάζουν, εφόσον με τους δικούς του μηδενικούς ρύπους αντισταθμίζουν εκείνους των υπολοίπων. Συνήθως, βασικό εργαλείο για τις εταιρείες ήταν τα πετρελαιοκίνητα οχήματά τους, τα οποία έχουν χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, εξαιτίας του Dieselgate και ότι ακολούθησε, το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων επί των συνολικών οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη, από το 52% τον Οκτώβριο του 2015 υποχώρησε στο 31% το 2019.

Παρά τα πιθανά πρόστιμα 14,5 δισ. ευρώ, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δηλώνουν ψύχραιμοι. Ο Carlos Tavares έχει ήδη ανακοινώσει ότι το Groupe PSA θα είναι “εντός στόχου” το 2020 και δεν θα καταβάλει πρόστιμα, ενώ η Volvo προσδοκά στην αύξηση των πωλήσεων των υβριδικών μοντέλων της. Αλλά οι ισχυρισμοί αυτοί αφορούν μόνο το 2020. Το επόμενο έτος θα μπορούσε να είναι πιο περίπλοκο. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν τρόπους για την αποφυγή προστίμων.

4Τρόποι αποφυγής των προστίμων

Η FCA για παράδειγμα, έχει υπογράψει συμφωνία με την Tesla για να “αγοράσει” τα μπόνους γραμμάρια CO2 της εταιρείας του Elon Musk. Υπάρχει επίσης μια άλλη μέθοδος: Να ταξινομούν μεγάλο αριθμό υβριδικών ή ηλεκτρικών με στρατηγικές χρήσεις (αυτοκίνητα επιδείξεων, βραχυπρόθεσμη μίσθωση κ.λπ.). Το πρόβλημα είναι ότι ο κύκλος αυτός αποβαίνει ιδιαίτερα κακός για τους αντιπροσώπους, οι οποίοι θα καταλήξουν στη συνέχεια με μεταχειρισμένα οχήματα “με 0 χιλιόμετρα” που θα τα πουλήσουν σε χαμηλότερες τιμές, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την ήδη εύθραυστη κερδοφορία τους.

5Δεν επαρκούν οι μπαταρίες

Η ανάλυση της PA Consulting δείχνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να πουλήσουν περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα προκειμένου να καταφέρουν να επιτύχουν τους στόχους της ΕΕ για το 2021. Αυτό θα απαιτούσε αύξηση κατά 1.280% έως το 2021, κάτι που και πρακτικά δεν μπορεί να συμβεί, ακόμη και αν υπήρχε η ζήτηση για τέτοια αυτοκίνητα, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν την δυνατότητα να τα κατασκευάσουν.

Ένα από το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η έλλειψη μπαταριών, μιας και μέχρι σήμερα βασίζονται κυρίως σε ασιατικές εταιρίες (LG Chem, Samsung SGI, SK Innovation, Panasonic) για την προμήθειά τους. Παρότι η Κομισιόν επενδύει 3,2 δισ. ευρώ και κατασκευάζονται εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, η παραγωγική τους ικανότητα δεν επαρκεί για να καλύψει την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αναμένεται να ξεπεράσουν τις 7,7 εκατ. μονάδες έως το 2030, όταν το 2019 οι πωλήσεις τους ίσα που ξεπέρασαν το μισό εκατομμύριο.

6Οι συστάσεις

Η ανάλυση καταλήγει σε συστάσεις προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες για το τι μπορούν να κάνουν για να καταφέρουν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 τους. Ανάμεσά τους προτείνονται επιτάχυνση των χρονοδιαγραμμάτων για την εξεύρεση τεχνικών λύσεων αύξησης της αυτονομίας των ηλεκτρικών και των υβριδικών μοντέλων, μεγαλύτερη κοινή χρήση πλατφορμών ηλεκτρικών μοντέλων, κρατική στήριξη στον τομέα των υποδομών φόρτισης και ανάπτυξη αποτελεσματικών στρατηγικών “έξυπνων πόλεων”.