Σε χαμηλό όλων των εποχών υποχωρεί η τιμή του αμερικανικού αργού καθώς εξαπλώνεται ο φόβος ότι αρχίζουν να εξαντλούνται τα μέρη όπου ο κόσμος μπορεί να αποθηκεύσει πετρέλαιο και ενώ οι περικοπές στην παραγωγή δεν καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν τη βουτιά στη ζήτηση.

Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά στην ιστορία του η τιμή του αμερικάνικου αργού WTI, παραδόσεις Μαΐου, υποχώρησε κάτω από τα 0 δολάρια το βαρέλι, φτάνοντας ακόμη και στα -40,32 δολάρια το βαρέλι.

Μεγάλο μέρος της ιστορικής αυτής πτώσης οφείλεται στο γεγονός ότι το συμβόλαιο του Μαΐου, λήγει αύριο, Τρίτη 21 Απριλίου. Το μπρεντ έχει πτώση 8,94% στα 25,57 δολάρια το βαρέλι.

Ειδικότερα, το αργό παραδόσεως Μαΐου σημείωσε βουτιά μεγαλύτερη του 310% σήμερα Δευτέρα 20 Απριλίου, κάτι που σημαίνει ότι πλέον θα πρέπει κάποιος να πληρώσει για να μπορέσει να ξεφορτωθεί το πετρέλαιο που έχει στη κατοχή του.

Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο με συμβόλαιο να διαπραγματεύεται με αρνητικές τιμές. Αυτή είναι ταυτόχρονα η μεγαλύτερη ημερήσια πτώση και ένα νέο ιστορικό χαμηλό. Το προηγούμενο ιστορικό χαμηλό είχε σημειωθεί στις 31 Μαρτίου του 1986 στα 10,42 δολ.

Το συμβόλαιο παράδοσης Ιουνίου (που λήγει στις 19 Μαΐου) κάνει βουτιά 16,58% στα 20,88 δολάρια, ενώ εκείνο του Ιουλίου έχει απώλειες 9,21%, στα 26,71 δολάρια το βαρέλι.

Αυτό σημαίνει ότι αν μη τι άλλο οι επενδυτές πιστεύουν ότι τα πράγματα δεν θα είναι τόσο ζοφερά για την αγορά πετρελαίου τους επόμενους μήνες, αλλά πλέον κανείς δεν είναι βέβαιος για το τι θα ακολουθήσει.

1Τι σημαίνει η μείωση του πετρελαίου;

Η πτώση των τιμών θα μπορούσε να οδηγήσει μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες να αναβάλουν έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου αξίας 131 δισεκατομμυρίων δολαρίων που επρόκειτο να εγκριθούν το 2020, δήλωσε η Rystad Energy.

Σύμφωνα με αναλυτές η πτώση στις τιμές του πετρελαίου προέρχεται από την πανδημία όμως παράλληλα προοιωνίζουν μία βαθιά ύφεση που θα μπορούσε να συγκριθεί μόνο με το οικονομικό κραχ του 1930-32 και τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο. Επίσης η μαζική πώληση των αποθεμάτων με αρνητικό πρόσημο φανερώνει την ανησυχία των αγορών αλλά και των υπερδυνάμεων του πλανήτη σχετικά με την χρονική διάρκεια της πανδημίας αλλά και των επιπτώσεων που θα έχει.

Φυσικά οι αρνητικές τιμές του πετρελαίου θα στείλουν στην ανεργία εκατομμύρια εργαζομένους στον κλάδο, ενώ θα ανασταλούν μεγάλες παράκτιες επενδύσεις εξόρυξης και εκμετάλλευσης κοιτασμάτων. Τέλος εκτιμούν πως οι μεγάλοι χαμένοι παίκτες θα είναι οι χώρες που βασίζουν τα έσοδα τους από το πετρέλαιο και την ενέργεια και μερικές από αυτές είναι οι χώρες του Κόλπου και η Ρωσία.

2Μη αρκετή η συμφωνία μείωσης της παραγωγής

Είναι σαφές πλέον πως η ιστορική συμφωνία για τις περικοπές από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου που επετεύχθη πριν 10 ημέρες δεν είναι αρκετή ώστε οι χώρες να μπορέσουν να αποκαταστήσουν την ισορροπία στην αγορά, με δεδομένο ότι η πανδημία του κορωνοϊού περιορίζει σημαντικά τη ζήτηση.

Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η μείωση της παραγωγής των OPEC+ αν και είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ που είχε τεθεί το 2008, προκειμένου να στηρίξει περισσότερο τις τιμές, ωστόσο η πτώση της ζήτησης, η οποία αναμένεται τον Απρίλιο να αγγίξει τα 30 εκατ. βαρέλια ημερησίως περιορίζει τα οφέλη της συμφωνίας.

Η χρήση καυσίμων έχει υποβαθμιστεί λόγω του ότι οι κυβερνήσεις διαφόρων χωρών σε ολόκληρο τον κόσμο εξετάζουν την επέκταση των ταξιδιωτικών και κοινωνικών περιοριστικών μέτρων, προκειμένου να αποφευχθεί η εξάπλωση του κορωνοϊού.

3

Ο αναλυτής της Energy Aspects, VirendraChauhan, υποστηρίζει πως αν και οι περικοπές προσφέρουν στήριξη στις τιμές, δεν θα καταφέρουν να τις ενισχύσουν, δεδομένης της κλίμακας αύξησης των αποθεμάτων, που μόλις τώρα ξεκίνησε. Σύμφωνα με τον αναλυτή, στη συμφωνία του OPEC+ υπάρχει το μελανό σημείο της μη ισχυρής δέσμευσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τα υπόλοιπα μέλη των G20.

4Στο επίκεντρο τα στρατηγικά αποθέματα

Παράγοντας – κλειδί για την πορεία της αγοράς πετρελαίου θα αποτελέσει η αύξηση των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου από το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, καθώς η ζήτηση υποχωρεί.

Τα περισσότερα από τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των χωρών παγκοσμίως είναι ήδη σχεδόν γεμάτα, ενώ πιθανώς μόνο η Κίνα να εξακολουθεί να έχει κάποιο περιθώριο.

Η έλλειψη της διαθέσιμης χωρητικότητας αποθήκευσης γίνεται εμφανής και από το γεγονός ότι ο υπουργός Ενέργειας της Αυστραλίας, AngusTaylor, δήλωσε ότι η χώρα του εξετάζει την αγορά πετρελαίου και την αποθήκευσή του στα στρατηγικά αποθέματα των ΗΠΑ.

Στο Cushing της Οκλαχόμα, τον κόμβο αποθήκευσης πετρελαίου των ΗΠΑ, τα αποθέματα αργού πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά 48% στα σχεδόν 55 εκατομμύρια βαρέλια από τα τέλη Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας. Ο κόμβος είχε μέγιστη αποθηκευτική ικανότητα 76 εκατομμυρίων βαρελιών στις 30 Σεπτεμβρίου.

Η Κίνα, η οποία αποτελεί τη χώρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου παγκοσμίως, παραμένει η εξαίρεση, καθώς τα διυλιστήριά της θα αυξήσουν τις ροές πετρελαίου κατά 10% αυτόν τον μήνα εν μέσω της ανάκαμψης της χώρας από τον κορωνοϊό.

5Επιφυλακτική η Goldman Sachs

Οι πετρελαϊκές τιμές θα συνεχίσουν να υποχωρούν στις επόμενες εβδομάδες εκτίμησε πριν λίγες ημέρες η Goldman Sachs, επισημαίνοντας ότι η ιστορική αλλά ανεπαρκή συμφωνία από τις μεγάλες χώρες παραγωγής πετρελαίου για μείωση της παραγωγής, είναι απίθανο να αντισταθμίσει την πτώση της ζήτησης εξαιτίας του κορωνοϊού.

Η επενδυτική τράπεζα βλέπει πτωτικά ρίσκα στις βραχυπρόθεσμες προβλέψεις της για τις τιμές πετρελαίου.

Ακόμη και με τα μέλη του πυρήνα του OPEC να συμμορφώνονται πλήρως με τις περικοπές, και με τη συμμόρφωση κατά 50% των άλλων χωρών που έχουν συμφωνήσει να μειώσουν την παραγωγή τον Μάιο, οι εθελοντικές περικοπές θα μεταφραστούν σε μείωση κατά μόλις 4,3 εκατ. βαρέλια από τα επίπεδα του α΄ τριμήνου.

Επίσης, ο αμερικανικός οίκος εκτιμά ότι δεν θα βοηθούσε πολύ ούτε μια μεγαλύτερη περικοπή παραγωγής από τα κράτη-μέλη του G20.

6Τιμές στην Ελλάδα

Η μεγάλη πτώση της ζήτησης, αλλά και η υποχώρηση των διεθνών τιμών έχουν οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα 15ετίας και τις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με στελέχη της ελληνικής αγοράς καυσίμων, την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου σημειώθηκε μείωση της ζήτησης στη βενζίνη κατά 65% και στο πετρέλαιο κίνησης κατά 40%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Τη δεύτερη εβδομάδα, τα στοιχεία δείχνουν πτώση στη κατανάλωση βενζίνης κατά 50% με 60% και στο πετρέλαιο κίνησης έως 50%. Να σημειωθεί πως τον Μάρτιο η ζήτηση στη βενζίνη μειώθηκε κατά 30% και η ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης κατά 12%, σε σχέση με τον Μάρτιο του 2019.