Σημαντικές αλλαγές στον τομέα της οδικής ασφάλειας και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), προανήγγειλε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, τονίζοντας την πρόθεση του να “εξαφανίσει” τα τροχαία ατυχήματα.

Τα πρόστιμα θα αυξηθούν σε παραβάσεις του ΚΟΚ οι οποίες αυξάνουν την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος, όπως η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Ο αναθεωρημένος ΚΟΚ, που αναμένεται σύντομα να παρουσιαστεί από το υπουργείο Μεταφορών, θα περιλαμβάνει την αναμενόμενη κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις πλέον σοβαρές.

1Διάβασε επίσης

Αυτός είναι ο νέος ΚΟΚ με σημαντικές αλλαγές σε πρόστιμα και κυρώσεις

Σύμφωνα με τον υφυπουργό, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021 -2030.

Το Στρατηγικό Σχέδιο θα περιλαμβάνει μέτρα/δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%, με έτος αναφοράς το 2020.

Από την πλευρά της πολιτείας, η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου περιλαμβάνει μέτρα θεσμικού χαρακτήρα, όπως η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

2Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:

  • Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.
  • Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
  • Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.
  • Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων όπως αυτό της μικροκινητικότητας. Ρυθμίζεται το πλαίσιο ασφαλούς κυκλοφορίας για τα πατίνια, τα αυτοπροωθούμενα οχήματα τύπου Segway ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα.
  • Υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.
  • Η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

3Βασικά σημεία παρέμβασης:

Ο Κεφαλογιάννης δεσμεύτηκε μάλιστα ότι θα εγκαθιδρυθεί μηχανισμός ώστε τα χρήματα που καταβάλλονται για αποπληρωμή προστίμων του ΚΟΚ να επενδύονται σε έργα ενίσχυσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στον ίδιο δήμο μέσω ενός Ταμείου Οδικής Ασφάλειας.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους και μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας,

όπως διευκρίνισε.

4Επιδιωκόμενοι στόχοι:

  • Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ πρέπει να γνωρίζει ότι θα καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο από την παράβαση που έχει τελέσει.
  • Ο παραβάτης που δεν καταβάλει το πρόστιμο εμπροθέσμως, θα το βλέπει να βεβαιώνεται στο TAXIS.
  • Η εγκαθίδρυση μηχανισμού ώστε τα πρόστιμα να επενδύονται σε έργα ενίσχυσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στον ίδιο Δήμο μέσω ενός Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αξιοποιήσει αυτούς τους πόρους και μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Όπως ανέφερε ο Κεφαλογιάννης, το υπουργείο “έχει σχεδόν ολοκληρώσει τη σχετική νομοθετική παρέμβαση για την απλούστευση της διαδικασίας των ΣΒΑΚ και θα υπάρχει πλέον ένα ομοιογενές μοντέλο.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιερώνει ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου των παραβάσεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄ έξιν παραβατών οδηγών, ενεργοποιεί το (Point System).

5Βασικά σημεία παρέμβασης:

  • Η δυνατότητα online ενημέρωσης των πολιτών για τους βαθμούς τους στο point system.
  • Εξοπλισμός των υπηρεσιών τροχονομικού ελέγχου με συσκευές για την επί τόπου παρακολούθηση της υποτροπής των οδηγών.
  • Δημιουργία εθνικού μητρώου οδηγών/παραβατών
  • Εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού / πόρων μέσω διαλειτουργικότητας όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο.

Στόχος των παρεμβάσεων αυτών είναι ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι πόντοι θα καταγράφονται μέσα σε εύλογο χρόνο. Στην κατεύθυνση αυτή θα επιτρέπεται η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για τις παραβάσεις και τους πόντους που έχουν στο point system.

Το νέο point system θα αποτελεί μέρος του ευρύτερου μηχανισμού αντιμετώπισης των παραβατών οδηγών, με διαδικασίες επαναξιολόγησης της ικανότητας οδήγησης, εναλλακτικές μορφές κυρώσεων: υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων οδήγησης κ.λ.π).

Να σημειωθεί ότι παρά τις βελτιωμένες επιδόσεις της Ελλάδας, μόνο το 2019 η χώρα μας θρήνησε 699 νεκρούς στην άσφαλτο. Οι αριθμοί δείχνουν μείωση των θυμάτων κατά 45% σε σχέση με το 2010, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης.

Το 2019 η Ελλάδα θρήνησε 699 νεκρούς στην άσφαλτο. Οι αριθμοί δείχνουν μείωση των θυμάτων κατά 45% σε σχέση με το 2010, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να δηλώνει ευχαριστημένος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο σε τροχαία. Πρόθεση του υπουργείου, το σχέδιο αυτό είναι να αποκτήσει θεσμικό χαρακτήρα, να γίνει νόμος του κράτους,

υπογράμμισε ο Κεφαλογιάννης προσθέτοντας ότι ρόλος της Πολιτείας είναι να κατανοήσει όλες τις παραμέτρους που συμβάλλουν σε ένα ατύχημα, προτείνοντας μέτρα που θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει και κατ΄ επέκταση, να προλάβουν το επόμενο.

6Το έργο Safe Strip

Το πρωτοποριακό έργο Safe Strip (SAFE and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive Applications), είναι μια ελληνική ευρεσιτεχνία, η οποία μεταδίδει σε πραγματικό χρόνο δυναμικές πληροφορίες που αφορούν στον δρόμο, τις περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες στα οχήματα, μέσω εφαρμογής, όπως ο συντελεστής πρόσφυσης λόγω κατάστασης οδοστρώματος και καιρικών συνθηκών, το όριο ταχύτητας του δρόμου, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και τυχόν προβλήματα σε εξόδους, επερχόμενα αυτοκίνητα ή τρένα (σε αφύλακτες διαβάσεις), αλλά και δυνατότητα αυτόματης πληρωμής διοδίων (“εικονικά” διόδια) ή αυτόματης πληρωμής στάθμευσης σε πόλη.

Η τεχνολογία αυτή, που είναι χαμηλού κόστους, λειτουργεί είτε τα οχήματα είναι αυτόνομα, είτε εξοπλισμένα με προηγμένα (συνεργατικά ή μη) συστήματα είτε μη εξοπλισμένα. Οι πληροφορίες ασφαλείας συλλέγονται και διαμοιράζονται στα οχήματα μέσω διάταξης μίκρο και νάνο αισθητήρων που είναι ενσωματωμένοι στην υποδομή, χωρίς παρεμβατικές, χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες και αποτελούν το λεγόμενο “strip”.

Πρόκειται για μια σημαντική βελτίωση της λειτουργίας των Συνεργατικών Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών. Το Safe Strip ξεκίνησε τον πρώτο γύρο πιλοτικών δοκιμών στην Αττική Οδό και συνεχίστηκε στην Ισπανία και την Ιταλία.

7Πότε χάνεις το δίπλωμα οδήγησης σου μέσω του point system

Πότε χάνεις το δίπλωμα οδήγησης σου μέσω του point system

8Νέος ΚΟΚ και κινητό τηλέφωνο. Πότε επιτρέπεται; Οι ποινές και τα πρόστιμα

Νέος ΚΟΚ και κινητό τηλέφωνο. Πότε επιτρέπεται; Οι ποινές και τα πρόστιμα

98 παραβάσεις που χάνεις το δίπλωμα σου και την άδεια κυκλοφορίας

8 παραβάσεις που χάνεις το δίπλωμα σου και την άδεια κυκλοφορίας

10Γνωρίζεις τα όρια ταχύτητας σε κάθε δρόμο της Ελλάδας;

Γνωρίζεις τα όρια ταχύτητας σε κάθε δρόμο της Ελλάδας;

11Τα πρόστιμα του ΚΟΚ για τους πεζούς

Τα πρόστιμα του ΚΟΚ για τους πεζούς