Επανέρχεται τον Νοέμβριο η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης

Σχετικά άρθρα

Στην επαναφορά του μέτρου της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης, πιθανότατα από την 1η του Νοέμβρη προχωρά η κυβέρνηση σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, με τις διεθνείς τιμές να κρίνουν και το εύρος της επιδότησης. Το βασικό σενάριο είναι τουλάχιστον για 15 λεπτά του ευρώ το λίτρο, αλλά η επιδότηση μπορεί να είναι και υψηλότερη, αν οι τιμές ξεφύγουν περισσότερο. Το μέτρο θα ισχύει για όλους τους καταναλωτές, χωρίς να υπάρχει σενάριο για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Εδώ και χρόνια το πετρέλαιο κίνησης ήταν πιο φθηνό από τη βενζίνη στην Ελλάδα, σε ποσοστό μεταξύ 20 και 30%, αν και το τελευταίο διάστημα η διαφορά των δύο καυσίμων είχε μικρύνει. Αυτό ήταν άλλωστε και ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ, στα οποία έχουν στραφεί πολλοί οδηγοί αγοράζοντας τα πιο ακριβά αλλά αυτά ήταν πιο οικονομικά ως προς το καύσιμο. Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι τώρα, διότι εδώ και λίγες ημέρες το πετρέλαιο κίνησης έχει ξεπεράσει στην τιμή την αμόλυβδη βενζίνη, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις μεταφορές και τον πληθωρισμό.

Η τιμή του ντίζελ εκτοξεύτηκε και ξεπέρασε σε τιμή τη βενζίνη και η αιτία γι’αυτή την αύξηση είναι πολυδιάστατη. Ένας από τους κυριότερους λόγους είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, πολλές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούσαν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, καταναλώνουν πλέον ντίζελ (όσες έχουν αυτή τη δυνατότητα) εκτινάσσοντας στα ύψη τη ζήτηση για πετρέλαιο.

Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα τα διεθνή περιθώρια για το ντίζελ να πιέζονται προς τα πάνω επηρεάζοντας τις τιμές. Στον αντίποδα η ζήτηση για βενζίνη παραμένει υποτονική και είναι αισθητά μειωμένη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, καθώς το κύμα ακρίβειας έχει αναγκάσει πολλά νοικοκυριά να περιορίσουν τις μετακινήσεις και τη χρήση Ι.Χ. οχημάτων, με αποτέλεσμα το “ψαλίδισμα” της κατανάλωσης αμόλυβδης. Μάλιστα εάν ο ΟΠΕΚ δεν είχε προχωρήσει στη μείωση της παραγωγής του, τότε τα διεθνή περιθώρια της βενζίνης θα είχαν καταρρεύσει.

Μία χείρα βοηθείας στην προσπάθεια εξισορρόπησης του ισοζυγίου προσφοράς – ζήτησης είναι πιθανό να δοθεί από την Κίνα, η οποία ετοιμάζεται να αυξήσει κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως τις παραδόσεις προς την Ευρώπη, φθάνοντας το 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη του 2022.

Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ανακούφιση στο έλλειμμα ντίζελ της Ευρώπης, αν και είναι απίθανο να καλύψει πλήρως το κενό,

σχολιάζει το Bloomberg, υπενθυμίζοντας και τις κυρώσεις της Ε.Ε. στο εισαγόμενο από τη Ρωσία πετρέλαιο (ξεκινούν από Δεκέμβριο).

Αυξητικές τάσεις καταγράφονται και στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, ενώ προσδοκίες καλλιεργούνται κι από την επιτάχυνση της παραγωγής σε διυλιστήρια της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.

Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο νέου Fuel Pass, στην παρούσα φάση οι πιθανότητες είναι λιγοστές, αλλά οι εξελίξεις στις διεθνείς αγορές θα κρίνουν και τις τελικές αποφάσεις.

Εκτός όμως από το συσχετισμό βενζίνης-ντίζελ, ανατροπή έχουμε και στη σύγκριση των δύο κυριότερων καυσίμων για τη θέρμανση, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.

Έτσι παρά τις αυξήσεις που σημειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο στο κόστος του φυσικού αερίου, το καύσιμο φαίνεται ότι παραμένει το πιο συμφέρον στην κούρσα της φετινής σεζόν για θέρμανση.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, η τελική τιμή για το φυσικό αέριο κυμαίνεται (περιλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης στην τιμή) στο 0,11 ευρώ/KWh (0,09 ευρώ/KWh κόστος αερίου και 0,02 ευρώ/KWh τέλη δικτύου και λοιπές χρεώσεις).

Για το πετρέλαιο θέρμανσης τα διυλιστήρια και οι εταιρείες εμπορίας έριξαν την τιμή περισσότερο από τις προβλέψεις στις αρχές της εβδομάδας, με την τιμή του να κυμαίνεται στο 1,33-1,38 ευρώ το λίτρο στην Αττική, που σημαίνει (λαμβανομένων υπόψη των παραμέτρων για τα δύο καύσιμα) ότι το φυσικό αέριο είναι κατά περίπου 20% οικονομικότερο σε σύγκριση με το πετρέλαιο θέρμανσης.

Έτσι παραμένει το παράδοξο στη χώρα μας το φυσικό αέριο να είναι φθηνότερο σε σχέση με το πετρέλαιο, όταν η τάση διεθνώς είναι να συγκρατηθεί η κατανάλωση του φυσικού αερίου. Υπό αυτό το πρίσμα στην κυβέρνηση επανεξετάζουν την επιδότηση του φυσικού αερίου για το Νοέμβριο, και δεν αποκλείεται να έχουμε ανατροπή, δηλαδή χαμηλότερη επιδότηση.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Ξεκινούν και πάλι τα έργα για το Flyover. Απορρίφθηκε η αίτηση αναστολής

Ξεκινούν και πάλι τα έργα κατασκευής του Flyover στη Θεσσαλονίκη, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχαν καταθέσει...

Με πρόσθετες αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους κινδυνεύει να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο

Με πρόσθετες αποζημιώσεις στους παραχωρησιούχους κινδυνεύει να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας των καθυστερήσεων στα έργα, οι οποίες προκαλούνται και από τους αργούς χρόνους...

Τέλη κυκλοφορίας: Αλλάζουν όλα στα πρόστιμα. Big brother για τα ανασφάλιστα οχήματα

Aλλαγές στα πρόστιμα που επιβάλλονται στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας αλλά και έναν αυτόματο μηχανισμό ο οποίος θα εντοπίζει άμεσα όσα οχήματα...