Η Toyota πραγματοποίησε σήμερα την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας -πέμπτης- γενιάς του Prius στην Ιαπωνία και στην έκθεση του Los Angeles, με την εταιρία να δίνει περισσότερες πληροφορίες για ευρωπαϊκή έκδοση στις 5 Δεκεμβρίου, η οποία θα κυκλοφορήσει σε εμάς την άνοιξη του 2023. Η ιαπωνική εταιρία αναφέρει ότι το νέο Prius είναι το πιο αποδοτικό όλων των εποχών, από το 1997 που παρουσιάστηκε το πρώτο.

Στην ήπειρο μάς το Prius θα είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με ένα νέο plug-in υβριδικό σύνολο. Αυτό συνδυάζει έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια που βρίσκεται εγκατεστημένος εμπρός, απόδοσης 163 ίππων (120 kW), με τον 2,0-λιτρο Dynamic Force θερμικό κινητήρα, απόδοσης 151 ίππων (111 kW). Η συνδυαστική τους απόδοσης ανακοινώνεται στα 223 άλογα (164 kW).

Με στόχο να καλύπτει τις περισσότερες καθημερινές διαδρομές αποκλειστικά ηλεκτρικά, η ηλεκτρική αυτονομία έχει αυξηθεί πάνω από 50% συγκριτικά με την τρέχουσα γενιά του μοντέλο. Αυτό οφείλεται σε μία νέα μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 13,6 kWh. Έχοντας ως δεδομένο ότι η τρέχουσα γενιά μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια για σχεδόν 60 χλμ., αναμένουμε το νέο Prius να έχει μια αυτονομία 90 χλμ.

Οι κυψέλες υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας επιτρέπουν βελτιστοποιημένο σχεδιασμό και επομένως οι διαστάσεις της μπαταρίας είναι αρκετά συμπαγείς ώστε να τοποθετείται κάτω από το πίσω κάθισμα, χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους. Η Toyota εξοπλίζει προαιρετικά το νέο Prius με σύστημα ηλιακής φόρτισης με φωτοβολταϊκό πάνελ στην οροφή, που παράγει αρκετή ισχύ για έως και 1.250 χλμ. οδήγησης ετησίως. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται ενώ το όχημα είναι σταθμευμένο χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας του κινητήρα, ενώ παρέχει επίσης ηλεκτρική ενέργεια για τον κλιματισμό και άλλες λειτουργίες.

Αισθητικά, το νέο Prius αφήνει στο παρελθόν τον περίεργο και εκκεντρικό σχεδιασμό του, με τη νέα γενιά να είναι αρκετά όμορφη, κομψή, και δυναμική. Πρωταρχικό ρόλο παίζει η αεροδυναμική απόδοση, με το αμάξωμα να βελτιστοποιεί τη ροή αέρα εξασφαλίζοντας εξαιρετική απόδοση καυσίμου, χειρισμό και ευστάθεια.

Το σφηνοειδές σχήμα, μία πρωτοτυπία του Prius που εισήγαγε η δεύτερη γενιά, έχει εξελιχθεί, υιοθετώντας κομψές και μοντέρνες γραμμές. Μία σιλουέτα με απαλές και λεπτές γραμμές έχει δημιουργηθεί χαμηλώνοντας το συνολικό ύψος κατά 50 χλστ., μετακινώντας την κορυφή της οροφής προς τα πίσω και υιοθετώντας ελαστικά μεγαλύτερης διαμέτρου, έως 19 ιντσών. Περιττά σχήματα και γραμμές απουσιάζουν, με το αποτέλεσμα να αποτυπώνεται με μία απέριττη και καθαρή συνολική σχεδίαση εμπνευσμένη από τη φυσική ροή του αέρα.

Το χαρακτηριστικό σχήμα του αυτοκινήτου ενισχύεται από το διευρυμένο κατά 50 χλστ. μεταξόνιο συγκριτικά με αυτό της προηγούμενης γενιάς. Την ίδια στιγμή, το συνολικό μήκος έχει μειωθεί κατά 46 χλστ. Με αυξημένο κατά 22 χλστ. πλάτος έναντι του προκατόχου του, η σιλουέτα του Prius είναι δυναμική και στο εμπρός τμήμα της, το γνωστό σχεδιαστικό σφυροκέφαλο μοτίβο ενσωματώνει κομψά φώτα που αναδεικνύουν το ξεχωριστό σχήμα. Πίσω, κυριαρχεί ένα τρισδιάστατο γραμμικό στοιχείο φωτισμού που δίνει έμφαση στην προοδευτική σχεδίαση και εστιάζει την προσοχή στο τολμηρό λογότυπο του Prius.

Στο εσωτερικό κυριαρχούν κατά βάση οι μαύρες επιφάνειες, και χωρίζεται σε τρεις ζώνες σύμφωνα με τη νέα φιλοσοφία Island Architecture του Prius: το περιβάλλον, τη μονάδα οδηγού και το ταμπλό οργάνων, το οποίο μοιάζει να αιωρείται.

Για τον οδηγό και τους επιβάτες το περιβάλλον είναι ευρύχωρο και κατασκευάζεται από κομψά, υψηλής ποιότητας υλικά. Ο οδηγός έχει μπροστά του μία οθόνη 7 ιντσών για τον πίνακα οργάνων, με την οθόνη για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να είναι 12,3 ιντσών.

Ένας νέας σχεδίασης πίνακας οργάνων δίνει προτεραιότητα στην άνεση της καμπίνας, σε μία καθαρή διάταξη με ελάχιστη διείσδυση στο πεδίο ορατότητας του οδηγού, τη χρηστικότητα και την εμφάνιση. Συνδυάζει μία διακριτική και χαμηλότερα τοποθετημένη κεντρική οθόνη και slim χειριστήρια κλιματισμού, ενώ ο φωτισμός του πίνακα οργάνων είναι συνδεδεμένος με ειδοποιήσεις από το Toyota Safety Sense, με την κάθε μια από αυτές να έχει το δικό της χαρακτηριστικό χρώμα.

Κλείνοντας, το νέο Prius βασίζεται στη δεύτερη γενιά της πλατφόρμας GA-C της Toyota New Global Architecture (TNGA), που είναι πιο άκαμπτη από αυτή που χρησιμοποιείται στο απερχόμενο μοντέλο, ενώ έχει μειωμένο βάρος. Το χαμηλότερο κέντρο βάρους επιτυγχάνεται με τη βελτιστοποιημένη τοποθέτηση της μπαταρίας και του ρεζερβουάρ καυσίμου, ως συστατικό μιας συναρπαστικής οδηγικής εμπειρίας με έλεγχο και αυτοκυριαρχία. Στον εμπρός άξονα υπάρχουν γόνατα MacPherson, ενώ πίσω υπάρχουν διπλά ψαλίδια

Η Toyota δεσμεύεται στην ανθρακική ουδετερότητα και η υβριδική τεχνολογία που έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο Prius εξακολουθεί να συνεισφέρει σημαντικά στη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές ρύπων. Το νέο Prius PHEV ενισχύει την πολυτεχνολογική γκάμα της Toyota, που περιλαμβάνει επίσης ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) και ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEV), παρέχοντας αυξημένη απόδοση σε συνδυασμό με μία βιώσιμη μείωση των εκπομπών διοξειδίου άνθρακα.

Η Modellista δεν έχασε χρόνο και μας δείχνει τα πρόσθετα αεροδυναμικά στοιχεία που έχει ετοιμάσει για το νέο Prius.