Αττική Οδός: Αυξάνονται τα διόδια στα 3,25 ευρώ τις ώρες αιχμής

Σχετικά άρθρα

Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού προβλέπει μετά την πρώτη πενταετία, αύξηση κατά 30% του κομίστρου, κατά τις ώρες αιχμής, ενώ θα υπάρχει μείωση στη τιμή των διοδίων μόνο συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, όπου, μάλιστα, δεν υπάρχει αυξημένη κίνηση.

Ειδικότερα, η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει διαφορετική χρέωση εντός της ημέρας, με αύξηση του διοδίου κατά 30% στα 3,25 ευρώ τις ώρες αιχμής (από τις 7:00 έως τις 9:00 το πρωί και από 16:00 έως τις 18:00 το απόγευμα) μετά την πρώτη πενταετία.

Η κυβέρνηση έχει ορίσει την τιμή του διοδίου για τα πρώτα πέντε χρόνια της νέας σύμβασης στα 2,50 ευρώ από 2,80 σήμερα. Για την αύξηση, η οποία θα γίνει με την συναίνεση του ελληνικού δημοσίου, αρκεί στις υπόλοιπες ώρες μη αιχμής, να υπάρχει αισθητή μείωση της τιμής του κομίστρου ώστε ο μέσος όρος του διοδίου όλης της μέρας να μην ξεπερνά τα 2,50 ευρώ.

Το δικαίωμα αύξησης του διοδίου προκύπτει όταν η μέση ωριαία αύξηση της κυκλοφορίας κατά τις δυο περιόδους αιχμής (πρωί –απόγευμα) και τουλάχιστον για 2 ώρες της μέρας είναι χαμηλότερη των 45 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό θα πρέπει να συμβαίνει για 30 μέρες και για περίοδο 6 συνεχόμενων μηνών (π.χ από Ιανουάριο έως Ιούνιο) αφαιρώντας το καλοκαίρι, σε 4 τμήματα του οδικού άξονα και με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον σε τρία από αυτά, θα πρέπει να παρατηρούνται οι ανωτέρω συνθήκες.

Πρόκειται για κομμάτια του αυτοκινητόδρομου αρκετά επιβαρυμένα σε επίπεδο κυκλοφορίας που δημιουργούν καθημερινά μεγάλες βραδυπορίες και αναστάτωση στους οδηγούς ανάμεσα στα οποία είναι τα τμήματα στον κόμβο Μεταμόρφωσης και στις δύο κατευθύνσεις, η Σήραγγα Βριλησσίων, η σήραγγα Δουκίσσης Πλακεντίας κ.α.

Ακριβότερα διόδια στα φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας και φθηνότερα στα Euro6

Η νέα σύμβαση εισάγει επιπλέον δύο καινούρια στοιχεία. Πρώτον, υιοθετεί ακριβότερα διόδια για τα φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας με μεγάλες εκπομπές ρύπων και φθηνότερα για την νεότερη γενιά Euro6, ευθυγραμμιζόμενη πλήρως και με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες που έχουν ήδη υιοθετηθεί στην Εγνατία Οδό. Δεύτερον για πρώτη φορά, ορίζει είσπραξη εσόδων υπέρ του δημοσίου που ανέρχεται σε ποσοστό 7,5% των μικτών εσόδων της Αττικής Οδού.

Ρήτρες “φωτιά” για τα εγκλωβισμένα οχήματα

Ο χιονιάς στην Αττική τον Φεβρουάριο του 2022, που άφησε εγκλωβισμένους, για πάνω από ένα 24ωρο, οδηγούς, έφερε αλλαγές και στις αντίστοιχες ρήτρες που θα καλείται να καταβάλει η εταιρεία σε περίπτωση παρόμοιου συμβάντος.

Οι ρήτρες “φωτιά”, οδηγούν σε πέναλτι έως και 20 εκατομμυρίων ανά όχημα που θα μείνει εγκλωβισμένο για πάνω από ένα 24ωρο στην Αττική Οδό.

Ειδικότερα, στη νέα παραχώρηση στο 90% των συμβάντων, ο χρόνος πρέπει να είναι μικρότερος από 10 λεπτά. Σε περίπτωση αποχιονισμού στο 80% των συμβάντων πρέπει να είναι κάτω από μισή ώρα.

Αν ο λειτουργός του δρόμου καθυστερήσει πάνω από μία ώρα να παρέμβει, το πρόστιμο που πληρώνει είναι 600.000 ευρώ. Για να απομακρυνθεί το όχημα από το δρόμο, μέσω εταιρείας οδικής βοήθειας αν ο χρόνος που θα απαιτηθεί είναι μεταξύ 60 και 90 λεπτών το πρόστιμο είναι 500.000 ευρώ ανά όχημα και πάνω από τα 90 λεπτά ανεβαίνει στο 1,5 εκατ. ευρώ.

Για παράδειγμα από 6 ώρες έως ένα 24ωρο το πρόστιμο ανέρχεται στα 10 εκατ. ευρώ ανά όχημα ακόμη και αν δεν έχει επηρεαστεί η κυκλοφορία του δρόμου. Από 24ωρο και πάνω η ποινή για κάθε συμβάν διπλασιάζεται στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι για το συμβάν του χιονιά πριν 1,5 χρόνο η Αττική Οδός έχει επιβαρυνθεί με λιγότερα από 10 εκατ. ευρώ.

Αν το μέτρο αυτό ίσχυε στον χιονιά του 2022 που εγκλώβισε 3.500 οχήματα στην Αττική Οδό, από τα οποία το 30% εγκαταλείφθηκε και απομακρύνθηκε την επόμενη μέρα (1.050 αυτοκίνητα), η αντιστοίχιση του προστίμου είναι 20 δισ. ευρώ (1.050 Χ 20 εκατ. ευρώ)! Κάτι που δίνει το κίνητρο στον παραχωρησιούχο να κλείσει εντελώς το δρόμο και να πληρώσει το πρόστιμο των 2 εκατ. ευρώ που αναλογεί σε αυτή την περίπτωση!

20 διαφορετικοί δείκτες απόδοσης

Η νέα σύμβαση παραχώρησης χωρίζει τον αυτοκινητόδρομο μήκους 70 χιλιομέτρων σε 70 κομμάτια του ενός χιλιομέτρου έκαστο και χρησιμοποιεί 20 δείκτες απόδοσης για να αξιολογήσει το βαθμό ανταπόκρισης του παραχωρησιούχου στον τομέα της λειτουργίας και συντήρησης. Με βάση τους δείκτες αυτούς βαθμολογείται ο λειτουργός και αν δεν πιάσει το στόχο πληρώνει πέναλτι.

Το νέο μοντέλο προβλέπει ότι εάν ο παραχωρησιούχος πάρει πάνω από 95 βαθμολογία δεν πληρώνει καμία ρήτρα και μόνο τότε έχει το δικαίωμα της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής του διοδίου.

Αν η βαθμολογία είναι μεταξύ 90 και 95 πληρώνει πέναλντι 2% (από 5% που ήταν στο προσχέδιο της σύμβασης) των εσόδων του προηγούμενου ημερολογιακού έτους. Δηλαδή στα 200 εκ. έσοδα θα καταβάλει 4 εκ. Μεταξύ βαθμολογίας 90 και 85 το 5% των εσόδων και αν είναι μεταξύ 85 και 80 το 7%. Για βαθμολογία κάτω από 80 θα πληρώσει το 10% (από 30% των εσόδων που ήταν στο αρχικό σχέδιο) με πρόβλεψη επίσης της καταγγελίας της σύμβασης. Πρόκειται για μέτρα που παράγοντες του χώρου εκτιμούν ότι εύκολα μπορούν να επηρεάσουν την λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.

Ως παράδειγμα φέρνουν τους τέσσερις δείκτες και τις νέες απαιτήσεις στον τομέα των σηράγγων και συγκεκριμένα στα κυκλώματα φωτισμού, τα συστήματα SCADA-TMS, στον αγωγό πυρόσβεσης και στην λειτουργία τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης. Αν η βαθμολογία σε έναν από τους τέσσερις αυτούς δείκτες είναι μηδέν, τότε μηδενίζει και στους υπόλοιπους δείκτες ακόμη και αν τα άλλα τρία συστήματα δουλεύουν άριστα στερώντας για παράδειγμα την δυνατότητα της τιμαριθμικής ανατίμησης του διοδίου.

Όπως λένε στελέχη των κατασκευών πρόκειται για πολύ αυστηρές παραμέτρους αξιολόγησης που καθιστούν δύσκολο και το έργο των συμβούλων της κάθε κοινοπραξίας που καλείται να μελετήσει την πολυσέλιδη νέα σύμβαση και σε ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα.

Στις 17 Ιουλίου ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός

Με τις πιέσεις των υποψηφίων να είναι μεγάλες και με το επιχείρημα ότι ο χρόνος μέχρι τις 10 Ιουλίου δεν είναι αρκετός για να αξιολογηθεί η νέα σύμβαση, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε την περασμένη εβδομάδα νέα παράταση έως τις 17 Ιουλίου. Το πρόβλημα σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, εντοπίζεται κυρίως στους ξένους συμμετέχοντες, οι οποίοι καλούνται να αξιολογήσουν τους όρους της σύμβασης και να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες εγκρίσεις από τους μετόχους και τα διοικητικά τους συμβούλια.

Προσθήκη νέων τμημάτων στην Αττική Οδό

Η Αττική Οδός είναι συνολικού μήκους 70 χιλιομέτρων, όμως υπάρχουν και άλλα κομμάτια που είναι εκτός του κυρίως έργου αλλά για την εξυπηρέτηση των χρηστών του αυτοκινητόδρομου λειτουργούνται από την υφιστάμενη σύμβαση χωρίς να συντηρούνται.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην νέα σύμβαση παραχώρησης, θα συμπεριληφθούν και αυτά τα τμήματα της Αττικής Οδού μήκους περίπου 10 χιλιομέτρων συνολικά. Πρόκειται για το τμήμα του οδικού δικτύου που πηγαίνει στο εμπορικό κέντρο ΜcArthourGlen και είναι χωρίς περίφραξη, τον κόμβο της Κατεχάκη μαζί με την σήραγγα που βγαίνει προς την Αθήνα και τα νοσοκομεία, η οποία χρειάζεται βαριά συντήρηση, ένα τμήμα της Ελευσίνας και ένα δεύτερο του Μαρκόπουλου και κομμάτι της Περιφερειακής του Αιγάλεω.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της σύμβασης, η ασφαλτόστρωση θα γίνει σε όλη την Αττική Οδό πριν παραδοθεί το έργο στον πλειοδότη. Όμως σε αυτά τα πέντε τμήματα δεν προβλέπεται να πέσει άσφαλτος καθώς δεν ανήκουν στην παραχώρηση.

Η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού έχει μικρό κατασκευαστικό αντικείμενο και σε αυτό περιλαμβάνεται η σήραγγα Βριλησσίων στην κατεύθυνση προς αεροδρόμιο για την οποία προβλεπόταν να γίνει μια έξοδο κινδύνου που δεν έγινε. Το θέμα σκόνταψε στην περίφημη υπόθεση των “νταβατζήδων” επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή και τελικά το υπουργείο δεν έδωσε ποτέ τη σχετική έγκριση. Για να αδειοδοτηθεί σήμερα η σήραγγα πρέπει να κατασκευαστεί η συγκεκριμένη έξοδος.

Άλλη μια υποχρέωση είναι η ολοκλήρωση του κόμβου Λεονταρίου στην κατεύθυνση (από το αεροδρόμιο) προς την Περιφερειακή Υμηττού, ο οποίος είναι ημιτελής και η υποχρέωση για αλλαγή στηθαίων εντός 3ετίας.

Η εγκατάσταση των στηθαίων ασφαλείας προϋποθέτει πάντως και μελέτη προσαρμογής του έργου στις απαιτήσεις των νέων στηθαίων. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι ο αυτοκινητόδρομος δεν σχεδιάστηκε με βάση τις προδιαγραφές αυτές, οι οποίες έχουν διαφορετική μέθοδο και απευθύνονται σε διαφορετική διατομή οδού. Οι μπάρες πλέον τοποθετούνται πάνω στο πεζοδρόμιο και μειώνουν το πλάτος του που στην Αττική Οδό δεν είναι εύκολο να γίνει.

ΠηγήNewmoney

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Διακοπή της κυκλοφορίας τη Μεγάλη Δευτέρα στα Λιμανάκια

Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί της Λ. Βάρκιζας – Σουνίου στη θέση Λιμανάκια ανακοίνωσε η Τροχαία για την Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου 2024. Συγκεκριμένα, λόγω εκτέλεσης...

Αποχωρεί από την Red Bull ο Adrian Newey

Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Red Bull, Adrian Newey, πρόκειται να αποχωρήσει από την ομάδα μετά τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει εντός της αυστριακής ομάδας...