Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων πέτυχε ένα αξιοσημείωτο ορόσημο πέρυσι, με τις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων να φθάνουν στο υψηλότερο επίπεδο μετά την πανδημία της Covid-19.
Ισχυρή ζήτηση εμφάνισαν τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV), ενώ η αυξανόμενη επιρροή νέων μοντέλων προκάλεσαν σημαντικές αλλαγές στο αυτοκινητιστικό τοπίο της ηπείρου, με τις συνολικές πωλήσεις επιβατικών οχημάτων στην Ευρώπη των 28 χωρών να αγγίζουν τις 12.792.151 μονάδες το 2023, σημειώνοντας αύξηση 14% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η ανάπτυξη προήλθε από την ισχυρή ζήτηση για νέα οχήματα σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, το Βέλγιο, η Πορτογαλία, η Κροατία και η Κύπρος. Ωστόσο, ο αντίκτυπος των υψηλών επιτοκίων μπορεί να φανεί στη Γερμανία, η οποία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά για νέα οχήματα στην Ευρώπη.
Τα ηλεκτρικά συμβάλλουν στην ανάπτυξη
Μεγάλο μέρος της ανάπτυξης στην αγορά νέων αυτοκινήτων της Ευρώπης το 2023 προήλθε από τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία αντιπροσώπευαν το 15,7% της συνολικής αγοράς, με 2.011.209 πωλήσεις. Αυτό σηματοδοτεί ένα νέο ρεκόρ για την κατηγορία, σχεδόν ισοφαρίζοντας τις 2.049.157 πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Αυτά τα αποτελέσματα εδραιώνουν το καθεστώς ότι η Ευρώπη είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πίσω από την Κίνα (περίπου 5 εκατομμύρια πωλήσεις), αλλά μπροστά από τις ΗΠΑ (1,07 εκατομμύρια πωλήσεις).
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κέρδισαν μερίδιο αγοράς ταχύτερα στη Φινλανδία, τη Δανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο, σημειώνοντας άνοδο από ήδη ισχυρή βάση σε αυτές τις αγορές. Ισχυρή ανάπτυξη καταγράφηκε επίσης σε αγορές όπου τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μικρό μερίδιο αγοράς, όπως η Σλοβενία (5,0% το 2022 σε 9,0% το 2023), η Εσθονία (3,4% έως 6,8%) και η Λετονία (6,6% έως 9,0%).
Αντίθετα, το μερίδιο αγοράς για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κροατία μειώθηκε από 3,2% το 2022 σε 2,9% πέρυσι. Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παρέμεινε σταθερή, με μικρή πτώση από 16,6% το 2022 σε 16,5% το 2023, ενώ μικρή ανάπτυξη 0,5 μονάδων καταγράφηκε στην Ιταλία.
Η Σκανδιναβία οδηγεί την αγορά των ηλεκτρικών στην Ευρώπη, καθώς αυτά αντιπροσωπεύουν το 46% της συνολικής αγοράς, ακολουθούμενη από τη Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη (μερίδιο αγοράς 19%), Νότια Ευρώπη (9,4%) και Ανατολική Ευρώπη (5,3%).
Κινέζικες εταιρίες
Μια άλλη σημαντική αλλαγή στο ευρωπαϊκό τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας το 2023 ήταν η συνεχής διείσδυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Επτά νέες μάρκες εισήλθαν στην αγορά πέρυσι, στις ήδη 23 μάρκες που ήταν διαθέσιμες το 2022. Συνολικά, οι κινεζικές μάρκες κατέγραψαν 321.918 πωλήσεις το 2023, σημειώνοντας αύξηση 79% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καταγράφοντας μερίδιο αγοράς ρεκόρ 2,6% το 2023, σε σχέση με 1,7% το 2022.
Μόνο 8 από τις 30 κινεζικές μάρκες που είναι διαθέσιμες στην Ευρώπη κατέγραψαν περισσότερες από 1.000 μονάδες και η MG αντιπροσώπευε το 72% του συνόλου.
Η βρετανική εταιρία -υπό κινέζικη ιδιοκτησία- είδε τους όγκους της να υπερδιπλασιάζονται και από 113.182 μονάδες το 2022 έφτασε τις 231.818 πωλήσεις πέρυσι, με μερίδιο αγοράς 1,81%, και είναι τώρα η 20η best-selling μάρκα στην Ευρώπη. Η MG ξεπέρασε τις πωλήσεις των Cupra, Suzuki, Mini και Mazda, ενώ ήταν λιγότερο από 14.000 μονάδες πίσω από την Seat στη συνολική κατάταξη.
Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο παρέμεινε η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά της MG, αντιπροσωπεύοντας το 35% των συνολικών πωλήσεις, η μάρκα γνώρισε ταχεία ανάπτυξη στη Γαλλία (+165%), την Ιταλία (+311%) και την Ισπανία (+321%). Το 2023, η MG ήταν η ενδέκατη μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ κατέλαβε την 18η θέση στη Γαλλία, την 15η στην Ισπανία και την 21η στην Ιταλία.
Η Tesla
Εν τω μεταξύ, η Tesla συνέχισε την εκπληκτική της άνοδο, και από τη 18η θέση που είχε το 2022 έχει πλέον ξεπεράσει τη Nissan και τη Volvo, ανεβαίνοντας στη 16η θέση. Η αμερικάνικη εταιρία πούλησε στην Ευρώπη 362.300 αυτοκίνητα το 2023 -αύξηση 56% σε ετήσια βάση- χαρίζοντας στη μάρκα μερίδιο αγοράς ρεκόρ, της τάξης του 2,83%, από 2,06% το 2022.
Η Tesla ήταν η εταιρία με τη μεγαλύτερη αύξηση του μεριδίου αγοράς στην κατηγορία των ηλεκτρικών, ακολουθούμενη από τη SAIC (MG), το BMW Group, την Toyota και τη Mercedes-Benz. Σε αντίθεση, το Renault Group, η Stellantis, η Hyundai, η Nissan και Ford σημείωσαν τις μεγαλύτερες απώλειες μεριδίου αγοράς στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το Tesla Model Y ήταν το best-selling μοντέλο της Ευρώπης για το 2023, με το ηλεκτρικό SUV να γίνεται για πρώτη φορά το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που κατακτά τον άτυπο τίτλο του best-selling αυτοκινήτου της Ευρώπης για ένα ολόκληρο έτος, καθώς το αμερικάνικο μοντέλο ολοκλήρωσε το 2023 με περισσότερες από 251.000 πωλήσεις.
Το Model Y ήταν best-seller στις αγορές της Νορβηγίας, της Δανίας, της Σουηδίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Ελβετίας και της Φινλανδία.
Αναλυτικά
A/A | Μοντέλο | Πωλήσεις | Διαφορά με 2022 |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 251.604 | +84% |
2 | Dacia Sandero | 234.715 | +18% |
3 | Volkswagen T-Roc | 204,610 | +13% |
4 | Renault Clio | 201.604 | +42% |
5 | Peugeot 208 | 193.679 | -6% |
6 | Opel/Vauxhall Corsa | 188.154 | +15% |
7 | Volkswagen Golf | 183.716 | +4% |
8 | Toyota Yaris Cross | 176.285 | +29% |
9 | Fiat/Abarth 500 | 173.187 | -3% |
10 | Skoda Octavia | 160.662 | +43% |
11 | Ford Puma | 159.704 | +17% |
12 | Peugeot 2008 | 158.376 | +13% |
13 | Hyundai Tucson | 158.056 | +6% |
14 | Toyota Yaris | 157.752 | -10% |
15 | Dacia Duster | 154.944 | +5% |
16 | Kia Sportage | 150.931 | +11% |
17 | Citroen C3 | 145.434 | +2% |
18 | Renault Captur | 145.193 | +8% |
19 | Nissan Qashqai | 144.648 | +25% |
20 | Volkswagen Tiguan | 141.140 | +22% |
21 | Volkswagen Polo | 139.591 | +23% |
22 | Toyota Corolla | 130.256 | +2% |
23 | Audi A3 | 128.222 | +16% |
24 | Mini Hatch/Cabrio | 125.828 | +9% |
25 | Fiat Panda | 124.796 | 0% |
26 | Ford Kuga | 123.268 | -3% |
27 | Volvo XC40 | 117.632 | +18% |
28 | Volkswagen T-Cross | 105.269 | -5% |
29 | Opel/Vauxhall Mokka | 104.676 | +8% |
30 | Toyota C-HR | 103.050 | +5% |
31 | Cupra Formentor | 101.136 | +16% |
32 | Tesla Model 3 | 100.883 | +11% |
33 | Ford Focus | 99.794 | +26% |
34 | Peugeot 3008 | 96.424 | -9% |
35 | Hyundai Kona/Kauai | 95.565 | -4% |
36 | Peugeot 308 | 94.984 | +6% |
37 | MG ZS | 90.415 | +97% |
38 | Skoda Kamiq | 89.855 | +27% |
39 | BMW X1 | 89.794 | +32% |
40 | Dacia Jogger | 87.822 | +60% |
41 | BMW Series 1 | 86.496 | +30% |
42 | Skoda Karoq | 85.911 | +22% |
43 | Toyota Aygo | 85.633 | +11% |
44 | BMW Series 3 | 85.285 | -2% |
45 | Volkswagen ID.4 | 84.947 | +26% |
46 | Skoda Fabia | 82.688 | -3% |
47 | Volvo XC60 | 81.878 | +25% |
48 | Skoda Kodiaq | 81.359 | +23% |
49 | Mercedes A-class | 80.714 | -9% |
50 | Mercedes C-class | 79.655 | +10% |