Μια πρόσφατη έρευνα, η οποία εξέτασε τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε βάθος του κύκλου ζωής τους, συμπέρανε ότι αυτά μπορούν να μολύνουν δύο φορές περισσότερο τον πλανήτη, σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου.

Στη μελέτη του, το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας διαπίστωσε ότι οι εκπομπές CO2 αυξάνονται δραματικά, αν ο άνθρακας χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, την ώρα που τα εργοστάσια που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παράγουν επίσης πιο τοξικά απόβλητα, σε σχέση με τα συμβατικά εργοστάσια αυτοκινήτων.

Ο λόγος που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μολύνουν τελικά περισσότερο το περιβάλλον είναι επειδή για τη κατασκευή τους (μπαταρίες, ηλεκτροκινητήρες, κτλ), χρησιμοποιούνται πολλά τοξικά μέταλλα όπως το νικέλιο, ο χαλκός και το αλουμίνιο, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Μεταξύ των άλλων επιπτώσεων που λαμβάνονται υπόψη είναι οι επιπτώσεις που σχετίζονται με την όξινη βροχή, τα αερομεταφερόμενα σωματίδια, την αιθαλομίχλη, την τοξικότητα για τον άνθρωπο, την τοξικότητα των οικοσυστημάτων, την εξάντληση των ορυκτών καυσίμων και ορυκτών πόρων αλλά και την απόδοση των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με τους σύγχρονους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να χαρακτηριστούν ότι δεν επηρεάζουν το περιβάλλον, όταν παράγονται και πωλούνται σε περιοχές όπου η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας δεν γίνεται αποκλειστικά και μόνο με ορυκτά καύσιμα. Σε περιοχές όπου τα ορυκτά καύσιμα είναι οι κύριες πηγές ενέργειας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν προσφέρουν οφέλη και μπορούν να προκαλέσουν περισσότερο κακό.

Αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που χρησιμοποιούνται σε περιοχές όπου η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από διάφορες πηγές – όχι μόνο από ορυκτά καύσιμα – και τα αυτοκίνητα αυτά έχουν διάρκεια ζωής περισσότερα από 200.000 χλμ, τότε και μόνο τότε, υπάρχουν μερικά οφέλη για το περιβάλλον που αγγίζουν το 27% με 29% σε σχέση με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και το 17% με 20% σε σχέση με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου.

Η έκθεση αναφέρει ότι η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθορίζεται κατά πολύ από τη διάρκεια ζωής των μπαταριών του, δεδομένου του γεγονότος ότι δύσκολα κάποιος θα αντικαταστήσει τις μπαταρίες του αυτοκινήτου λόγω του υπερβολικά μεγάλου κόστους τους. Ακόμη και αν οι μπαταρίες αποκτήσουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στο μέλλον έχοντας μικρότερο κόστος κτήσης, αυτές δεν θα φτάσουν τα επίπεδα αποδοτικότητας των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Οι ερευνητές προτείνουν ότι μια σημαντική μείωση στο ποσοστό υπερθέρμανσης του πλανήτη, θα μπορούσε ενδεχομένως να επιτευχθεί με την αύξηση της αποδοτικότητας των καυσίμων και τη μετατόπιση από τη βενζίνη στο πετρελαίο.

Φαίνεται ότι ακόμη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουνε δρόμο να διανύσουν ώστε να γίνουν “τα πράσινα αυτοκίνητα” που μας διαφημίζουν οι εταιρίες και τα κράτη. Η μελέτη υπογραμμίζει τη δική μας ανάγκη, να αναζητήσουμε νέους, πιο αποδοτικούς τρόπους παραγωγής ενέργειας.

Την ίδια ώρα που η έρευνα αυτή έβλεπε το φως της δημοσιότητας, οι Γερμανοί κατασκευαστές υπόσχονται ότι έως το 2020, θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Γερμανίας περισσότερα από 1 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό ανέφεραν οι εκπρόσωποι των VW, Porsche, BMW και Daimler στη Γερμανίδα καγκελάριο, Angela Merkel, με την καγκελάριο να δηλώνει ότι το σχέδιο είναι αρκετά φιλόδοξο και ότι αυτή περιμένει γύρω στις 600.000 αυτοκίνητα.

[Πηγή: BBC, Wiley]