Έχω κουραστεί να ξεκινάω άρθρα με την φράση «οι εποχές είναι δύσκολες» όμως δυστυχώς για όλους μας αυτό είναι αλήθεια. Όλοι μας, κάποιοι λιγότερο κάποιοι περισσότερο είμαστε αναγκασμένοι να σφίξουμε το ζωνάρι και να περικόψουμε κάποιες από τις απολαύσεις μας όπως κάποιοι άλλοι περικόψανε μέρος του μισθού μας. Και σίγουρα, όσο και αν με πονάει που το λέω, ένα από τα πλέον δαπανηρά κομμάτια της ζωής μας, είναι το αυτοκίνητο. Τι να κάνεις όμως; Δεν μπορείς και δεν θέλεις να το αποχωριστείς.

Είναι απαραίτητο για τις καθημερινές μετακινήσεις αλλά και για καμία «απόδραση» σε βουνό, παραλία ή κοιλάδα. Με την μέση τιμή της αμόλυβδης όμως στην Ελλάδα να διαμορφώνεται στα 1,776€ σίγουρα θα υπάρχουν τρόποι να μειώσεις την κατανάλωση καυσίμου του οχήματός σου χωρίς να είσαι αναγκασμένος να καταφύγεις στην αγορά υβριδικού… στο κάτω-κάτω ποιος έχει χρήματα να αλλάξει αμάξι αυτή την περίοδο; Μην ανησυχείς, το AutoBlog.gr είναι εδώ για σένα, για να σου δώσει εύκολες και εύχρηστες συμβουλές για το πώς να περιορίσεις την όρεξη του αυτοκινήτου σου και να μην γίνεις ο κολλητός του βενζινά. Τα περισσότερα από τα σημεία που θα ακολουθήσουν βασίζονται στην κοινή λογική και ίσως να τα ξέρετε οι περισσότεροι (το κοινό του AutoBlog άλλωστε είναι διαβασμένο, δεν είναι ότι κι ότι) αλλά καλό είναι να επαναλαμβάνονται για να γίνονται συνήθεια.

Η λίστα δεν έχει κάποια συγκεκριμένη σειρά, είναι όπως μου έρχονται στο κεφάλι αλλά αυτό που για εμένα είναι το πιο σημαντικό είναι: Συντήρηση! Συντήρηση! Συντήρηση! Το έχω πει και σε άλλα άρθρα, το λέω εδώ και να είστε σίγουροι ότι θα το πω και κάπου αλλού στο μέλλον. Είναι το Α και το Ω είτε μιλάμε για οικονομία καυσίμου, είτε για επιδόσεις . Αν το αυτοκίνητό σου δεν είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, να είσαι σίγουρος ότι η απόδοσή του θα είναι μειωμένη σε όλους τους τομείς. Φρόντισε τα ελαστικά σου να είναι σε καλή κατάσταση και να έχουν την σωστή πίεση. Αν ξανακούσω θεωρίες συνωμοσίας ή ότι τα ελαστικά θέλουν αλλαγή κάθε 150.000 χιλιόμετρα ή κάθε 32 χρόνια επειδή το είπε ο μπάρμπας στο χωριό και αυτός κάτι ξέρει καλύτερα θα αρπάξω την βαριά και θα την κατευθύνω στο κεφάλι του ομιλούντος…

Κάθε 40.000 χιλιόμετρα ή κάθε 3 χρόνια θέλουν αλλαγή. Μπορώ να δεχθώ αποκλίσεις προς τα πάνω και για τα δύο νούμερα λόγω εποχής αλλά όχι υπερβολές. Μαζί με τα ελαστικά να θίξω και το θέμα των ζαντών και του μεγέθους των ελαστικών. Πρώτα απ’ όλα, άσε τις 18άρες/19άρες ζάντες για άλλους. Εκτός από αισθητική δεν προσφέρουν απολύτως τίποτε άλλο και έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην κατανάλωση για να μην αναφέρω την άνεση. Το ίδιο και τα φαρδιά ελαστικά. Ψάξε και βρες ποια είναι η ιδανική διάσταση για το καμάρι σου και άσε τις υπερβολές στην άκρη. Τέλος, για να κλείσουμε με τις ρόδες, μην ξεχνάς ποτέ την ευθυγράμμιση και την ζυγοστάθμιση. Εκτός από θέμα ασφάλειας είναι και θέμα οικονομίας. Έπειτα, εξίσου σημαντικά, είναι τα μπουζί, το φίλτρο αέρα, το φίλτρο βενζίνης, τα λάδια κ.ά. βασικά. Δεν μιλάμε για πλήρες rebuild του κινητήρα που θα κοστίσει σε χρόνο και χρήμα αλλά για απλά πραγματάκια, τα περισσότερα εξαιρετικά οικονομικά (αν πιάνουν τα χέρια σου τα αλλάζεις και μόνος) που μπορούν να μεταμορφώσουν ένα αυτοκίνητο. Ένα κακοσυντηρημένο όχημα μπορεί να έχει έως και 50% αυξημένη κατανάλωση σε σύγκριση με τα εργοστασιακά δεδομένα. Αυτό που λέω σε όλους: Μην αφήνετε το αυτοκίνητό σας γιατί θα σας αφήσει και αυτό και δεν το θέλετε…

Μην οδηγείτε σαν κάφροι!

Αν βλέπετε όλους του δρόμους σαν πίστα, έχετε πρόβλημα, να το κοιτάξετε. Θυμάστε αυτό που σας έλεγαν στην σχολή όταν μαθαίνατε να οδηγείτε; Να επιταχύνετε σαν να έχετε ένα αυγό κάτω από το πόδι σας. Δεν θέλετε να σπάσει γιατί θα τα κάνει όλα σκ**α. Αυτό ισχύει για όλα τα χειριστήρια στο αυτοκίνητο. Απαλές κινήσεις, ήρεμα πράγματα. Αν μέσα στην πόλη σου αρέσει να βαράς κόφτες, εκτός του ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά με την πάρτη σου, καις και πολύ καύσιμο. Χαλαρές αλλαγές σε χαμηλές στροφές, συνήθως στο 30-40% των διαθέσιμων στροφών. Ένα άλλο θέμα είναι ο υπολογισμός των αποστάσεων μεταξύ των αυτοκινήτων αλλά και μεταξύ των φαναριών. Αν βλέπεις το φανάρι κόκκινο σε 200 μέτρα, μην επιταχύνεις μόνο και μόνο για να πέσεις στα φρένα πρώτος… Πάρε το πόδι από το γκάζι, πέσε και 1-2 ταχύτητες και άστο να τσουλήσει. Από την άλλη είναι το ταξίδι. Οι ίδιες αρχές ισχύουν και εκεί αφού τα απότομα φρεναρίσματα και οι απότομες επιταχύνσεις, εκτός του ότι δεν θα μειώσουν τον χρόνο του ταξιδιού σας, θα επιβαρύνουν και την τσέπη σας. Η οδήγηση είναι σαν μπαλέτο. Θέλει χάρη και υπολογισμό και απαλές κινήσεις και το εκάστοτε μπινελίκι… Τι; Δεν έχω πάει ποτέ σε μπαλέτο!

Καθαρίστε το αυτοκίνητό σας

Δεν εννοώ ένα απλό πλύσιμο και ένα ξεσκόνισμα. Αναφέρομαι σε αυτούς –και ξέρουν πολύ καλά ποιοι είναι- που συμπεριφέρονται στο όχημά τους σαν προέκταση της αποθήκης τους. Βγάλε την 50κιλη εργαλειοθήκη από το πορτ μπαγκάζ, μην κρατάς την συλλογή των τευχών του IKEA στο πίσω κάθισμα και για όνομα του θεού, βγάλε την μπαγκαζιέρα από την οροφή. Έχεις γυρίσει από διακοπές το καλοκαίρι και θα ξαναπάς τα Χριστούγεννα. ΒΓΑΛΤΗΝ! Δεν σας συμβουλεύω σαν μερικά extreme sites να βγάλετε καθίσματα που δεν χρησιμοποιούνται συχνά και την ρεζέρβα. Αυτές οι συμβουλές δεν είναι καθόλου πρακτικές. Όμως το να κουβαλάς περιττό βάρος στοιχίζει. Κάποιοι λένε περίπου 2% αύξηση στην κατανάλωση ανά 50 κιλά. Ήρθε η ώρα να χάσουμε κανένα γραμμάριο σύντροφοι…

Σχεδιάστε τις μετακινήσεις σας

Αυτή η συμβουλή είναι πολυδιάστατη.

Διάσταση Νο1: Η διαδρομή με την μικρότερη απόσταση, δεν είναι πάντα και η πιο οικονομική. Πλέον κάποια navigation systems έχουν αυτή την επιλογή κατά τον υπολογισμό της διαδρομής αλλά μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας. Αν έχετε να επιλέξετε μεταξύ 10 χιλιομέτρων εντός πόλης ή 18 από κάποιον περιφερειακό, διαλέξτε τον περιφερειακό, συμφέρει. Ok, τα πράγματα μπορεί να μην είναι τόσο απλά αλλά καταλαβαίνετε τι εννοώ.

Διάσταση Νο2: Κάντε τις δουλειές σας μαζεμένες. Το πήγαινε έλα 12 φορές super market-σπίτι-ταχυδρομείο-σπίτι-καφές στον Μπάμπη-σπίτι-super market (πάντα κάτι ξεχνάμε)-σπίτι-χασάπης-σπίτι κλπ κλπ εκτός του ότι είναι ασύμφορο, καταλήγεις να περνάς και την μέρα σου πίσω από ένα τιμόνι. Οργανωθείτε λίγο, κάντε μία λίστα με τις δουλειές σας και σταματήστε να πηγαινοέρχεστε.

Διάσταση Νο3: Μετακινηθείτε εκτός ωρών αιχμής. Αν έχετε αυτή τη δυνατότητα, θα δείτε την οικονομία να βελτιώνεται σημαντικά. Αν η μετακίνηση είναι για δουλειά, δεν έχετε πολλές επιλογές. Το καλοκαίρι όμως πχ. μπορείτε να επιλέξετε να πάτε για μπάνιο λίγο νωρίτερα και να γυρίσετε ή λίγο νωρίτερα ή λίγο αργότερα. Όλοι μας ξέρουμε πάνω κάτω ποιες ώρες έχει μποτιλιάρισμα στη διαδρομή που θέλουμε. Μπορούμε να προγραμματίσουμε έτσι ώστε να τις αποφύγουμε. Μπροστά στο δίλημμα ταλαιπωρία vs οικονομία, εγώ προσωπικά διαλέγω ταλαιπωρία. Ας χάσω μερικές ώρες ύπνου για να γλιτώσω μερικά ευρώ, δεν μου περισσεύουν.

Στο βενζινάδικο

Τι μπορεί να εννοώ με αυτόν τον τίτλο; Πως μπορούμε στο βενζινάδικο να κάνουμε οικονομία εκτός από το προφανές; Ξέρεις, να μην βάλουμε βενζίνη! Αν το σκεφτείτε λίγο θα το βρείτε. Πρώτα απ’ όλα, ψάχνοντας την καλύτερη τιμή. Μπορεί τα 3-4 λεπτά να μην σας φαίνονται πολλά αλλά αν το ανάγετε σε σύνολο για τα 20.000 χιλιόμετρα που κάνετε τον χρόνο τότε κάτι γίνεται. Δεν λέω να μεταναστεύσετε σε άλλη πόλη για να βάλετε βενζίνη αλλά με την βοήθεια του internet, είναι εύκολη η σύγκριση τιμών. Ανοίξτε το ρημάδι το pc/laptop, πηγαίνετε στο fuelprices.gr και κάντε την έρευνα αγοράς σας. Δεύτερον, αν δεν πηγαίνετε ταξίδι, δεν υπάρχει λόγος να «φουλάρετε». Μπορεί να είναι extreme μέτρο εξοικονόμησης βάρους αλλά τα 25-40 κιλά λιγότερου καυσίμου, κάνουν μία μικρή διαφορά. Τώρα θα μου πεις, ποιος έχει χρήματα να φουλάρει πλέον… έχεις ένα δίκιο. Κάθε φορά που πηγαίνω στο βενζινάδικο και ακούω δίπλα μου «φούλαρέ το» γυρνάω να δω ποιος είναι ο ζάμπλουτος! Μερικές φορές είναι απλά μηχανάκι, false alarm… Τρίτον και επίσης λίγο extreme είναι οι ώρες που επιλέγουμε να ανεφοδιαστούμε. Καλό είναι να βάζουμε βενζίνη τις πρωινές ώρες ιδίως το καλοκαίρι. Γιατί; Γιατί απλούστατα οι δεξαμενές πάντα είναι υπόγειες. Τις πρωινές ώρες η θερμοκρασία εδάφους είναι η χαμηλότερη άρα και η θερμοκρασία του καυσίμου θα είναι χαμηλότερη και επομένως θα έχει μεγαλύτερη πυκνότητα. Να σας το πω και αλλιώς, αν αποφασίσετε να βάλετε καύσιμο το μεσημέρι μίας καλοκαιρινής μέρας με 40ο υπό σκιά, το λίτρο που θα γράψει η αντλία δεν θα είναι ακριβώς λίτρο, θα είναι λιγότερο!

Λοιπά αλλά όχι λιγότερο σημαντικά!

Δεν είχα τίτλο για το τελευταίο κομμάτι γιατί περιλαμβάνει διάφορες μικρές συμβουλές με κάποιες από τις οποίες μπορεί να διαφωνείτε. Ας αρχίσουμε με την χρήση του κλιματιστικού. Για τον αυτοκινητόδρομο δεν δέχομαι αντιρρήσεις, προτιμήστε το. Οι αεροδυναμικές απώλειες που προκαλούν τα ανοιχτά παράθυρα σε υψηλές ταχύτητες αντισταθμίζουν όποιο όφελος από τη μη χρήση κλιματιστικού. Για να μην αναφέρω ότι είναι επικίνδυνο να κινείσαι με 90+ km/h και να έχεις το παράθυρο ανοιχτό. Μέσα στην πόλη όμως, αν η ζέστη είναι ανεκτή, τα ανοιχτά παράθυρα είναι καλύτερη επιλογή από οικονομική άποψη. Καλά, αν σκάει ο τζίτζικας ανάψτε το, γι’ αυτό το έχετε αλλά όχι με το που ανεβάζει 25ο να ανάβουμε κλιματιστικά, είτε μιλάμε για αυτοκίνητο είτε για σπίτι. Σοβαρευτείτε λίγο. Επόμενο στη λίστα είναι το λεγόμενο idling –περιγραφικά, είναι το να κάθεσαι αρκετή ώρα με τον κινητήρα στο ρελαντί-. Αποφύγετέ το.

Εκτός αν έχετε κάποιου είδους turbo θηρίο που θέλει ένα υποτυπώδες ζέσταμα για κυλήσουν τα λιπαντικά, κανένα αυτοκίνητο δεν απαιτεί 1-2 λεπτά στο ρελαντί. Απλά μπείτε μέσα και οδηγήστε ήρεμα για λίγο, δεν είναι ανάγκη να βαράτε κόφτες με το που βγείτε από την πυλωτή. Μέσα στην κίνηση τώρα, επειδή δεν γίνετε να σβήνετε και να ξανα-ανάβετε τον κινητήρα σε κάθε φανάρι, αν δεν έχετε όχημα με Stop&Start, υπομονή. Απλά αν πρόκειται να καθίσετε πάνω από 30 δευτερόλεπτα στάσιμοι τότε αξίζει να σβήσετε την μηχανή… Τρίτο και πολύ σημαντικό είναι το λεγόμενο carpooling ή στο ελληνικότερο, συνεπιβατισμός. Έχει να κάνει με νοοτροπία και ακόμα δυστυχώς δεν έχουμε αυτή τη νοοτροπία σαν λαός αλλά σιγά-σιγά όλα γίνονται. Παράδειγμα: αν ένας συνάδελφός σας μένει κάπου στο δρόμο για την δουλειά σας, κανονίστε να πηγαίνετε μαζί μοιράζοντας το κόστος της βενζίνης. Οικονομία και για τους δύο, τόσο απλά και εύκολα! Ψάξτε το και μην είστε καχύποπτοι και κολλημένοι! Υπάρχουν ιστότοποι αφιερωμένοι σε αυτό το «σύστημα» που μπορεί να σας εξοικονομήσει αρκετά χρήματα.

Νομίζω αυτά είχα να πω εγώ. Φαντάζομαι ότι υπάρχουν και άλλες συμβουλές οι οποίες μου διαφεύγουν αυτή τη στιγμή αλλά πιστεύω ότι τα βασικά τα κάλυψα. Δεν είναι απαραίτητο να αδειάσετε τους τραπεζικούς λογαριασμούς και να χρεωθείτε για 4-5 χρόνια για να πάρετε το τελευταίας τεχνολογίας υβριδικό. Με απλές και ανέξοδες κινήσεις μπορείτε να γλυτώσετε αρκετά χρήματα σε ετήσια βάση. Πριν κλείσω αυτό το κομμάτι, να σας προειδοποιήσω. Αν πιάσω κανέναν να ακολουθεί ή να υπερασπίζεται κάποιες από τις πιο extreme συμβουλές των hypermilers θα τον κοπανάω μέχρι να κουραστώ. Μετά θα κάνω ένα διάλειμμα, θα πιω έναν καφέ, θα κάνω μερικές διατάσεις και θα συνεχίσω να τον κοπανάω. Το να κάνεις το δικό σου bodykit ή να κλείσεις με ταινία ή χαρτόνια όλους τους αεραγωγούς για να πετύχεις πιο αεροδυναμικό σχήμα είναι βλακώδες. Το να σβήνεις τον κινητήρα στις κατηφόρες είναι βλακώδες και επικίνδυνο. Το να κολλάς πίσω από μία νταλίκα ή πίσω από κάποιο Ι.Χ. στον αυτοκινητόδρομο για να μειώσεις την αντίσταση του αέρα είναι βλακώδες και ενδεχομένως εγκληματικό. Επειδή υπάρχουν κάποιοι βλάκες δεν σημαίνει ότι πρέπει να τους ακούτε. Αυτό ισχύει για τους πάντες, ακόμα και για εμένα. Ακούστε τι έχει να πει ο άλλος και χρησιμοποιείστε το μυαλό σας για να τον κρίνετε! Η ουσία τέλος πάντων είναι να κάνουμε οικονομία με πρακτικές συμβουλές χωρίς σε καμία περίπτωση να θέτουμε εαυτόν και αλλήλους σε πιθανό κίνδυνο. Αυτά από εμένα. Αν πιστεύετε ότι ξέχασα κάτι μην διστάσετε να το γράψετε στα σχόλια…