ferdinand-porsche

Σαν σήμερα πριν από 138 χρόνια, το 1875, γεννήθηκε ο Φέρντιναντ Πόρσε (Dr. Ferdinand Porsche), ο άνθρωπος που ξεκίνησε από το μηδέν την Porsche. Γεννήθηκε στην πόλη Vratislance, στη σημερινή Τσεχία. Από μικρός είχε δείξει πως έχει τάση σε ότι έχει μηχανικά μέρη, αφού δούλευε στο μηχανουργείο του πατέρα του, παράλληλα με τη φοίτησή του σε νυχτερινό σχολείο. Δεν έλαβε ποτέ του ανώτερη εκπαίδευση, αλλά σε ηλικία 23 ετών παρουσίασε το πρώτο του μοντέλο, με τελική ταχύτητα 56 χιλιομέτρων.


Το 1893 εργάστηκε σε εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας Bella Eger στη Βιέννη, όπου κατασκεύασε μία ηλεκτρική μηχανή πλημνών, η οποία έδινε κίνηση κατευθείαν στον άξονα της ρόδας. Το 1898 συνεργάστηκε με την εταιρεία Jakob Lohner & Co που άρχισε να ερευνά την εξέλιξη και την απόδοση τον ηλεκτρικών κινητήρων στα αυτοκινούμενα μέσα. Το 1902 κλήθηκε να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία. Έγινε οδηγός του διαδόχου του θρόνου Αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου, η δολοφονία του οποίου το 1914 στο Σεράγεβο προκάλεσε την έκρηξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το 1906, ξεκίνησε συνεργασία με την Austro-Daimler Co., όπου έγινε επικεφαλής σχεδιαστής. Μάλιστα ήταν αυτός που δημιούργησε το αγωνιστικό Αustro Daimler. Μετά την επιτυχία του αυτή, παρέμεινε στον τομέα της κατασκευής και βελτίωσης αγωνιστικών οχημάτων.

Το 1916 ανέλαβε γενικός διευθυντής της αυτοκινητοβιομηχανίας Austro-Daimler Co. ενώ το 1917 αναγορεύεται επίτιμος διδάκτωρ του Πολυτεχνείου της Βιέννης και από το τεχνικό πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης. Το 1923 μετακινήθηκε στη Στουτγκάρδη όπου και ανέλαβε διευθυντής στην εταιρεία Daimler, μητρική εταιρία σήμερα της Mercedes-Benz.

O Πόρσε είχε ένα και μόνο όνειρο, την κατασκευή ενός μικρού, ελαφρού αυτοκινήτου, προσιτού στον πολύ κόσμο. Η Daimler απορρίπτει το σχέδιό του κι αυτός την εγκαταλείπει το 1929. Προσλαμβάνεται στη Στάγιερ, η οποία γρήγορα θα καταρρεύσει οικονομικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ο Πόρσε μένει άνεργος.

Το 1931 ήταν η χρονιά ορόσημο, αφού ίδρυσε την εταιρεία Porsche GmbH. με συνεργάτες του τον Κάρλ Ράμπε (Karl Rabe), τον Έρβιν Κομέντα (Erwin Komenda), τον Φράντς Ξαβιέ Ράιμπις (Franz Xaver Reimpiess) και τον γιο του Φέρι (Ferry).

Έτσι ξεκινά να υλοποιήσει το σχέδιο του, να βγάλει στην αγορά ένα οικογενειακό αυτοκίνητο “της μάζας” που θα ήταν προσβάσιμο για αγορά από όλο το λαό και το ονόμασε Volkswagen (αυτοκίνητο του λαού). Το πρόγραμμα αυτό το χρηματοδότησε ο Αδόλφος Χίτλερ, αφού ο τελευταίος ήθελε κάθε Γερμανός πολίτης να έχει το δικό του αυτοκίνητο και τρακτέρ.

Το 1934 ο Πόρσε και η ομάδα του ξεκίνησαν για να τελειοποιήσουν το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας. Η πρότασή του ήταν να σχεδιάσει ένα όχημα για την επανάσταση των αυτοκινήτων της μάζας, τα λεγόμενα Volkswagen (αυτοκίνητα του λαού). Παρά την δυνατότητα της φτηνής εναλλακτικής επέλεξε τα ακριβότερα ανταλλακτικά στην αερόψυξη για την καλύτερη απόδοση του κινητήρα στις υψηλές στροφές, καθώς εφάρμοσε και καινοτομίες στο σασί, στην μηχανή και στο κιβώτιο ταχυτήτων, ανεξάρτητα από το κόστος. Ο Έρβιν Κομέντα σχεδίασε ένα αεροδυναμικό αμάξωμα που, αν και ήταν πολύ μαζεμένο, μπορούσε άνετα να μεταφέρει πέντε άτομα.

Η πρώτη εκδοχή του γνωστού μας «Σκαραβαίου», του πιο επιτυχημένου μοντέλου στην ιστορία της αυτοκίνησης, το «λαϊκό αυτοκίνητο», όπως ονομάστηκε (Volkswagen στα γερμανικά), σηματοδότησε τη δημιουργία της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen το 1937. Την ίδια χρονιά ο Πόρσε τιμήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς με το Εθνικό Βραβείο για την Τέχνη και την Επιστήμη.

Ο Πόρσε εργάστηκε και για την Auto Union όπου ο ρόλος του διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για την γέννηση του πρώτου κεντρομήχανου σπορ αυτοκινήτου με την χρήση πρωτοπόρων υλικών, ενώ συνέβαλε και στη δημιουργία του πρώτου κεντρομήχανου μονοθεσίου της F1 με δισκόφρενα.

Η συνεργασία του με την Cisitalia. ήταν σημαντική γιατί εκτός από το τετρακίνητο μονοθέσιο της F1 που κατασκεύασε ο Πόρσε (Type 360), είδε και μετέφερε στη Γερμανία, την ιδέα της χρήσης κοινών μερών που είδε εκεί. Ο Πόρσε στη συνέχει πήγε στην Αμερική για να δει την γραμμή παραγωγής της Ford.

Το 1938, για τη μελλοντική μαζική παραγωγή για το Volkswagen, ιδρύθηκε η εταιρεία Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Volkswagen-Werke GmbH και ξεκίνησε να κτίζεται το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινητοβιομηχανίας. Στην πραγματικότητα ξεκίνησε η δημιουργία μιας ολόκληρης πόλης η οποία, εκτός από το εργοστάσιο, θα περιλάμβανε και οικισμούς για τους εργαζόμενους και όλες τις βοηθητικές εγκαταστάσεις. Η “πόλη” αυτή πήρε το όνομα “Βόλφσμπουργκ” (Wolrfsburg) και ακόμα και σήμερα είναι η έδρα του Volkswagen Group.

Το 1939 κατασκεύασε το type64 (VW aero coupe), το πρώτο αυτοκίνητο (αγωνιστικό) που κυκλοφόρησε με το όνομα Porsche. Κατασκευαστήκαν μόλις 3 μονάδες, εξολοκλήρου από αλουμίνιο, για τον αγώνα Βερολίνο-Ρώμη και είχαν τελική 160Km/h ενώ για την αεροδυναμική τους χρησιμοποιηθεικε ειδική σήραγγα αέρα. Από τα 3 μόνο το 1 διασώθηκε αλλά κανείς δεν το έχει δει από το 1982 και μετά.

Ο Αδόλφος Χίτλερ θέλησε να ονομάσει το αυτοκίνητο του Πόρσε, με το προπαγανδιστικό όνομα KdF-Wagen (“Kraft durch Freude”-Wagen, αυτοκίνητο “δύναμη μέσα από τη χαρά” με βάση το όνομα μιας ναζιστικής οργάνωσης). Ονομάστηκε τελικά Volkswagen Type 1, αλλά επικράτησε τελικά το όνομα “Käfer” (Σκαραβαίος – Beetle). Η λέξη Volkswagen δίδονταν αρχικά σε όλα τα μικρά αυτοκίνητα. Σήμερα, ακόμη και στην Γερμανία ταυτίζεται αποκλειστικά με τον Όμιλο Volkswagen ή την ίδια την εταιρία.

Το 1939, όταν ξεκίνησε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, το υπό κατασκευήν εργοστάσιο άρχισε να παράγει στρατιωτικό εξοπλισμό βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το επιβατικό Volkswagen. Ο Φέρντιναντ Πόρσε δέχτηκε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα του Γ΄ Ράιχ και ανακατασκεύασε το επιβατικό Volkswagen δημιουργώντας τα στρατιωτικά οχήματα Kubelwagen και Schwimmwagen. Σχεδίασε, επίσης, τα άρματα μάχης Tiger I, Tiger II και Elefant. Μετά το τέλος του πολέμου ο Πόρσε για 20 μήνες κρατήθηκε φυλακισμένος από τους Γάλλους στην Ντιζόν, αφού συνελήφθη από τους συμμάχους ως εγκληματίας πολέμου στις 15 Δεκεμβρίου του 1945.

Την πατρική επιχείρηση αναλαμβάνει ο γιος του Φέρι, ο οποίος το 1948 πήρε τα ανταλλακτικά από το Volkswagen, τα βελτίωσε και με τη βοήθεια του Κομέντα δημιούργησαν την 356 Roadster , η οποία ήταν η πρώτη Porsche παραγωγής. Στην Πόρσε παράλληλα άρχισε να εισρέει ζεστό χρήμα, επειδή η Volkswagen αναγνώρισε στον Φέρντιναντ Πόρσε δικαιώματα για κάθε Beetle που κατασκεύαζε. Αργότερα ο Φέρι επικεντρώνεται στο σχεδιασμό των πανάκριβων σπορ αυτοκινήτων, αρχής γενομένης της 911.

Το 1950 ο Φέρντιναντ ευτύχησε να δει το όνειρό του πραγματικότητα με την μαζική πλέον παραγωγή των οχημάτων Πόρσε. Στα τέλη ίδιου έτους, ο Φέρντιναντ Πόρσε υπέστη βαρύ εγκεφαλικό και πέθανε στις 30 Ιανουαρίου 1951, σε ηλικία 76 ετών. Το 1999 ανακηρύχθηκε μεταθανάτια «Μηχανικού Αυτοκινήτων του Αιώνα.