Volvo nano battery project H Volvo μαζί με άλλες εννέα εταιρίες εκτός αυτοκινητιστικού κλάδου, συνεργάστηκαν σε ένα χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε ερευνητικό project το οποίο υπόσχεται ότι στο μέλλον τα αυτοκίνητα μπορούν να έχουν μέρη του αμαξώματος που επαναφορτίζουν τις μπαταρίες του αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου project είναι δουλειά έρευνας 3,5 χρόνων και συνδυάζοντας carbon με πολυμερή ρητίνη, οι ερευνητές ήταν σε θέση να αναπτύξουν ένα νέο είδος των νανοϋλικών και των ισχυρών πυκνωτών. Το carbon ουσιαστικά περιβάλλει αυτές τις νέες μπαταρίες και ακολούθως μέσω κατάλληλων καλουπιών μπορεί να πάρει σχήμα οποιουδήποτε μέρος του σώματος του αυτοκινήτου, όπως τα φτερά, το καπό κ.α. Το τεράστιο πλεονέκτημα αυτής της λύσης, είναι φυσικά η εξοικονόμηση του πολύ σημαντικού χώρου που πιάνουν σήμερα οι μπαταρίες στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Volvo nano battery project Το καινοτόμο αυτό υλικό έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει και φορτίζει την ενέργεια είτε μέσω του κλασικού τρόπου με πρίζα ηλεκτρικού δικτύου είτε μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας από τα φρένα του εκάστοτε αυτοκινήτου, με τους ερευνητές να δηλώνουν ότι εντυπωσιακό αυτό υλικό μπορεί να αποθηκεύσει και φορτίσει την ηλεκτρική ενέργεια πολύ πιο γρήγορα από τις συμβατικές μπαταρίες όντας παράλληλα πιο εύκαμπτες και δυνατές. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί υποκαθιστώντας τη μπαταρία για το σύστημα start/stop.

Θεωρητικά εάν το νέο υλικό αντικαταστήσει όλα τα υπάρχοντα μέρη ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, το συνολικό βάρος μπορεί να μειωθεί μέχρι και 15%. Τα αποτελέσματα έχουν υλοποιηθεί πάνω σε ένα πειραματικό Volvo S80 και ακούγεται πραγματικά κάτι που μπορεί να αλλάξει το πως θα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά φοβάμαι στην ιδέα πόσο μπορεί να κοστίσει μια επιδιόρθωση από ένα βαθούλωμα ή τρακάρισμα! Ίδωμεν, η τεχνολογία όταν χρησιμοποιείται για καλό σκοπό κάνει θαύματα.

[Πηγή: Volvo]

Δελτίο Τύπου

VOLVO CAR GROUP MAKES CONVENTIONAL BATTERIES A THING OF THE PAST

Volvo Car Group has developed a revolutionary concept for lightweight structural energy storage components that could improve the energy usage of future electrified vehicles. The material, consisting of carbon fibres, nano structured batteries and super capacitors, offers lighter energy storage that requires less space in the car, cost effective structure options and is eco-friendly.

As part of an EU-funded research project, including nine other major participants, Volvo Car Group was the only car manufacturer in the project. The project identified a feasible solution to the heavy weight, large size and high costs associated with the batteries seen in hybrids and electric cars today, whilst maintaining the efficient capacity of power and performance. The research project took place over 3.5 years and is now realised in the form of car panels within a Volvo S80 experimental car.

The breakthrough

The answer was found in the combination of carbon fibres and a polymer resin, creating a very advanced nanomaterial, and structural super capacitors. The reinforced carbon fibres sandwich the new battery and are moulded and formed to fit around the car’s frame, such as the door panels, the boot lid and wheel bowl, substantially saving on space. The carbon fibre laminate is first layered, shaped and then cured in an oven to set and harden. The super capacitors are integrated within the component skin. This material can then be used around the vehicle, replacing existing components, to store and charge energy.

The material is recharged and energised by the use of brake energy regeneration in the car or by plugging into a mains electrical grid. It then transfers the energy to the electric motor which is discharged as it is used around the car.

The breakthrough showed that this material not only charges and stores faster than conventional batteries can, but that it is also strong and pliant.

The results so far

Today, Volvo Car Group has evaluated the technology by creating two components for testing and development. These are a boot lid and a plenum cover, tested within the Volvo S80.

The boot lid is a functioning electrically powered storage component and has the potential to replace the standard batteries seen in today’s cars. It is lighter than a standard boot lid, saving on both volume and weight.

The new plenum demonstrates that it can also replace both the rally bar, a strong structural piece that stabilises the car in the front, and the start-stop battery. This saves more than 50% in weight and is powerful enough to supply energy to the car’s 12 Volt system

It is believed that the complete substitution of an electric car’s existing components with the new material could cut the overall weight by more than 15%. This is not only cost effective but would also have improvements to the impact on the environment.

Volvo Car Group lead the way

Electrified cars play an important role in Volvo Car Group’s future product portfolio and the company will continue to find and develop innovative and advanced technical solutions for the cars of tomorrow.