2014-Ferrari-LaFerrari-Front-Side

Τα εμπάργκο δεν αποτελούν νέο για τους δημοσιογράφους. Δεν αναφέρομαι μόνο στον ειδικό τύπο που ασχολείται με το αυτοκίνητο, αλλά για τον ειδικό τύπο που ασχολείται με πρακτικά οποιαδήποτε βιομηχανία. Έτσι δούλευαν οι κατασκευαστές, έτσι δουλεύουν και έτσι θα δουλεύουν και σε γενικές γραμμές, δεν είναι και κάτι το τραγικό.


Ας πάρουμε ένα παράδειγμα. Η LaFerrari, ξέρουμε πως κυκλοφορεί ήδη. Δεν είναι concept, δεν είναι showcar. Είναι ένα μοντέλο (περιορισμένης) παραγωγής και μάλιστα ένα μοντέλο που οι πρώτοι άνθρωποι που το παρήγγειλαν, το χαίρονται ήδη. Άρα υποθέτουμε πως αν η Ferrari δεν έχει ήδη καλέσει κάποιους “πρωτοκλασάτους” δημοσιογράφους για να την οδηγήσουν, θα το κάνει σύντομα. Το εμπάργκο που είτε έχει θέσει, είτε θα θέσει η Ιταλική εταιρία όμως, σημαίνει πως δεν θα δούμε ή δεν θα διαβάσουμε κανένα test drive πριν από κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία. Αυτό γίνεται από όλες τις εταιρίες και είναι ο λόγος που κάποια στιγμή βλέπεις μαζεμένες δοκιμές για ένα συγκεκριμένο μοντέλο να ξεπροβάλλουν σε περιοδικά, στο internet, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση κλπ κάποια συγκεκριμένη ημέρα.

Λίγο πιο συγκεκριμένα επειδή το παράδειγμα που προανέφερα δεν ήταν εντελώς τυχαίο… Ο ειδικός τύπος θα οδηγήσει την LaFerrari κατά τη διάρκεια ενός event στο Fiorano πολύ σύντομα. Όμως η ημερομηνία λήξης του εμπάργκο είναι 30 Απριλίου. Που σημαίνει πως οι προσκεκλημένοι δημοσιογράφοι δεν έχουν δικαίωμα να δημοσιεύσουν οτιδήποτε για την εμπειρία τους πριν τις 30 Απριλίου. Όχι μόνο αυτό, αλλά η Ferrari έχει θέσει και δεύτερο εμπάργκο που αφορά μέσα που δεν ήταν καλεσμένα στο event αλλά αγόρασαν το άρθρο κάποιου “πρωτοκλασάτου” μέσου για μετάφραση και αναδημοσίευση και το οποίο έληγε στις 12 Μαΐου. Μέχρι εδώ, όλα είναι λίγο-πολύ λογικά. Η Ferrari θέλει να δημοσιεύσουν πρώτα τα άτομα που κάλεσε η ίδια και μετά όλοι οι υπόλοιποι.

Όμως για κάποιον περίεργο λόγο, η ημερομηνία λήξης του δεύτερου εμπάργκο μεταφέρθηκε 2 εβδομάδες πιο μετά, στις 26 Μαΐου! Επιπλέον, η Ferrari απειλεί τους δημοσιογράφους και τα μέσα που θα τολμήσουν να σπάσουν το δεύτερο εμπάργκο με πρόστιμο €50.000.

Γιατί; Γιατί η Ferrari πυροβολεί το πόδι της με τέτοιον τρόπο; Τα εμπάργκο και οι Non Disclosure Agreements είναι γνωστές πρακτικές και πρακτικές που βρίσκουν σύμφωνο τον περισσότερο κόσμο. Είναι λογικό η όποια εταιρία, να θέλει να προστατεύσει για οποιονδήποτε λόγο το προϊόν της και να δημιουργήσει και ένα δευτερεύον κύμα δημοσιεύσεων γι’ αυτό, λίγο μετά το πρώτο. Η μετακίνηση του δεύτερου εμπάργκο όμως και πολύ παραπάνω οι απειλές για πρόστιμα δεν έχουν κανένα νόημα και καμία θέση. Εκτός αυτού, είναι σαν να βάζει τιμή στην παραβίαση ενός εμπάργκο. Τα μέσα που έχουν να πληρώσουν €50.000, δεν έχουν απολύτως κανέναν λόγο να τηρήσουν το εμπάργκο. Μπορούν να δημοσιεύσουν στις 00.01 της 1ης Μαΐου, να πληρώσουν το πρόστιμο και να απολαύσουν τη δημοσιότητα όπως τα μέσα που προσκλήθηκαν από την Ferrari (ξέρω ότι δεν είναι τόσο απλό…).

Όπως και να έχει, ευχαριστούμε τον Steve Sutcliffe του Autocar για το φως που έριξε στις πρακτικές της Ιταλικής εταιρίας αν και δεν ξέρω πόσο καλό θα κάνει στις σχέσεις του με αυτήν… Θυμόσαστε νομίζω ποια ήταν η αντίδραση της στα γραφόμενα του Chris Harris. Ναι, η Ferrari δεν αντιδρά ιδιαίτερα καλά σε τέτοιου είδους γνώμες!