Martin Winterkorn

Ακούγοντας πως μια εταιρία παρουσιάζει κέρδη ρεκόρ, αυτόματα μεταφράζεις στο μυαλό σου πως η εταιρία αυτή πάει καλά, αλλά στη περίπτωση της Volkswagen μπορεί να είναι λίγο παραπλανητικό το γεγονός αυτό, δεδομένου το πως σημειώνει τα συγκεκριμένα κέρδη το Γερμανικό group. Με τις πωλήσεις να αυξάνονται κάθε μήνα, τα κέρδη παρουσιάζουν και αυτά άνοδο, με το VW Group να ρίχνει τεράστια ποσά στις επενδύσεις, τα ετήσια κέρδη παρουσίασαν αύξηση μόλις 3,5% (11,7 δις ευρώ).

To Reuters με άρθρο του αναφέρει τους λόγους εκείνους (μισθολογικό κόστος, κόστος επέκτασης εργοστασίων, κόστος παραγωγής, κόστος απόσβεσης, δαπάνες διανομής, επιβράδυνση στον ρυθμό ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές, ακριβό ευρώ, και βαριά κίνητρα-βλέπε εκπτώσεις ανά μοντέλο) που το VW Group δεν βγάζει τα αναμενόμενα κέρδη.

Για να το καταλάβεις θα προσπαθήσω να στο εξηγήσω με ένα απλό παράδειγμα. Φαντάσου πως έχεις ένα κατάστημα που κάνει παπούτσια, και πουλάς 1.000 ζευγάρια την εβδομάδα. Από αυτά βγάζεις κέρδος 2 ευρώ ανά κάθε ζευγάρι που πουλάς. Έτσι σου μένουν 2.000 ευρώ στην άκρη κάθε εβδομάδα. Βλέποντας πως πουλάς και τα 1.000 παπούτσια που κατασκευάζεις κάθε εβδομάδα, αποφασίζεις να αυξήσεις την παραγωγή. Στη προσπάθεια σου να πουλάς περισσότερα, προσλαμβάνεις περισσότερους υπαλλήλους και εργάτες, ενώ επενδύεις και στο κατάστημά σου, ώστε αυτό να έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει 2.500 ζευγάρια ανά εβδομάδα. Πλέον όμως, από κάθε ζευγάρι παπούτσια που πουλάς, δεν βγάζεις 2 ευρώ, αλλά 1 ευρώ, μιας και πρέπει να αποπληρώσεις τα χρήματα που επένδυσες, ενώ πρέπει να πληρώσεις και το νέο προσωπικό. Και πάλι θα μου πεις πως έτσι βγάζεις 500 ευρώ περισσότερα ανά εβδομάδα, αλλά καταλαβαίνεις πως ο τρόπος αυτός δεν είναι και ο πιο αποδοτικός.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει σήμερα στην VW. Το καλό πράγμα για εσένα (VW) είναι πως μπορείς να πουλήσεις ένα μοντέλο της Porsche ή ένα Audi, έχοντας ιδιαίτερα μεγάλο κέρδος, ενώ μπορείς να πουλάς ταυτόχρονα και φθηνότερα μοντέλα (Seat, Skoda, VW), βγάζοντας λιγότερα κέρδη.

Σύμφωνα με τα τριμηνιαία στοιχεία που ανακοίνωσε το VW Group, 11 τράπεζες και χρηματιστηριακές εταιρίες προβλέπουν πως τα λειτουργικά κέρδη του VW Group θα φτάσουν τα 2,74 δις. ευρώ (+17%). Το Group πλέον πουλά 310 διαφορετικά μοντέλα (και εκδόσεις), εξετάζοντας την βραχυπρόθεσμη στρατηγική του, για το πως θα γίνει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Για να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους, η VW κατασκευάζει όλο και περισσότερα μοντέλα στις αρθρωτές πλατφόρμες της, ώστε αυτά να κατασκευάζονται γρηγορότερα, με μικρότερο κόστος παραγωγής. Για φέτος, η Volkwagen αναμένει να εξοικονομήσει περίπου 1 δις ευρώ από το κόστος παραγωγής των μοντέλων της, καθώς ο αριθμός των μοντέλων που κατασκευάζονται πάνω στην MQB πλατφόρμα θα διπλασιαστεί στα 2 εκατομμύρια, ενώ μέχρι το 2016, ο αριθμός αυτός θα ξεπεράσει τα 4 εκατ.

Οι εκπτώσεις που κάνει η Volkswagen ανά μοντέλο της αυξήθηκαν κατά ένα τρίτο, φτάνοντας σχεδόν στα 2.400 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο (κάτω από τον μέσο όρο του κλάδου των περίπου 2.700 ευρώ). Το VW Group έχει βάλει ως στόχο να έχει περιθώριο κέρδους άνω του 6% για την Volkswagen, την μεγαλύτερη εταιρία του, οι πωλήσεις της οποίας αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα των 2,4 εκατ, που πούλησε τους τρεις πρώτους μήνες του έτους.